Controles bij autocross evenementen

Auteur Topic: Controles bij autocross evenementen  (gelezen 11639 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #40 Gepost op: 20 juli 2015, 10:49:41
Citaat van: RemRoof link=msg=1362897 date=1437342790
Als vpk i.o. kun jij je vergissen in de achtergrond van sommige eerste hulpverleners ;). Verder zijn er altijd hulpverleners die hun eigen grenzen niet kennen ook vpk binnen een evenementensetting. Iets meer nuance is verstandig.

Mij ontgaat de noodzaak een beetje het feit aan te halen dat ik mijn SEH opleiding nog niet geheel afgerond heb te benoemen, maar goed. Waarin zou je die nuance moeten zien dan? Ik weet dat er heel veel EHBO'ers zoals hierboven genoemd staan met uitgebreide ervaring, die handelingen zoals joffry noemt vrij regelmatig doen. Maar het gaat hier toch om het beoordelen van een CWK, een potentieel bedreigde ademweg, of een intubatie door mensen die dat niet tot nauwelijks doen. Ik bedoel slechts te zeggen; ik ben ook regelmatig bij intubaties aanwezig, maar voel me in geen enkele situatie bevoegd of bekwaam om dit te doen, ook niet in een nood situatie. Dat is het punt wat ik probeer te maken. Misschien is het erbij halen van andere EHBO'ers die een slecht voorbeeld volgen niet het sterkste argument, maar toch; ze lopen ook regelmatig met stethoscopen en willen dus ook wervel kolommen palperen. Als je dat niet dagelijks doet weet je toch niet wat je moet voelen/horen? Zo'n gekke gedachte is het toch niet?

Ik wijs hierin niet naar personen specifiek overigens maar wil puur en alleen duidelijk maken dat ik vind dat je alleen dingen moet doen waarvan je weet hoe het moet, in allerlei situaties en wat de gevolgen van je bevindingen kunnen zijn. Mocht dit te ongenuanceerd zijn, excuus. Jammer dat daar gelijk een opleidingsniveau als discussie middel bij ingezet moet worden


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #41 Gepost op: 20 juli 2015, 11:27:26
Citaat van: robin89 link=msg=1362925 date=1437382181
Mij ontgaat de noodzaak een beetje het feit aan te halen dat ik mijn SEH opleiding nog niet geheel afgerond heb te benoemen, maar goed. Waarin zou je die nuance moeten zien dan? ...

 Misschien is het erbij halen van andere EHBO'ers die een slecht voorbeeld volgen niet het sterkste argument, maar toch; ze lopen ook regelmatig met stethoscopen en willen dus ook wervel kolommen palperen.  ...

Ik wijs hierin niet naar personen specifiek overigens maar wil puur en alleen duidelijk maken dat ik vind dat je alleen dingen moet doen waarvan je weet hoe het moet, in allerlei situaties en wat de gevolgen van je bevindingen kunnen zijn. Mocht dit te ongenuanceerd zijn, excuus.

 Jammer dat daar gelijk een opleidingsniveau als discussie middel bij ingezet moet worden

Bedankt voor je reactie. Het gaat mijn niet om het wel of niet afgerond hebben van je studie. Echter wel de wijze waarop je niet nuanceert. Op basis van je reactie maak ik op dat jij dit ook niet fijn vindt als het over jouzelf gaat.

In bovenstaande citaat doe je wederom ongenuanceerde uitspraken. Aan de ene kant vind jij dat iedereen alleen dingen moet doen waarvan deze weet hoe het moet. Vervolgens verwijs je fijntjes naar EHBO'ers met een stethoscoop die willen palperen... "ze lopen ook regelmatig met stethoscopen en willen dus ook wervel kolommen palperen." Ik draai al heel lang mee in de medische en eerste hulp wereld. Ik heb het dragen van een stethoscoop door een EHBO'er 1x gezien. Het lijkt mij dan ook niet maatgevend. Net zo goed dat nagenoeg alle verpleegkundigen uitstekend weten waar hun beroepsmatige en persoonlijke grens ligt. Of moet ik nu met een voorbeeld komen en gelijk de hele beroepsgroep over een kam scheren?

Ik snap heel goed de strekking van je verhaal, maar het is vooral de toon.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #42 Gepost op: 20 juli 2015, 11:37:37
Citaat van: RemRoof link=msg=1362930 date=1437384446
Bedankt voor je reactie. Het gaat mijn niet om het wel of niet afgerond hebben van je studie. Echter wel de wijze waarop je niet nuanceert. Op basis van je reactie maak ik op dat jij dit ook niet fijn vindt als het over jouzelf gaat.

