Imago BHV

Auteur Topic: Imago BHV  (gelezen 22687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #30 Gepost op: 13 augustus 2015, 16:31:53
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366996 date=1439473194
Dit is leuk! Nu belt iemand mij die zegt dat hij ergens op internet gelezen had dat er bij ons wel serieus BHV gegeven wordt. Of ze kunnen overstappen naar ons. Ja hoor, welkom!
Niet gevraagd, wat dan de vorige partij was?  :D


helm

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 13 augustus 2015, 16:41:48
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1367003 date=1439475353
Dus eigenlijk heb je gewoon reclame voor jezelf gemaakt?  >:D
Ja, grappig he.

Citaat van: FP924 link=msg=1367011 date=1439476313
Niet gevraagd, wat dan de vorige partij was?  :D
Ja, maar daar kon ik niet veel mee. Hij zei dat ze bij "de brandweer" zaten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 16 augustus 2015, 08:11:59
Een goede BHV-organisatie maakt het verschil’

27 juli 2015

Sinds de vorming van de Veiligheidsregio Twente op 1 januari 2013 is adviseur brandveiligheid Johan Hofhuis van Brandweer Twente helemaal vrijgemaakt voor het STOOM-project, het Structureel Terugdringen Ongewenste en Onechte Meldingen. Richting bedrijven en instellingen die zijn aangesloten op de meldkamer houdt hij voortdurend ‘druk op de ketel'. Ook door ze te wijzen op het belang van een goede BHV-organisatie.

De brandweer lost het wel op
De mogelijkheden om het aantal loze meldingen terug te dringen, reikt Johan Hofhuis ook aan: technische verificatie (wat in de praktijk neerkomt op het aanschaffen van een nieuwe, vaak kostbare installatie) of verificatie door de eigen BHV-organisatie. "Je ziet nog steeds dat bedrijven en instellingen te gemakkelijk kiezen voor een goedkope alarminstallatie en denken: als de nood aan de man komt, lost de brandweer het wel op. Van die manier van denken moeten we af. Kijk eens naar je eigen organisatie, zeg ik dan. Dat die bij iedere loze melding op tilt slaat, is toch ook niet prettig?"

Zorgen voor een oplossing
"Een goede BHV-organisatie maakt echt het verschil. Veel meer dan wij als brandweer dat kunnen. Waarom? Omdat het in geval van nood een heel verschil is of er binnen twee minuten door een BHV'er handelend wordt opgetreden of pas na pakweg een kwartier door ons als brandweer." Die waarheid moet volgens Johan ‘tussen de oren' komen te zitten. "Ik zie dat ook als een kwestie van verantwoordelijkheid nemen. Het probleem niet afschuiven, maar zelf de touwtjes in handen houden en zorgen voor een oplossing. Gevolg van een goede, betrouwbare BHV-organisatie is ook dat wij aan een geverifieerde melding die binnenkomt echt waarde kunnen hechten. En dat we zo nodig gelijk kunnen opschalen."

Hieruit blijkt dat bedrijven zelf ook voor het grootste deel verantwoordelijk zijn voor het in stand houden van een goede BHV organisatie, en zij zelf er voor moeten zorgen dat die BHV organisatie adequaat  kan werken. Dat probleem ligt niet bij de overheid. Sterker, de overheid in de vorm van de brandweer moedigt het zelfs aan dat bedrijven hun zaken goed voor elkaar hebben in het belang van het bedrijf zelf.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 17 augustus 2015, 14:37:01
Het bedrijf waar ik werk heeft zijn zaakjes wel redelijk goed voor elkaar.

Op 2 locatie's zeker een eigen brandweer aanwezig en op de 3e weet ik dat niet zeker.
BHV wordt op de vestigingen waar ik werk goed aangepakt met  een 2 daagse opleiding en daarna verplicht 1 dag per jaar herhaling en indien je meer wil is dit vaak mogelijk.
EHBO laten ze een beetje weg zakken want die moeten meer oefenen dus is duurder om te onderhouden. Nieuwe EHBO-ers werden niet opgeleid maar dat werden BHV-ers, nu gaat men toch wat meer EHBO-ers opleiden.

Bij EHBO meldingen is er een oproepbare ploeg en anders wordt dit opgevolgd door de bedrijfsbrandweer. Ook hebben al onze beveiligers hun EHBO certificaat.

Wat mij wel tegenvalt is hoe er naar de BHV-ers wordt geluisterd door de organisatie, bepaalde dingen worden aangedragen ter verbetering maar dit duurt allemaal vrij lang (Kost geld)  98uiye of gebeurt na jaren nog steeds niet. De wil om alles goed te organiseren is er de organisatie zelf en de middelen valt voor de EHBO/BHV niet helemaal mee terwijl de bedrijfsbrandweer (mede door de veiligheidsregio's) wel goed uitgerust is. Kortom er kan nog veel beter.

Oh ja wij worden opgeleid door een NIBHV instructrice die in dienst is van ons bedrijf.

Kortom het gaat ook wel is redelijk goed met BHV  O0
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #34 Gepost op: 25 augustus 2015, 21:13:37
Met de huidige voortschrijdend uitdunning en snelle beschikbaarheid van de brandweer zal er in toenemende mate moeten worden gezocht naar alternatieve om, zeker in eerste instantie, de gaten die dan kunnen ontstaan op te vullen. Gedacht kan worden aan bijv. het BHV systeem. BHV ers zijn snel ter plaatse inzetbaar, weten als ze goed zijn opgeleid de weg en spreken de taal. Vereist wel de nodige inspanningen en gelden van het bedrijf en waarschijnlijk wordt er aanmerkelijk minder van de overheid verwacht.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #35 Gepost op: 25 augustus 2015, 22:48:10
De waarde van een BHV organisatie en haar bemensing, komt dan pas naar voren als er iets gebeurt.
Denk alleen maar aan de plaatselijke bekendheid in je gebouw(en).
Of denk dan ook eens aan de bekendheid met de mensen, en  hun achtergronden en eventuele ziektebeelden.
Bij instappen begint de inzet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 26 augustus 2015, 08:56:07
Om het imago van de bedrijfshulpverlening te moderniseren (oppoetsen wordt dat tegenwoordig ook wel genoemd) zou kunnen worden gedacht aan een andere benaming.
Als bijvoorbeeld tegen het personeel wordt gezegd dat er moet worden overgewerkt dan kan dat heel anders overkomen dan we gaan  "workshops" houden.
De benaming kan van invloed zijn op het imago en daarmee ook op de aantrekkingskracht tot een bepaalde activiteit. Liefst worden tegenwoordig Engels/Amerikaanse woorden als bijvoorbeeld briefing en de-briefing (bij de start : informatieverstrekking, taakverdeling en na afloop : napraten etc.) gebruikt.
Inside Company First Responder kan bijvoorbeeld anders overkomen als bedrijfshulpverlener.