ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 98136 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2005, 22:36:59
Ik mis vaak ook de diepgang in de hele EHBO, maar ik denk dat er dan veel EHBO-ers zullen zijn die afhaken, omdat het voor hen te ingewikkeld wordt. Niet negatief bedoeld, maar de een is wat theoretischer ingesteld dan de ander.
Maar kan iemand die in de "professionele" medische wereld werkzaam is, er misschien zijn mening over geven (zoals PdR ook vraagt)? Voldoet de EHBO uit het het OK-boekje in de praktijk?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2005, 22:41:08
En dan de praktijk van de EHV'er die in een verenigingsverband, zoals RK en EHBO-vereninging werkt?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2005, 22:59:51
Hoi

Wellicht dat René v/d Helm je met het antwoord hier op kan helpen ( of andere "profs" die ook in het verenigingswerk zitten)
Ik kan geen mening geven (daar ik geen recent boekje heb) :-[


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 7 januari 2005, 01:18:49
Rene,

Als ik goed ben ingelicht, staat de P voor pain oftewel dat het s.o. reageert op pijnprikkels. Met de komst van de nieuwe BLS richtlijnen worden binnen de EH geen pijnprikkels meer toegediend.

SEH zustertje,

Het EHBO boekje van mijn vader (1939) is nog bruikbaar als je weet welke doelstellingen men wil bereiken, Mijn vader liet iemand naar de dokter fietsen en ik laat iemand met een mobieltje 112 bellen.
In beide gevallen zorgen we dat er als de sote... deskundiger hulp komt.

PdR

Met de komst van de 24ste druk is de weg ingeslagen van het modulair onderwijs. De OK boekje omvat de leerstof van de basismodule. De inhoud komt in grote lijnen overeen met de vroegere "kernvaardigheden" of het "levensreddend handelen" van de brandweer.

Inmiddels is een een stroom van specifieke modules en lespakketten op gang gekomen. Wandelletsels, COPD, EH bij kinderen, EAD enz.

Het is geen kwestie van wel of niet snappen, maar het zoeken naar de ideale balans waarbij met een zo klein mogelijk aantal verschillende handelingen toch effectieve hulp verleend kan worden.

De gemiddelde EHV'er verleend niet dagelijks of wekelijks EH. Toch moet hij onder de stress van de situatie acuut hulp verlenen. Een vast patroon van een beperkt aantal efffectieve handelingen is dan de beste garantie dat de EHV'er op de hersenstam optimale hulp kan verlenen.

Als je het boekje doorpluist en de losse stukjes op de juiste manier op de tijdslijn legt dan blijkt het een logisch geheel te zijn.

Het OK boekje is op de eerste plaats een leerboek en de onderwerpen staan in de volgorde waarin ze worden aangeleerd.
Dat is handig voor de cursisten omdat we bladzijde voor bladzijde het boekje doorwerken.

Maar de volgorde van handelen tijdens een hulpverlening is heel anders.

Pas op bladzijde 78 leert de cursist hoe te handelen bij ernstig uitwendig bloedverlies. Op de zelfde bladzijde wordt in een kader benadrukt dat je eerst de ernstige bloeding moet stelpen en daarna pas de vitale functie controlewren en zo nodig veiligstellen.
Het moge ook duidelijk zijn dat je bij een slachtoffer, dat in brand staat (bladzijde 121), als een van de eerste dingen, de vlammen dooft.

Kanarie,

Het probleem zit hem vooral in de diep gewortelde overtuiging van veel EHV'ers dat het OK de status van wetgeving heeft. De EHV'er mag in de optiek van velen alleen hulpverlenen op de wijzes, en met de materialen, die in het OK boekje beschreven staan.  

Een vooraanstaand arts in EHBO land zei ooit "Als je niets beter kunt bedenken, dan kun je altijd nog terugvallen op de basistechnieken uit het OK boekje".

En met de instelling is ook in de praktijk goed met het boekje te werken.

Overigens, hoeveel mensen waarderen chauffeurs die zich aan de letter van het lesboekje houden ?


helm

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 7 januari 2005, 08:35:45
Rene,

Als ik goed ben ingelicht, staat de P voor pain oftewel dat het s.o. reageert op pijnprikkels. Met de komst van de nieuwe BLS richtlijnen worden binnen de EH geen pijnprikkels meer toegediend.
Dat is nou precies wat ik bedoel en al eerder schreef, je moet niet klakkeloos iets overnemen.
Maar laat ik het anders stellen, de pijnprikkel wordt toegepast door verpleegkundigen, artsen, amulancechauffeurs en de brandweer,... waarom kan jij de P dan gewoon overslaan?