In bovenstaande citaat doe je wederom ongenuanceerde uitspraken. Aan de ene kant vind jij dat iedereen alleen dingen moet doen waarvan deze weet hoe het moet. Vervolgens verwijs je fijntjes naar EHBO'ers met een stethoscoop die willen palperen... "ze lopen ook regelmatig met stethoscopen en willen dus ook wervel kolommen palperen." Ik draai al heel lang mee in de medische en eerste hulp wereld. Ik heb het dragen van een stethoscoop door een EHBO'er 1x gezien. Het lijkt mij dan ook niet maatgevend. Net zo goed dat nagenoeg alle verpleegkundigen uitstekend weten waar hun beroepsmatige en persoonlijke grens ligt. Of moet ik nu met een voorbeeld komen en gelijk de hele beroepsgroep over een kam scheren?

Ik snap heel goed de strekking van je verhaal, maar het is vooral de toon.

RemRoof

Duidelijk, zo is het uiteraard niet bedoeld. Overigens loop ik ongetwijfeld veel korter mee ;) maar heb ik de stethoscoop iets vaker opgemerkt, maar is of topic.

Denk dat we het eens zijn allemaal, belangrijkste is dus goed je grens te bewaken, ongeacht ervaring of opleidingsniveau, en zaken als intubatie door niet-specialisten not done is


Peter_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #43 Gepost op: 20 juli 2015, 11:42:02
Beste RemRoof,

Je kan het goedpraten hoe je het wilt maar je snapt de strekking van de boodschap niet.
Ik ben zelf werkzaam als ambulanceverpleegkundige, mocht ik ooit in de positie komen zelf cwk letsel te kunnen hebben, ik hoop dat elke ehbo'er (ongeacht wat iemands achtergrond is buiten het ehbo'er zijn) met zijn vingers van mijn cwk af blijft tot de ambulance (met apparatuur en materialen) er is.
Wellicht ook wat ongenuanceerd maar anders wordt dit weer zo'n wel/ niet topic.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #44 Gepost op: 20 juli 2015, 12:08:48
Citaat van: Peter_s link=msg=1362938 date=1437385322
Beste RemRoof,

Je kan het goedpraten hoe je het wilt maar je snapt de strekking van de boodschap niet.
Ik ben zelf werkzaam als ambulanceverpleegkundige, mocht ik ooit in de positie komen zelf cwk letsel te kunnen hebben, ik hoop dat elke ehbo'er (ongeacht wat iemands achtergrond is buiten het ehbo'er zijn) met zijn vingers van mijn cwk af blijft tot de ambulance (met apparatuur en materialen) er is.
Wellicht ook wat ongenuanceerd maar anders wordt dit weer zo'n wel/ niet topic.

Jouw punt is mij duidelijk en die had ik zelf ook bedacht O0 Ik praat niets goed en snap heel goed de strekking van de boodschap.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2015, 12:30:13
Fijn O0


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #46 Gepost op: 20 juli 2015, 13:26:22
Dus we zijn het allemaal eens


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #47 Gepost op: 26 augustus 2015, 17:29:39
Ik doe reeds een paar jaar af en toe wat auto-& motorsportevenementen.

Bij een crash gaan inderdaad eerst de baanposten kijken. Je hebt nu eenmaal niet genoeg medische hulpverleners om bij elke baanpost te zetten, buiten bij grote Internationale motorraces. Dikwijls gaat het duimpje omhoog van de piloot en is er niks aan de hand.

Lijkt de crash voor Race Control zwaar genoeg, dan wordt er altijd een medische equipe op af gestuurd, ook al is de piloot zelfstandig uitgestapt. De afspraak is dat de piloot mee moet, ook zonder klachten, naar het medisch centrum voor controle en deze blijft daar meestal een 15tal minuten ter observatie.   Willen ze niet, dan kun je inderdaad gaan zwaaien met een raceverbod. Doen we liever niet, weten zij ook, dus komen ze meestal braafjes mee.

Stappen ze niet uit, wordt er beoordeeld door de eerste medische ploeg wat er moet gebeuren of wat er aan de hand is. Beslissen zij dat de piloot niet zelf mag of kan uitstappen, dan komt er een ambulance en een extrication team ter plaatse. Deze laatste zijn zo getraind dat ze de piloot zonder verder letsel toe te brengen uit de wagen halen zonder aan de wagen te knippen.

Waarom moeten ze mee ook al lopen ze rond? Wel, ze staan zo vol adrenaline dat ze de eerste momenten niks voelen. Op je normale klinische tekenen kun je niet afgaan, ze zweten allemaal en zijn allemaal tachycard (versnelde hartslag). Voor - en nadeel van zo races is dat je daar zo snel ter plaatse bent na impact dat dikwijls het lichaam niet eens gereageerd heeft. Op straat kom je na 10 à 20 min aan, tijd genoeg voor het lichaam om te reageren. Dus moeten ze een tijdje in observatie blijven, hebben ze geen klachten en blijven de parameters stabiel mogen ze terug gaan. En meestal hebben ze ook niks, inderdaad door de goede beveiliging van de wagen waar ze inzitten.

