Marechaussee v.s. politie?

Auteur Topic: Marechaussee v.s. politie?  (gelezen 27475 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Gepost op: 7 juli 2015, 12:30:19
Besten,

Ik ben werkzaam in het mooie Assen. Aldaar hebben we veelvuldig te maken met militairen gezien de JWF Kazerne en de omliggende militaire terreinen. Nu weet ik vanuit de praktijk dat igv. militaire verdachten de Kmar er regelmatig bij gehaald word. Dat is voor ons makkelijk natuurlijk gezien de toch al hoge werkdruk.

Ik kan me herinneren dat mij op de academie ooit is verteld dat militairen de 'KEUZE' hebben om de Kmar er bij te laten halen igv. overtreding of misdrijf. Ik kan echter nergens de wettelijke grondslag hiervoor terugvinden.  - wie o wie?

bvd.

Jeroen




Waus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2015, 12:42:08
Nja artikel 4 lid 1 b politiewet misschien?


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2015, 13:03:18
Het ging me er niet om of de marechaussee bevoegd is. Dat is volkomen helder. Enkel hoe/waar/wanneer de militiar kan verlangen dat de marechaussee de overtreding/misdrijf afhandelt.

Zoals ik al aangaf werd mij op de academie ooit "geleerd" dat een militair die door de politie wordt staande/aangehouden er zelf voor mag kiezen of hij aan de marechaussee wordt overgedragen en dat de Kmar de zaak verder afhandelt met het gevolg dat de militair evt. strenger bestraft wordt in Arnhem.

het gaat mij er puur om of die keuze ook wettelijk is geregeld. in de praktijk zien we vaak dat de kmar er hoe dan ook bij komt.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2015, 13:05:51
Overtreding kan de politie gewoon een bon voor schrijven, dit is geen probleem. Misdrijf is weer een ander verhaal. De politie kan dan wel de verdachte aanhouden en insluiten, maar de KMar zal de zaak overnemen. Vaak is ook nog niet meteen duidelijk dat het een militair betreft.

Maakt niet uit wat voor misdrijf er wordt gepleegd, de zaak zal behandeld worden door de Militaire kamer. Voor meer info zie: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Gelderland/OverDeRechtbank/Organisatie/Pages/Militaire-kamer.aspx


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2015, 13:10:32
Een militair kan niet eisen dat de KMar voor hem gebeld wordt. Wel is de afspraak tussen de politie en KMar dat bij een militaire verdachte in elk geval de KMar in kennis wordt gesteld. Het is dan aan de KMar om de zaak wel of niet over te nemen. Het is in elk geval recht van de militair dat zijn zaak door de KMar wordt gedraait.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2015, 16:48:37
Zie instagram politie Noord Nederland,  daar heb ik een uitgebreide reactie op gegeven die mogelijk duidelijkheid bied :-)


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2015, 16:54:35
Citaat van: R.3144 link=msg=1360756 date=1436280517
Zie instagram politie Noord Nederland,  daar heb ik een uitgebreide reactie op gegeven die mogelijk duidelijkheid bied :-)


gelezen en reeds antwoord gegeven  ;D


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2015, 23:02:24
Linkje voor de liefhebbers;
https://instagram.com/p/41CZlPk0pL/
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Kwikwi

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2015, 19:58:09
Hierbij komt ook nog dat je bij de Marechaussee vanaf de rang van wachtmeester ook wordt opgeleid in het militair straf en tuchtrecht en als het voorkomt dat een militair dit overtreedt dat zij weten hoe je dit moet toepassen


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2015, 20:15:20
misschien een kleine gedachtenspinsel, maar de NP en KMAR samenvoegen is een optie ?