In de aha richtlijnen voor reanimatie door leken, komt het er vrijwel op neer, dat iedereen die in elkaar zakt direct, zonder diagnostiek, gereanimeerd wordt,.... als het slachtoffer tegenstribbelt dan mag je stoppen en was er iets anders aan de hand.  :o

Het uitgangspunt bij je bls richtlijnen is dus verkeerd, want er wordt namelijk vanuit gegaan dat er gereanimeerd moet worden,.... hoe kan je daar nou vanuit gaan? Dat kan helemaal niet,... Het uitgangspunt moet zijn, iemand die onwel geworden is en waar jij als eerste hulpverlener naar gaat kijken. Door stapgewijs het abc(de) te doorlopen zou je er wel eens achter kunnen komen dat het om een reanimatie gaat, maar de kans is vele malen groter dat dat helemaal niet het geval is!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 7 januari 2005, 09:15:12
waarom kan jij de P dan gewoon overslaan?

De redenatie voor de EHV'er is als volgens mij volgt:

De gemiddelde EHV'er kan in het nieuwe protocol de P overslaan omdat er met de uitslag van die test niets gedaan wordt (conform de regel: doe geen onderzoek als je niets met de uitslag van dat onderzoek doet)

Vroeger bepaalde de pijnprikkel bij een bewusteloos slachtoffer of je eerst de B danwel de C ging beoordelen, aangezien de volgorde nu ABC is heeft het voor de EHV'er geen zin de P te testen omdat het zijn/haar handelen niet beinvloed.


Maar ik ben het met Rene eens dat je dan wel op een erg bekrompen manier naar je slachtoffer kijkt.
Een regelmatige bepaling van de AVPU/EMV kan een goede indicatie zijn voor de ontwikkeling van de (neurologische) toestand van het slachoffers, iets waar de EHV'er zelf misschien niet veel mee kan, maar de professionele hulpverlener mogelijk wel.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 7 januari 2005, 11:03:39
een ehv-er kan nooit een TNCC cq PHTLS opleiding doen.
zie het als een bakker, die gaat ook niet naar de slagers school
het is geen LOI cursusje, die toegankelijk is voor een ieder

De PHTLS cursus (internationaal gezien dan.. Nederland heeft weer een ander beleid) kan al van af het niveau brandweerman , First Responder  (EMT-Basic) gevolgd
worden..

en zoals eerder beschreven, is de abc methodiek ook toepasbaar in de ehbo
Een voorbeeld daarvan staat hier Stroomschema Eerste hulp

Dit schema is een andere wijze van weergeven de methodiek van het Oranje Kruis en Medic First Aid.
De afwijkingen ten opzichte van het ABCDE van de PHTLS zijn om didactische reden gekozen..
Maar het model voldoet volledig aan de eindtermen van het Oranje Kruis en die van Medic First Aid CIC+

Misschien roep ik het tegen de verkeerde maar het Oranje Kruis leerstof is een minimale basis, het Oranje Kruis accepteert zelfs mensen die getraind zijn op de MFA methode. Dus het 24e druk is nog steeds geen bijbeltje maar een leermethode.. Die uitgebreid kan worden met andere didactische middelen en andere leermidden..

de oude pijnprikkel heeft niets met de P te maken uit welke andere protocol dan ook..
De mensen die de PHTLS kennen weet ook dat de ABCDE niet achter elkaar volgen, maar afhankelijk is waar je in de benadering van het slachtoffer zit.
Er is dus een onderscheid in fasen.
En in de tweede beoordeling word de ABC's ook elke keer weer beoordeeld. En tijdens je Top tot Teen onderzoek beoordeel je ook de ABC's nog een keer maar een niveautje uitgebreider..
En dat geld ook voor een model van hier Een voorbeeld daarvan staat hier Stroomschema Eerste hulp

Ik zal dit model ook even uit breiden met de totale verwondingen beoordeling (top tot teen onderzoek) en ziekte beoordeling. zodat je de DE ook herkenbaar is..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 7 januari 2005, 13:30:15
Dus het 24e druk is nog steeds geen bijbeltje maar een leermethode..
Zoals eerder aangegeven de bijbel is de grondslag voor discussie over religie en het OK-boekje is een leidraad voor EHV. ;)

De mensen die de PHTLS kennen weet ook dat de ABCDE niet achter elkaar volgen, maar afhankelijk is waar je in de benadering van het slachtoffer zit.
Er is dus een onderscheid in fasen.
En in de tweede beoordeling word de ABC's ook elke keer weer beoordeeld. En tijdens je Top tot Teen onderzoek beoordeel je ook de ABC's nog een keer maar een niveautje uitgebreider..
Voor zover mij bekend wordt door ambu-personeel de abcde-volgorde wel strikt gehanteerd. In de primary en secundary-survey zitten wel verschillen. Dus abcde volgen wel na elkaar alleen de handelingen verschillen per fase.

RAdeR


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2005, 16:32:17
Zoals eerder aangegeven de bijbel is de grondslag voor discussie over religie en het OK-boekje is een leidraad voor EHV. ;)
Voor zover mij bekend wordt door ambu-personeel de abcde-volgorde wel strikt gehanteerd. In de primary en secundary-survey zitten wel verschillen. Dus abcde volgen wel na elkaar alleen de handelingen verschillen per fase.

RAdeR

Ik drukte mij wat onhandig uit, Ik bedoel dat volgorde wel het zelfde is, alleen de handelingen anders..  Dus precies wat je zegt.. Per fase veranderen je handelingen en ook afhankelijk wat je waarnemingen zijn in de scene assesment fase..
In het model heb ik dat situatie beoordeling genoemd.

Wat ik metname helder wil hebben dat het dus niet alleen ABCDE wel de volgorde is, maar dat de handelingen in niet elke fase het zelfde zijn, en dat er afhankelijk van de situatie er voor bijvoorbeeld de eerste hulpverlener meer andere handelingen zijn nodig zijn.

De didactische reden waarom we Shock in de eerste beoordeling uit de C hebben gehaald is dat men shock anders gemakkelijk vergeet en dat er toch een ander soort categorie handelingen word verlangt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 8 januari 2005, 01:55:13
Rene,

Ju kunt me veel verwijten, maar niet dat ik iets klakkeloos of zomaar overneem.

De NRR heeft in de richtlijnen hoofdstuk 2.2. binnen de BLS geen pinprikkels. Ik vind hun onderbouwingen steekhoudend en volg deze dus gemotiveerd.

Ongetwijfeld komt jou stelling dat de BLS richtlijnen het op dit punt mis hebben bij de volgende update vast weer aan de orde.

De richtlijn gaat er overigens niet van uit dat er gereanimeerd moet worden, maar dat bij een bewusteloos slachtoffer hoge prioriteit gegeven moet worden aan het beoordelen, en zover mogelijk veilig stellen, van de ademhaling en circulatie.
Maar dat even terzijde.

Het uitgangspunt begint met de waarneming dat iemand op een plaats ligt, waar normaal gesproken niemand gaat liggen.

Op de zonneweide van een zwembad kan het verdomd lang duren voordat iemand in de gaten krijgt dat je het tijdelijke met het eeuwige verwisseld of, zoals Tommy Cooper, luid applaus krijgt voor de natuurgetrouw gespeelde doodstrijd.... Pas toen hij bleef liggen ondanks het publiek er op uitgekeken was  voelde sommige nattigheid.

Ik snap niet waarom jij tijd verliest met de pijnprikkel, in plaats van direct met de A te beginnen. Het maakt namelijk niet uit wat de uitslag is de volgende stap is de A. Als je echt pech hebt, dan draait het op reanimatie uit

Jacques,

Hoe zo kijk je bekrompen?

Als je het OK er op na leest kun je, voordat de beroemde vraag gesteld wordt,  een verslikking opgeheven hebben, brandende kleding gedooft hebben en ernstige bleidingen gestelpt hebben. dit alles onder het motto "behandel eerst de problemen waar je
het snelst dood aan gaat"

Peter,

Welke didactische reden is er te vinden om recht te praten dat verschillende bloedgroepen binnen de EH ieder hun eigen definities aan begrippen geven waardoor hulpverleningen in een babylonische spraakverwarring terecht komen ?

Wat voor nut heeft het om uit te leggen wat volgens andere clubjes het "ABCDE"  inhoud ? Wat er bedoeld wordt als een CVGHY vraagt om de coderter te laten komen i.v.m. iemand gestrekt gegaan is. Dat je weet de  coderter in dat geval moet zeggen dat het slachtoffer de antenne er uit getrokken heeft en nu naar een sneeuwstorm op alaska zit te kijken