Zo zie je ook dikwijls dingen die je in de normale hulpverlening niet ziet. Bv mensen die bij aankomst compleet bewusteloos zijn, verward zijn, dan terug bijkomen en na een tijdje terug wegzakken. In de normale hulpverlening hoor je omstaanders wel vertellen dat de persoon bewusteloos geweest is, maar jij ziet op dat moment iemand lustig met je praten. Wordt dikwijls gedacht van 'het zal wel', tot ze terug wegzakken.   Of diegenen die je door simpel de luchtwegvrij te maken het leven red. Vooral bij motorrijders zien we dit. Snurkende of geen ademhaling bij aankomst, luchtwegvrij maken en ze klaren zo op. Steek je deze onder CT ga je dikwijls geen letsels zien (en ja deze worden afgevoerd). Dit is wat men noemt "Brain Impact apnoea" ( http://lifeinthefastlane.com/ccc/brain-impact-apnoea/  )  Op straat hebben ze dat geluk meestal niet, met alle gevolgen vandien.

Zaak is om een goed getraind team te hebben voor dit soort hulpverlening, niet een samenraapsel van individuen die dit af en toe eens doen of enkel bij de grote leuke races komen opdagen.  Verpleegkundigen alleen op deze zaken is not done (en zeker nooit EHBO'ers), je hebt ook artsen nodig. En allemaal bekwaam in préhospitaal zorg EN motorsport geneeskunde.

Op ons circuit zijn standaard minstens 3 artsen, 5 verpleegkundigen, 2 ambulanciers en 4 man extrication aanwezig bij races.   Voor rally's moet er aan elke start van een proef een medische equipe staan bestaande uit een arts en een verpleegkundige en een uitgeruste bemande ambulance. Plus is de proef langer dan 15 km of duurt het langer dan 10 min voor de equipe aan de finish kan staan, moet er halfweg een 2de zelfde equipe en ambulance staan.

Maar ik snap dat de regels in Nederland ietsjes anders zijn dan in ons landje. ;-)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 26 augustus 2015, 18:00:24
Citaat van: Chrisdup link=msg=1368916 date=1440602979

Zaak is om een goed getraind team te hebben voor dit soort hulpverlening, niet een samenraapsel van individuen die dit af en toe eens doen of enkel bij de grote leuke races komen opdagen.  Verpleegkundigen alleen op deze zaken is not done (en zeker nooit EHBO'ers), je hebt ook artsen nodig. En allemaal bekwaam in préhospitaal zorg EN motorsport geneeskunde.

Op ons circuit zijn standaard minstens 3 artsen, 5 verpleegkundigen, 2 ambulanciers en 4 man extrication aanwezig bij races.   Voor rally's moet er aan elke start van een proef een medische equipe staan bestaande uit een arts en een verpleegkundige en een uitgeruste bemande ambulance. Plus is de proef langer dan 15 km of duurt het langer dan 10 min voor de equipe aan de finish kan staan, moet er halfweg een 2de zelfde equipe en ambulance staan.

Maar ik snap dat de regels in Nederland ietsjes anders zijn dan in ons landje. ;-)

Wees gerust het ligt niet aan jouw landje. Ik kan op dit forum er geen touw aan vastknopen als ik dat soort gereutel lees of mensen FIA regels er bij halen. Bij dat soort evenementen maar ook bijvoorbeeld bij de MotoGP zijn de eisen dusdanig dat je moet zorgen dat een uur voor de tijd EHBO aanwezig is maar ook competente teams met artsen en verpleegkundigen (bevoegd en bekwaam in traumazorg/ATLS).

Het is mogelijk dat voor Qatar de eisen extra zwaar gemaakt worden maar de bepalingen van organisatoren zijn erg zwaar, bijv. dat je moet zorgen dat een geschikte helikopter ter plaatse aanwezig is met bemanning als het over de weg per ambulance niet mogelijk is om binnen 15 minuten in een traumacentrum te kunnen zijn.

Jij weet ook dat bij rally een uur voor de tijd alle medische poppetjes op de plek moeten staan, Chief Medical Officer van FIA eens door een traumahelikopter kruipt om te beoordelen of het wel een geschikt ding is, als het niet op orde is kan het zijn dat het hele spektakel niet van start gaat.

Bij de Sealine Rally dit jaar is een voertuig over de kop geslagen, je landgenoot is een dag later in levend halo-frame richting Belgie gegaan en inmiddels begraven. Ik zie het niet voor me hoe je met een samengeraapt groepje evenementenhulpverleners bij dit soort ongevallen hoogwaardige zorg kan verlenen, in Nederland kan het alleen met mensen uit de ambulancezorg onder leiding van een MMT-arts.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #49 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:33:14
Ik vraag me af of het haalbaar is om alleen ambulance en of MMT personeel in te zetten

Persoonlijk vindt ik het prettig dat ik halverwege november de MTLS cursus (motor trauma life support) van de KNMV ga volgen (voor artsen en verpleegkundigen).

Dit geeft toch meer aanvulling voor mij als verpleegkundige, om deze evenementen te kunnen draaien