Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015

Auteur Topic: Ongeregeldheden Schilderswijk / overlijden arrestant aanhouding Zuiderpark - Den Haag 27-06-2015  (gelezen 50642 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1447918 date=1474302537

Het is niet alleen mijn beeld overigens, maar een algehele stel- en spelregel waar het macht betreft: naarmate deze verstrekkender is, dient men er omzichtiger mee om te gaan.

In Israel, Verenigde Staten, Qatar, Marokko en ontzettend veel andere landen heb je ongeveer je eigen doodvonnis getekend als je naar politiemensen roept dat je een vuurwapen hebt en niet onmiddelijk doet wat de agenten je toeschreeuwen (handen omhoog, knielen, liggen). Ze schieten je namelijk direct dood.

Nederlandse agenten hebben ook een vuurwapen, echter heeft er volgens mij geen een gebruik gemaakt van deze bevoegdheid. Het zegt dus dat ze de zwaarste bevoegdheden niet gebruikt hebben terwijl het op zich in Nederland wel had gekund.

Ik vind het bizar als het OM hierover een persconferentatie heeft gehouden waar meerdere journalisten aanwezig waren die zich beklaagden over het feit dat het OM geen kritische vragen wilde beantwoorden.

Ik vind het bizar als we vinden dat de politie weer de baas op straat moet worden maar we gelijkertijd vinden dat de politie niets mag doen behalve het goede gesprek aan gaan met tuig. Tuig mag de politie filmen maar de politie mag tuig niet filmen. Tuig mag versleuteld communiceren om de politie dwars te zitten of rellen te organiseren maar de politie moet transparant zijn. Tuig gaan we slachtoffer maken en de politie verdachte.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1447895 date=1474295748
En ik zal zeker niet ontkennen dat er fouten zijn gemaakt bij de arrestatie. Maar overal waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Maar dat kan je als leermoment gebruiken  98uiye

En als die fouten tot de dood van een persoon leiden dan kan je daar voor vervolgd worden, zo zit onze wetgeving nu eenmaal in elkaar.
Bovendien is onafhankelijk controle op gebruik van geweld door de overheid nodig in een rechtstaat, juist om de legitimiteit van het monopolie op geweldstoepassing in stand te kunnen houden.  Dat deze controle op een andere, mogelijk betere, manier kan worden ingericht dan op dit moment gedaan is, is een andere discussie.

In dit geval wordt de controle dus uiteindelijk gedaan door een rechter. Het lijkt mij (gelukkig) helemaal niet vanzelf sprekend dat deze agenten ook schuldig worden bevonden.

Citaat van: oma link=msg=1447814 date=1474271750

Het probleem in de USA is totaal niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie.

Daar sluit ik me ook bij aan. Institutioneel racisme bij politie korpsen in de USA en het wantrouwen van de zwarte bevolking tegenover wetshandhavers in de USA is van een heel andere orde en niet vergelijkbaar met Nederland.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Israel, VS, Qatar en Marokko, al deze landen staan wereldwijd lager tot heel veel lager op de index van rechtsstatelijkheid dan ons land. Hoe zou dat toch komen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1447927 date=1474304201
Israel, VS, Qatar en Marokko, al deze landen staan wereldwijd lager tot heel veel lager op de index van rechtsstatelijkheid dan ons land. Hoe zou dat toch komen?

Bel het World Economic Forum eens om te informeren of ze je stelling delen. Nederland hecht ook zwaar aan deze ranglijstjes immers we sturen onze minister-president er regelmatig heen en het parlement wil voor deze vergadering nog spreken met onze minister-president.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: oma link=msg=1447931 date=1474304714
Bel het World Economic Forum eens om te informeren of ze je stelling delen. Nederland hecht ook zwaar aan deze ranglijstjes immers we sturen onze minister-president er regelmatig heen en het parlement wil voor deze vergadering nog spreken met onze minister-president.

Huh, ik ben verrast ...
Kan je me svp een link geven waaruit blijkt dat Nederland toch niet zo'n goede rechtsstaat is als ik denk dat het is.
Met googlen kon ik het niet vinden ...


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Als ik in de fout ga wordt ik daar ook op afgerekend.
Mijn mening is als er inderdaad dingen gebeurd zijn welke niet door de beugel kunnen moeten de daarvoor verantwoordelijken net als ieder ander daar de gevolgen van gewoon van dragen.
Of het nu politie of gewone burgers betreft.
Gewoon straffen dus.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #296 Gepost op: 19 september 2016, 20:30:17
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1447770 date=1474221642
Of Mitch had niet geroepen dat ie een wapen had en had zichzelf gewoon laten arresteren en op bureau rustig alles kunnen uitleggen zodat ie na een uurtje weer op straat stond.

Maar er zijn blijkbaar bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland die vinden dat zij de dienst mogen uitmaken op straat in plaats van de politie.


Maar nog steeds is dat geen reden om blijkbaar zoveel geweld te gebruiken dat iemand overlijdt, toch?


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Citaat van: Berger link=msg=1447964 date=1474309817

Maar nog steeds is dat geen reden om blijkbaar zoveel geweld te gebruiken dat iemand overlijdt, toch?

Een van de vragen die die uitspraak bij mij oproept is of wij met de weinige training die we krijgen in staat geschat mogen kunnen worden om dit soort zaken in te schatten. Kun je verantwoordelijk gehouden worden voor een fout als de training onder de maat is.

Let wel, ik zeg training, hiermee bedoel ik die 4 drie kwart dagen die op het IBT centrum worden doorgebracht. Zelf zie ik mezelf ook als topsporter en daarvoor train ik 4 keer per week, niet per jaar.

Zie ook: http://www.politieenwetenschap.nl/download/7rxiEnNe5hr3sj0U9XGc7BuQomPQz5WJNnxKtPos/u9QI1XapVRBNwevA048j3NbCMZTohEo7ICvZJf3b/
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Waar het in het verleden (en hier ook dus) mis gaat is de geweldspositie. In het Wetboek van Strafrecht (en in beginsel grondwet) is ieder geweld tegen personen of zaken verboden. Echter om hun werk te doen heeft de minister de politie (en enkele BOA's) de bevoegdheid gegeven om geweld te mogen toepassen. Dit geweld word ook gebruikt om jou oma, die al dagen op de grond ligt te creperen maar jij geen weet van hebt omdat je niet langs gaat, te helpen (deur intrappen is namelijk geweld tegen zaken) of om die baby op de achterbank te bevrijden door een ruit in te slaan. Hier hoor je zelden iemand, nee waar je iedereen over hoort is het feit dat agenten die met de angst in het lijf het zwaarste geweldsmiddel moeten inzetten om te zorgen voor een veilige samenleving. Dit zwaarste geweldsmiddel is iemand doden, en neem van mij aan niemand wil dat want dat betekend dat je als agent/BOA echt in een situatie heb gezeten van leven of dood.

Hierdoor is men dus ook sinds kort met het plan gekomen om ook voor de agenten/BOA's een soort van tuchtrecht op te richten. Hier ben ik zeker op voor, echter zoals het plan er nu ligt dan is dit tuchtrecht nog strenger dan de rechter. Het is dus maar de vraag of dat dan een goede uitkomst is.

Kijk je specifiek naar deze zaak dan begint en eindigt het toch echt bij de overleden persoon hoe erg het ook is. Je weet hoe de samenleving de laatste tijd op spanning staat met alle dreiging (niet voor niets worden de grappenmakers op Schiphol al jaren streng aangepakt) en dan maak je de "grap" dat je een (vuur)wapen bij je hebt op een druk feest. Ik vind het dan niet gek dat er zwaar geweld word toegepast. Hadden de agenten dan moeten lachen en hem verder moeten wuiven? Dan krijg je het verhaal dat er een schietpartij is geweest en de politie de mogelijke dader heeft laten lopen. Ik zie die chocoladeletters al in de media staan. De enige vraagtekens die ik heb is het feit dat men 5 minuten gewacht zou hebben om medische hulp in te schakelen. Alle andere punten zijn logisch:
- met zoveel agenten erboven, als iemand verzet pleegt dan gaat het je niet lukken 1 op 1 zonder zware wonden te maken. Heb meegemaakt dat er 8 agenten bezig waren om 1 persoon zo veilig mogelijk aan te houden en nog hielden ze hem bijna niet
- niet gewacht met de aanhouding, nee logisch. Bij een wapendreiging moet je gelijk handelen tenzij er afgewacht kan worden. In een drukke massa kan je niet afwachten (zie bijvoorbeeld AMOK procedure)
- persoon in de auto wegslepen, je hebt net voor je leven gevochten en dan komen er ook nog omstanders zich druk maken. Dan ga je eerst met de arrestant naar een veilige locatie om dan alles verder uit te zoeken. Blijkbaar was het bureau hier het makkelijks voor
- pepperspray insmeren, dit is idd niet conform de amtsinstructie maar wel proportioneel. Je mag namelijk niet sprayen als je te dicht bij staat, echter als ik van mening ben dat ik op die manier het verzet kan breken terwijl ik er boven op lig zou ik het zeker niet laten. Op straat kan je nog op de stenen ernaast spuiten, maar op gras gaat dat niet lukken.

Blijft over de medische behandeling. Ik kan wel een reden bedenken waarom hierop later is geacteerd. Of dit ook de waarheid is weet ik niet, maar er is wel een logische verklaring voor mogelijk.

Het is dus niet allemaal zo zwart wit als sommige mensen (en zeker die irritante anti-politie advocaat die ook in deze zaak direct naar voren sprong) willen beweren. Helaas zijn sommige Nederlanders tegenwoordig zo anti-politie geworden dat ik mij wel eens afvraag wat ze willen. Want de agent mag niet zijn geweldbevoegdheid gebruiken om te zorgen voor een veilige samenleving, maar als er bij jou ingebroken word dan moet er binnen 1 min een zwaar gewapend AT staan en het hele CSI circus. Geef de agent/BOA nu eens een keer het voordeel van de twijfel en schiet niet direct in de stress als de worden agent en geweld in een zelfde zin voorkomen.

En hier ben ik het ook helemaal mee eens met Oma, in de VS/Israel etc daar word wel geluisterd naar de politie. Hier zitten we nog te veel met de Politie is Jouw beste Vriend imago, ja hij is jou beste vriend als de situatie erna is. Maar een echte vriend kan jou ook de waarheid vertellen als dat nodig is, en daar luisteren we te weinig naar.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: zwelgje link=msg=1447923 date=1474303489
Daar sluit ik me ook bij aan. Institutioneel racisme bij politie korpsen in de USA en het wantrouwen van de zwarte bevolking tegenover wetshandhavers in de USA is van een heel andere orde en niet vergelijkbaar met Nederland.

AJ+
@ajplus 1h
Another unarmed black man has been killed by police - this victim even had his hands up. #TerenceCrutcher

Video: https://twitter.com/ajplus/status/778084949765349377/video/1