Twee doden (ouders) en zwaargewonde (kind) bij ongeval E17 - Sint-Niklaas (B) 01-08-2015

Auteur Topic: Twee doden (ouders) en zwaargewonde (kind) bij ongeval E17 - Sint-Niklaas (B) 01-08-2015  (gelezen 9468 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Ongeval op E17: toestand kinderen nog onduidelijk

Sint-Niklaas - Bij een zwaar ongeval op de E17 zijn twee dodelijke slachtoffers gevallen. Een Nederlands koppel kwam om, hun kinderen van vijf en twaalf werden zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Hoe ze er precies aan toe zijn, is nog onduidelijk.

Het drukste verkeersweekend van het jaar is met een drama begonnen. Op de E17 ter hoogte van Sint-Niklaas in de richting van Gent botste een Nederlandse wagen op een stilstaande vrachtwagen. Dat werd vernomen bij de hulpdiensten.

Het ongeval gebeurde rond 5.45 uur ter hoogte van Sint-Niklaas-West in de richting van Gent. De personenwagen reed in op een vrachtwagen die op de pechstrook stond

De bestuurder en de passagier, een Nederlands koppel, overleefde het ongeval niet. Op de achterbank zaten twee kinderen. De twee kinderen van vijf en twaalf jaar werden zwaargewond naar het ziekenhuis in Sint-Niklaas gebracht.

Foto's en meer informatie: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150801_01800313



Nederlands ouderpaar omgekomen bij ongeluk E17

Bij een zwaar ongeval op de E17 nabij Sint-Niklaas zijn vanmorgen twee Nederlanders omgekomen. De wagen van de slachtoffers reed op de pechstrook in op een Poolse vrachtwagen. Op de achterbank zaten twee kinderen. Zij raakten zwaargewond. In de nasleep van het ongeluk gebeurden nog twee andere aanrijdingen. Daarbij vielen drie gewonden.

Het ongeval gebeurde rond 5.45 uur ter hoogte van Sint-Niklaas-West in de richting van Gent. De truckchauffeur was op de pechstrook gereden om zijn vrachtwagen te inspecteren. Op het moment dat hij opnieuw wou vertrekken, voelde hij dat er achteraan een voertuig op hem inreed.

Het Nederlandse gezin was net aan zijn vakantie begonnen. De twee ouders waren op slag dood. De twee kinderen, een meisje van 12 en haar zusje van 5, raakten zwaargewond en zijn naar het ziekenhuis in Sint-Niklaas gebracht. Volgens de Nederlandse omroep NOS is het gezin afkomstig uit Koudekerk aan den Rijn, bij Leiden.

Ook de chauffeur van de vrachtwagen was zwaar onder de indruk van de feiten. Een verkeersdeskundige is ter plaatse om de precieze omstandigheden van het ongeluk te onderzoeken.
Drie gewonden bij twee andere aanrijdingen

In de nasleep van dat zwaar ongeluk gebeurden intussen nog twee andere ongelukken. Daarbij zijn in totaal drie gewonden gevallen.

Een eerste aanrijding gebeurde toen een groep van een tiental motorrijders in de richting van Kortrijk plots moest remmen en elkaar raakten. Twee van hen zijn gewond naar het ziekenhuis gebracht.

Iets verderop in dezelfde file moest een vrachtwagen plots voor een andere vrachtwagen uitwijken. Het voertuig belandde tegen de middenberm en staat volledig geblokkeerd. De chauffeur van de vrachtwagen raakte eveneens gewond.

Video en meer informatie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/1.2404594


www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Als ik zo de beelden bekijk van het ongeval op de site van DeRedactie.be, dan valt het mij op hoe ver de auto wel niet op de vluchtstrook zal moeten hebben gereden om er zo onder te komen. Reist toch maar eens de vraag (en dat wordt op andere fora ook al wel besproken): in hoeverre is het überhaupt verstandig om 's nachts al te vertrekken naar de vakantiebestemming? Er werd uitgerekend dat ze vanuit hun woonplaats al minstens 2 uur onderweg moeten zijn geweest.

Blijft verder in en in triest. Beide kinderen zijn hun ouders kwijt, waarvan een van de twee kinderen ook nog eens in levensgevaar is. Triest.  :'(
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1364792 date=1438439686
Als ik zo de beelden bekijk van het ongeval op de site van DeRedactie.be, dan valt het mij op hoe ver de auto wel niet op de vluchtstrook zal moeten hebben gereden om er zo onder te komen.  


a. Waaruit valt het jou op dat de auto ver op de vluchtstrook moet hebben gereden of bedoel je meer dat de auto hard op die stilstaande vrachtwagen is gebotst.
b. In Belgie geldt toch :

Gevarendriehoek in België
Voor België geldt de verplichting om de gevarendriehoek (gevaarsdriehoek) te plaatsen wel, al dan niet met extra signalering van de waarschuwingsverlichting (signalisatiemiddelen) op het voertuig.
Tevens mag een draagbaar oranjegeel knipperlicht geplaatst worden.
De gevarendriehoek wordt geplaatst:
•   op gewone wegen: op een afstand van plusminus 30 meter
•   op autosnelwegen: op een afstand van plusminus 100 meter
In beide gevallen moet de gevarendriehoek / gevaarsdriehoek op een afstand van plusminus 50 meter door de naderende bestuurders al zichtbaar zijn.


Stond de gevarendriehoek al dan niet op ca 100 meter en zo ja is de auto ondanks deze gevarendriehoek met grote snelheid onder de vrachtwagen geschoven?


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Sorry, ik bedoelde de afbeelding op de eerste site. Ik had ze door elkaar gehaald. Je ziet op die foto dat de brandweer bezig is met de bevrijding. Maar het voertuig staat behoorlijk ver naar het midden toe. Recentelijk hebben wij hier in de regio ook een soortgelijk ongeval gehad, waarbij een automobiliste met haar auto vol op de achterkant van een stilstaande vrachtwagen is gereden. Gezien het schadebeeld dat er was (foto) en de verwondingen is de auto bij dat ongeval niet volledig er onder gekomen. Bij het ongeval in België wat ik zo zie wel. Met andere woorden, men moet haast wel bijna volledig op de vluchtstrook hebben gereden om zo'n schadebeeld te kunnen krijgen. En dat verbaast mij des te meer. Wat ben je dan aan het doen achter het stuur, als je zover op de vluchtstrook zou zijn terechtgekomen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Poolse vrachtwagen was ergens overheen gereden, en stond op de vluchtstrook om te kijken of hij schade had, volgens de meldingen.
Auto heeft dus echt vol op de vluchtstrook gereden.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1364792 date=1438439686
Reist toch maar eens de vraag (en dat wordt op andere fora ook al wel besproken): in hoeverre is het überhaupt verstandig om 's nachts al te vertrekken naar de vakantiebestemming?

Mwoah, dat verschilt per persoon. Ik denk niet dat daar de winst kan worden gehaald.

Ik weet de exacte oorzaak van het ongeval niet, vandaar dat ik mij nu niet concentreer op het verkeersgedrag. Op het gebied van techniek kan veel winst worden behaald door het ontnemen van de mogelijkheid dat voertuigen onder opleggers kunnen schieten. Als het voorkomt, dan loopt het regelmatig slecht af. Ik meen mij te herinneren dat de politie schrijft of chauffeurs van de weg haalt waarvan de oplegger te ver uitsteekt, zoals een te lange container op een haakarmbak. Hier wordt dan een 'botsbalk' (ik weet de officiële naam niet) uitgeschoven en dat voorkomt de mogelijkheid dat auto's onder opleggers kunnen schieten. Het verstevigen van achterbumpers dan wel een mini-botsabsorber kan hierbij positief zijn om het letsel mogelijk te verminderen of te voorkomen. Misschien kan dit Europees geregeld worden?


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1364792 date=1438439686
Als ik zo de beelden bekijk van het ongeval op de site van DeRedactie.be, dan valt het mij op hoe ver de auto wel niet op de vluchtstrook zal moeten hebben gereden om er zo onder te komen. Reist toch maar eens de vraag (en dat wordt op andere fora ook al wel besproken): in hoeverre is het überhaupt verstandig om 's nachts al te vertrekken naar de vakantiebestemming? Er werd uitgerekend dat ze vanuit hun woonplaats al minstens 2 uur onderweg moeten zijn geweest.
Tenzij je een doorgewinterde bouwvakker bent die dagelijks de wekker op half vijf zet is mijn ervaring dat die 's nachts op vakantie gaat niet gewend is om vroeg op te staan en door de vakantiestress ook niet vroeg in slaap gevallen is. De buren rijden vrolijk naar Frankrijk terwijl ze amper twee uur geslapen hebben.

Citaat van: HJ94 link=msg=1364812 date=1438450681
Mwoah, dat verschilt per persoon. Ik denk niet dat daar de winst kan worden gehaald.

Ik weet de exacte oorzaak van het ongeval niet, vandaar dat ik mij nu niet concentreer op het verkeersgedrag. Op het gebied van techniek kan veel winst worden behaald door het ontnemen van de mogelijkheid dat voertuigen onder opleggers kunnen schieten. Als het voorkomt, dan loopt het regelmatig slecht af. Ik meen mij te herinneren dat de politie schrijft of chauffeurs van de weg haalt waarvan de oplegger te ver uitsteekt, zoals een te lange container op een haakarmbak. Hier wordt dan een 'botsbalk' (ik weet de officiële naam niet) uitgeschoven en dat voorkomt de mogelijkheid dat auto's onder opleggers kunnen schieten. Het verstevigen van achterbumpers dan wel een mini-botsabsorber kan hierbij positief zijn om het letsel mogelijk te verminderen of te voorkomen. Misschien kan dit Europees geregeld worden?
De trailer op de foto is een normaal model met stalen achterbumper ter hoogte van de achterdeuren, dus geen uistekende lading of de door jou omschreven containers. Een extra verstevigde achterbumper zorgt er voor dat de auto niet onder de trailer schuift, maar zorgt weer voor andere problemen. Je rijdt in een stukje staal van 1500KG met ruim 100KM/h tegen een stilstaand stuk staal van minimaal 15.000KG (leeg) of 40.000KG(vol). Dan betekend een verstevigde achterbumper nog minder 'kreukelzone'.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: jadjong link=msg=1364813 date=1438451194
Tenzij je een doorgewinterde bouwvakker bent die dagelijks om half vijf de wekker zet is mijn ervaring dat die 's nachts op vakantie gaat niet gewend is om vroeg op te staan en door de vakantiestress ook niet vroeg in slaap gevallen is. De buren rijden vrolijk naar Frankrijk terwijl ze amper twee uur geslapen hebben.

Je kan inderdaad in één ruk naar Zuid-Frankrijk, en daar wil je dan wel voor 18u zijn, waarom dan niet één nachtje overnachten op de helft van de route? Vakantie is ontspannen. #offtopic


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1364792 date=1438439686
Reist toch maar eens de vraag (en dat wordt op andere fora ook al wel besproken): in hoeverre is het überhaupt verstandig om 's nachts al te vertrekken naar de vakantiebestemming? Er werd uitgerekend dat ze vanuit hun woonplaats al minstens 2 uur onderweg moeten zijn geweest.

Ik ben in de tijd van kleine kinderen altijd 's nachts richting mijn vakantie bestemming in Oostenrijk gereden en deed dat altijd in twee delen.

Het eerste deel tot zo'n 100 km voor Munchen altijd 's nachts tot een uurtje of 8 dan ging de auto aan de kant en ik ff plat (op een camping) en daarna 's avonds optijd weer te bed.
Het tweede deel altijd vroeg weg (heb je speciale plekken voor) rond een uurtje of 5 dan was ik rond de middag op plaats van bestemming.

Deze wijze van reizen was voor mij altijd bewust immers hebben de kids geen last van de warmte en slapen lekker rustig, minder kans op files en overdag konden de kinderen spelen op de camping en ik mijn rust nemen om uit eindelijk uitgerust op de oostenrijkse camping aan te komen.

Ik heb daarom ook begrip voor mensen die 's nachts rijden maar de grote voorwaarde is wel dat je er uitgerust aan begint (ook overdag overigens) en er al een paar dagen naartoe werkt dat je 's nachts gaat rijden. Ik zag er in elk geval bijna alleen maar voordelen in.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Thor link=msg=1364796 date=1438442083
a. Waaruit valt het jou op dat de auto ver op de vluchtstrook moet hebben gereden of bedoel je meer dat de auto hard op die stilstaande vrachtwagen is gebotst.
b. In Belgie geldt toch :

Gevarendriehoek in België
Voor België geldt de verplichting om de gevarendriehoek (gevaarsdriehoek) te plaatsen wel, al dan niet met extra signalering van de waarschuwingsverlichting (signalisatiemiddelen) op het voertuig.
Tevens mag een draagbaar oranjegeel knipperlicht geplaatst worden.
De gevarendriehoek wordt geplaatst:
•   op gewone wegen: op een afstand van plusminus 30 meter
•   op autosnelwegen: op een afstand van plusminus 100 meter
In beide gevallen moet de gevarendriehoek / gevaarsdriehoek op een afstand van plusminus 50 meter door de naderende bestuurders al zichtbaar zijn.


Stond de gevarendriehoek al dan niet op ca 100 meter en zo ja is de auto ondanks deze gevarendriehoek met grote snelheid onder de vrachtwagen geschoven?

In het nieuwsbericht staat dat de vrachtwagenchauffeur op het punt stond weer weg te rijden. Hij zal de gevarendriehoek (als die er gestaan heeft) wel eerst op hebben gehaald.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.