Marechaussee v.s. politie?

Auteur Topic: Marechaussee v.s. politie?  (gelezen 27476 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #40 Gepost op: 15 juli 2015, 12:21:01
Misschien behoor ik dit niet te vragen, maar wat voor 112 meldingen komen er 's avonds waar er een beroep op de politie noodzakelijk is ?


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #41 Gepost op: 15 juli 2015, 12:24:36
Misschien behoor ik dit niet te vragen, maar wat voor 112 meldingen komen er 's avonds waar er een beroep op de politie noodzakelijk is ?
Dat kunnen allerlei 112 meldingen zijn die je ook in een dorp of stad kunt treffen,  vooral op grote kazernes zitten dusdanig veel militairen intern dat daar ook vanalles kan gebeuren.  Ongeval,  brandmelding, onwelwording, de bekende vechtpartij in de onderdeelsbar, (overval) alarmen in ruimten/wapen kamers, noem het maar op.
En dan heb je nog bijv. Stand-by & crash calls op een vliegbasis.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #42 Gepost op: 15 juli 2015, 12:36:22
Ik denk nog steeds dat de politie en KMar in de toekomst in elkaar opgaan, dat je binnen de NP een aparte afdeling met MP gaat krijgen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #43 Gepost op: 15 juli 2015, 12:40:42
Dat denk ik niet. Kmar gaat niet op in de NP. Ook in de toekomst niet.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #44 Gepost op: 15 juli 2015, 12:47:48
We gaan het zien, kunnen we over een paar jaar nog eens terugblikken op dit forum  :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #45 Gepost op: 15 juli 2015, 12:52:08
Ladies and gentlemen, place your bets, please. ;)


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #46 Gepost op: 15 juli 2015, 13:15:27
Ik denk het niet,  maar hoop het wel....  Zou op veel vlakker makkelijker zijn,  defensie heeft ook veel beperkingen ;)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #47 Gepost op: 15 juli 2015, 13:27:56
Bepalend zal de evaluatie van de Politiewet 2012 medio 2018 worden. Als het daar niet gebeurt dan zal het waarschijnlijk nooit gebeuren. De verwachting is dat de KMar die evaluatie wel gaat overleven. Zeker gezien de ontwikkelingen van de afgelopen tijd.

Dat er onder de politie een afdeling MP gaat krijgen waarin de KMar opgaat doet weinig recht aan de andere taken van de KMar. MP taken maken voor ongeveer 5% deel uit van de taken.

Overigens begrijp ik de wil van de politie ook niet zo om taken van de KMar over te willen nemen. Het is binnen de KMar ook altijd wel een discussie geweest, maar ik zie toch steeds meer een tendens dat de KMar uitgaat van zijn eigen kracht, weet wat zijn meerwaarde is en steeds minder "bang" is voor een overname door de politie. En volgens mij werkt het, want tot nu toe zie je vooral een verschuiving van taken van de politie naar de KMar resulterend en een groei van de KMar met meer dan 300 functies.

Het is duidelijk waar ik op wed. ;-)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #48 Gepost op: 15 juli 2015, 13:50:39
Citaat van: Cabo link=msg=1362049 date=1436916432
(...)
Ik weet in ieder geval dat het weleens gebeurd is dat een officier zwaarder gestraft werd vanwege zijn voorbeeldfunctie.
(...)
In het Wetboek van Militair Strafrecht staat dat een militair die samen met een militair van lagere rang of stand een delict pleegt, een hogere straf krijgt (/kan krijgen). Een officier of onderofficier die een delict medepleegt krijgt dus mogelijk meer straf. Van een (onder)officier mag men immers verwachten dat zij hun ondergeschikten in het gareel houden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #49 Gepost op: 15 juli 2015, 14:56:49
Citaat van: Sven82 link=msg=1362094 date=1436959676
Bepalend zal de evaluatie van de Politiewet 2012 medio 2018 worden. Als het daar niet gebeurt dan zal het waarschijnlijk nooit gebeuren. De verwachting is dat de KMar die evaluatie wel gaat overleven. Zeker gezien de ontwikkelingen van de afgelopen tijd.

Dat er onder de politie een afdeling MP gaat krijgen waarin de KMar opgaat doet weinig recht aan de andere taken van de KMar. MP taken maken voor ongeveer 5% deel uit van de taken.

Overigens begrijp ik de wil van de politie ook niet zo om taken van de KMar over te willen nemen. Het is binnen de KMar ook altijd wel een discussie geweest, maar ik zie toch steeds meer een tendens dat de KMar uitgaat van zijn eigen kracht, weet wat zijn meerwaarde is en steeds minder "bang" is voor een overname door de politie. En volgens mij werkt het, want tot nu toe zie je vooral een verschuiving van taken van de politie naar de KMar resulterend en een groei van de KMar met meer dan 300 functies.

Het is duidelijk waar ik op wed. ;-)



Ik als politieman zou het helemaal niet toejuichen om de Kmar in het toch al zo logge orgaan genaamd NP i.o. op te nemen. Zoals het nu is is het goed, Zij (lees Kmar) de militaire taak en beiden een gedeelde civiele taak waarbij we elkaar ondersteunen waar nodig en gewenst. Laat de expertise waar die is en laat bijvoorbeeld de VD van de politie bij de Kmar instromen.

Ik denk dat het beiden professionele organisaties zijn in hun taakgebieden en waarom het wiel opnieuw uitvinden als het al goed is toch :-)