Marechaussee v.s. politie?

Auteur Topic: Marechaussee v.s. politie?  (gelezen 27584 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #30 Gepost op: 14 juli 2015, 15:44:10
Staat dit in het militair strafrecht Sven? Politiemensen mogen nl ook geen drugs gebruiken. Ook politiemensen buiten 'diensttijd' worden soms zwaarder verwacht vanwege de voorbeeldfunctie, ambtseed/belofte etc.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet zeker weet. Iets te lang op Schiphol werkzaam buiten de militaire wereld...
Ik dacht dat het alleen een beleidsregel was. Reguliere militair: 2x drugsgebruik = eruit. Militair KMar 1x drugsgebruik = eruit.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #31 Gepost op: 14 juli 2015, 20:06:25
Citaat van: silque link=msg=1361955 date=1436880393
Staat dit in het militair strafrecht Sven?

Citaat van: Sven82 link=msg=1361957 date=1436881450
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet zeker weet.

Volgens mij niet in het militair strafrecht.
Ontslag wegens drugsbezit en/of gebruik volgt meestal met beroep op het Algemeen militair ambtenarenreglement,  Artikel 39, lid l (Gronden voor ontslag):
wegens wangedrag in de dienst, dan wel buiten de dienst voor zover dit gedrag schadelijk is of kan zijn voor zijn dienstvervulling of niet in overeenstemming is met het aanzien van zijn ambt;

Waarbij dan beleidsdocumenten van de Krijgsmacht aan de werknemers duidelijk maken dat drugs gebruik en bezit ongewenst is.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #32 Gepost op: 15 juli 2015, 01:22:28
Citaat van: Sven82 link=msg=1361872 date=1436855868
Huh? Gaat de KMar ook bestaan uit 10 eenheden?

Ohja, want een overeenkomstige structuur van een organsiatie heeft per definitie evenveel eenheden/personeel/voertuigen of wat dan ook?

Als je niet begrijpt wat ik bedoel, vraag ik mij af waarom je actief binnen de Marver bent.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #33 Gepost op: 15 juli 2015, 01:26:57
Met betrekking tot drugs bij defensie,  zie het "drugsbeleid defensie",  deze is vast ergens te vinden.  Hierin staan onder andere nadere regels omtrent het drugsgebruik voor militairen niet zijn de kmar.  Zoals bijvoorbeeld dat men een jointje mag opsteken thuis,  zonder gezelschap van anderen militairen etc.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #34 Gepost op: 15 juli 2015, 01:27:12
Citaat van: silque link=msg=1361955 date=1436880393
Staat dit in het militair strafrecht Sven? Politiemensen mogen nl ook geen drugs gebruiken. Ook politiemensen buiten 'diensttijd' worden soms zwaarder verwacht vanwege de voorbeeldfunctie, ambtseed/belofte etc.

Een officier binnen defensie krijgt weleens een hogere straf dan bijv. een soldaat voor hetzelfde vergrijp.
Dit ivm voorbeeldfunctie inderdaad.

Stel dat een luitenant samen met een deel van  zijn peloton gaat stappen en zij maken zich schuldig aan openlijke geweldpleging/mishandeling, dan zou de luitenant volgens mij een hogere straf kunnen krijgen.

Ik weet in ieder geval dat het weleens gebeurd is dat een officier zwaarder gestraft werd vanwege zijn voorbeeldfunctie.

Citaat van: R.3144 link=msg=1362048 date=1436916417
Met betrekking tot drugs bij defensie,  zie het "drugsbeleid defensie",  deze is vast ergens te vinden.  Hierin staan onder andere nadere regels omtrent het drugsgebruik voor militairen niet zijn de kmar.  Zoals bijvoorbeeld dat men een jointje mag opsteken thuis,  zonder gezelschap van anderen militairen etc.

Mag?
Volgens mij wordt dit de eerste keer niet bestraft met ontslag, indien niet werkzaam bij de KMar.  Volgens mij krijgt de betrokkene een gele kaart en een straf van het OM van €50.. Tenzij dit bedrag verhoogd is inmiddels.

Tenzij het drugsbeleid is aangepast? Maar voorheen was het nog steeds strafbaar. Je werd echter niet gelijk ontslagen.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #35 Gepost op: 15 juli 2015, 05:17:41
Ohja, want een overeenkomstige structuur van een organsiatie heeft per definitie evenveel eenheden/personeel/voertuigen of wat dan ook?

Als je niet begrijpt wat ik bedoel, vraag ik mij af waarom je actief binnen de Marver bent.
Wat een antwoord...
Ik moet hieruit:
Het valt mij wel op dat de KMar langzaam de structuur krijgt van de NP.
kunnen opmaken wat je bedoeld? En als mij dat niet lukt dan is het vreemd dat ik actief ben voor de MARVER.? Ik wist niet dat gedachten lezen één van de competenties was.

