Imago BHV

Auteur Topic: Imago BHV  (gelezen 22679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 28 juli 2015, 17:53:37
Wat is er mis met het imago van de BHV? Belt net iemand mijn of hij morgen even kan aanschuiven om zijn certificaat op te halen. Boek, studeren, praktijktoets, examen had hij nog nooit van gehoord! Ergens anders "krijgt" hij altijd gewoon zijn certificaat.




Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2015, 18:20:59
Een "schone" zaak voor het NIBHV  ???
Bij instappen begint de inzet.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2015, 19:08:09
Als BHV er moet je ter zake kundig zijn en het is aan de werkgever om dat aan te tonen.  Er zijn geen opleidings eisen vastgelegd.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2015, 19:26:47
Citaat van: René van der Helm link=msg=1364203 date=1438098817
Wat is er mis met het imago van de BHV? Belt net iemand mijn of hij morgen even kan aanschuiven om zijn certificaat op te halen. Boek, studeren, praktijktoets, examen had hij nog nooit van gehoord! Ergens anders "krijgt" hij altijd gewoon zijn certificaat.
Deze reactie is slechts een van de tragische gevolgen van de jarenlange neerwaartse spiraal van kwaliteit en niveau van de EHBO en BHV opleidingen in Nederland. De prijs wordt nu langzamerhand pijnlijk zichtbaar en duur betaald. De reactie die je met ons deelt spreekt boekdelen en is kenmerkend voor de huidige "verrotte" BHV markt.
Sterker nog, men vindt het tegenwoordig "normaal" dat je een BHV certificaat als koekje bij de koffie krijgt.

Rene, je bent sinds vele jaren een van de weinige EHBO en BHV opleiders/certificeerders die echt voor kwaliteit zijn gegaan. Dat zal de komende jaren alleen maar in je voordeel werken. Afbreken is o zo makkelijk, het opbouwen van kwaliteit en het niveau van EHBO-ers en BHV-ers gaat ze letterlijk jaren kosten. Goede kwaliteit heb je, en gelukkig voor jou, je concurrenten doen er enkele jaren over om weer op een "acceptabel" niveau terug te komen.  O0

Citaat van: Gijs link=msg=1364206 date=1438100459
Een "schone" zaak voor het NIBHV  ???
Het NIBHV is slechts een van de landelijke BHV certificeerders. Allen hebben eigen opleidingseisen hebben welke in de loop van de jaren sterk zijn vereenvoudigd. Het is de totale BHV markt die aan verbetering van haar imago en kwaliteit moet gaan werken.

Citaat van: JJ75 link=msg=1364212 date=1438103289
Als BHV er moet je ter zake kundig zijn en het is aan de werkgever om dat aan te tonen.  Er zijn geen opleidings eisen vastgelegd.
De overheid heeft zeer lang geleden slechts eenmalig een leidraad BHV gepubliceerd en laat de BHV opleidingen volledig over aan de markt. Er is geen enkele inhoudelijke regelgeving voor BHV opleidingen, wel de zorgplicht van werkgevers voor een deugdelijke BHV organisatie. Gevolg, BHV opleiders en certificeerders hebben zich de afgelopen jaren laten ringeloren door werkgevers om vooral zo snel en goedkoop mogelijk BHV-ers te laten opleiden.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2015, 23:06:08
Citaat van: René van der Helm link=msg=1364203 date=1438098817
Wat is er mis met het imago van de BHV? Belt net iemand mijn of hij morgen even kan aanschuiven om zijn certificaat op te halen. Boek, studeren, praktijktoets, examen had hij nog nooit van gehoord! Ergens anders "krijgt" hij altijd gewoon zijn certificaat.

Ik denk dan, waarom gaat diegene niet naar het voor hem al bekende bedrijf waar hij altijd gewoon zijn certificaat krijgt?


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2015, 18:02:30
Citaat van: Willem D. link=msg=1364215 date=1438104407
Rene, je bent sinds vele jaren een van de weinige EHBO en BHV opleiders/certificeerders die echt voor kwaliteit zijn gegaan.

Dat klopt, dus als bedrijven contact met mij opnemen weten ze meestal al wat ze te wachten staat.
Dat het bij sommige anderen zo intriest gesteld is, schokt mij.
Inmiddels krijg ik meer reacties achter de schermen binnen. Blijkbaar is het geen onderwerp waar men in het openbaar op durft te reageren. Tot nu toe krijg ik van die reacties sterk de indruk dat het weggeven van "certificaten" zonder enige vorm van toetsing veel vaker voor komt. Ook zelfs zonder enige praktijkoefeningen. Als je geluk hebt krijg je een live demonstratie van de instructeur te zien.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2015, 18:56:36
Citaat van: René van der Helm link=msg=1364332 date=1438185750
Dat klopt, dus als bedrijven contact met mij opnemen weten ze meestal al wat ze te wachten staat.
Dat het bij sommige anderen zo intriest gesteld is, schokt mij.
Inmiddels krijg ik meer reacties achter de schermen binnen. Blijkbaar is het geen onderwerp waar men in het openbaar op durft te reageren. Tot nu toe krijg ik van die reacties sterk de indruk dat het weggeven van "certificaten" zonder enige vorm van toetsing veel vaker voor komt. Ook zelfs zonder enige praktijkoefeningen. Als je geluk hebt krijg je een live demonstratie van de instructeur te zien.
Ik wist niet dat daar nog tijd voor was gezien de koffiepauzes en andere onbelangrijke ditjes en datjes.  :'(  

Ik heb mij de afgelopen jaren meerdere malen kritisch uitgelaten over dit fenomeen. Helaas zijn er te weinig zelden forumleden die ook hierover hun ervaringen willen delen.
Ik ben er van overtuigd dat het de komende jaren wel weer bergopwaarts gaat. Maar dat gaat niet vanzelf. Ik hoop van harte dat jij een van de kartrekkers zult zijn met je organisatie in samenwerking met andere echt serieuze en vooral welwillende BHV marktpartijen om de kwaliteit en het niveau van de BHV en EHBO te doen laten stijgen. Want door de loep bekeken, de BHV markt heeft zichzelf volledig de nek omgedraaid door altijd mee te gaan in de "eisen" van werkgevers/opdrachtgevers om hen vooral tevreden te houden om een (vervolg)opdracht niet te missen.  :'(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2015, 19:18:47
Het komt mij bekend voor.
Binnen onze ( zorg) instelling cq woonvorm zijn er ook een aantal collega's op BHV cursus geweest.
Dit nam 1 middag in beslag.
Laatst was er een calamiteit met een brandalarm.
De dienstdoende bhv er was volledig de kluts kwijt.
Ik moest als vrijwilliger en rodekruiser de ontruiming op mij nemen en kreeg later stank voor dank.
Had niet naar de BHV geluisterd.
Later kwam er een incident met een client welke aan de tafel onwel werd en buiten bewustzijn geraakte.
De reactie van de dienstdoende BHV was laat maar liggen komt vanzelf wel weer bij.
Toch eigenwijs geweest en de dienstdoende huisarts gewaarschuwd.
Deze was snel ter plaatse en client werd naar het ziekenhuis afgevoerd.
Naar 3 dagen is hij met aangepaste medicatie weer thuisgekomen.
De opleiding schiet in mijn ogen Bij onze instelling duidelijk tekort.
Dit ook meerdere malen bij de vestigingmanager aangekaart maar er wordt niets mee gedaan.
Ik denk dan ook dat de overheid aan dit soort opleidingen duidelijke voorwaarden moet stellen en bepaalde  opleidingeisen moet vaststellen waar minimaal aan moet worden voldaan.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2015, 19:33:18
Wat ik nu lees uit je reactie is dat je collega die eigenlijk de taak als hoofd-bhv had, niet voldoende tijdens casussen heeft behandeld? (ja je kunt dit soort dingen niet oefenen) Als dit vaker voorkomt zou ik me toch achter het hoofd krabben of hij wel geschikt is voor die functie... 2 keer achter elkaar is wel erg slecht dat hij zo reageert.

dan is het een kwestie van tijd voordat het helemaal mis gaat tijdens oefening danwel reëel incident.


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2015, 19:52:51
Ik heb laatst zelf een BHV cursus gehad.
Duurde 3 dagen (2 dagen EHBO (officieel oranje kruis diploma) en 1 dag brand en alarmeren met zelf brandjes blussen 098uo en ontruimen.)
Ik heb dus alleen maar een goede ervaring met een BHV cursus. Was goed verzorgd en je had echt wat nieuws geleerd nadat je daar weg ging.