Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015

Auteur Topic: Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015  (gelezen 50623 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Den Haag - De Rijksrecherche is een onderzoek begonnen naar de aanhouding van een 42-jarige man uit Aruba, die daarna onwel werd en zondag in het ziekenhuis overleed. Dat maakte het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag bekend.......

Artikel: http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/4090288/2015/06/28/Man-onwel-geworden-na-aanhouding.dhtml

Filmpje :

https://video.xx.fbcdn.net/hvideo-xfp1/v/t42.1790-2/11371438_647685358699236_716292288_n.mp4?efg=eyJybHIiOjY2NiwicmxhIjoxMjQ1LCJ2ZW5jb2RlX3RhZyI6InJlc180MjZfY3JmXzIzX21haW5fMy4wX3NkIn0%3D&rl=666&vabr=370&oh=6fb5288a9a36b7d10975b4277ab14e05&oe=55907AFB

Ik heb de indruk dat ie niet pas onderweg naar het politiebureau onwel is geworden.

link Youtube video 30/06 toegevoegd:
! No longer available


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Tsja wat moet je hier van zeggen... als ik de beelden zo bekijk en beluister.. triest. zeer triest. :-\

Een aantal reacties van omstanders:
0:09 "....slaan ze met die stok ook....."
0:16 "...ik vind het mishandeling, wat ze doen..."
0:30 "...slaan hem helemaal bewusteloos..."
0:46 "...er zit geen leven meer in..."
0:52 "...hij is bewusteloos geslagen he..."


De politie had ook al langer door dat het mis was:
0:26 tikken tegen lichaam slachtoffer
0:34-1:20 arm richting hals/lichaam slachtoffer, hartslag?
1:25 tikken tegen hoofd slachtoffer
1:36 hartslag voelen & tikken


Had de politie wellicht eerder kunnen beginnen met de reanimatie? De beelden liegen er niet om, ze wisten dat het fout zat.

De rest bekijk zelf maar. :-\ Erg benieuwd wat uit het onderzoek komt....


Hier het deel voorafgaand aan bovenstaand gelinkte video, door Antifa Denhaag
! No longer available
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


guest15549

  • Gast
Citaat van: honderd link=msg=1358612 date=1435530845
Tsja wat moet je hier van zeggen... als ik de beelden zo bekijk en beluister.. triest. zeer triest. :-\

Een aantal reacties van omstanders:
0:09 "....slaan ze met die stok ook....."
0:16 "...ik vind het mishandeling, wat ze doen..."
0:30 "...slaan hem helemaal bewusteloos..."
0:46 "...er zit geen leven meer in..."
0:52 "...hij is bewusteloos geslagen he..."


De politie had ook al langer door dat het mis was:
0:26 tikken tegen lichaam slachtoffer
0:34-1:20 arm richting hals/lichaam slachtoffer, hartslag?
1:25 tikken tegen hoofd slachtoffer
1:36 hartslag voelen & tikken


Had de politie wellicht eerder kunnen beginnen met de reanimatie? De beelden liegen er niet om, ze wisten dat het fout zat.

De rest bekijk zelf maar. :-\ Erg benieuwd wat uit het onderzoek komt....


Hier het deel voorafgaand aan bovenstaand gelinkte video, door Antifa Denhaag
http://www.youtube.com/watch?v=XndoaVthK3Y


Man ligt op zijn buik, meerdere agenten die hun gewicht op de man zetten en daardoor te weinig zuurstof krijgt, dit in combinatie met de stress van het aangehouden worden, lijkt me zo..?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: RS496 link=msg=1358623 date=1435532866

Man ligt op zijn buik, meerdere agenten die hun gewicht op de man zetten en daardoor te weinig zuurstof krijgt, dit in combinatie met de stress van het aangehouden worden, lijkt me zo..?

Er is meer aan voorafgegaan, als je het gezicht van het slachtoffer ziet bij het nieuwsbericht: http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/4090288/2015/06/28/Man-onwel-geworden-na-aanhouding.dhtml
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


guest15549

  • Gast
Citaat van: honderd link=msg=1358624 date=1435533105
Er is meer aan voorafgegaan, als je het gezicht van het slachtoffer ziet bij het nieuwsbericht: http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/4090288/2015/06/28/Man-onwel-geworden-na-aanhouding.dhtml

Ik zeg ook niet of de politie wel of niet goed heeft gehandeld, dat is aan de Rijksrecherche. Maar een artikel gebaseerd op een eenzijdig verhaal acht ik niet heel betrouwbaar.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: RS496 link=msg=1358627 date=1435535150
Maar een artikel gebaseerd op een eenzijdig verhaal acht ik niet heel betrouwbaar.
Verstandig!
Citaat
Onderweg naar het bureau werd hij in de politiewagen plotseling onwel.

Maar gelukkig hebben we de beelden nog.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Citaat van: RS496 link=msg=1358627 date=1435535150
Ik zeg ook niet of de politie wel of niet goed heeft gehandeld, dat is aan de Rijksrecherche. Maar een artikel gebaseerd op een eenzijdig verhaal acht ik niet heel betrouwbaar.

Daar heb je helemaal gelijk in. Al is het niet echt een "verhaal", er zijn beelden. Ik vind het wel zorgwekkend dat het OM spreekt over onwelwording in het politiebusje (is dat dan de verklaring van de betrokken agenten geweest? Of werkt dat anders?) terwijl er duidelijk te zien is dat dat niet waar is. Dan vraag ik me af, als er daadwerkelijk een reden voor dit geweld was, waarom wordt het verhaal bij voorbaat al anders voorgesteld dan de werkelijkheid, door nota bene het OM. We leven in een tijd waarbij iedereen mobieltjes en camera's bij zich heeft. Soms maar goed ook, zo blijkt.

Verschillende getuigen schrijven in media en op o.a. Facebook hetzelfde verhaal, één agent die op zijn hoofd bleef inslaan met een wapenstok. Ik vind dat geen vreemd verhaal als je ziet hoe zijn hoofd toegetakeld is. M.i. is er geen enkele reden (ook niet al zou meneer geroepen hebben dat hij een wapen heeft) om dergelijk heftig geweld toe te passen. Agenten zijn prima getraind om met een aantal agenten een verdachte te boeien, toch? Dat daar soms geweld bij gebruikt wordt, tuurlijk. Maar zó heftig dat heel zijn gezicht in een ballon is veranderd, dat lijkt mij niet heel gangbaar.

We moeten de uitkomst van het onderzoek afwachten. Het is ook te vroeg om conclusies te trekken, dat maar overlaten aan de instanties die er mee bezig zijn. Maar het heeft wel alle schijn tegen het politieoptreden. Het zou jammer zijn als uit het onderzoek blijkt dat er daadwerkelijk buitenproportioneel geweld is gebruikt dat tot de dood van deze meneer heeft geleid.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Zeer triest. Maar dreigen met een wapen waarna de politie erbij gehaald wordt is nooit slim. Had hij dat niet gedaan had hij verder nog een vrolijke avond gehad. Had hij zich niet verzet tegen de aanhouding en had hij ook geen wapen zou na gevraagd te zijn waarom hij dat gezegd had had geantwoord dat hij zich bedreigd gevoeld had,zou die na 15min weer op het festival gelopen hebben.

Maar het onderzoek afwachten om conclusie's te trekken, de politiek op Aruba trekt die nu al.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Ja, dit is altijd lastig. Vooral omdat de filmpjes beginnen op het moment dat meneer al op de grond ligt. Er is dus eigenlijk maar een half verhaal. Dat maakt het niet minder erg natuurlijk, maar het zou helpen als in ieder geval de onderzoekers een volledig beeld kunnen hebben bij de gebeurtenis. Al mag ik hopen dat onze politie, zeker met het aantal mensen dat hierbij betrokken was wel kundig genoeg is om één verdachte te boeien zonder dergelijk geweld toe te passen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Het is ook te vroeg om conclusies te trekken...

Doe dat dan ook niet!

Geldt voor iedereen die zelf uitgedokterde, want-ik-kijk-csi-conclusies trekt. Niemand heeft er wat aan, en zeker niet de familie.

Niemand hier is erbij geweest, en je kunt niet afgaan op een filmpje, facebook-berichten en een krantenstukje.

Uit verleden is bij politie-incidenten veel vaker gebleken dat e.e.a. iets anders in elkaar zit dan vooraf weer werd geroepen door de meute.
Wacht gewoon het onderzoek door de rijksrecherche af. De resultaten worden hierna naar buiten gebracht. Ongeacht welke kant het opgaat.