Wat wel een competentie is, is dat ik inizicht moet hebben in organisatiestructuren en volgens mij heb ik dat wel. Ik zie weinig overeenkomsten tussen de NP en de KMar. Maar natuurlijk weet ik ook niet alles en het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien, dus verklaar je nader.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #36 Gepost op: 15 juli 2015, 08:37:24
Citaat van: Sven82 link=msg=1362051 date=1436930261
Wat een antwoord...
Ik moet hieruit:kunnen opmaken wat je bedoeld? En als mij dat niet lukt dan is het vreemd dat ik actief ben voor de MARVER.? Ik wist niet dat gedachten lezen één van de competenties was.

Wat wel een competentie is, is dat ik inizicht moet hebben in organisatiestructuren en volgens mij heb ik dat wel. Ik zie weinig overeenkomsten tussen de NP en de KMar. Maar natuurlijk weet ik ook niet alles en het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien, dus verklaar je nader.

Verdiep je meer in de MPZ wereld en kijk naar de NP en je zult veel dingen vinden die de KMar onlangs heeft overgenomen/gekopieerd. Wat opzich geen slechte ontwikkeling is en logisch gezien de overeenkomsten.
Wat ik even snel kan benoemen uit het hoofd zijn oa wijkteams, rtic (rtid), vat (ben benaming kwijt binnen kmar), IGP (IGO).
Maar goed, we zullen zien wat de toekomst op lange termijn brengt, toch?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #37 Gepost op: 15 juli 2015, 08:46:27
Verdiep je meer in de MPZ wereld en kijk naar de NP en je zult veel dingen vinden die de KMar onlangs heeft overgenomen/gekopieerd. Wat opzich geen slechte ontwikkeling is en logisch gezien de overeenkomsten.
Wat ik even snel kan benoemen uit het hoofd zijn oa wijkteams, rtic (rtid), vat (ben benaming kwijt binnen kmar), IGP (IGO).
Maar goed, we zullen zien wat de toekomst op lange termijn brengt, toch?

Kijk, dat is een stuk duidelijker. Ik raak steeds beter thuis in het land, maar het kan zomaar zijn dat ik nog niet alles weet. Ik doe mijn best.

De overeenkomsten zijn er inderdaad en ze lijken mij ook logisch. Het hoort allemaal bij de instrumenten die je nodig hebt om als politieorganisatie te kunnen functioneren. Een aantal zaken zijn mooi beproefd binnen de NP en waar nodig met enige aanpassing doorgevoerd binnen de KMar. Het heeft wat mij betreft niets te maken met iets van voorsorteren op een samenvoeging. Daarvoor zijn er ondanks de overeenkomsten nog teveel verschillen en ontwikkeld de KMar zich ook in een andere richting dan de NP.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #38 Gepost op: 15 juli 2015, 09:10:21
Met langzaam bedoelde ik ook echt langzaam. Ik vind het niet ondenkbaar dat er bepaalde taken ooit (misschien verre toekomst) overgedragen zullen worden. Zo wordt er bij een 112 melding in de late uurtjes op kazerne's al een beroep gedaan op de politie.

Het is ook onvermijdelijk, zeker als je bekijkt hoeveel surveillance wagens van de KMar er nog rondrijden 's Nachts in het land. Het is een keus die de leiding zelf maakt.
Op Schiphol en andere luchthavens zal de dekking ongetwijfeld goed zijn.
Ik snap best als je op Schiphol werkt het niet allemaal meekrijgt of het anders beleefd, maar ik weet wel hoe het er in Noord-Oost aan toe gaat.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #39 Gepost op: 15 juli 2015, 09:23:36
Met langzaam bedoelde ik ook echt langzaam. Ik vind het niet ondenkbaar dat er bepaalde taken ooit (misschien verre toekomst) overgedragen zullen worden. Zo wordt er bij een 112 melding in de late uurtjes op kazerne's al een beroep gedaan op de politie.

Het is ook onvermijdelijk, zeker als je bekijkt hoeveel surveillance wagens van de KMar er nog rondrijden 's Nachts in het land. Het is een keus die de leiding zelf maakt.
Op Schiphol en andere luchthavens zal de dekking ongetwijfeld goed zijn.
Ik snap best als je op Schiphol werkt het niet allemaal meekrijgt of het anders beleefd, maar ik weet wel hoe het er in Noord-Oost aan toe gaat.
Ik stuur vanuit de OPS inmiddels het hele land aan, dus ik ken de capaciteitsproblemen binnen de MPZ. Het is inderdaad een keuze. Tot nu toe weten we het nog redelijk te ondervangen en hoeven we niet vaak de politie te bellen.

Jouw zicht op Schiphol is dan weer wat minder, want ook daar zijn gaten geslagen door de inzet van de BE. Het is overal even wat minder momenteel ben ik bang. Voornamelijk door politieke keuzes.