Zeer grote brand (gebouw) Lange Zuiderweg - Voorthuizen 15-07-2015

Auteur Topic: Zeer grote brand (gebouw) Lange Zuiderweg - Voorthuizen 15-07-2015  (gelezen 12496 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #50 Gepost op: 18 juli 2015, 19:14:11
Ik zie bij deze brand wel overeenkomsten met het scenario in De Punt. In die zin kan ik de opschaling, de voorzichtigheid en de buitenaanval goed snappen. Helaas weten we niet wat de WBC aangaf... Dat zou de discussie nog wel iets interessanter kunnen maken.


guest12562

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 18 juli 2015, 22:38:41
Citaat van: mallemiering link=msg=1362691 date=1437239241
Wat zijn dan die feiten? Het filmpje toont niet de situatie zoals aangetroffen door de eerste bevelvoerder(s), en er staat ook nergens een verslag van een van deze bevelvoerders, dus ik benieuwd op basis van welke feiten hier de opschaling ter discussie staat.

Begrijp mij goed, er is niets mis met een kritische noot, maar de manier waarop deze geuit wordt wel. Als er achteraf gesteld wordt dat het allemaal wel meeviel en dat het niet zo ingewikkeld was, vind ik dat beledigend als je niet weet hoe de situatie was op het moment van opschalen.

Nogmaals de feiten waar ik over ben begonnen, veel mensen met rode flappen welke over komen als bevelvoerders en gezien het aantal voertuigen een opvallende constatering. Dit is onoverzichtelijk, want wie heeft waarover de leiding?

Daarnaast dragen bijna al die bevelvoerders geen ademlucht ben bevinden enkele van hen zich in gebieden waar dit wel noodzakelijk is. Ik hoef dan ook niet weer te verwijzen naar de vergrote kans op kanker, maar ik doe het toch want neem het wel serieus en ik word zelf ook graag op dat soort zaken gewezen. Het gaat wel om de gezondheid van mijn mensen en mijzelf.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #52 Gepost op: 19 juli 2015, 09:11:58
Het idee van de flappen was...je kunt ze eenvoudig en snel afdoen als je een andere taak vervult. Als je als korps de discipline niet heb, er geen afspraken over maakt of je voelt je te goed om je flappen af te moeten doen dan krijg je een onoverzichtelijke soep van poppetjes in het veld.  Mooi evaluatie punt voor deze inzet.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #53 Gepost op: 19 juli 2015, 09:13:58
Ik zie hier iedereen commentaar geven maar hoor niemand over het gevaar van de weglekkende benzine van de volkswagenbus en gasflessen.

Als aan diverse kanten ( deuren ) van de loods ( wat misschien ) niet op de video is te zien rook uit het pand komt, kan ik snappen dat je opschaald.
Zeker TS van Barneveld kan hier in het buitengebied niet binnen 15 minuten tp zijn.

En ja dat er in Barneveld een bevelvoerder op een HW stapt is al jaren zo, maar ja wat is daar mis mee ? Er is altijd gegarandeerd een bevelvoerder voor de TS en HW.

Dan nog het verhaal busjes daar kun je voor of tegen zijn, busjes rijden in de eigen plaats mee en als dit op het grensgebied is ook. Je kunt daar wel moeilijk over doen maar hier is het zo ! En dit is weer een discussie oude koeien uit de sloot halen.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #54 Gepost op: 19 juli 2015, 09:45:47
Ja, en zo blijft het een folkloristisch blustheater.........een heleboel dingen op het filmpje en in jullie reacties geven aan dat we nog een heel lange weg te gaan hebben. Wellicht schrok ik nog het meeste van de opmerking: "Na de regionalisering zal dat allemaal wel veranderen (...)." Want die regionalisering had al sinds 1 januari 2014 een feit moeten zijn...........


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #55 Gepost op: 19 juli 2015, 11:06:37
O
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1362768 date=1437290038
Ik zie hier iedereen commentaar geven maar hoor niemand over het gevaar van de weglekkende benzine van de volkswagenbus en gasflessen.

Als aan diverse kanten ( deuren ) van de loods ( wat misschien ) niet op de video is te zien rook uit het pand komt, kan ik snappen dat je opschaald.
Zeker TS van Barneveld kan hier in het buitengebied niet binnen 15 minuten tp zijn.

En ja dat er in Barneveld een bevelvoerder op een HW stapt is al jaren zo, maar ja wat is daar mis mee ? Er is altijd gegarandeerd een bevelvoerder voor de TS en HW.

Dan nog het verhaal busjes daar kun je voor of tegen zijn, busjes rijden in de eigen plaats mee en als dit op het grensgebied is ook. Je kunt daar wel moeilijk over doen maar hier is het zo ! En dit is weer een discussie oude koeien uit de sloot halen.
over de inzet kan ik niets vinden, ik was immers niet tp en weet niet hoe het allemaal is gegaan  O0. Ik wil nog 1 ding zeggen over jou verhaal.  Zolang er niemand ingrijpt op het gebied van de schouderstukken en het gebruik van busjes en een B op wagens die ondergeschikt staan aan een TS zal er ook nooit iets veranderen en moddert het wel door. De posten waar men zich wel aan de richtlijnen houd zie je dat ook mooi terug in het veld.  Ik hoop nog steeds dat men ooit landelijk eens eenheid zal vormen en optreedt zoals het behoort te gaan.  Ik bedoel het ook breder als deze casus. Het probleem is landelijk terug te zien. Even als helmen op het dashboard, er zijn ondanks de ongevallen nog steeds korpsen die rondrijden met een helm op het dashboard, ook zoiets wat echt niet meer kan in mijn ogen  :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #56 Gepost op: 19 juli 2015, 11:17:56
Blijft dat de brand is geblust, het gebouw niet is afgebrand en de schade beperkt is gebleven. De noodzaak voor eventuele aanpassingen en mogelijke verbeteringen zullen er altijd wel blijven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 19 juli 2015, 11:25:39
Wat mij erg stoort is dat men zaken goed probeert te praten. Ik dacht dat we inmiddels wel geleerd hadden dat overzicht hebben het meest belangrijke was tijdens een inzet, zeker bij de grotere inzetten. We hebben wat dat aan gaande genoeg ongevallen gehad. Leerpunt daaruit was vaak geen overzicht hebben wat er wel en niet ter plaatse was. Dus alleen eenheden ter plaatse hebben die je daadwerkelijk nodig hebt, en niet zoals nu extra eenheden die feitelijk geen taak hebben, en bevelvoerders die zich ook nog eens gaan bemoeien met de inzet. Hoe groot wil je de puinhoop dan krijgen?
Als je hier dan wat van zegt krijg je meteen de wind van voren, en worden er nog meer niets zeggende argumenten erbij gesleept. Mensen hoe spannend kan het zijn, een paar voertuigen in brand, en een doorslag naar een zolder. Naar de vuurhaard hoef je niet ver te zoeken, die heb je nota bene recht voor de deur. Blus de brand en je grootste probleem is voorbij.

Citaat van: williamharthoorn link=msg=1362768 date=1437290038
Ik zie hier iedereen commentaar geven maar hoor niemand over het gevaar van de weglekkende benzine van de volkswagenbus en gasflessen.

Weglekkende benzine? Daar heb je een hosemaster met schuim voor, inpakken die handel en probleem ook weer opgelost.
Gasflessen? Elke zelf respecterende stalling heeft een verbod op gasflessen in campers en caravans die in de stalling staan, en controleert daar op. Dus als die stallingspief zijn werk serieus neemt staat er geen enkele gasfles binnen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #58 Gepost op: 19 juli 2015, 12:00:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1362784 date=1437297939

Gasflessen? Elke zelf respecterende stalling heeft een verbod op gasflessen in campers en caravans die in de stalling staan, en controleert daar op. Dus als die stallingspief zijn werk serieus neemt staat er geen enkele gasfles binnen.

Dat laatste is denk ik een utopie Peter, ook de stalling waar mijn sleurhut en RWS pick-up staan heeft een aantal verplichtingen:
- Geen gasflessen
- Accupolen los
- minimale hoeveelheid brandstof in de auto / camper

Toch heeft de goede man geen enkele mogelijkheid om te controleren, ik hoef hem immers geen toegang te verlenen in mijn eigendommen. Nu weet ik wel wat je wilt zeggen "geen controle is geen stalling" maar dan gaat de stallingsboer vast en zeker plekken niet verhuren en dus inkomsten mislopen. Wat ik wel in de stallingsovereenkomst heb staan (en ik weet niet hoeveel stallingen een vorm van een contract hebben) is dat er in geval van brand en het niet nakomen van de verplichtingen zoals eerder genoemd de eigenaar van het gestalde aansprakelijk gesteld kan worden voor de gehele schade ongeacht oorzaak.
In basis een mooie clausule om mensen te dwingen zich aan de afspraken te houden maar is en blijft achteraf "gelul" en ik heb geen idee in hoeverre een en ander stand zou houden bij een eventuele rechtszaak.
Anderzijds denk ik dat mijn stallingsboer wel alle mogelijke middelen ter voorkoming van het aanwezig zijn van gasflessen en grotere hoeveelheden brandstof alles heeft benut.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 19 juli 2015, 12:04:08
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1362790 date=1437300052
Dat laatste is denk ik een utopie Peter, ook de stalling waar mijn sleurhut en RWS pick-up staan heeft een aantal verplichtingen:
- Geen gasflessen
- Accupolen los
- minimale hoeveelheid brandstof in de auto / camper

Toch heeft de goede man geen enkele mogelijkheid om te controleren, ik hoef hem immers geen toegang te verlenen in mijn eigendommen. Nu weet ik wel wat je wilt zeggen "geen controle is geen stalling" maar dan gaat de stallingsboer vast en zeker plekken niet verhuren en dus inkomsten mislopen. Wat ik wel in de stallingsovereenkomst heb staan (en ik weet niet hoeveel stalling een vorm van een contract hebben) is dat er in geval van brand en het niet nakomen van de verplichtingen zoals eerder genoemd de eigenaar van het gestalde aansprakelijk gesteld kan worden voor de gehele schade ongeacht oorzaak.
In basis een mooie clausule om mensen te dwingen zich aan de afspraken te houden maar is en blijft achteraf "gelul" en ik heb geen idee in hoeverre een en ander stand zou houden bij een eventuele rechtszaak.
Anderzijds denk ik dat mijn stallingsboer wel alle mogelijke middelen ter voorkoming van het aanwezig zijn van gasflessen en grotere hoeveelheden brandstof alles heeft benut.
De stalling waar ik mijn caravan heb staan, heeft de verplichting dat disselruimtes open moeten zijn zodat er controle kan plaats vinden of er gasflessen aanwezig zijn. En inderdaad, ontploft er tijdens een brand een gasfles in een caravan of camper heeft de eigenaar daarvan om te beginnen alvast een probleem.