ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 98049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #50 Gepost op: 22 februari 2005, 14:47:59
:D
Ja zeker!
maar dan nog voor de duidelijkheid, de PHTLs speelt zich op straat/ thuis situatie af en de TNCC op de SEH


Medic12

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 24 februari 2005, 11:21:23
Het word zegt het al Pre Hospital pre = voor en hospital is zieken huis  ;D :o
Medic12


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #52 Gepost op: 13 april 2007, 21:32:08
samenvoeging topics

hi, mensen,
ik vraag me af wat bloeddruk met abc, bewustzijn, hartfrequentie, heeft te maken, en wat het verschil tussen onderdruk, en bovendruk is, en of deze 2 waarden afhankelijk zijn van elkaar ja of nee.

alvast bedankt,


Ehv-er


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #53 Gepost op: 13 april 2007, 21:52:53
hi, mensen,
ik vraag me af wat bloeddruk met abc, bewustzijn, hartfrequentie, heeft te maken, en wat het verschil tussen onderdruk, en bovendruk is, en of deze 2 waarden afhankelijk zijn van elkaar ja of nee.

Ja daar kun je hele boeken over schrijven, maar heel simpel en in het kort.

ABC staat meestal voor AIRWAY BREATHING CIRCULATION (het meest gangbaar ook internationaal en onder professionals)
maar soms ook voor Ademhaling, Bewustzijn, Circulatie (sommige ehbo boekjes voor leken in met name Nederland)

Deze twee abc's beschrijven dus niet het zelfde !

Bloed brengt zuurstof naar de de organen van het lichaam, dus er moet voldoende bloed rond gepompt worden om aan de behoefte te voldoen, de pomp (het hart) moet voldoende kracht kunnen leveren (de bloeddruk) en moet voldoende vaak pompen (de hartfrequentie). (heel simpel gezegd hoor want de bloeddruk is van veel meer factoren afhankelijk)

Zonder voldoende zuurstof heb je geen normaal bewustzijn.

Onderdruk en Bovendruk, iedere keer dat het hart het bloed wegpomt treed er een moment van maximale druk in de slagaders op, de druk die op dat moment heert is de bovendruk, dus de hoogste momentele druk in de grotere slagaders.
De onderdruk is de laagte druk die in de slagaders heerst, dus wanneer de linker hartkamer niet pompt maar juist ontspant en bloed opneemt vanuit het lichaam en de boezems om bij de volgense slag weer weg te pompen. De bloeddruk in de slagaders varieert dus in rust bij de meeste mensen tussen de 60 en 80 x per minuut tussen de onder- en bovendruk

Heel simpel gesteld dus

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


martijn89

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Reactie #54 Gepost op: 8 juni 2007, 20:14:26
en waar staan de D en E voor???

abcde Stabiel?

Groet martijn


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #55 Gepost op: 8 juni 2007, 21:49:37
D staat voor Disability (dus wat er niet meer kan)
en de E staat voor Exposure, dus hoe iemand eruit ziet.

Echt uitgebreid kan ik er niet over vertellen, maar dit was wat ik uit de ambulanceprotocollen van mijn vader heb gehaald  :P
misschien dat iemand anders er uitgebreider over kan vertellen
treat the patient, not the number


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #56 Gepost op: 8 juni 2007, 23:30:19
maar over D en E nu als je MKA belt, of als je op een evenement dienst doet samen met een vpk of arts ofzo wat moet je daarover vertellen???


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #57 Gepost op: 9 juni 2007, 00:38:22
De D staat voor de neuroligische status van de patiënt, of te wel het bewustzijn(is iemand aanspreekbaar ja of nee)

In het ziekenhuis wordt de patiënt in de E uitgekleed en (afkoeling verders te voorkomen, daarvoor maatregelen nemen)
en globaal bekeken...

als je dus de meldkamer belt kun je zeggen D: bijv. niet aanspreekbaar

Als iemand dus abcde stabiel is, is dat gezien de triage (dus urgentie bepaling bij meerdere patiënten) belangrijk om te weten. :)

In het ziekenhuis als je dus met meerdere bent wordt de tensie in de C gemeten, en anders pas later (F)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #58 Gepost op: 9 juni 2007, 11:31:44
dus de E heb je op straat als ehv-er niet nodig, ook niet om aan MKA door te geven??


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #59 Gepost op: 9 juni 2007, 16:03:48
Hangt er van af... als er iemand zeer ernstig onderkoeld of oververhit is, is het relevant... maar als daar reden voor is vraagt de MKA het wel uit, en dan komen ze sowieso met A1: het heeft immers effect op de ABC  ;)
Arts  www.alphalog.nl