Mezelf stressbestendiger maken ?

Auteur Topic: Mezelf stressbestendiger maken ?  (gelezen 3898 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Gepost op: 22 juni 2015, 21:49:40
Ik heb vorige week mijn eind rapport thuis gekregen helaas kwam hier uit dat ik niet stressbestendig genoeg zou zijn. In het begin  heb ik er erg van gebaald dit heb ik inmiddels gehad. Volgend jaar probeer ik het weer en hopelijk met een ander resultaat. Om dit te bewerkstelligen heb ik een vraag en dat is de volgende : Op welke manier kan ik zorgen dat ik stressbestendiger word. Hier bij heb ik het niet over de heftige dingen maar over de kleine irritaties zoals mensen die  te laat komen een bus die te laat is ed. hier in merk ik dat ik in tegen stelling tot heftige incidenten heel gestrest kan raken. Dit zou ik graag willen verbeteren om volgend jaar een goede kans te maken.

En dan had ik nog een tweede vraag: Ik mag het komende jaar niet solliciteren nu had ik de vraag vanaf wanneer gaat dit jaar in dit heb ik tot op heden nergens kunnen vinden.




Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2015, 21:53:05
Mij is ooit verteld toen ik vorig jaar niet door de eerste selectie dag heen kwam:
Vanaf het moment dat je het rapport kreeg gaat de datum in.
En het half jaar is geteld tot aan de eerste selectie dag, dus je zou evt een maand eerder al kunnen solliciteren.
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


IB2989

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2015, 23:21:17
Citaat van: jasir link=msg=1357535 date=1435002580
Ik heb vorige week mijn eind rapport thuis gekregen helaas kwam hier uit dat ik niet stressbestendig genoeg zou zijn. In het begin  heb ik er erg van gebaald dit heb ik inmiddels gehad. Volgend jaar probeer ik het weer en hopelijk met een ander resultaat. Om dit te bewerkstelligen heb ik een vraag en dat is de volgende : Op welke manier kan ik zorgen dat ik stressbestendiger word. Hier bij heb ik het niet over de heftige dingen maar over de kleine irritaties zoals mensen die  te laat komen een bus die te laat is ed. hier in merk ik dat ik in tegen stelling tot heftige incidenten heel gestrest kan raken. Dit zou ik graag willen verbeteren om volgend jaar een goede kans te maken.

En dan had ik nog een tweede vraag: Ik mag het komende jaar niet solliciteren nu had ik de vraag vanaf wanneer gaat dit jaar in dit heb ik tot op heden nergens kunnen vinden.

Hoi Jasir,

Je mag een jaar na datum van selectiedag deel B opnieuw solliciteren. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt vorig jaar.

Succes met alles!
Sollicitatie Hoofdagent Oost-Nederland


guest15549

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2015, 00:54:43
Jezelf stressbestendiger maken lukt alleen door jezelf in situaties te krijgen waar je met stress te maken hebt.. Heel kort door de bocht.

Ik had hetzelfde met overwicht. Ik ging vervolgens situaties in waar overwicht nodig is, en het jaar erop was overwicht een van m'n sterkste competenties.


Niek

  • NS Veiligheid & Service
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2015, 07:26:11
Stressbestendigheid kun je alleen verbeteren door (inderdaad RS496) in situaties te komen waarin stressbestendigheid is vereist.
Maar wanneer is zoiets nodig... Vaak zit het gewoon in je of niet. Je kunt op je huidige werk vragen om meer verantwoordelijkheid kunt krijgen, waardoor je jezelf structuur aan moet leren en misschien met deadlines temaken krijgt.. (Ik denk maar een beetje out of the box hoor)

Een leuke manier waarmee je misschien ook een beetje geld kunt verdienen is: Je ESO (Event Security Officer) halen. In de evenementenbeveiliging kom je in talloze situaties waarbij veel van deze competenties aan bod komen. Het is leuk, leerzaam en je verdient er een zakcentje mee. Plus.... Genoeg vraag naar! Zoek het eens op op google.
Spijtig dat je net niet door de selectieronde bent maar koppie omhoog  O0


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2015, 11:25:35
Citaat van: Niek link=msg=1357555 date=1435037171
Stressbestendigheid kun je alleen verbeteren door (inderdaad RS496) in situaties te komen waarin stressbestendigheid is vereist.
Maar wanneer is zoiets nodig... Vaak zit het gewoon in je of niet. Je kunt op je huidige werk vragen om meer verantwoordelijkheid kunt krijgen, waardoor je jezelf structuur aan moet leren en misschien met deadlines temaken krijgt.. (Ik denk maar een beetje out of the box hoor)

Een leuke manier waarmee je misschien ook een beetje geld kunt verdienen is: Je ESO (Event Security Officer) halen. In de evenementenbeveiliging kom je in talloze situaties waarbij veel van deze competenties aan bod komen. Het is leuk, leerzaam en je verdient er een zakcentje mee. Plus.... Genoeg vraag naar! Zoek het eens op op google.
Spijtig dat je net niet door de selectieronde bent maar koppie omhoog  O0

Helaas meer verantwoordelijkheden krijgen gaat hem nog niet worden ik ben nog een simpele scholier.Wel is het tweede idee een erg goed idee en dit ga ik ook zeker proberen. Ik heb gelijk een proef les aangevraagd.
En gelukkig is het maar net niet. Dat valt altijd te verbeteren en dan gaan we het gewoon weer proberen.


