Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015

Auteur Topic: Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015  (gelezen 50907 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Citaat van: enrico1972 link=msg=1447771 date=1474222050
Chris Klomp @chrisklomp
Nu weer actueel: waarom ik zeg dat Mitch Henriquez niet vermoord is http://tpo.nl/column/mitch-henriquez-is-niet-vermoord/
21:29 uur · 17 Sep 2016 · Twitter Web Client
Mooi stukje dit. Het stuk van RTL gaan me de nekharen van overeind staan.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #271 Gepost op: 18 september 2016, 20:48:42
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1447770 date=1474221642
Of Mitch had niet geroepen dat ie een wapen had en had zichzelf gewoon laten arresteren en op bureau rustig alles kunnen uitleggen zodat ie na een uurtje weer op straat stond.

Maar er zijn blijkbaar bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland die vinden dat zij de dienst mogen uitmaken op straat in plaats van de politie.

Tuurlijk...populistische uitspraken doen vanachter de pc is heel makkelijk.En daarbij complete bevolkingsgroepen over 1 kam scheren nog makkelijker.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Diaephi link=msg=1447772 date=1474222382
Mooi stukje dit. Het stuk van RTL gaan me de nekharen van overeind staan.

Daarom is het goed dat de zaak voor de rechter komt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Citaat van: RemRoof link=msg=1447780 date=1474224567
Daarom is het goed dat de zaak voor de rechter komt.
Uiteraard.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Diaephi link=msg=1447788 date=1474228521
Uiteraard.

Ik vind het niet zo goed dat het mogelijk voor de strafrechter komt. In het RTL artikel staan namelijk al zes fouten geconstateerd door twee experts op verzoek van de rechter-commissaris.

Men bepaalt goed en fout op basis van de regels op papier. Ik denk dat je voor politiemensen net als voor artsen en verpleegkundigen een vorm van tuchtrecht moet bedenken.

Bij tuchtrecht weegt lege artis werken ook mee, het handelen is lege artis als beroepsgenoten hetzelfde zouden doen onder dezelfde omstandigheden.

De experts constateren dat er te vroeg is begonnen met de aanhouding van een persoon die kenbaar heeft gemaakt te beschikken over een vuurwapen. De agenten ter plaatse moeten onder druk in korte tijd besluiten dat ze gaan aanhouden, vervolgens bepalen wat het moment van aanhouding is. Achteraf kijk je een koe makkelijk in de kont, ze waren nu te vroeg met de aanhouding maar wat zou het gevolg zijn geweest als ze te laat waren met de aanhouding?

Op papier moet de commandant coordineren echter heeft hij besloten zelf mee te vechten. Ik zou graag willen weten wat andere commandanten doen zodra ze zien dat de ingezette agenten tijdens het gevecht in de problemen komen, blijven ze toekijken en coordineren of gaan ze hun agenten assisteren om de situatie onder controle krijgen?

Mijn kennis over pepperspray is beperkt. Ik dacht dat er geen optie bestaat voor de agent om met zijn vingers de pepperspray uit het spuitbusje te halen om het vervolgens op de verdachte te smeren. In mijn ogen moet het door een agent gespoten zijn.

Een rechter en de inspectie hebben beide gezegd dat de nekklem rechtmatig is. De twee onderzoekers zijn verre van objectief als ze het gebruik van de nekklem als fout aanduiden door het aan te duiden als omstreden nekklem ipv nekklem.

Het enige punt wat in mijn ogen overeind hoort te blijven is de vraag of men het bewusteloze slachtoffer zonder ademhaling (constatering agenten) hulp heeft onthouden. Als men bewust 5 minuten heeft gewacht voor men begon met reanimatie en oproepen van ambulance behoren alle agenten aanwezig in de politiebus vervolgd te worden aangezien geen enkele agent heeft ingegrepen door zelf om medisch te vragen.

Ik vind dat je hier uiterst zorgvuldig mee om moet gaan. In de media doet men voorkomen dat onze politie vergelijkbaar is met de politie in USA. In de USA hebben ze rassenprobleem, de spanningen tussen blanke politie en zwarte burgers zijn er altijd al geweest. In Nederland is dat niet het geval en het is ook nooit zo geweest.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: oma link=msg=1447811 date=1474264997
Ik vind het niet zo goed dat het mogelijk voor de strafrechter komt. In het RTL artikel staan namelijk al zes fouten geconstateerd door twee experts op verzoek van de rechter-commissaris.

Men bepaalt goed en fout op basis van de regels op papier. Ik denk dat je voor politiemensen net als voor artsen en verpleegkundigen een vorm van tuchtrecht moet bedenken.Dat zou inderdaad beter zijn, maar tot die tijd is toetsing door de rechter de enige onafhankelijke mogelijkheid

Bij tuchtrecht weegt lege artis werken ook mee, het handelen is lege artis als beroepsgenoten hetzelfde zouden doen onder dezelfde omstandigheden.

De experts constateren dat er te vroeg is begonnen met de aanhouding van een persoon die kenbaar heeft gemaakt te beschikken over een vuurwapen. De agenten ter plaatse moeten onder druk in korte tijd besluiten dat ze gaan aanhouden, vervolgens bepalen wat het moment van aanhouding is. Achteraf kijk je een koe makkelijk in de kont, ze waren nu te vroeg met de aanhouding maar wat zou het gevolg zijn geweest als ze te laat waren met de aanhouding?

Op papier moet de commandant coordineren echter heeft hij besloten zelf mee te vechten. Ik zou graag willen weten wat andere commandanten doen zodra ze zien dat de ingezette agenten tijdens het gevecht in de problemen komen, blijven ze toekijken en coordineren of gaan ze hun agenten assisteren om de situatie onder controle krijgen?Terechte vraag

Mijn kennis over pepperspray is beperkt. Ik dacht dat er geen optie bestaat voor de agent om met zijn vingers de pepperspray uit het spuitbusje te halen om het vervolgens op de verdachte te smeren. In mijn ogen moet het door een agent gespoten zijn.

Een rechter en de inspectie hebben beide gezegd dat de nekklem rechtmatig is. De twee onderzoekers zijn verre van objectief als ze het gebruik van de nekklem als fout aanduiden door het aan te duiden als omstreden nekklem ipv nekklem.

Het enige punt wat in mijn ogen overeind hoort te blijven is de vraag of men het bewusteloze slachtoffer zonder ademhaling (constatering agenten) hulp heeft onthouden. Als men bewust 5 minuten heeft gewacht voor men begon met reanimatie en oproepen van ambulance behoren alle agenten aanwezig in de politiebus vervolgd te worden aangezien geen enkele agent heeft ingegrepen door zelf om medisch te vragen.

Ik vind dat je hier uiterst zorgvuldig mee om moet gaan. In de media doet men voorkomen dat onze politie vergelijkbaar is met de politie in USA. In de USA hebben ze rassenprobleem, de spanningen tussen blanke politie en zwarte burgers zijn er altijd al geweest. In Nederland is dat niet het geval en het is ook nooit zo geweest. precies
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RemRoof link=msg=1447812 date=1474267986
Ik vind dat je hier uiterst zorgvuldig mee om moet gaan. In de media doet men voorkomen dat onze politie vergelijkbaar is met de politie in USA. In de USA hebben ze rassenprobleem, de spanningen tussen blanke politie en zwarte burgers zijn er altijd al geweest. In Nederland is dat niet het geval en het is ook nooit zo geweest. precies

Dit incident vond plaats in een periode dat het politiegeweld in de USA tegen de zwarte bevolking actueel was. De reactie in de media, politiek en in de Schilderwijk heb ik ervaren als een soort goedkope klucht. Het wekte bij mij de schijn dat we ons zo graag willen vergelijken met de USA dat we dit incident op een Amerikaanse wijze aanvliegen. Ik geloof er namelijk niet in dat de burgers in de Schilderswijk overgegaan waren tot ongeregeldheden als de media en sommige politici zich wat meer op de vlakte hadden gehouden.

Het probleem in de USA is totaal niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie.

1992:

Citaat
Those who died are justified, for wearing the badge, they're the chosen whites
You justify those that died by wearing the badge, they're the chosen whites

Some of those that work forces, are the same that burn crosses

Een nummer 1 hit in ontzettend veel landen, tegenwoordig populair bij hippe mensen die het "F*ck you, I won't do what you tell me" ontzettend stoer vinden, echter gaat het over het instutioneel rascisme en buitensporig politiegeweld door blanke Amerikaanse politieagenten tegen zwarte burgers. In 2016 (bijna 25 jaar later is de tekst nog steeds niet over de houdbaarheidsdatum in de USA en we mogen veronderstellen dat de houdbaarheidsdatum nog lang niet is verstreken.

