Motoragent vervoert arrestant geboeid naast motor

Auteur Topic: Motoragent vervoert arrestant geboeid naast motor  (gelezen 22419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #40 Gepost op: 14 juli 2015, 16:32:41
Citaat van: jasir link=msg=1361964 date=1436883211
De tweet is van een tijdje terug wat ik zei klopt niet helemaal de tekst was iets anders.
https://twitter.com/Nieuwsflyer/status/576460483072552961/photo/1
Tja, nooit van gehoord. Zou kunnen komen doordat ze in een hele andere regio opereren dan wij, maar toch.

274 volgers op twitter, 530 op Facebook. Standaard alleen 'vind ik leuk' van henzelf en geen reacties van followers op hun feestboek posts. Is geen waarde oordeel, maar heel invloedrijk of beeldvormend in nieuwsland zijn ze niet.

Of je dit nu als voorbeeld moet gebruiken van 'negatieve beeldvorming door de media' vraag ik me ernstig af. Dit is niet echt niveau 'landelijke omroep' of zelfs maar 'regionale omroep' qua bereik en invloed op de publieke opinie.

Peen
Redacteur van


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #41 Gepost op: 14 juli 2015, 19:10:05
Citaat van: Thor link=msg=1361928 date=1436873756
Er zijn twee filmpjes de paarden in Amsterdam en de motorrijder in Almere.

Bij de paarden in Amsterdam was er naast de ruiters ook voetvolk in de vorm van politie in uniform en politie in burger aanwezig.
Over de paarden lijkt er helemaal geen ophef te zijn terwijl het in principe gelijk ging, ook nog met een tussenstop, en er voldoende voetvolk, dat de arrestatie nmm toch ook heeft uitgevoerd, aanwezig was om de arrestanten af te voeren.

Mogelijk is het verschil te verklaren door dat er aanmerkelijk meer sympathie is voor paarden en agenten te paard te Amsterdam dan voor motorrijders te Almere.

Mbt de paarden: dat zijn aannames. Ik was persoonlijk bij deze situatie betrokken toevallig (zal er verder niet over uitweiden in welke hoedanigheid, etc. etc.). Ten eerste is dit al een wat ouder filmpje, als ik het goed heb ergens in 2008, de kracht van social media was er toen vrijwel niet.

Daarnaast lijkt er voldoende voetvolk, maar dat was niet zo. Uiteindelijk waren er 2 te paard en 2 met de fiets. De meesten weten wel dat je zowel een politiepaard als een politiefiets niet veilig kan laten staan in Amsterdam  ;)
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #42 Gepost op: 14 juli 2015, 19:11:59
Peen, geenstijl was in het verleden ook aardig anti-politie en daar zitten toch ook een aardig aantal anti-politie mensen die het lezen. Daarbij is RTL Nieuws en Zembla ook zeer kritisch op de politie en de overheid in het algemeen.

En ja ik snap jou verhaal ook. Toen ik jaren geleden op de Journalistiek opleiding zat was al de regel: "hond bijt man, geen nieuws. Man bijt hond, voorpagina". En dat is in de afgelopen jaren alleen maar meer geworden sinds de opkomst van twitter en facebook. En de groepen die het harst schreeuwen kunnen misschien klein zijn, ze zijn wel overal te zien en te horen.

En nee ik kraak de media echt niet af, dat wil ik ook niet want ze doen ook goede zaken. Maar verbaas me wel dat er een aantal journalisten zijn die veel kennis hebben over de politie (veel samen gewerkt of zelfs als agent gewerkt), en die hoor je de laatste tijd ook steeds negatiever praten over de politie.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #43 Gepost op: 14 juli 2015, 19:24:22
Media zijn tegenwoordig heel simpel. Veel concurrentie, maar de meeste leven van inkomsten door reclame. Via social media en internet betekend dit dat je clicks moet genereren. Meer clicks is meer geld. Clicks bereik je het best door als eerste een bericht te plaatsen en via social media te verspreiden. Kortom, geen tijd voor hoor en wederhoor. 1 Tweet van 140 tekens levert als snel een nieuwsitem op van 140 woorden. Zolang het maar verkoopt.

Mooi voorbeeld van afgelopen week is het geval waarbij iemand een kind het water van de Fata Morgana in de Efteling in zou hebben geduwd. Bleek achteraf een broodje aap verhaal, maar veel media hadden het bericht al overgenomen. Vrijwel geen enkel medium had de moeite genomen om de Efteling even te bellen of te wachten op hun antwoord. Bang dat ze later waren dan anderen met het bericht. Bang dat ze onvoldoende clicks zouden halen.

Media zijn te belangrijk om op deze wijze journalistiek te bedrijven.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #44 Gepost op: 14 juli 2015, 19:58:29
Wij op straat bepalen hoe de gemaakte beelden eruit zien. Doe je werk naar eer en geweten en doe geen stomme dingen waarvan je bij voorbaat weet dat niet handig is. Dan voorkom je dit soort gezemel en hoeft niemand zich druk te maken om dit soort video's.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #45 Gepost op: 14 juli 2015, 20:09:24
Echt prachtig hier. Iedereen maakt zich druk over de beeldvorming t.a.v. het politiewerk in de media. Dat er zo generaliserend en negatief over de politie wordt gesproken.

En in de tussentijd wordt er een partij generaliserend en negatief over de media gepraat zeg.... Tssss. Iets met potten en ketels.

