Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015

Auteur Topic: Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015  (gelezen 51193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Zijn tenminste wel aantallen welke zoden aan de dijk zetten. Nu nog hard straffen idd!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Druk maar beheersbaar

Laatste update: 03-07-2015 | 09:57

Den Haag - In de avond en nacht van donderdag 2 op vrijdag 3 juli zijn er in de Haagse Schilderswijk in totaal ruim 200 personen aangehouden. Een groot deel daarvan werd al in de vooravond aangehouden op het Hobbemaplein. Een groep personen gooide met vuurwerk en stenen naar de politie. De groep van ongeveer 140 personen overtrad hiermee de APV op gebied van samenscholing en werden allemaal omstreeks 23.30 uur aangehouden. De aanhouding is gecontroleerd verlopen waarbij de arrestanten in groepen met bussen werden afgevoerd.

In de loop van de nacht waren her en der nog kleine ongeregeldheden. Hierbij werden nog een aantal personen aangehouden. Vanuit groepjes gooiden individuen stenen, waarna vervolgens die groepjes werden aangehouden vanwege de openlijke geweldpleging. Eerder op de avond werden bij een ander opstootje bij twee arrestanten een mes en een luchtdrukwapen aangetroffen. Omstreeks 02.30 uur was het weer rustig in de wijk.

Trots op Schilderswijkers
Volgens burgemeester Van Aartsen is het aan de inzet van de vrijwilligers uit de buurt, in combinatie met het vakkundig optreden van de politie, te danken dat het beheersbaar is gebleven. Omdat de (vaak jonge) rolmodellen potentiële raddraaiers in een vroeg stadium tot de orde riepen, was de sfeer veel rustiger dan in eerdere nachten. Nadat de politie een grote groep personen aanhield op het Hobbemaplein omdat zij samenschoolden, was in één klap de angel eruit.
'Ik ben vooral trots op al die Schilderswijkers die samen met de politie hun wijk hebben teruggeëist van diegenen die de wijk de afgelopen dagen hadden gekaapt', aldus de Haagse burgemeester. Ook Paul van Musscher, politiechef van de eenheid Den Haag, is tevreden over de samenwerking met de bewoners: 'De bewoners ontvangen vandaag een brief waarin ze op de hoogte worden gesteld van de situatie in de wijk en waarin ze worden bedankt voor de samenwerking.'

Bromfiets- en scootercontrole
De politie heeft aan het begin van de avond op de Fruitweg diverse bestuurders van scooters en brom- en snorfietsen gecontroleerd. In totaal werden 12 scooters voor nader onderzoek meegenomen omdat het vermoeden bestaat dat ze niet voldoen aan wet- en regelgeving.

Onderzoek op basis van camerabeelden
De politie is nog steeds op zoek naar camerabeelden van de ongeregeldheden van de afgelopen nachten. Inmiddels heeft zij al diverse beelden van burgers binnengekregen via onder meer www.politie.nl

De politie verwacht de komende weken nog meer aanhoudingen te verrichten op basis van die beelden.
Samen sterk in de hulpverlening!


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Je hebt hier te maken met mensen die een lokaal theater kort en klein slaan omdat bij een aanhouding door politie een persoon is overleden die ze tot voor kort niet eens kenden. Als je zo weinig intelligentie in je hebt zal extra straffen ook niet helpen. Met z'n alleen terug naar de kleuterschool en de hele opvoeding nog een keer doen.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Op FB staan gewoon oproepen om te gaan 'demonstreren' ... ben benieuwd of alle aangehouden mensen ook inderdaad uit DH komen of niet.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Citaat van: TheBeast link=msg=1360029 date=1435920596
Op FB staan gewoon oproepen om te gaan 'demonstreren' ... ben benieuwd of alle aangehouden mensen ook inderdaad uit DH komen of niet.
Er zijn de eerste twee dagen ook mensen van buiten DH aangehouden, aldus de politie. Of dat gisteravond weer is gebeurt is niet 'officieel' bekend maar reken maar dat er mensen van buiten DH tussenzitten.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Arie link=msg=1359926 date=1435890075




Bron: http://www.regio15.nl/index.php/nieuws/lijst-weergave/23-demonstraties/23068-wederom-onrustig-rond-de-hobbemastraat

Fijn, dat zijn de beste oplossingen... een groep aanpakken. Volgende keer worden relschoppers vanzelf bang dat ze ingesloten worden.