In Nederland mag iedereen een mening hebben echter moet men wel eens nadenken. De afgelopen anderhalve week beheerste het gedoe in Zaandam de poldermedia en de politiek. Je kan niet de ene keer vinden dat de politie meer moet doen en zich niet moet laten afzeiken door jongeren (de minister-president noemde ze zelfs tuich van de richel) terwijl je de volgende keer vindt dat de politie niet mag schieten, de nekklem niet mag gebruiken, pepperspray conform iedere letter, punt en komma in de geweldsinstructie moet gebruiken, etc.

Als het in Nederland de norm wordt om bij voorkeur onze eigen politiemensen verdachte te maken en te vervolgen omdat zij hun werk doen kom je op een hellend vlak. Je gaat dan via de rechter streven dat we een praatpolitie krijgen omdat ik me ook drie keer zou bedenken als ik agent was en gebruik wil maken van geweld.

Forumlid Brandpreventje wordt hier populisme verweten echter denk ik dat hij de vinger op de zere plek legt. Het hoort zo te zijn dat de burger nadenkt voor hij de confrontatie zoekt met de politie. De politie is in Nederland te lang in de etalage gezet als je beste vriend en de pet die ons allemaal past. In realiteit hebben we ze om de openbare orde te handhaven en de burgers te beschermen tegen criminelen. Als je kiest om door eigen acties, woorden of gebaren de strijd aan te gaan met politiemensen dien je te beseffen dat je in het gevecht gewond kan raken of zelfs overlijden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De halve wereld struikelt over elkaar heen op het moment dat, na korte tijd is iedereen het weer vergeten en hobbelt men naar het volgende incident om omzet te krijgen mbt aandacht, status en omzet/inkomsten.

Als iemand zich wil manifesteren door te roepen dat hij gewapend is dan is de logische reactie van de politie dat ze daar ook terdege rekening mee houden en daar vervolgens naar optreden. Het probleem in Nederland is zo langzamerhand dat de grote criminelen zich heel handig buiten schot weten te houden, al dan niet bijgestaan door dure advocatenbureaus, super financiele adviseurs etc. en de burger  moet dat alles maar lijdzaam toezien en justitie/politie moeten in deze op de lange duur veel te vaak het onderspit delven.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Normaal ben ik niet zo'n fan van GeenStijl, gelet op het ongenuanceerde geblaat zo nu en dan, maar gisteren hadden zij wel een punt.

Namelijk dat weliswaar door twee onderzoekers is vastgesteld dat er fouten zijn gemaakt die mogelijk de dood van Mitch Henriquez tot gevolg hebben gehad, maar dat zulks zeker niet maakt dat men zich hier in de USA moet wanen, waar donkere burgers hun leven niet zeker zijn met een agent in de buurt (zegt men....).

Overdrijven is ook een vak, is een gezegde. Maar dat gaat zeker op voor de demonstranten die hier regelmatig over straat lopen te blaten ' Politie, moordenaars'. En dat op basis van twee of drie voorbeelden in een aantal jaren tijd. Waarbij van moord ZEKER geen sprake is/was. Met name de zaken rond Rishi en Mitch worden daarbij als voorbeeld aangehaald. Enkele omstreden (dodelijke) incidenten in een tijdsbestek van jaren, waarin honderduizenden politie-burger contacten plaatsvinden, wettigen dergelijke ongenuanceerde uitspraken zeker niet. Diezelfde schreeuwerds zouden het zeker niet accepteren als er tijdens een demo geroepen zou worden 'Marokkanen zijn crimineel'. Sterker nog, ik zie de voorbedrukte aangifteformulieren al voor mij.... Maar als het om agenten gaat dan is generaliseren kennelijk volkssport nummer 1.

Een andere uitkomst dan vervolging van de agenten uit het Zuiderpark zal zeker weer leiden tot onrust. Zelf denk ik- op basis van o.a. het rapport van die twee onderzoekers - dat een vervolging wegens dood door schuld wellicht op zijn plaats is. Maar ben bang dat er lieden zullen zijn die alles minder dan 'moord met voorbedachte rade' zullen aangrijpen om hun vernielzuchtige lusten te botvieren.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)