Imago BHV

Auteur Topic: Imago BHV  (gelezen 22678 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #20 Gepost op: 30 juli 2015, 12:54:44
De cursus is een basis en de implementatie op het bedrijf of instelling dient plaats te vinden onder leiding van de daartoe aangestelde leidinggevende bedrijfshulpverlening.
Ook ontbreekt het bij diverse bedrijven en instellingen aan de oefenschema's, praktijkoefeningen en regelmatige ronde's door de H-bhv en technische dienst waarbij de situatie's kunnen worden bekeken en zo nodig worden aangepast.
Tevens de betrokkenheid bij evenementen of verbouwingen, waarbij tijdelijk de vluchtwegen dien te worden aangepast of vrij gemaakt.
Bij instappen begint de inzet.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 30 juli 2015, 14:41:34
Nu hebben we het over de bedroevende kwaliteit van de BHV en de BHV-opleidingen. Er wordt gesuggereerd dat certificaten worden weggegeven door opleiders. Volgens mij is er een heel eenvoudige verklaring voor dit fenomeen, en dat zie je niet alleen in BHV maar ook in andere takken van sport.

Daar waar een verplichting wordt opgelegd om "iets" te moeten hebben, zal worden gezocht naar goedkope en efficiënte manieren om aan dat "iets" te voldoen. Een bedrijf dat volgens de wet een BHV-organisatie moet hebben, maar om wat voor reden dan ook geen meerwaarde ziet in deze BHV-organisatie (bijvoorbeeld omdat het gros van de werknemers in een buitendienst werkt?), zal een manier zoeken om aan de wet te voldoen zonder dat het al te veel geld zal kosten. Dus kom je terecht bij een opleider "die certificaten weggeeft". Het bedrijf voldoet aan de wet, klaar. Daar kun je als goedwillende en kwaliteitsambitieuze opleider dan raar tegenaan kijken, maar dit is simpelweg de realiteit.

Maar bij bedrijven waar veiligheid daadwerkelijk onderdeel uitmaakt van de bedrijfsvoering, los van de vraag of dat een verplichting is, zal er meer aandacht zijn voor het opzetten en onderhouden van de BHV-organisatie. Een dergelijk bedrijf zal niet op zoek gaan naar een opleider "die certificaten weggeeft" maar naar een opleider die de BHV-organisatie beter maakt. Het bedrijf voldoet aan de wet maar wil meer dan dat. En dan mag dat ook geld kosten.

Een heel simpel, volledig anders voorbeeldje:
Ik wil het opritje bij mijn huis verplaatsen, en liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Je zou zeggen: beetje zand erin, klinkers verleggen, oude stukje inzaaien en klaar. Mijn neef is stratenmaker dus die helpt wel even. Doe je even op een zaterdag. Nee, zo werkt dat niet. Je moet een vergunning aanvragen bij de gemeente. Tot zover geen punt, die paar euro's leges gaat het wel goed om. Maar in de vergunning krijg je de verplichting dat dit klusje moet worden uitgevoerd door een "erkende aannemer". Ofwel, wat je samen met je neef op zaterdag wilde doen voor een kratje bier en een barbecue, moet opeens voor keiharde euro's gebeuren door een aannemer. Wat zou je doen? Ik zou daar weinig zin aan hebben. Waarschijnlijk kom ik met de oplossing dat de werkgever van mijn neef in ruil voor een grote slagroomtaart een bordje in mijn tuin plaatst en net doet alsof hij de aannemer is, zodat de gemeente tevreden is en ik nog steeds op zaterdag dat straatje kan verleggen.

Als ik echter serieus werk wil maken van dat inritje, dan had ik bij voorbaat een aannemersbedrijf ingehuurd om de zaak op te meten, in te tekenen, voor te bereiden en uit te voeren. Dan kijk ik niet op een paar euro meer of minder, dan moet dat gewoon goed voor elkaar zijn en ik wil er zelf niet voor op mijn knieën liggen. Dat de gemeente dan met de verplichting komt om dit door een erkende aannemer te laten uitvoeren is dan helemaal geen issue meer, dat was ik toch al van plan.

En daar zit nu net de kneep bij BHV en zoveel andere takken van sport. Er is voor heel veel bedrijven geen reden om kwaliteit te vragen en dus veel geld te betalen. En de markt speelt daar op in door een lage kwaliteit en een lage prijs te bieden. Zo simpel is het... ::)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2015, 15:00:02
Geheel met U eens, en inderdaad we komen om in de "verplichtingen".
de tijd dat een bedrijf, korting kreeg op de verzekering bij het aanwezig hebben van een bedrijfsbrandweer is er ook niet meer.
De overheid heeft deze weggesaneerd en op laten gaan in een regionale brandweer, welke vaak niet de specifieke kennis heeft betreffende het bedrijf.
Ook was er een tijd dat de bedrijven een zogenaamde KAM-manager (Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden, en Milieu ), welke een onafhankelijke functie had, deze is ook weggelaten daar deze in de ogen van de meeste bedrijven kostenverhogende werkte, maar er was wel een aanmerkelijk minder aantal bedrijfsongevallen en bijna ongevallen.
Als Brandweer-instructeur tevens Middelbaar Veiligheidskundige had men enige zeggenschap en inbreng in de bedrijven, maar tegenwoordig is dit ook een uitstervende ras geloof ik.
Ook bemerk ik dat bij de afdeling preventie minder wordt meegedacht met de organisatie van evenementen.  Er is geen overlegcultuur meer.,waar je ook kijkt







 wordt meegedacht met de organisatie
Bij instappen begint de inzet.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #23 Gepost op: 30 juli 2015, 15:45:15
Bedrijfsbrandweer is toch 'van het bedrijf'
, wat heeft het verdwijnen hiervan te maken met de overheid? Dat is toch een bedrijfspand keuze?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2015, 17:22:44
Citaat van: Thor link=msg=1364450 date=1438245274
Kennelijk wordt de BHV in een aantal gevallen niet al te serieus genomen. Welke oorzaken kunnen hieraan mogelijk ten grondslag liggen, geen controle, geen veiligheidsbewustzijn, kosten, "te strenge regels", nonchalance, gemakzucht, geen gezag BHV etc.
BHV staat hierin niet alleen. Bij sommige gemeenten geldt dat de werknemers van de hulpdiensten niet verder dan x km buiten een straal van het inzetgebied mogen wonen.
1 Ook hieraan wordt niet of matig de hand aan gehouden, sommige werknemers hebben een fake adres in het inzetgebied en wonen veel te ver buiten het inzetgebied, andere werknemers wonen al tientallen jaren met postadres etc. gewoon veel te ver buiten het inzetgebied.
2 Gisteren waren we in een zeer groot en volledig vol warenhuis. De (nood) uitgangen waren voor minstens de helft geblokkeerd door buitenkraampjes van dat warenhuis. BHV zou het gezag moeten hebben deze kraampjes te laten verwijderen, c.q. niet te laten opzetten. In dat soort situaties is bij paniek de ellende niet te overzien wat voor BHV dat warenhuis ook in huis mag hebben als er niet krachtdadig mag en kan worden opgetreden.

1, het is al moeilijk om aan bijv. brandweervrijwilligers te komen, als je dan ook nog striktere eisen wil gaan nemen. Lijkt me dat het aantal personeelsleden er niet op vooruit zal gaan.

2, vaak de gedachte, er zal toch niets overkomen. Even een middagje een kraam voor een nooduitgang, wat kan dat voor kwaad? Een incident bied zich nooit zelf van tevoren aan. Je kan het zien als, de mensen die toestaan dat er kraampjes voor de nooduitgangen geplaatst worden zullen thuis ook geen rookmelders hebben ;)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #25 Gepost op: 30 juli 2015, 17:56:54
Citaat van: JJ75 link=msg=1364501 date=1438263915
Bedrijfsbrandweer is toch 'van het bedrijf'
, wat heeft het verdwijnen hiervan te maken met de overheid? Dat is toch een bedrijfspand keuze?

Het is het bestuur van de veiligheidsregio dat bepaalt of een bedrijf over een bedrijfsbrandweer moet beschikken.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #26 Gepost op: 30 juli 2015, 18:48:38
Citaat van: voske83 link=msg=1364532 date=1438271814
Het is het bestuur van de veiligheidsregio dat bepaalt of een bedrijf over een bedrijfsbrandweer moet beschikken.
Kortom: voor veel bedrijven wordt het een verplichting en een ongewenste verplichting kost ongewenst veel geld. Ieder bedrijf dat deze aanwijzing dus kwijtraakt en het veiligheidsbesef van een pinda heeft, heft haar bedrijfsbrandweer direct op.

Aan de andere kant geldt ook nog steeds: bedrijven die over voldoende veiligheidsbesef beschikken, kunnen ook zonder aanwijzing door de veiligheidsregio een bedrijfsbrandweer beginnen. Wellicht is het dan geen officiële bedrijfsbrandweer in de zin van de wet, maar op zijn minst een als bedrijfsbrandweer uitgeruste en getrainde BHV-organisatie.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 30 juli 2015, 20:31:50
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1364542 date=1438274918
Kortom: voor veel bedrijven wordt het een verplichting en een ongewenste verplichting kost ongewenst veel geld. Ieder bedrijf dat deze aanwijzing dus kwijtraakt en het veiligheidsbesef van een pinda heeft, heft haar bedrijfsbrandweer direct op.

Aan de andere kant geldt ook nog steeds: bedrijven die over voldoende veiligheidsbesef beschikken, kunnen ook zonder aanwijzing door de veiligheidsregio een bedrijfsbrandweer beginnen. Wellicht is het dan geen officiële bedrijfsbrandweer in de zin van de wet, maar op zijn minst een als bedrijfsbrandweer uitgeruste en getrainde BHV-organisatie.

De overheid zelf is min of meer als eerste begonnen met minimaliseren van de BHV. Typische voorbeelden zij o.a. de NS/PRORAIL waar de bedrijfsbrandweer in de loop der jaren vrijwel werd gedecimeerd, terwijl er ondertussen toch het een en ander aan nieuwere infrastructuur (Veel tunnels etc.) is bijgekomen. Tegenwoordig komt de incidentbestrijding daar weer op gang. Ook het openbaar vervoer in de grote steden is qua eigen hulpverlening (vele Metro's, tunnels etc.) achter gebleven.
Ook defensie heeft alleen de vanuit de wereldwijde regelingen internationaal vereiste hulpverlening(vliegvelden etc.) op peil gehouden maar de grote marine basis in Den Helder moet bij een beetje calamiteit al snel terugvallen op de vroegere Gemeentebrandweer c.q de veiligheidsregio.
Tunnels, locaties waar de meeste slachtoffers kunnen vallen onder omstandigheden waarvoor de normale hulpverleners qua materieel en goed geoefend en ervaren personeel niet adequaat zijn toegerust.
De zogenaamde "paplappen", de medische diensten van de grotere bedrijven zijn wel, zij het vaak  in behoorlijk afgeslankte vorm, in tact gebleven, echter bij ongevallen moeten de ambulancediensten al snel aanrukken, de medische staf,o.a. ARBO arts is meer verworden tot een controleur mbt het ziekteverzuim.


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2015, 15:39:54
Dit is leuk! Nu belt iemand mij die zegt dat hij ergens op internet gelezen had dat er bij ons wel serieus BHV gegeven wordt. Of ze kunnen overstappen naar ons. Ja hoor, welkom!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2015, 16:15:53
Dus eigenlijk heb je gewoon reclame voor jezelf gemaakt?  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill