Solliciteren voor functie hoofdagent

Auteur Topic: Solliciteren voor functie hoofdagent  (gelezen 9482 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2017, 14:38:28
Een vraagje om advies:

Ik studeer in Juni 2017 af, opleiding MBO ICT. Mijn passie is verschoven naar de politie, hoofdagent (is altijd ook al een kleine jongensdroom geweest). Ik ben nu 18 jaar.

Ik zie super veel aspiranten rond de leeftijd 22 - 27, hoe hebben jullie dit gedaan? Werken tot je 22e en dan solliciteren?

Indien ik niet wordt aangenomen bij de politie moet ik wel een plan B hebben. Ik wil eigenlijk geen jaren stilzitten en werken is ook niet slim aangezien ik dan daarna nog moet starten met een HBO opleiding omdat de ICT sector dit gigantisch veel vraagt. Kortom plan B gaat jaren verspillen, en dat vind ik zonde. Het is misschien zo kort door de bocht, maar zo denk ik er in een grote lijn wel over.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen over de keuzes die jullie hierin hebben gemaakt. Voor-opleiding, leeftijd en keuzes etc.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2017, 16:16:29
Er zijn ook heel veel aspirant hoofdagenten in de leeftijd tussen 18 en 20. Dus je kunt er gewoon voor gaan.  Verder, je hebt wel een ROC opleiding Handhaving, Toezicht en Veiligheid (HTV) maar die raad ik je niet aan. Een mooie andere opleiding , als je toch wilt wachten tot je 22 bent, zou geen gek idee zijn. Puur statistisch gezien is er namelijk ook een kans dat je niet door de selectie komt  ;) . In dat geval hou je een mooi diploma waar je op terug van vallen.
Citaat van: MW link=msg=1471816 date=1483709908
Een vraagje om advies:

Ik studeer in Juni 2017 af, opleiding MBO ICT. Mijn passie is verschoven naar de politie, hoofdagent (is altijd ook al een kleine jongensdroom geweest). Ik ben nu 18 jaar.

Ik zie super veel aspiranten rond de leeftijd 22 - 27, hoe hebben jullie dit gedaan? Werken tot je 22e en dan solliciteren?

Indien ik niet wordt aangenomen bij de politie moet ik wel een plan B hebben. Ik wil eigenlijk geen jaren stilzitten en werken is ook niet slim aangezien ik dan daarna nog moet starten met een HBO opleiding omdat de ICT sector dit gigantisch veel vraagt. Kortom plan B gaat jaren verspillen, en dat vind ik zonde. Het is misschien zo kort door de bocht, maar zo denk ik er in een grote lijn wel over.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen over de keuzes die jullie hierin hebben gemaakt. Voor-opleiding, leeftijd en keuzes etc.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


MW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2017, 16:26:56
Citaat van: PWB link=msg=1471844 date=1483715789
Er zijn ook heel veel aspirant hoofdagenten in de leeftijd tussen 18 en 20. Dus je kunt er gewoon voor gaan.  Verder, je hebt wel een ROC opleiding Handhaving, Toezicht en Veiligheid (HTV) maar die raad ik je niet aan. Een mooie andere opleiding , als je toch wilt wachten tot je 22 bent, zou geen gek idee zijn. Puur statistisch gezien is er namelijk ook een kans dat je niet door de selectie komt  ;) . In dat geval hou je een mooi diploma waar je op terug van vallen.

Bedankt voor je reactie. Ik zit nu namelijk op het moment waarin ik de keuze moet maken voor wel of geen HBO, en ik heb het wel nodig in de sector ICT (mocht mijn politie "carrière" niet doorgaan). Wachten tot mijn 22e is niet iets wat ik graag wil, ik solliciteer liever gisteren dan vandaag :)


Aspirant37

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2017, 17:36:09
Heb precies hetzelfde "probleem" gehad.
Uiteindelijk zelf gekozen om door te studeren, omdat ik mijzelf met 18 te jong vond voor op straat. (vond ikzelf heh, zeg niet dat jij dat bent ;) )
Nu ben ik alsnog hartstikke jong, maar toch iets meer ervaring.

Kijk voor jezelf: is de politie echt iets wat je 100% wilt --> solliciteren!
Weet je het niet helemaal zeker of is de juiste eenheid er niet voor je vacature, meld je lekker aan voor een HBO. Het is nooit weggegooid want niemand weet hoe je leven gaat lopen!

1 nadeel met een HBO, ze zien toch liever iemand met een ander niveau solliciteren op de functie hoofdagent.

Moraal van het verhaal: kies alleen dat geen waar je helemaal achter staat, want 4 jaar studeren terwijl je er niks aan vind is heel, heel zwaar!

Succes!


MW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2017, 17:50:03
Citaat van: Aspirant37 link=msg=1471862 date=1483720569
Heb precies hetzelfde "probleem" gehad.
Uiteindelijk zelf gekozen om door te studeren, omdat ik mijzelf met 18 te jong vond voor op straat. (vond ikzelf heh, zeg niet dat jij dat bent ;) )
Nu ben ik alsnog hartstikke jong, maar toch iets meer ervaring.

