A. Men zal daar na dit incident vooralsnog niet zitten te wachten op groot machtsvertoon met hoge kranen etc.
B.Vwb de berging van de kranen 1(de grote kraan) en 2(de kleine kraan),pontons 1 en 2 en het brugdek , deze zal in een aantal stappen moeten worden uitgevoerd.
Stap 1 : Het borgen van kraan 1 aan ponton 1
Stap 2 : Het losnemen van de giek van kraan 1
Stap 3 : Het verwijderen van de overgebleven ballast gewichten kraan 1
Stap 4 : Het aanbrengen van kanteljukken op kraan 1*), mogelijk kan daarbij in aanvulling ook
gebruik worden gemaakt van de stempels kraan 1, en het plaatsen van lieren op ponton 1
Stap 4 : Het op de ponton 1 overeind zetten van kraan 1
Stap 5 : Het wegvaren van ponton 1 met daarop de "overblijfselen" van kraan 1
*)Het overeind zetten van kraan 1 zonder de giek kan middels kanteljukken op kraan 1 en lieren op
ponton 1. O.a. een wereldwijd beproefde methode voor het weer overeind trekken c.q. rechtop zetten van
schepen.
Het plaatsen van de kanteljukken en lieren, verwijderen ballastgewichten etc. kan middels een
lichte kraan, bijvoorbeeld een terreinkraantje aan boord van ponton1.
Zodra ponton 1 weg is kun je makkelijk bij kraan 2 .
Stap 6 : Borgen van kraan 2
Stap 7 : Losnemen giek kraan 2
Stap 8 : Verwijderen ballastgewichten kraan 2
Stap 9 : Overeind trekken van kraan 2 zoals kraan 1 ***)
Stap 10 : Afvoeren ponton 2 met de “overblijfselen” kraan 2
Stap 11 : Oppakken en afvoeren gieken
Stap 12 : Oppakken brugdeel (168 ton) middels een drijvende bok **)
**) zowel de bok Amsterdam (Hebo) als Triton (Wagenborg c.s.) 300 ton kunnen daar
komen en werken
***)Deze bok kan (eventueel) ook kraan 2 oppakken
Stap 13 : Terug plaatsen brugdeel op het support op ponton 3
Stap 14 : Opruimen van alles wat te water is gevallen.
-De kranen wegen zonder giek en ballastgewichten minder dan 100 ton
-Als alternatief voor de kanteljukken kunnen er stevige en hoge supports op de ponton 1 worden geplaatst, middels schijven en draden op lieren kan de kraan overeind
worden getrokken.
Een combinatie van supports en kanteljukken kan ook worden overwogen.
-Een zwaardere rupskraan kan vanaf de ponton waarmee deze wordt aangevoerd aan dek ponton 1 op dragline schotten worden gereuteld en kraan 1 kan oppakken.
Alles afhankelijk van opgelegde beperkingen (autoriteiten,verzekeraars etc.) mogelijke risico's, ervaringen van de genomineerde berger(s), beschikbaarheid van materieel en de uiteindelijke financiele plaatjes.
Het is natuurlijk even afwachten wat er voor aanpak (ken) uit de bus komen en hoe de boel in de praktijk wordt en kan worden uitgevoerd, en op welke termijn en hoe lang het allemaal gaat duren.