Simpel: er zijn politiemensen die een standbeeld verdienen. Er zijn er ook die de wereld (m.u.v. misschien Tibet zelf) een plezier zouden doen als ze snel emigreren naar een verlaten berghelling in Tibet, en daar voortaan rijst gaan kweken.

Er zijn media die alleen maar op de snelle kliks, de likes en de advertentieinkomsten letten. Die vaak alleen een soort echoput van andermans berichten zijn. Er zijn er ook die proberen een genuanceerd en eerlijk beeld te schetsen. En die pas wat roepen als ze mensen ter plaatse hebben die ze kennen, en waarvan ze weten dat ze de berichtgeving kunnen overnemen; omdat zo iemand eerst uitzoekt hoe het zit voordat hij/zij wat roept.

Kunnen we hier eens ophouden met generaliseren ?

Peen
Redacteur van


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #46 Gepost op: 14 juli 2015, 20:21:00
Ook op Twitter is er aandacht voor de motoragent...

@ikblauwtje



guest15549

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 14 juli 2015, 20:25:10
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1361989 date=1436893919
Peen, geenstijl was in het verleden ook aardig anti-politie en daar zitten toch ook een aardig aantal anti-politie mensen die het lezen. Daarbij is RTL Nieuws en Zembla ook zeer kritisch op de politie en de overheid in het algemeen.

En ja ik snap jou verhaal ook. Toen ik jaren geleden op de Journalistiek opleiding zat was al de regel: "hond bijt man, geen nieuws. Man bijt hond, voorpagina". En dat is in de afgelopen jaren alleen maar meer geworden sinds de opkomst van twitter en facebook. En de groepen die het harst schreeuwen kunnen misschien klein zijn, ze zijn wel overal te zien en te horen.

En nee ik kraak de media echt niet af, dat wil ik ook niet want ze doen ook goede zaken. Maar verbaas me wel dat er een aantal journalisten zijn die veel kennis hebben over de politie (veel samen gewerkt of zelfs als agent gewerkt), en die hoor je de laatste tijd ook steeds negatiever praten over de politie.

Er is een verschil tussen een kritische houding aannemen tegenover de politie en negatief zijn over de politie. De vraag "is het acceptabel om een verdachte op deze manier te vervoeren" of "is het nodig om deze verdachte neer te schieten" vind ik juist een goed teken dat we in een maatschappij leven waar dit mogelijk is.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #48 Gepost op: 14 juli 2015, 20:39:19


Wij op straat bepalen hoe de gemaakte beelden eruit zien. Doe je werk naar eer en geweten en doe geen stomme dingen waarvan je bij voorbaat weet dat niet handig is. Dan voorkom je dit soort gezemel en hoeft niemand zich druk te maken om dit soort video's.

Das lekker makkelijk praten. Ook als je naar eer en geweten handelt kan het mis gaan of kunnen dingen verkeerd geïnterpreteerd worden.
Zie de laatste filmpjes...

Zelfs het Emoe-verhaal of de agente die iemand in zijn kloten trapt.
Alles wordt uit z'n verband gerukt...
Dat kan iedereen overkomen. Ook jou want geen agent is een robot. ;)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #49 Gepost op: 14 juli 2015, 21:56:41
Echt prachtig hier. Iedereen maakt zich druk over de beeldvorming t.a.v. het politiewerk in de media. Dat er zo generaliserend en negatief over de politie wordt gesproken.

En in de tussentijd wordt er een partij generaliserend en negatief over de media gepraat zeg.... Tssss. Iets met potten en ketels.

Simpel: er zijn politiemensen die een standbeeld verdienen. Er zijn er ook die de wereld (m.u.v. misschien Tibet zelf) een plezier zouden doen als ze snel emigreren naar een verlaten berghelling in Tibet, en daar voortaan rijst gaan kweken.

Er zijn media die alleen maar op de snelle kliks, de likes en de advertentieinkomsten letten. Die vaak alleen een soort echoput van andermans berichten zijn. Er zijn er ook die proberen een genuanceerd en eerlijk beeld te schetsen. En die pas wat roepen als ze mensen ter plaatse hebben die ze kennen, en waarvan ze weten dat ze de berichtgeving kunnen overnemen; omdat zo iemand eerst uitzoekt hoe het zit voordat hij/zij wat roept.

Kunnen we hier eens ophouden met generaliseren ?

Peen
Ik had het over de meeste media, niet over alle. En ja, er zijn maar weinig media die niet meedoen aan het wedstrijdje om de clicks.
Het nadeel daarvan is dat er weinig objectief wordt bericht.

En ja, over het algemeen merk je er weinig van. Tot het moment dat het over iets gaat waar je wel verstand van hebt. Dan zie je hoe slecht veel journalisten in staat zijn om echt goede informatie te vergaren. Daarnaast wordt er kennelijk ook niet geëvalueerd. Ik heb deskundigen bij de NOS aantoonbare onzin horen verkopen, maar ik weet zeker dat deze "deskundigen" de volgende keer weer aan tafel zitten. Is er dan niemand die achteraf denkt van "hé, dat ging de vorige keer niet zo goed. Laten we op zoek gaan naar een ander"?
Ja, de politie maakt ook fouten, maar reflecteert en evalueert wel. In een samenleving die steeds veranderd en andere eisen stelt.