Kijk voor jezelf: is de politie echt iets wat je 100% wilt --> solliciteren!
Weet je het niet helemaal zeker of is de juiste eenheid er niet voor je vacature, meld je lekker aan voor een HBO. Het is nooit weggegooid want niemand weet hoe je leven gaat lopen!

1 nadeel met een HBO, ze zien toch liever iemand met een ander niveau solliciteren op de functie hoofdagent.

Moraal van het verhaal: kies alleen dat geen waar je helemaal achter staat, want 4 jaar studeren terwijl je er niks aan vind is heel, heel zwaar!

Succes!

Dankje! Het feit dat ze inderdaad iemand met een ander niveau zien als sollicitant is bij mij ook een twijfelpuntje. En precies wat jij zegt, 4 jaar studeren terwijl de motivatie er niet meer is is inderdaad zwaar en dat weegt allemaal mee in mijn beslissing die ik dadelijk moet maken. Ik ben al aan het kijken naar een 2 jarige HBO ICT opleiding (Associate Degree), zodat ik het op mijn 20e kan proberen met iets meer ervaring. + dat ik 2 jaar ipv 4 jaar kan studeren op een iets lager niveau dan een Bachelor, daar kan ik meer motivatie voor opbrengen.

Welke opleiding heb jij gevolgd als ik vragen mag? Ook HBO niveau?


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2017, 17:51:31
Ook met een HBO diploma kan je aangenomen worden voor de functie hoofdagent.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


MW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2017, 17:53:30
Citaat van: PWB link=msg=1471866 date=1483721491
Ook met een HBO diploma kan je aangenomen worden voor de functie hoofdagent.

Klopt inderdaad, maar je hoort ook regelmatig een afwijzing door te hoog niveau (HBO). Ze mixen vaak HBO, MBO en VMBO doorelkaar in één klas is mij verteld. Maar het ligt inderdaad ook aan je motivatie, "skills" en redenen om dan toch als hoofdagent te gaan werken waar ze op letten.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2017, 20:22:37
Ik ben aangenomen voor de N4-opleiding met een universitaire achtergrond en een groot aantal personen in mijn klas heeft een afgeronde hbo-opleiding op zak. Dat hoeft dus geen probleem te zijn, mits je kan uitleggen waarom je graag N4 wil volgen ipv N5.

Met 18 jaar ben je inderdaad jong, maar ook dat hoeft geen probleem te zijn. Lekker solliciteren dus. Zorg wel dat je in de tussentijd niet stil gaat zitten en inderdaad een plan B achter de hand hebt. De kans dat je aangenomen wordt is procentueel namelijk klein (weinig vacatures tov heel veel sollicitanten)!
Senior GGP / Oost-Brabant


MW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2017, 20:30:17
Citaat van: Nick link=msg=1471940 date=1483730557
Ik ben aangenomen voor de N4-opleiding met een universitaire achtergrond en een groot aantal personen in mijn klas heeft een afgeronde hbo-opleiding op zak. Dat hoeft dus geen probleem te zijn, mits je kan uitleggen waarom je graag N4 wil volgen ipv N5.

Met 18 jaar ben je inderdaad jong, maar ook dat hoeft geen probleem te zijn. Lekker solliciteren dus. Zorg wel dat je in de tussentijd niet stil gaat zitten en inderdaad een plan B achter de hand hebt. De kans dat je aangenomen wordt is procentueel namelijk klein (weinig vacatures tov heel veel sollicitanten)!

Bedankt voor je reactie, Nick! Ik ben er inmiddels wel over uit, ik meld mij gewoon aan voor een HBO opleiding en ga hier zoveel mogelijk motivatie voor opbrengen. Mocht ik vooraf/tijdens mijn HBO opleiding of iets dergelijks de kans krijgen om bij de politie te komen, doe ik dat, ook al gaat dat ten koste van mijn HBO. Lijkt mij een strak plan ;) bedankt allen voor jullie raad en advies, word gewaardeerd.  O0


SR13

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2017, 14:50:33
Citaat van: Nick link=msg=1471940 date=1483730557
Ik ben aangenomen voor de N4-opleiding met een universitaire achtergrond en een groot aantal personen in mijn klas heeft een afgeronde hbo-opleiding op zak. Dat hoeft dus geen probleem te zijn, mits je kan uitleggen waarom je graag N4 wil volgen ipv N5.

Met 18 jaar ben je inderdaad jong, maar ook dat hoeft geen probleem te zijn. Lekker solliciteren dus. Zorg wel dat je in de tussentijd niet stil gaat zitten en inderdaad een plan B achter de hand hebt. De kans dat je aangenomen wordt is procentueel namelijk klein (weinig vacatures tov heel veel sollicitanten)!

Hey Nick,

Ik heb je even een pb gestuurd!
Sollicitatie Hoofdagent Limburg