Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015

Auteur Topic: Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015  (gelezen 50622 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
16 aanhoudingen bij ongeregeldheden na betoging Den Haag

Laatste update: 30-06-2015 | 11:59

Den Haag - De spontaan aangekondigde demonstratie van maandagavond 29 juni, liep uit op ernstige ongeregeldheden. De politie hield daarbij 16 verdachten aan.

Maandagavond omstreeks 20.00 uur startte een betoging in de Haagse Schilderswijk naar aanleiding van het overlijden van een 42-jarige bezoeker uit Aruba zondagavond 28 juni. Via Facebook had een groep sympathisanten aangegeven voor Bureau De Heemstraat te demonstreren. Omstreeks 20.00 uur stond een groep van ruim 300 demonstranten voor het bureau. Op het moment dat de politie in het politiebureau in gesprek was met een vertegenwoordiging van de demonstranten, grepen andere demonstranten dit moment aan om agenten te belagen met stenen en vuurwerk.

Aanhoudingen
De Mobiele Eenheid van de politie moest worden ingezet om de rust in de wijk terug te brengen. Ook de paarden en de politiehelikopter werden ingezet. In de wijk lieten demonstranten een spoor van vernielingen na. In totaal hield de politie 16 verdachten aan. Het merendeel van de verdachten werd aangehouden voor openlijke geweldpleging. Een aantal verdachten zit nog vast voor verhoor. De politie maakte tijdens de demonstratie veel videobeelden, deze worden allemaal bekeken. Het Openbaar Ministerie en de politie sluiten meer aanhoudingen niet uit.

Gewond
Een politieruiter raakte lichtgewond bij de demonstratie. Zowel ruiter als paard maken het naar omstandigheden goed.

Aangifte
Bewoners en bedrijven die gedupeerd zijn door de vernielingen, worden opgeroepen daarvan aangifte te doen bij de politie.

Reactie burgemeester
Van Aartsen: 'De politie heeft gisteravond begriphebbend voor de emotie en de boosheid alle ruimte gegeven voor deze demonstratie, daar heb ik ook opdracht toegegeven, want ik begrijp dat mensen hun emotie willen laten zien. Maar als dat vervolgens uit de hand loopt en leidt tot vernielingen die niets meer met de dood van deze man te maken hebben, dan treedt de politie op. Geweld is natuurlijk nooit een oplossing. De politie kwam in actie toen agenten werden belaagd en er vernielingen werden aangericht in een wijk, waar de bewoners helemaal niets met dit incident te maken hebben. Verder roep ik iedereen op om rustig te blijven, en gevoelens van onmacht en boosheid niet te laten ontaarden in vernielingen en geweld. Ik betreur dit geweld ten zeerste.'
Samen sterk in de hulpverlening!


guest12562

  • Gast
Als je de filmpjes bekijkt dan vind ik 16 wel een heel laag aantal. Lijkt wel een vrijstaat!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Breathe link=msg=1359027 date=1435675600
Als je de filmpjes bekijkt dan vind ik 16 wel een heel laag aantal. Lijkt wel een vrijstaat!
Nu al 16 aangehouden is best snel.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219


guest12562

  • Gast
Citaat van: JJ75 link=msg=1359033 date=1435676476
Nu al 16 aangehouden is best snel.

Laten we hopen dat het er idd veel meer worden, even wat recht zetten.
Neemt niet weg dat de dood van die man verschrikkelijk is, maar dat is niet alleen voor de familie zo, ook voor de agenten die er mee te maken hebben. Die zitten ook echt niet lekker thuis.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: SirMark link=msg=1359004 date=1435672172

Van der Steur bezorgd na filmpjes arrestatie

Minister Van der Steur is bezorgd over wat hij in de filmpjes van de arrestatie van Mitch Henriquez heeft gezien. Hij vindt het van groot belang dat de Rijksrecherche onderzoekt of er te veel geweld tegen de Arubaanse toerist is gebruikt.
<knip>

Van der Steur maakt zich er zorgen over "dat kan blijken dat de politie meer geweld heeft toegepast dan nodig was om de betrokkene onder controle te krijgen". "De politie mag geweld gebruiken, maar dat moet proportioneel zijn", stelt hij.

Treurig

De minister van Veiligheid en Justitie wil niet vooruitlopen op de uitkomsten van het onderzoek. "Maar wat ik gezien heb, zag er heel treurig uit."

Beste minister, allereerst: Als u niet vooruit wenst te lopen op de uitkomsten van het onderzoek, doe dat dan ook niet door te roepen dat het er treurig uit ziet. Zo spreek je jezelf wel heel erg tegen.

Ten tweede. U bestempelt de gebeurtenissen als treurig. Ik trek daaruit de conclusie dat u bereid bent het aantal trainingsuren significant te verhogen om te voorkomen dat dit weer gebeurd. Want het aantal trainingsdagen lijkt ieder jaar te krimpen, en de aandacht ligt voornamelijk bij het trainen in het hogere geweldsspectrum en niet in het fysieke aanhoudingsgedeelte.

Of krijgen we dan weer een reactie dat de budgetten daar niet beschikbaar voor zijn....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Jammer inderdaad dat deze reactie zo geformuleerd is door v.d. Steur.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
De reactie van de minister is niet treurig maar om te janken. Meneer staat niet achter zijn personeel, maar geeft ze nog een trap na door al een stempel er op te drukken. Een goed onderzoek cruciaal maar beginnen onderzoekers met deze woorden van de minister nog volledig neutraal? Ik ben net zo benieuwd naar de uitkomst als de rest van Nederland. Ik heb op de beelden geen buitensporig geweld gezien, maar kan geen conclusie trekken zonder de feiten te kennen (BV drugsgebruik is ook nog een mogelijkheid). Toch sta ik volledig achter mijn collega's die dit nooit gewild hebben en steun ze. Zij hebben het er ook niet makkelijk mee.

Ik trek nog geen conclusies voordat ik meer weet. Het zou de minister sieren als hij dit ook zou doen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: peen van dienst link=msg=1358879 date=1435627847
Inmiddels ook een video (okay: een halve documentaire) in het item die een goed beeld geeft van de gebeurtenissen.

Althans: vind ik zelf  ;D

Peen

Even een vraag m.b.t. de video. Vanaf grofweg 08:00 zie je diverse lieden gooien met stenen of ander materiaal richting de politie.
Sommigen daarvan zijn geblurd. Is dat omdat die al zijn aangehouden ?
Zelf zou ik ze niet blurren i.h.k.v. had je je maar moeten gedragen i.p.v. misdragen en gooien naar politie.
Ben wel benieuwd naar jullie afweging Peen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Van de Steur is met zijn uitspraken veel te ver gegaan is compleet van het pad wat mij betreft.
Hij zet gewoon zijn "eigen" personeel voor Jan L*l wat mij betreft.
Dit is gewoon een brevet van onvermogen en wat mij betreft de verkeerde man op deze positie.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen