Zeer grote brand (gebouw) Lange Zuiderweg - Voorthuizen 15-07-2015

Auteur Topic: Zeer grote brand (gebouw) Lange Zuiderweg - Voorthuizen 15-07-2015  (gelezen 12461 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2015, 16:53:26
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1362285 date=1437057517
Dat het niet nodig is kunnen we over discusseren, en daar zit ik ook niet zo mee. Echter de manier waarop jouw post geformuleerd is komt het over alsof je wilt zeggen dat ik onzin verkondig en de feiten er zelf bij verzin. Misschien dat het niet zo bedoeld is, maar het is wel frustrerend voor iemand die alleen maar uitleg probeert te geven over waarom bepaalde dingen zo verlopen of waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.  ;)
Het is zeker niet persoonlijk naar jou toe bedoeld.  ;)
Maar het blijft verbazingwekkend dat er nog steeds regio's zijn die een eigen idee er op na houden voor wat betreft bezetting van voertuigen. En zeker voor redvoertuigen enz is dat helemaal niet nodig, aangezien het personeel daarvan er voor opgeleid is om zelfstandig te opereren, en anders vallen ze direct onder een bevelvoerder van de TS. Juist doordat een redvoertuig nogal eens zelfstandig een uitruk moet verzorgen is het niet handig om daar een bevelvoerder op te zetten, dat is een functie die het lastigst is in te vullen. Heb je geen bevelvoerder kan de hoogwerker niet uitrukken, dus je gaat hem erg beperken voor wat betreft de inzetbaarheid.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 16 juli 2015, 17:14:17
Vwb de waterwinning op afstand zijn haspelkarren, met voldoende slanglengten, achterop de autospuiten heel makkelijk.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2015, 20:18:57
Als je de hele mooie video beelden goed bekijkt is er eigenlijk helemaal niet zo perfect gewerkt :-\. Nog af gezien van het feit dat alle rode flappen schijnbaar geen ademlucht hoeven te gebruiken, zie ik dit niet :
Citaat
"De eerste snelle inzet met 6 stralen lage, en 2 stralen hoge druk was effectief genoeg om de brand uit te krijgen"
Wat ik wel zie dat het een vrijwel leeg gebouw is, met daarin een aantal voertuigen. Ik zie op de beelden alleen een uitgebrandde VW T2 bus, en een gedeeltelijk aangestraalde Hymer camper. De Volvo in de hal, de oude leger truck en boot op trailer hebben niet gebrand. Dan zie ik eigenlijk alleen een brandende VW bus in een hoge hal, die door drie en zelfs vier HD stralen van buiten in effectief wordt aangepakt maar niemand die twee stappen naar voren doet en de autobrand blust. De WBC geeft je toch de informatie waar en hoe het brand en ik zie meerdere keren rode flappen het apparaat gebruiken( of weten ze niet waar ze eigenlijk naar kijken?)
Dan komen later de LD stralen in actie, waarom niet direkt de eerste straal LD ingezet van de TS met 4800 L !! in de tank als je aankomt bij een bedrijfshal van deze omvang en hoogte? Maar daar zitten dan weer van die LD straalpijpen aangekoppeld waar je alleen de pannen mee nat kunt houden, en zeker geen effectieve aanval kunt doen.
En als ik dan lees hoeveel water die eerste twee TS'n van zich zelf al bij zich hebben. Wat een luxe zeg, roldeur open, twee stappen naar binnen VW bus blussen, Hymer blussen en de rook kwijt raken. Zo spannend was het allemaal niet want de brand is niet eens overgeslagen op het gebouw. omdat het dak van de brandende bus denk ik de meeste hitte omhoog tegen heeft gehouden.
En over de de discussie van bevelvoerders op manschappen busjes, etc is eigenlijk al genoeg gezegd dus  ???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


guest12562

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2015, 20:24:33
Peter heeft ook al een aantal reacties geplaatst, maar je hebt ook recht om een reactie van mij omdat je hem aan mij richt:

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1362257 date=1437048373
Mag ik vragen wat jouw bron hiervan is?  :) Voor zover ik weet is het al zo sinds Barneveld-dorp een hoogwerker heeft dat er buiten kantooruren om een bevelvoerder mee uitrukt op het voertuig. Als er geen bevelvoerder beschikbaar is blijft het voertuig dus ook gewoon binnen staan totdat er wel een bevelvoerder komt opdagen. Dus ik ben erg benieuwd wat jouw bron is voordat we een welles/nietes verhaal krijgen waarmee we niet verder komen.  ;)

Eens met Peter, op een HW kunnen in principe 2 manschappen volgens landelijke richtlijnen, opgeleid als manschap A of B laat ik even in het midden. Daar heb ik dus geen bron voor nodig, dit is gewoon landelijk bepaald.
Dat men het in Gelderland anders doet komt dus verwarrend over zeker als iedereen zijn rode flap op houdt.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1362257 date=1437048373
Ja, uiteraard. Die draagt een oranje flap. Dat is op video kwa verschil echter niet zo heel goed te zien. Het kan dus zijn dat je de OvD een aantal keer als bevelvoerder aangezien hebt.  ;)

Ja dat kan en gebeurd vaker, alleen is er ook maar 1 OVD nodig, dus dan kom ik nog aan heel veel flappen.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1362257 date=1437048373
Hoezo niet? Het busje van Voorthuizen is gewoon door de meldkamer direct gealarmeerd als zijnde meetploeg. Ik weet niet of de meetploeg een eigen bevelvoerder heeft, maar er liep er in elk geval wel 1.
De bus van Garderen is op aanvraag meegereden ivm het aanleveren van een aantal extra slanglengtes, met goedkeuring van de RAC trouwens. Zonder die hulp had Garderen zonder water gestaan. Misschien niet van deze tijd, maar wel erg handig. De bus heeft, indien aanwezig, eigenlijk altijd gewoon een bevelvoerder voorin zitten. Nu weet ik ook wel dat er een dozijn mensen hier zijn die vinden dat er je beter de bus op de kazerne kunt laten en 10 minuten zonder water kunt gaan staan wachten op de derde TS. Dus daarom zal ik verder maar niets meer er over zeggen.

Meetploeg is ook gewoon 2 man, de rest is overschep en niet nodig, dus ook daar geen B voor nodig.
Het verhaal van het busje ga ik verder niet op in, alleen als je daar dus ook nog een B met flap op zet dan helpt dit ook weer niet voor de overzichtelijkheid.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1362257 date=1437048373
De brand is opgeschaald naar Zeer grote brand met alle bijkomende voertuigen en officieren. Wat ik probeerde te zeggen is dat er uiteindelijk maar 2 TS'sen daadwerkelijk zijn ingezet. Dat betekend niet dat Kootwijkerbroek en Barneveld in de kazerne zijn blijven staan, ze waren wel terplaatse, maar het was niet meer nodig om ingezet te worden.
Coördinatief kun je dus gewoon spreken van een zeer grote brand.

Opschaling is wat vreemd als je het zo uitlegt.
Inzetten is meetellen en als er dus 4 TS en zijn ingezet is het ZGB, zijn er twee ingezet dan is het MB en gaat de rest naar huis.
Gezien de hitte kun je natuurlijk wel een TS standby hebben voor snelle aflossing, dan telt deze niet mee in de opschaling, want aflossen is niet gelijk aan opschalen.

Ik wil deze inzet niet afzeiken, het gaat mij er alleen om dat het onduidelijk was door zoveel flappen en ook nog zonder ademlucht.
Juist door duidelijkheid in opschaling en leidinggevenden te creëren werkt het soepeler.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #35 Gepost op: 16 juli 2015, 20:57:09
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1362257 date=1437048373
Coördinatief kun je dus gewoon spreken van een zeer grote brand.

Citaat van: mallemiering link=msg=1362283 date=1437056818
Dat ben ik niet met je eens. Je spreekt pas van een daadwerkelijke kwalificatie naar ingezette eenheden en niet opgeroepen eenheden. Het kan dus zo zijn dat een bijzonder object een inzetvoorstel geeft van 3 TS-en, maar als er maar 1 wordt ingezet is het dus kleine brand.
Als een incident opgeschaald wordt naar zeer groot, maar er worden maar 2 TS-en ingezet moet het dus bijgesteld worden naar middelbrand.

Ik ga mee met Luke. Inzetvoorstel is inderdaad wat anders dan opschaling. Hier is opgeschaald naar MB, GB en ZGB. Je schaalt op met een reden, namelijk je verwacht een extra eenheid nodig te hebben om in te zetten. Anders hoef je niet op te schalen en ben je Brand Meester.

In dit geval dus ZGB met een verwachte inzet van 4 x TS. De status is daarmee dus ZGB en de 4 TS-en vragen ook om coördinatie. Dat begint al tijdens het aanrijden met een aanrijdroute, opstelplaats etc. Vervolgens blijkt het mee te vallen en zijn 2 TS-en niet meer nodig. Dat vraagt ook om coördinatie, namelijk een terugschaling naar Middelbrand en 2 TS laten inrukken.


guest12562

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 16 juli 2015, 21:10:50
Dus ben je het niet eens met Luke, inzetvoorstel is iets anders dan kwalificatie, je geeft zelf al aan inzetten is meetellen. 2 ingezet is middelbrand, dan had je daar ook minder rode flappen gehad.

Ik denk echter dat alle bevelvoerders van opgeroepen eenheden daar hebben gelopen, vandaar de zee aan flappen (overigens in combi met de extra B's op allerlei voertuigen die hun flappen niet af hebben gedaan).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 16 juli 2015, 22:46:54
Ik vermoed dat de eerste eenheid niet snel genoeg het plaatje rond heeft gehad, dat verklaard het binnen een kwartier opschalen naar zeer grote brand. Snel je plaatje compleet hebben had hier een andere inzet kunnen geven. Tower-ladder geeft het al aan, een paar stappen naar binnen en je had kunnen zien wat er aan de hand was binnen. Middelbrand prima, ook begrijpelijk gezien de locatie. Dus die andere twee TSen waren volstrekt niet nodig, voor de watervoorraad ook al overbodig. Er was een tankwagen uit Kootwijkerbroek en een haakarmbak met water uit Barneveld. Ik mag toch hopen dat je daar genoeg aan hebt voor wat er nu gebrand heeft.
Blijkt er toch meer aan de hand zijn kun je altijd nog opschalen, maar dan heb je ook een duidelijke taak voor de dan opkomende eenheden.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #38 Gepost op: 16 juli 2015, 22:54:45
IK snap best de beslissing van de 1e bevelvoerder ter plaatse om flink op te schalen.
Het betreft hier een brand die nog goed te houden is door het opwerpen van stoplijnen.

In dit geval ga je stoplijnen inzetten binnen in een gebouw, dan moet je wel zeker zijn dat je altijd back-up hebt en mocht de situatie uit de hand lopen dan je gelijk extra manschappen kan laten inschuiven.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 16 juli 2015, 22:56:44
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1362364 date=1437080085
IK snap best de beslissing van de 1e bevelvoerder ter plaatse om flink op te schalen.
Het betreft hier een brand die nog goed te houden is door het opwerpen van stoplijnen.

In dit geval ga je stoplijnen inzetten binnen in een gebouw, dan moet je wel zeker zijn dat je altijd back-up hebt en mocht de situatie uit de hand lopen dan je gelijk extra manschappen kan laten inschuiven.
Maar blus het campertje en je grootste gevaar is weg, en dat kun je al met 1 TS. ;)