Marechaussee v.s. politie?

Auteur Topic: Marechaussee v.s. politie?  (gelezen 27502 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2015, 20:16:38
Citaat van: Bollie link=msg=1361529 date=1436638520
misschien een kleine gedachtenspinsel, maar de NP en KMAR samenvoegen is een optie ?
Ja, en dan de Landmacht, Luchtmacht en Marine er ook bij voegen?  ::)


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2015, 20:20:50
Citaat van: Daniel! link=msg=1361531 date=1436638598
Ja, en dan de Landmacht, Luchtmacht en Marine er ook bij voegen?  ::)
Die staan sinds een tijdje al onder 1 hoofdige leiding  ;)


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2015, 20:28:31
Naar mijn bescheiden persoonlijke mening heeft de marechaussee bijna geen verbondenheid meer met defensie,  de politietaak tbv Nederlandse en buitenlandse strijdkrachten is nog de kleinste taak van de kmar,  waarin de minste energie word gestoken.  Grootste deel van het werk is civiel,  grenspolitie taken,  luchthavens,  grensoverschrijdende criminaliteit,  bewaken en beveiligen,  Internationale politie taken etc.  
Ik denk ook dat praktisch gezien de marechaussee makkelijk samen kan met de politie.  Echter is de marechaussee voor de overheid toch een stok achter de deur.  Wij kunnen en mogen niet staken,  wij kunnen langer ingezet worden dan de normale atw stelt,  we kunnen overal naar toe gestuurd worden zowel nationaal als internationaal.
Waar oom agent zal weigeren om even een paar dagen aan de andere kant van 't land dienst te doen,  zal een marechaussee hakken kunnen maken en die kant op gaan.  Deze positie is toch wel makkelijk voor de overheid, de titel is niet voor niets "als het erop aankomt".


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2015, 21:41:55
Inderdaad, de militaire rechtspositie is een groot voordeel en is een meerwaarde. Daarnaast is het in eventuele opschaling naar het hogere geweldspectrum ook beter qua differentiatie. Zonder KMar is het gat van opschaling wat groot, omdat je van politie direct naar groene legereenheden moet opschalen. Lijkt mij niet wenselijk.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2015, 21:56:35
Ik zie een samenvoeging met de politie ook niet snel gebeuren. Als de politiek de Kmar wil samenvoegen zal dat mijns inziens eerder met de Douane gebeuren dan met de NP. Dat is puur omdat de hoofdmoot van het werk van de Kmar op en rondom de grenzen van nederland plaats vind.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2015, 00:39:59
Ik durf er bijna geld op in te zetten dat als de landelijke aansturing van de kmar zoals deze momenteel vorm krijgt middels het LTC mislukt,  dat de marechaussee opgaat in de nationale politie. Maar het LTC gaat wel slagen denk ik.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2015, 02:19:04
Ik durf er bijna geld op in te zetten dat als de landelijke aansturing van de kmar zoals deze momenteel vorm krijgt middels het LTC mislukt,  dat de marechaussee opgaat in de nationale politie. Maar het LTC gaat wel slagen denk ik.
Ja, en dankzij de puinzooi bij de reorganisatie van de NaPo hebben we zelfs wat extra tijd. Tel daarbij de ontwikkelingen van de afgelopen jaren bij op en ik zie het niet meer gebeuren dat de KMar en NaPo worden samengevoegd. Tenzij de SP aan de macht komt met een grote meerderheid, maar dan emigreer ik toch. ;)


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2015, 10:41:31
Rick,

Zou een agent niet voor een paar dagen aan de andere kant van land dienen, NSS vergeten ?  0098
Men zou als de marechaussee word samengevoegd met de politie ook kunnen verbieden dat politie niet mag staken. Trouwens de politie mag de primaire taken die ze heeft ook niet verontachtzamen en mag ook niet staken.

Ik denk dat de KMAR en NaPo juist een aanvulling op elkaar zijn. Eventueel zou je ook nog de politie in vredestijd onder V&J laten vallen, en bij problemen onder Defensie.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2015, 11:32:23
Maar is een militair ook verplicht om te melden dat 'ie militair is...  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2015, 13:50:28
Citaat van: Bollie link=msg=1361737 date=1436776891
Zou een agent niet voor een paar dagen aan de andere kant van land dienen, NSS vergeten ?  0098
De NSS is van tevoren voorbereid en politiemensen wisten op tijd waar ze naartoe moesten (in theorie ::) ). Een marechaussee uit Maastricht kan op vrijdag te horen krijgen dat hij de maandag erop zichzelf op Schiphol mag gaan melden. Voor de komende 3 maanden.
Zoals een minister ooit zei: "Als ik vrijdag de politie bel dat ik ze maandag ergens voor langere tijd nodig heb dan moet ik eerst allerlei voorwaarden gaan bespreken. Als ik de Marechaussee bel dan hoor ik op de achtergrond de voertuigen al gestart worden." Dat is echt niet ten nadele van de politie. Het is jullie rechtspositie en ik zou daar heel hard aan vast houden en koesteren. Het voorkomt dat je maar even ergens wordt neergezet waar de baas vindt dat je nodig bent. En daarmee is de politie ook nog een mooie organisatie waar marechaussees naartoe kunnen vluchten als ze het heen en weer geschuif zat zijn. :)
Citaat van: Bollie link=msg=1361737 date=1436776891
Men zou als de marechaussee word samengevoegd met de politie ook kunnen verbieden dat politie niet mag staken. Trouwens de politie mag de primaire taken die ze heeft ook niet verontachtzamen en mag ook niet staken.
Hoeveel gevangenisstraf staat er op desertie bij de politie? ;)
Citaat van: Bollie link=msg=1361737 date=1436776891
Ik denk dat de KMAR en NaPo juist een aanvulling op elkaar zijn. Eventueel zou je ook nog de politie in vredestijd onder V&J laten vallen, en bij problemen onder Defensie.
De politie en de KMar zijn inderdaad complementair aan elkaar. 2 Organisaties die politietaken uitvoeren, maar toch anders zijn. Beide met hun eigen meerwaarde. De politie is voor de veiligheid op straat en de KMar voor de veiligheid van de Staat.
Overigens prima om de politie in oorlogstijd onder Defensie te laten vallen. Dan wel allemaal even de militaire opleiding nog doen. O0

Maar gezien jouw voorstellen is het wellicht eenvoudiger om de politie gewoon onder de Koninklijke Marechaussee te brengen.  998765 :)
Citaat van: silque link=msg=1361741 date=1436779943
Maar is een militair ook verplicht om te melden dat 'ie militair is...  0098
Tot zover ik weet is de militair dat niet verplicht.