Niek

  • NS Veiligheid & Service
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2015, 12:06:50
Citaat van: jasir link=msg=1357571 date=1435051535
Helaas meer verantwoordelijkheden krijgen gaat hem nog niet worden ik ben nog een simpele scholier.Wel is het tweede idee een erg goed idee en dit ga ik ook zeker proberen. Ik heb gelijk een proef les aangevraagd.
En gelukkig is het maar net niet. Dat valt altijd te verbeteren en dan gaan we het gewoon weer proberen.

Als scholier zou dat op het werk inderdaad moeilijk gaan. Wel krijg je op school ook groepsopdrachten etc. Bij mij in ieder geval wel. Neem daarbij het voortouw en motiveer de rest om samen hard te werken aan jullie (bijvoorbeeld) verslag. Het klinkt als een simpele taak.. Motiveren. Maar als je goed oplet zul je merken dat die verantwoordelijkheid niet altijd even makkelijk is.

Komt wel goed, Jasir.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2015, 12:38:08
Citaat van: jasir link=msg=1357535 date=1435002580
(...)
Op welke manier kan ik zorgen dat ik stressbestendiger word. Hier bij heb ik het niet over de heftige dingen maar over de kleine irritaties zoals mensen die  te laat komen een bus die te laat is ed. hier in merk ik dat ik in tegen stelling tot heftige incidenten heel gestrest kan raken. Dit zou ik graag willen verbeteren om volgend jaar een goede kans te maken.
(...)
Je schrijft dat je gestresst of geïrriteerd raakt bij de "kleine dingetjes" in het leven. Dat zijn dus de dingetjes waarbij een momentje van "bezinning" het verschil maakt tussen irritatie en acceptatie. Kort gezegd, bekijk het geval eens van een andere kant. Waarom gebeurt iets, en waarom reageer je zo? Misschien heeft iemand die te laat komt wel een heel goede reden, en zou je daarvoor eerder begrip dan irritatie moeten hebben. Als je dus op iemand wacht, en die persoon komt te laat, dan kun je denken "he, alweer te laat, heb ik dat allemaal voor niets voorbereid!" (irritatie, negatief), maar ook "he, misschien een klein oponthoud, ik lees mijn voorbereiding nog even door" (bezinning, positief).

Als je er iets aan wilt doen, is het goed om zo af en toe "eens op een zachte steen te gaan zitten". Naast de al genoemde suggesties, kan het je helpen om elke dag even een paar minuten te reserveren en stil te staan bij hoe je de dag door bent gekomen.

Heb je vandaag ergens stress van gehad? Waarom? Hoe keek je tegen de situatie aan? Als dat negatief was: hoe kun je er ook positief tegenaan kijken? Schrijf dit dan op in een logboekje.

Heb je vandaag ook ergens een situatie gehad waarin je geen stress hebt gehad, waar je vroeger wel stress had? Hoe heb je nu gereageerd? Waarom? Kun je deze tactiek vaker toepassen? Schrijf deze zaken ook op in je logboekje.

Na een tijdje zul je merken dat je meer bewust bent en meer gaat reageren zoals je zou willen (rustig, niet gestresst). Dat is zeker niet van vandaag op morgen, maar dat duurt wel een paar weken of maanden. Succes!  O0
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2015, 14:40:26
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1357769 date=1435142288
Je schrijft dat je gestresst of geïrriteerd raakt bij de "kleine dingetjes" in het leven. Dat zijn dus de dingetjes waarbij een momentje van "bezinning" het verschil maakt tussen irritatie en acceptatie. Kort gezegd, bekijk het geval eens van een andere kant. Waarom gebeurt iets, en waarom reageer je zo? Misschien heeft iemand die te laat komt wel een heel goede reden, en zou je daarvoor eerder begrip dan irritatie moeten hebben. Als je dus op iemand wacht, en die persoon komt te laat, dan kun je denken "he, alweer te laat, heb ik dat allemaal voor niets voorbereid!" (irritatie, negatief), maar ook "he, misschien een klein oponthoud, ik lees mijn voorbereiding nog even door" (bezinning, positief).

Als je er iets aan wilt doen, is het goed om zo af en toe "eens op een zachte steen te gaan zitten". Naast de al genoemde suggesties, kan het je helpen om elke dag even een paar minuten te reserveren en stil te staan bij hoe je de dag door bent gekomen.

Heb je vandaag ergens stress van gehad? Waarom? Hoe keek je tegen de situatie aan? Als dat negatief was: hoe kun je er ook positief tegenaan kijken? Schrijf dit dan op in een logboekje.

Heb je vandaag ook ergens een situatie gehad waarin je geen stress hebt gehad, waar je vroeger wel stress had? Hoe heb je nu gereageerd? Waarom? Kun je deze tactiek vaker toepassen? Schrijf deze zaken ook op in je logboekje.

Na een tijdje zul je merken dat je meer bewust bent en meer gaat reageren zoals je zou willen (rustig, niet gestresst). Dat is zeker niet van vandaag op morgen, maar dat duurt wel een paar weken of maanden. Succes!  O0

Ik denk dat je geen betere uitleg kan krijgen!  O0
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2015, 13:51:31
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de super goede tips. ik ga ze zeker proberen.

Wat een ontzettend goede uitleg @LT.Col.Me ook dit is een erg goed idee ik heb inmiddels een schriftje gezocht en hier in ga ik van elke dag bij houden wat goed ging en wat minder en wat ik zou kunnen verbeteren.