Vraagje over asociaal rijgedrag

Auteur Topic: Vraagje over asociaal rijgedrag  (gelezen 10287 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #20 Gepost op: 26 juni 2015, 15:43:35
Ik kan mij wel vinden in de opmerking van Uitgerust!:
Citaat van: Uitgerust! link=msg=1358209 date=1435315420
en worden er gebaren gemaakt waaruit opgemaakt mag worden dat de rijstijl van de Vivaro niet gewenst is.

Dit is eigen rechtertje spelen en bovendien kan dit ook gevaarlijke situaties opleveren.
 Eigen rechter spelen is niet gewenst,

Jij vindt dat dit geen eigen rechter spelen is:

Citaat van: TheBeast link=msg=1358264 date=1435325648

Ik heb nergens eigen rechter gespeeld, volgens mij is er niks mis mee om iemand te wijzen op zijn rijgedrag.
Dat ik even wat harder reed, ja...
Als je ziet dat iemand andere mensen opzij drukt en andere ongewenste dingen doet, dan is er niks verkeerds aan om iemand te wijzen op zijn asociaal rijgedrag?
Laat zo iemand gaan en maak desnoods melding van het gebeuren maar ga er niet achteraan etc. Je weet namelijk nooit wat voor vlees je in de kuip hebt.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #21 Gepost op: 26 juni 2015, 16:39:35
als je roept van dat je niet weet wat voor vlees je in de kuip hebt, dan ben jij een persoon die zich omdraait als er iets gebeurd.
Want.. je weet namelijk niet wat voor vlees je in de kuip hebt, dus zal jij je niet mee bemoeien.

De definitie van eigen rechter spelen is dat je iemand straft voor iets wat hij gedaan heeft.
Ik heb verder niks gedaan wat als een 'straf' is, iemand laten merken dat die raar bezig is, is geen eigen rechter.
Als ik hem afsneed, aan kant had geduwd of gezegd dat die moest stoppen.. dat is eigen rechter.
Ik vraag me echt af in wat voor wereld sommigen hier leven, als je niet eens iets kenbaar mag maken.

En heb er niet als een gek achteraan gereden, hij werd verderop weer opgehouden. Zag de dame in de volvo en een moment daarvoor was er voor mij genoeg reden om hem kenbaar te maken en heb toen even flink gas bijgegeven om bij te trekken. Vond wel bijzonder dat die gemakkelijk aan de kant ging.


Het is wel weer van de zotte, iemand die mensen opduwt, van de weg af duwt en dus anderen in gevaar brengt is blijkbaar niet zo belangrijk, ja.. totdat het wel fout gaat en dan is het. Had je maar dit of dat gedaan.
Iemand op zijn gedrag aanspreken mag blijkbaar niet...... heel bijzonder.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #22 Gepost op: 26 juni 2015, 16:50:38
Citaat van: TheBeast link=msg=1358284 date=1435329575
als je roept van dat je niet weet wat voor vlees je in de kuip hebt, dan ben jij een persoon die zich omdraait als er iets gebeurd.
De grootste lulkoek en de opmerking raakt kant noch wal. Als iemand met zijn rijgedrag al zeer labiel en agressief overkomt, zal ik er niet achteraan rijden om hem te wijzen op zijn rijgedrag.
Citaat van: TheBeast link=msg=1358284 date=1435329575

Iemand op zijn gedrag aanspreken mag blijkbaar niet...... heel bijzonder.
Daar zijn andere mensen voor; die worden daarvoor betaald. De man in de Vivaro zou het best niet eens kunnen zijn met jouw rijdrag en dat zal dan weer een meningsverschil op kunnen leveren op een snelweg; wie heeft het nu dan bij het rechte eind?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2015, 17:00:29
Citaat van: TheBeast link=msg=1357830 date=1435158965
heb ik even gas bij gegeven en naast het busje gaan rijden en even aangeven met een hoofdknik dat dit niet de manier was van rijden, de oudere dame naast mij deed even wat anders (wat ik zelf niet achter sta maar okay).  Meneer moest toen afremmen voor een auto met aanhanger en ik zakte terug naar de normale snelheid.  Hij ging mij daarna weer voorbij

Hoe zie je dan dat ik jou woorden het beste kan interpreteren?
wellicht verschillen we van mening wat blokken is?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2015, 22:32:36
 98uiye Misschien moeten we het iets minder op de man gaan spelen voordat het hier op de digitale snelweg ontspoort?  98uiye
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2015, 22:38:04
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1358374 date=1435350756
98uiye Misschien moeten we het iets minder op de man gaan spelen voordat het hier op de digitale snelweg ontspoort?  98uiye
;) ;D
Citaat van: Bert65 link=msg=1358286 date=1435330238
een meningsverschil op kunnen leveren op een snelweg;


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #26 Gepost op: 10 juli 2015, 00:36:47
Citaat van: Bert65 link=msg=1358286 date=1435330238
De grootste lulkoek en de opmerking raakt kant noch wal. Als iemand met zijn rijgedrag al zeer labiel en agressief overkomt, zal ik er niet achteraan rijden om hem te wijzen op zijn rijgedrag. Daar zijn andere mensen voor; die worden daarvoor betaald. De man in de Vivaro zou het best niet eens kunnen zijn met jouw rijdrag en dat zal dan weer een meningsverschil op kunnen leveren op een snelweg; wie heeft het nu dan bij het rechte eind?

Daar zijn andere menen voor...
Oh, waar zijn die dan..?

Echter, helaas zie je steeds minder handhaving door de politie op asociaal verkeersgedrag. Misschien is dit slechts mijn beleving, echter wat ik in mijn jaarlijkse 50.000km constateer: de hufterigheid in het verkeer neemt alleen maar toe.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #27 Gepost op: 10 juli 2015, 08:20:26
Klopt dat de hufterigheid toeneemt maar het wordt alleen maar erger als je als schoolmeester op gaat treden.
Ik rijd zo'n 100.000 km per jaar en ik zie genoeg vreemde dingen onderweg maar ga echt niet meer achter een ander aan.

Toezicht op de snelwegen is inderdaad ver te zoeken (behalve de flitsers...), dat zou wel weer in ere mogen worden hersteld.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #28 Gepost op: 10 juli 2015, 09:35:22


Toezicht op de snelwegen is inderdaad ver te zoeken (behalve de flitsers...),

Hoeveel mobiele flitsers zouden er dagelijks landelijk staan op de en A en N wegen? Denk dat dat erg meevalt. 50-75 stuks? Tel ze maar eens op Flitsmeister. En daar komt nog wat bibeko bij. De meesten worden namelijk wel gespot.
Men denkt dat er heeeeel veel geflitst wordt omdat er overal palen staan en elk half uur komt er een update over de radio.
Maar netto valt het wel mee, denk dat er aan flitsauto's een stuk of 3 a 4 per dag gebruikt worden hier in Drenthe. En dan heb je al 1 grote provincie gehad.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #29 Gepost op: 10 juli 2015, 10:21:56
Ja, en?
De BOA achterin de flitsbus houdt zich bezig met een snelheidsovertreding maar houdt geen toezicht op het weggedrag. Trajectcontroles zijn ook leuk voor de staatskas maar dragen niet bij aan het (sociale) gedrag van de bestuurders.