Auto over de kop: wat is de beste volgorde? controleren patiënt of roteren voertuig

Auteur Topic: Auto over de kop: wat is de beste volgorde? controleren patiënt of roteren voertuig  (gelezen 6631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Aanvullend op mijn eerdere post, was er laatst een incident met een coureur die een hoog energetisch ongeval had mee gemaakt, en deze lag op zijn kop.

Nu was mijn intentie om de CWK controle te doen, alleen de verpleegkundige die de leiding had besloot om de auto toch te draaien, om schade te voorkomen door het te lang op de kop hangen van de coureur

(op het moment dat de coureur op de kop hangt en ik de controle wil doen, hangt hij hooguit 5 minuten op zijn kop. Mijn inziens heb ik dan nog wel de tijd om de check te doen)

Ik heb proberen te zoeken, maar heb geen duidelijkheid gevonden hoe snel het op de kop hangen schadelijk en/dodelijk kan zijn

weet iemand hier richtlijnen voor (qua tijd)


nu




Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Citaat van: senseihomer link=msg=1361885 date=1436862071
Aanvullend op mijn eerdere post, was er laatst een incident met een coureur die een hoog energetisch ongeval had mee gemaakt, en deze lag op zijn kop.

Nu was mijn intentie om de CWK controle te doen, alleen de verpleegkundige die de leiding had besloot om de auto toch te draaien, om schade te voorkomen door het te lang op de kop hangen van de coureur

(op het moment dat de coureur op de kop hangt en ik de controle wil doen, hangt hij hooguit 5 minuten op zijn kop. Mijn inziens heb ik dan nog wel de tijd om de check te doen)

Ik heb proberen te zoeken, maar heb geen duidelijkheid gevonden hoe snel het op de kop hangen schadelijk en/dodelijk kan zijn

weet iemand hier richtlijnen voor (qua tijd)


nu

Voor een richtlijnen zou ik de collega's van de ambulance moeten raadplegen, wat ik wel denk is dat je in een positie ondersteboven alleen om die reden al kan spreken van een vorm van afleidend letsel dus dat een beoordeling niet bepaald objectief zal zijn


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Het is niet heel denderend voor je ICP, maar lijkt me niet dat het een fatsoenlijk lichamelijk onderzoek in de weg zou moeten staan.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Het maakt wezenlijk verschil of de coureur wel of niet aanspreekbaar is. En als hij wel aanspreekbaar is....wat wil hij zelf? want 99% van de coureurs stappen zelf uit de auto..ook al ligt ie op zijn kop.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Vreemde actie eigenlijk. Iemand is al een keer over de kop gegaan, kan daar dus letsel aan over hebben gehouden. En vervolgens wordt de auto met persoon en al weer op de wielen gezet, dus nog een keer dezelfde beweging. Volgens mij vererger je alleen maar het eventuele letsel wat er al was op die manier.
Als wij iemand uit de auto moeten halen laten we het slachtoffer het liefst er inderdaad zelf uit komen, is het slachtoffer buiten bewust zijn, of zit het vast in de gordels helpen we het slachtoffer eruit. Maar we gaan niet eerst de auto weer terug op de wielen zetten. :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1362598 date=1437176239


! No longer available
Ongeval op de A1 bij Terschuur. Volkswagen vliegt over de kop en 2 andere voertuigen krijgen uit schrik een kop-staart botsing. De meneer in de Volkswagen raakt gewond en wordt met hulp van de brandweer uit het voertuig gehaald. Ongeval leverde weer ruim een uur file op tussen Hilversum en Barneveld.
Hoe treffend.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Hoe haalt de reguliere ambulance personen met mogelijk wervelletsel uit een auto die op de kop ligt?
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Inmiddels werkzaam op de ambu maar hangt af van de situatie en de snelheid waarmee het moet:
Niet aanspreekbaar of duidelijke grote afwijkingen in de (trauma) ABCD is bij kop en kont eruit.

Stabiel, weinig klachten? even de tijd nemen voor gedegen onderzoek en afhankelijk van de uitkomsten of zelf eruit laten komen of door de brandweer laten bevrijden