Wat ik me aanvraag. Ik zie tie-wraps, bussen... wat is de procedure verder? Groep insluiten, transporteren, identiteit vaststellen en ieder naar huis sturen met een boete? Wie kan hier verder wat over zeggen wat de hoogte van de boete is etc.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: voske83 link=msg=1360020 date=1435919383
Ik ben dan wel benieuwd op grond waarvan. Als dat op grond van de APV is, dan is artikel 184 Sr niet van toepassing en is er enkel sprake van een overtreding.

Ze zijn aangehouden voor het niet voldoen aan bevel of vordering omdat de burgemeester van Den Haag een samenscholingsverbod had afgekondigd.
Het meest logische is als volgt. Er zal dus eerst omgeroepen zijn dat men niet mocht samenscholen en een bevel om het gebied te verlaten.
Nadat men de gelegenheid heeft gekregen zal men daarna deze insluiting gedaan hebben.
Dus een gewaarschuwd mens telt voor twee zou ik willen zeggen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: CopVR3 link=msg=1359984 date=1435913898
Dat zou kunnen. knip artikel: "...wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie."

Is iemand eerder veroordeeld voor dit feit kan dit met een 3e omhoog.

Het OM gaf gisteren fel aan dit niet met boetes af te doen.
De ervaring leert echter dat de officier kan eisen wat hij wil maar dat de rechter hier vaak niet in meegaat.
Want ja eenmaal op zitting zijn de pubers ineens zielig, toekomstperspectief in t geding blabla.
Dus nee. Ik geloof er niks van...

Kijk naar de rellen in Haren. Zeer zwaar geweld naar collega's, die normaal geclassificeerd worden als poging doodslag.
De gemiddelde straf was een dag cel en of 20 uur taakstraf. Ontzettend teleurstellend.

Wat zou ik een slechte rechter zijn dan door met de eis van het OM mee te gaan en uit te spreken.
Maar zo lang je nog steeds van die softies hebt die er als rechter in trappen zal je tegen dit probleem helaas aan blijven lopen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: TheBeast link=msg=1359140 date=1435700085
Als je ziet dat de man bewusteloos is, hartslag gecontroleerd wordt en dan in een voertuig 'gesleept' wordt.
Sorry, maar dat is treurig dat je als agent dan niet gelijk een ambulance roept of in ieder geval personen die weten wat ze doen.
Citaat van: DiNozzo link=msg=1359173 date=1435735463
Het gebeurd zeer regelmatig dat een arrestant na een heftige aanhouding zich ineens dood houdt, meestal een laatste poging om alsnog onder de bajes uit te komen.
Citaat van: TheBeast link=msg=1359254 date=1435752831
Buiten dat. Je mag daarmee geen enkel risico mee nemen, al speelt iemand voor dood (gooi de kosten maar op die persoon) gewoon ambulance laten komen. Persoon niet gaan verplaatsen of rechtop zetten maar laten liggen.

Klein verhaaltje en niet ontopic, zijdelings wel:

Bij een demonstratie X werd in 1991 door de KMar een man aangehouden die zich behoorlijk verzette en een overlevingsmes in zijn knuisten hield.
In alle kranten stond kritiek over de aanhouding, maar ook lof dat de KMar het ambulancepersoneel snel heeft geïnformeerd.
Echter tijdens de hulp aan het slachtoffer brak er ineens een rel uit tegen de KMar en aanwezige politie, dit escaleerde dusdanig dat er meerdere gewonden te betreuren viel waaronder een Opper die nooit meer zal kunnen lopen.
Toen is er besloten dat bij risico eerst de verdachte/patiënt wordt verplaatst naar een veiligere omgeving.

Hier in dit filmpje en van wat ik kan zien wil ik best concluderen dat men dat juist heeft willen doen, de angel uit de wond halen zeg maar. Over het optreden verder en de gevolgen ervan zeg ik verder niets.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Eerste straf is uitgedeeld. 40 uur voor  gooien van een steen naar een politieauto.

http://m.telegraaf.nl/article/24230438/werkstraf-stenengooier-15-schilderswijk
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg