GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 119581 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Nog drie postings en de grote kraan van de brandweer is in een baan om de aarde gelanceerd............dank nog Thor voor het reageren op mijn PB.......... 98uiye


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Gijs link=msg=1367481 date=1439754860
Okee, dus het hele circus is voor niets geweest?  De grote kraan, de kleine kraan en een tankautospuit uit Haaglanden.

1.Het heeft in ieder geval wel mooie beelden opgeleverd van de grote brandweerkraan in actie bij dit incident.
2.De brandweer heeft haar goede wil getoond door het inzetten van de grote kraan, de kleine kraan en de tankautospuit uit Haaglanden.
3.Mogelijk was het een wens of eis van de USAR medewerkers om op een of andere manier extra ondersteuning van de giek te leveren voordat zij de puinhopen gingen betreden.
4.Waarschijnlijk is een groot aantal hulpverleners (met name die hulpverleners op veilige afstand) door de aanwezigheid in bepaalde mate gerust gesteld.
5.Veel mensen die de foto's hebben bekeken hebben de indruk gekregen dat er middels de grote brandweerkraan door de hulpverleners alles wat er op korte termijn haalbaar was aan is gedaan om de mogelijke risico's te beperken.
6.Er zijn door de aanwezigheid van die grote brandweerkraan geen extra calamiteiten geweest.
7.Voor zover de grote brandweerkraan tijdelijk heeft vast gestaan en enige al dan niet zeer beperkte hefkracht op de giek heeft uitgeoefend is er met die grote brandweerkraan niets schokkends gebeurd.

Wat er allemaal wel zou zijn gebeurd met die grote brandweerkraan als die giek wel plotseling aan de wandel zou gaan en in welke mate daar kun men over gissen en daar zullen de meningen wel over verdeeld blijven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1367601 date=1439827484
1.Nog drie postings en de grote kraan van de brandweer is in een baan om de aarde gelanceerd............2.dank nog Thor voor het reageren op mijn PB.......... 98uiye

1.Origineel,maar volgens de methode warhamster uitgaande van een te sterk stropje(Dan had hij op een mega katapult gezeten. Zelfs het gebruikte stropje had meer capaciteit dan de kraan in deze opstelling.) werkt het niet, het stropje zou juist moeten breken.Een mobile telescopische kraan kan veranderen in een "mega katapult" als tijdens een aanzienlijke doorbuiging van de giek de strop breekt c.q. er iets anders voorvalt waardoor de last plotseling wegvalt. Afhankelijk van de stand van de giek (en o.a. ballast gewichten etc.) tijdens het hijswerk en het gewicht van de last kan het dan gebeuren dat de giek achterover klapt.


2.Ik ontving een PM  met enkel de woorden "Jouw" krantje naar aanleiding van mijn reactie naar warhamster In concreto "jouw" kraantje had geen toegevoegde waarde voor de veiligheid. Wat zou ik daar qua reactie mee moeten ?


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Ik denk dat het bij veel inzetten van de brandweer voorkomt dat er materieel ingezet wordt wat achteraf onnodig bleek te zijn. Waaronder de bekende "publieksstraaltjes" op een stenen gevel, terwijl het dak uitslaand is. In dit specifieke geval heeft een bevelvoerder of OvD ingeschat dat er ondersteuning met een kraan nodig was, en met de wetenschap dat deze kraan in de nabijgelegen regio staat is deze opgeroepen.

Bij een commerciële inzet zijn de hijslasten en werkzaamheden vooraf bekend. Bij HV-incidenten is het maar net wat voor ellende je aantreft. Persoonlijk denk ik niet dat men de illusie had met de kraan van Haaglanden de mast van Peijneman te kunnen lichten. Misschien heeft de inzet van de kraan de stabiliteit verhoogd. Misschien had het ook geen verschil gemaakt en was de boel al dan niet gaan schuiven. Dat het tot op heden nog steeds niet is verschoven, was op dat moment (net na de ramp) niet te bepalen. Er was in ieder geval geen mogelijkheid om de delen op een andere manier te borgen.
Mister Livingstone, I presume?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Voorbereidingen berging
13 aug 2015

De voorbereidingen van de berging lopen nu volop. Vandaag, 13 augustus 2015, wordt de site geschouwd door 1. de bergers zodat elke berger zijn plan van aanpak kan maken.2. Deze plannen verwachten we volgende week en 3.daarna volgt een beoordeling. 4.De planning is om volgende week een opdracht naar een berger te sturen zodat die daadwerkelijk kan gaan voorbereiden. Verder is vandaag met behulp van een hoogwerker het brugdek geďnspecteerd om te beoordelen of er nog bruikbare onderdelen aanwezig zijn.

http://www.hersteljulianabrug.nl/actueel/agenda/8/voorbereidingen-berging.html

1.Het zou interessant zijn te vernemen hoeveel en welke bergers (binnen- en buiteland) er zijn uitgenodigd en welke bergers belangstelling hebben getoond.

2.Deze plannen van aanpak worden volgende week verwacht en 4. de planning is om volgende week een opdracht naar een berger te sturen.
   Dan moet de 3. beoordeling, technisch en financieel, wel verdomde snel kunnen worden gemaakt. Er zullen waarschijnlijk de nodige mede-beoordelaars zijn en dat zou
   de nodige tijd kunnen nemen.

  Wie beoordeelt er en op welke basis wordt het werk uitgegeven ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Bergingsplan kranen en brugdeel

A.Onderzoeksinstanties (1.Onderzoeksraad voor Veiligheid,2. de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid onder leiding van Openbaar Ministerie), overheden (3.gemeente, 4.provincie en 5.waterschap) en private partijen (6.aannemer, 7.schade-experts verzekeraars, 8.deskundigen) werken samen om te komen tot een veilige berging van de hijskranen en het brugdeel.

Daarvoor wordt de komende weken een bergingsplan opgesteld. Onderdeel hiervan is een stabiliseringsplan. B. De berging van hijskranen en brugdeel is een complexe opgave met veel aandacht voor veiligheid. C.Het maken van een gedegen bergingsplan en de D.bergingswerkzaamheden kosten veel tijd.

Fasering werkzaamheden:
•borgen stabiliteit pontons en kranen op basis van stabiliteitsplan, zodat een veilige situatie wordt verkregen voor onderzoek en berging;
•berging kranen en ponton, bevaarbaar maken van de Oude Rijn en bereikbaar maken van Hooftstraat;
•opruimen puin;
•herstellen openbare ruimte.

De gemeente wil zo snel als mogelijk starten met de berging van hijskranen en brugdelen, zodat Hooftstraat en Oude Rijn weer opengesteld kunnen worden.

http://www.alphenaandenrijn.nl/Bestuur/Actuele_berichten/Kraanongeval_Koningin_Julianabrug/Laatste_nieuws/Bergingsplan_kranen_en_brugdeel

A.Tenminste 8 potentiele (mede) beoordelaars
B.Dan zal men hoogstwaarschijnlijk  groot machtsvertoon o.a. in de vorm van hoge zware kranen etc. zoveel mogelijk willen voorkomen.
C.Volgens de website hersteljulianabrug zou dat binnen de kortste keren worden opgesteld en beoordeeld (zie ook A.)
D.Dat kan grotendeels afhangen van de gekozen berger(s), de beperkingen die aan de berging/berger(s) worden opgelegd en de binnen deze beperkingen voorgestelde methoden.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Met die katapult vergelijking, doelde ik meer op de snelheid waarmee dat Brandweer kraantje achter het te zekeren onderdeel aan zou gaan, mocht dat een eigen leven gaan leiden.  e050


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Walker link=msg=1367724 date=1439884099
Ik denk dat het bij veel inzetten van de brandweer voorkomt dat er materieel ingezet wordt wat achteraf onnodig bleek te zijn. Waaronder de bekende "publieksstraaltjes" op een stenen gevel, terwijl het dak uitslaand is.
Als dit het niveau is hoe over de brandweer wordt gedacht ben ik geheel klaar met deze discussie.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: Peter71 link=msg=1367774 date=1439907200
Als dit het niveau is hoe over de brandweer wordt gedacht ben ik geheel klaar met deze discussie.
Lekker weerwoord heb je zeg. Die kraan word altijd voor de sier ingezet, of verrot getrokken bij bergingsklussen waar de brandweer eigenlijk niet aan moet willen beginnen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Walker link=msg=1367724 date=1439884099
Ik denk dat het bij veel inzetten van de brandweer voorkomt dat er materieel ingezet wordt wat achteraf onnodig bleek te zijn. Waaronder de bekende "publieksstraaltjes" op een stenen gevel, terwijl het dak uitslaand is.
Citaat van: Peter71 link=msg=1367774 date=1439907200
Als dit het niveau is hoe over de brandweer wordt gedacht ben ik geheel klaar met deze discussie.
Ik ben geneigd om je gelijk te geven Peter, maar goed.

Ik ben geen Brandweerkundige, ik heb ooit wel een 9.8 en een 9.9 voor respectievelijk scheikunde en natuurkunde gehaald en daar is van overgebleven dat door hoge temperaturen verbindingen kunnen breken en vaste materie broos kan worden.
Als ik dan mijn boerenonverstand ga samenvoegen met mijn schippersklompengevoel dan ga ik ervoor dat deze straaltjes zijn om te koelen zodat de gevel of het wat langer uit houdt of totzelfs gered kan worden van de vernietiging.

Nu over het eigenlijke onderwerp. Nee die kraan kan de liggende constructie nooit bergen, maar wel eens gehoord van een hefboomwerking? In de eerste uren wist men niet of er mensen in de gebouwen aanwezig waren, dus weet je ook niet welke middelen je precies nodig hebt. Maar ik kan je verzekeren als deze kraan ook maar 1% van het gewicht kan wegnemen om een gebouw toegankelijk te krijgen dat de kraan nuttig is.

Overigens ken ik heel wat kraanmachinisten die allen het eens zijn over 1 ding, zonder die kraan heb je niets heb je hem wel heb je een mogelijkheid. Ook de kraan hier is volgens hen ( en er zijn er bij met meer dan 25 jaar ervaring ) goed in staat om te ontlasten ( dus bewust gezegd is niet heffen ).

Eigenlijk wordt bij elk incident veel meer opgetrommeld dan later nodig blijkt. VB. bij de bijlmerramp kwamen er reddingsboten ter plaatse, en bij de gasexplosie in Den Haag 10 jaar geleden de  luchtvaartinspectie. Beiden voorbeelden van dat men nog niet precies weet wat er nodig is, er wordt een scenario in werking gesteld.

Citaat van: warhamstr link=msg=1367783 date=1439909609
Lekker weerwoord heb je zeg. Die kraan word altijd voor de sier ingezet, of verrot getrokken bij bergingsklussen waar de brandweer eigenlijk niet aan moet willen beginnen.
Geef eens een voorbeeld en ik geef je er tien waar hij wel degelijk nodig en goed ingezet is geweest.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.