Controles bij autocross evenementen

Auteur Topic: Controles bij autocross evenementen  (gelezen 11713 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2015, 13:31:11
Duidelijk verhaal en goed geregeld als ik het zo hoor. Maar wat zijn bij jullie de afspraken mbt de coureur. Is die 'verplicht' zich te laten checken na een HET of zijn hier andere afspraken over gemaakt


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2015, 14:41:58
ik zou hier voor mijn eigen veiligheid als zorgprofessional zover mogelijk vandaan blijven


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2015, 08:45:40
Citaat van: senseihomer link=msg=1362096 date=1436959871
Duidelijk verhaal en goed geregeld als ik het zo hoor. Maar wat zijn bij jullie de afspraken mbt de coureur. Is die 'verplicht' zich te laten checken na een HET of zijn hier andere afspraken over gemaakt
Het gaat eigenlijk net zoals jij eerder beschreef. Na een ongeval bekijkt en/of vraagt de baanofficial of medische hulp gewenst is. Vindt de coureur of official dat wij moeten komen, dan rijden wij de baan op naar hem toe. Bij echt grote klappers, zoals meerdere keren over de kop, komen wij altijd even kijken en beoordelen. Het is echter geen verplichting. Daarbij zijn de coureurs zoals je weet extra beschermd door de speciale overall, schoenen, helm, nekkraag en speciale kooiconstructie van de auto. 9 van de 10 keer is er niets aan de hand.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2015, 08:53:04
Citaat van: robin89 link=msg=1362114 date=1436964118
ik zou hier voor mijn eigen veiligheid als zorgprofessional zover mogelijk vandaan blijven
Het is anders heel leerzaam. Medische zorg bij dergelijke evenementen is verplicht, dus we kunnen niet zeggen dat we niet komen.
Zoals ik benoemde moet je gewoon duidelijk hebben wie verantwoordelijk is. Ik doe alles in overleg en op medische verantwoording van de arts en/of medisch manager en waartoe ik bewezen bevoegd en bekwaam ben. Zo hebben wij het ook beschreven (zwart op wit staan) met onze bedrijfsjurist. Ik ben verantwoordelijk als ik iets doe zonder overlegd te hebben of als ik iets doe waartoe ik niet bekwaam was. Dezelfde regels dus zoals in het ziekenhuis waar ik normaal werk, daar kan ik ook niet zomaar iets doen zonder opdracht en overleg met de arts of iets doen waartoe ik niet bevoegd en bekwaam ben.
Daarbij doe ik dit alweer 14 jaar, dan ken je inmiddels wel het klappen van de zweep m.b.t. wat je wel en niet mag doen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2015, 14:39:15
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1362213 date=1437029584
Het is anders heel leerzaam. Medische zorg bij dergelijke evenementen is verplicht, dus we kunnen niet zeggen dat we niet komen.
Zoals ik benoemde moet je gewoon duidelijk hebben wie verantwoordelijk is. Ik doe alles in overleg en op medische verantwoording van de arts en/of medisch manager en waartoe ik bewezen bevoegd en bekwaam ben. Zo hebben wij het ook beschreven (zwart op wit staan) met onze bedrijfsjurist. Ik ben verantwoordelijk als ik iets doe zonder overlegd te hebben of als ik iets doe waartoe ik niet bekwaam was. Dezelfde regels dus zoals in het ziekenhuis waar ik normaal werk, daar kan ik ook niet zomaar iets doen zonder opdracht en overleg met de arts of iets doen waartoe ik niet bevoegd en bekwaam ben.
Daarbij doe ik dit alweer 14 jaar, dan ken je inmiddels wel het klappen van de zweep m.b.t. wat je wel en niet mag doen.

Nou ja..schijnbaar niet. Want jouw MMA....beschikt nog steeds niet over de benodigde papieren die de knmv en de knaf eisen..namelijk of phtls of atls en recente ervaring in de spoedeisende hulp....

En jij als (gespec.) vpk bent niet zelfstandig bevoegd...ook niet via de verlengde arm constructie. De uitzondering hierop is dat er bij een melding jij als gespec.vpk de eerste aanval mag doen (binnen jouw domein)doch binnen 10 min moet er een arts of ander zelfstandig bevoegde ter plaatse zijn.

@ sensiehomer...stuur maar effe pm...zal ik je wat wegwijs maken in de evenementenwereld..met alle malafide bhreautjes...


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2015, 15:23:23
De evenementenhulpverlening bij sportevenementen is een verhaal apart. De coureur is en blijft verantwoordelijk voor zinn eigen gezondheid. Ook bij een ongeval mag de coureur hulp weigeren tot het moment dat de medische dienst het idee heeft dat het letsel verergert en/of andere coureurs in gevaar kan brengen. Dan kan er de keuze worden gegeven tuswen medische behandeling en/of een startverbod. De meeste coureurs zijn hier gevoelig voor O0.

Het is dus allemaal eigen verantwoording. Soms ten goede..soms ten kwade. De topsporters weten over het algemeen prima als er echt wat aan de hand is doch de "boerenkinkels" en de subtop is altijd redeljjk bagataliserend en eigenwijs.


Mbt de afdichting verzekeringstechnisch is het een groot grijs gebied. Bij de knaf ben je pas verzekerd als je als official in het systeem geregistreerd staat. Anders niet. De knmv heeft hiervoor nog geen registratiesysteem.
Bij alle evenementen waarbij de knaf en knmv (of andere geregistreerde sportorganisatie met een medische commissie) niet bij betrokken is...sta je dus geheel voor eigen verantwoording....wat je baas c.q. medisch manager of juridisch medewerker ook zegt. Het klopt dat er sprake is van een geregelde wa en ongevallenverzekering doch geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Dit is namelijk niet te betalen.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2015, 12:17:04
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1362213 date=1437029584
Het is anders heel leerzaam. Medische zorg bij dergelijke evenementen is verplicht, dus we kunnen niet zeggen dat we niet komen.
Zoals ik benoemde moet je gewoon duidelijk hebben wie verantwoordelijk is. Ik doe alles in overleg en op medische verantwoording van de arts en/of medisch manager en waartoe ik bewezen bevoegd en bekwaam ben. Zo hebben wij het ook beschreven (zwart op wit staan) met onze bedrijfsjurist. Ik ben verantwoordelijk als ik iets doe zonder overlegd te hebben of als ik iets doe waartoe ik niet bekwaam was. Dezelfde regels dus zoals in het ziekenhuis waar ik normaal werk, daar kan ik ook niet zomaar iets doen zonder opdracht en overleg met de arts of iets doen waartoe ik niet bevoegd en bekwaam ben.
Daarbij doe ik dit alweer 14 jaar, dan ken je inmiddels wel het klappen van de zweep m.b.t. wat je wel en niet mag doen.

Het kan wel leerzaam zijn, maar bij een evenement waarbij je met name dit soort mechanisme verwacht, moet een ambu staan met kragen, planken en headblocks. Ik las over jouw cwk controle, wat dan als iemand drukpijn aangeeft, dan wat? Met alle respect voor jou, maar dat is gewoon bij lange na niet voldoende. Zeker gezien hierboven beschreven, verlengde arm constructie, gebrek aan TNCC, ATLS etc...


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 17 juli 2015, 19:20:14
Citaat van: robin89 link=msg=1362431 date=1437128224
Het kan wel leerzaam zijn, maar bij een evenement waarbij je met name dit soort mechanisme verwacht, moet een ambu staan met kragen, planken en headblocks. Ik las over jouw cwk controle, wat dan als iemand drukpijn aangeeft, dan wat? Met alle respect voor jou, maar dat is gewoon bij lange na niet voldoende. Zeker gezien hierboven beschreven, verlengde arm constructie, gebrek aan TNCC, ATLS etc...

TNCC en ATLS worden in principe intramuraal gebruikt.PHTLS is de variant voor de prehospitale zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2015, 20:19:06
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1362515 date=1437153614
TNCC en ATLS worden in principe intramuraal gebruikt.PHTLS is de variant voor de prehospitale zorg.

Eens maar Senseihomer geeft aan dat hij zijn bevoegd en bekwaam heden gebruikt net zoals bij hem in zijn ziekenhuis, dus ben er voor het gemak van uitgegaan dat PHTLS al helemaal niet aan de orde is, waarbij ik me dus ook afvraag in hoeverre je in staat bent in een pre-hospitale setting een CWK te beoordelen


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #19 Gepost op: 18 juli 2015, 22:47:27
Citaat van: robin89 link=msg=1362431 date=1437128224
Het kan wel leerzaam zijn, maar bij een evenement waarbij je met name dit soort mechanisme verwacht, moet een ambu staan met kragen, planken en headblocks. Ik las over jouw cwk controle, wat dan als iemand drukpijn aangeeft, dan wat? Met alle respect voor jou, maar dat is gewoon bij lange na niet voldoende. Zeker gezien hierboven beschreven, verlengde arm constructie, gebrek aan TNCC, ATLS etc...
Senseihomer en ik (Pleegkundige) zijn twee verschillende personen. Jij haalt het een beetje door de war :D
Ik heb de PHTLS gedaan bij de ambulance academie en wij staan met een ambulance ter plaatse compleet ingericht volgens het recente LPA. Dus ook planken, vacuümmatras, nekkragen en headblocks. TNCC en ATLS is voor het ziekenhuis (SEH) bedoeld.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance