Vraagje over asociaal rijgedrag

Auteur Topic: Vraagje over asociaal rijgedrag  (gelezen 10285 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #40 Gepost op: 27 juli 2015, 12:06:31
Citaat van: TheBeast link=msg=1358284 date=1435329575
Het is wel weer van de zotte, iemand die mensen opduwt, van de weg af duwt en dus anderen in gevaar brengt is blijkbaar niet zo belangrijk, ja.. totdat het wel fout gaat en dan is het. Had je maar dit of dat gedaan.
Iemand op zijn gedrag aanspreken mag blijkbaar niet...... heel bijzonder.
Mijn ervaring is dat je dat (op de snelweg) maar beter kunt laten. Bij dit soort mensen komt de boodschap toch niet over en je loopt groot risico van de weg gereden te worden met alle vervelende gevolgen. Ik ben principieel niet tegen het aanspreken maar in de auto bereik je daar niks mee.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #41 Gepost op: 27 juli 2015, 23:53:05
Citaat van: JJ75 link=msg=1363991 date=1437991591
Mijn ervaring is dat je dat (op de snelweg) maar beter kunt laten. Bij dit soort mensen komt de boodschap toch niet over en je loopt groot risico van de weg gereden te worden met alle vervelende gevolgen. Ik ben principieel niet tegen het aanspreken maar in de auto bereik je daar niks mee.
En daar vervulde nu juist de aanwezigheid en het toezicht van de politie een taak.
Als die taak niet meer door de politie wordt of kan worden opgepakt, dan desnoods maar door een andere dienst.
Als ik alleen al zie hoeveel autobestuurders (zelfs) op de autosnelweg met hen mobieltje zitten te spelen en de middelste van de 3 rijbanen aanhouden terwijl ze naar rechts kunnen of op de rechterbaan half op de vluchtstrook dwarrelend, dan zie ik daar een grote voedingsbodem voor gericht toezicht en het kunnen "draaien van omzet".


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2015, 00:07:33
Citaat van: Whalertje link=msg=1364104 date=1438033985
En daar vervulde nu juist de aanwezigheid en het toezicht van de politie een taak.
Als die taak niet meer door de politie wordt of kan worden opgepakt, dan desnoods maar door een andere dienst.
Juist! Door een bepaalde opsporingsdienst en niet door medeweggebruikers.


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #43 Gepost op: 29 juli 2015, 12:09:06
Citaat van: Bert65 link=msg=1364105 date=1438034853
Juist! Door een bepaalde opsporingsdienst en niet door medeweggebruikers.

Het uiteindelijke handhaven wel ja, maar we moeten echt eens af van het idee 'daar moet een bevoegde instantie voor zijn'.

Een ieder aanspreken op zijn of haar ongewenste gedrag is de normaalste zaak van de wereld. Dat mensen daar tegenwoordig niet meer van gediend zijn, dat is te zielig voor woorden.
Natuurlijk moet je iemand wel op een nette manier aanspreken, maar als wij elkaar weer gaan aanspreken op sociaal onwenselijk gedrag dan is dat een begin.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #44 Gepost op: 29 juli 2015, 21:10:26
Citaat van: DJester link=msg=1364299 date=1438164546
Natuurlijk moet je iemand wel op een nette manier aanspreken, maar als wij elkaar weer gaan aanspreken op sociaal onwenselijk gedrag dan is dat een begin.
Dat zal lekker makkelijk gaan, in een rijdend voertuig op een autosnelweg. Als, let wel, als je iemand wil "aanspreken" op zijn (rij)gedrag, zal dit nooit lekken als beide voertuigen rijden en zeker niet op een auto(snel)weg. Twee bestuurders die elkaar niet verstaan en daardoor niet begrijpen met alle gevolgen van dien. Daar komt bij dat de visie van de ene bestuurder niet overeen hoeft te komen met de regelgeving. Dat doet mij meteen denken aan het filmpje wat geplaatst was door Feitelijk: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63211.1880 . De motorrijder vindt dat de bestuurder van de Citroën iets doet wat niet mag maar hij begaat zelf overtreding na overtreding. Wie moet nu wie aanspreken en hoe zal "de les" verlopen. Wat is asociaal? De bestuurder die als een kip zonder kop op rijstrook 2 blijft rijden of is het de andere bestuurder die dit keer geen zin heeft om zich twee stroken te verplaatsen maar besluit op rijstrook 4 de ander voorbij te rijden?


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #45 Gepost op: 30 juli 2015, 08:08:12
Citaat van: Bert65 link=msg=1364365 date=1438197026
Dat zal lekker makkelijk gaan, in een rijdend voertuig op een autosnelweg. Als, let wel, als je iemand wil "aanspreken" op zijn (rij)gedrag, zal dit nooit lekken als beide voertuigen rijden en zeker niet op een auto(snel)weg. Twee bestuurders die elkaar niet verstaan en daardoor niet begrijpen met alle gevolgen van dien. Daar komt bij dat de visie van de ene bestuurder niet overeen hoeft te komen met de regelgeving. Dat doet mij meteen denken aan het filmpje wat geplaatst was door Feitelijk: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63211.1880 . De motorrijder vindt dat de bestuurder van de Citroën iets doet wat niet mag maar hij begaat zelf overtreding na overtreding. Wie moet nu wie aanspreken en hoe zal "de les" verlopen. Wat is asociaal? De bestuurder die als een kip zonder kop op rijstrook 2 blijft rijden of is het de andere bestuurder die dit keer geen zin heeft om zich twee stroken te verplaatsen maar besluit op rijstrook 4 de ander voorbij te rijden?

Ik heb het over sociaal onwenselijk gedrag, jij probeert het nu zo te wringen zodat het in jouw straatje van 'snelweg' valt.
Als we eens beginnen elkaar aan te spreken waar dat kán, dan zal het op de snelweg niet eens nodig zijn.

Of we steken met zijn allen ons kop in het zand, dat kan natuurlijk ook.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #46 Gepost op: 30 juli 2015, 22:09:40
Als oom agent al belaagd wordt als ze iemand willen aanspreken en ik al werd bedreigd omdat ik een noodstop maakte voor een bromfiets en niet de tijd had om wat te zeggen moet je niet verwachten dat ik iemand aan ga spreken op zijn gedrag. Als je trouwens verder las dan de eerste regels, kon je zien dat ik wat meer had omschreven; de visie van de 1 en van de ander. Ik draai het dus niet naar mijn hand maar hanteer de praktijk.