Studieschuld van eerdere opleiding omzetten in gift na behalen Politiekundige Bachelor

Auteur Topic: Studieschuld van eerdere opleiding omzetten in gift na behalen Politiekundige Bachelor  (gelezen 11930 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

djeffrey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Citaat van: LSPD link=msg=1363605 date=1437741016
Klopt, my bad. Al zullen veel mensen de voorkeur geven aan het rijbewijs halen voordat ze beginnen aan de opleiding. Ook met hoe lastig het is om tegenwoordig met succes het selectietraject te doorlopen zal het wel ongelofelijk zuur zijn als je moet stoppen omdat het je niet lukt je rijbewijs te halen.

Uit mijn hoofd mogen je ouders niet meer dan €47.000 verdienen wil je aanspraak maken op aanvullende beurs... Ik noem dat niet niks..

En ik vind het oneerlijk dat als iemand switcht van studie en bij mij in het eerste jaar terecht komt, ik wel moet bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs en hij niet, terwijl we hetzelfde onderwijs volgen. Maar laten we niet off-topic gaan door het stelsel van studiefinanciering op zich te bekritiseren.

€47.000 is niet veel. Het modale inkomen is €35.000 in 2014 (1 persoon). Er van uitgaand dat beide ouders werken en inmiddels zodra de kinderen gaan studeren een aantal schalen hoger zitten, misschien wel aan de max, verdienen, zit je zo boven de €47.000.

Mijn vader verdiende bovenmodaal, mijn moeder zat er ongeveer op. Ik had geen recht op aanvullende beurs, sterker nog de IB-Groep had berekend dat mijn ouders €298 per maand konden bijdragen aan mijn studie. Ik had 4 broers en zussen. dat is ruim over de €1250 netto per maand. Grootste onzin. Hoe ze tot die berekening kwamen, is mij nog steeds een raadsel. Wij hadden het niet slecht, maar €1250 netto moeten bijdragen aan je studerende kinderen, per maand, dat is veel te veel van het goede.

Die hele berekening of je wel/niet recht hebt op aanvullende beurs klopt van geen meter.

Wat wij wel/niet oneerlijk vinden, is allemaal persoonlijk en inderdaad een andere discussie.

PS: als je binnen 12 maanden na je aanstelling je rijbewijs nog niet hebt... dan heb je het gewoon voor jezelf verpest.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Maar misschien een (voorlopige) conclusie:

betreffende nieuwe studenten PA:

Geld KRIJGEN van DUO is niet vanzelfsprekend maar als je voldoet aan de eisen ben je vrij om hier gebruik van te maken (let wel op, aanvullende beurs max 4jr, ov product max 5jr). Hoe je het ook bekijkt zijn er kostenposten (zoals het behalen van je rijbewijs of het kopen van een laptop) waar politie niet in bijdraagt en die wel gezien kunnen worden als studiekosten. Regels voor studiefinanciering van 'normale' duale opleidingen gelden blijkbaar ook voor opleidingen aan de PA, ook al zeggen medewerkers van DUO van niet. Dit wil zeggen dat eerder ontvangen prestatiebeurzen een gift worden na het behalen van je hbo diploma aan de PA.

Akkoord?


jvo91

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Citaat van: LSPD link=msg=1363617 date=1437744565
Maar misschien een (voorlopige) conclusie:

betreffende nieuwe studenten PA:

Geld KRIJGEN van DUO is niet vanzelfsprekend maar als je voldoet aan de eisen ben je vrij om hier gebruik van te maken (let wel op, aanvullende beurs max 4jr, ov product max 5jr). Hoe je het ook bekijkt zijn er kostenposten (zoals het behalen van je rijbewijs of het kopen van een laptop) waar politie niet in bijdraagt en die wel gezien kunnen worden als studiekosten. Regels voor studiefinanciering van 'normale' duale opleidingen gelden blijkbaar ook voor opleidingen aan de PA, ook al zeggen medewerkers van DUO van niet. Dit wil zeggen dat eerder ontvangen prestatiebeurzen een gift worden na het behalen van je hbo diploma aan de PA.

Akkoord?

Zou ik nu door alle reacties ook zeggen! Maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer, ook mede door zoals iedereen kan beamen volgens mij het ongeregelde bij DUO, de een zegt dit de ander dat.. Maar zoiets als je hierboven schrijft zou ik dus ook concluderen uit de reacties en antwoorden!


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Citaat van: djeffrey link=msg=1363612 date=1437742787

PS: als je binnen 12 maanden na je aanstelling je rijbewijs nog niet hebt... dan heb je het gewoon voor jezelf verpest.

Als die er €3500,- aan kwijt was dan snap ik het wel  0098