Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer

Auteur Topic: Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer  (gelezen 20998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Citaat van: oma link=msg=1427078 date=1464765608
Inderdaad serieus. Er bestaan NUL komma NUL wetenschappelijke onderzoeken die causaal verband kunnen aantonen tussen het dragen van vervuilde bluskleding en het ontstaan van kanker bij brandweerlieden.

Het klopt dat er veel onderzoekers een poging hebben gedaan om het verband aan te tonen. Echter zegt het niet dat er door de hoeveelheid van dergelijke onderzoeken in binnen- en buitenland opeens gezegd kan worden "je krijgt kanker van vervuilde bluskleding dragen".

Je kan namelijk ook wetenschappelijke onderzoeken in binnen- en buitenland gaan uitvoeren om aan te tonen dat gras niet groen is maar rood. Als er honderd onderzoeken wereldwijd worden gepubliceerd door onderzoekers die het niet kunnen aantonen dat gras rood is gaan we ook niet roepen dat gras toch rood is omdat er veel onderzoeken zijn geweest.

Dus inderdaad als arts kan ik mij niet voorstellen dat dit soort overdreven maatregelen nodig zijn na brandje blussen.

Maar jij zegt zelf ook al, met roken is het al vaak genoeg aangetoond (en met jouw opmerking over roken, ben ik het 100% eens).  Mijn inziens zit er weinig verschil tussen een sigaret roken, of de dampen inhaleren na een brandje. Er zitten evenveel schadelijke stoffen in. Anders zouden we net zo goed een brandje kunnen blussen zonder ademlucht...
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Schuimpie link=msg=1427090 date=1464769141
Maar jij zegt zelf ook al, met roken is het al vaak genoeg aangetoond (en met jouw opmerking over roken, ben ik het 100% eens).  Mijn inziens zit er weinig verschil tussen een sigaret roken, of de dampen inhaleren na een brandje. Er zitten evenveel schadelijke stoffen in. Anders zouden we net zo goed een brandje kunnen blussen zonder ademlucht...

Alleen gaat het niet om jouw, mijn of een brandweermanager zijn persoonlijke visie als je werkt met geld van belastingbetalende burgers.

Er zullen ontzettend veel vaatchirurgen zijn die zeggen dat je volgens hen ontzettend veel mensen het leven kan redden door preventief te screenen op verwijding van de abdominale aorta. Het is in Nederland niet zo dat artsen zelf kunnen besluiten het maar in te voeren en daarna een graai uit de pot geld van burgers (zorgpremie komt van burgers en is een vorm van belastinggeld, namelijk de zorgbelasting) kunnen doen.

De afweging moet gemaakt worden door de politiek of kosten op wegen tegen de baten. De minister zal bij dit soort onderwerpen helemaal geen besluit nemen omdat zij en het parlement niet deskundig genoeg zijn om een besluit te nemen. Ze gaan deskundigen vragen om advies uit te brengen, bijv. de Gezondheidsraad.

In Nederland kennen we de Inspectie SWZ, de voormalige arbeidsinspectie. De Inspectie SWZ heeft nooit gezegd dat de brandweer op deze wijze na een inzet bluspakken moeten afvoeren of dat het verplicht is dat iedere brandweerman na brandje blussen een schoon bluspakje aan moet doen.

Het heeft zelfs hypocriete elementen omdat het regionale brandweeropperhoofd zijn PR-chef laat zeggen dat het maar de vraag is of twee bejaarde burgers een brand hadden kunnen overleven als de brandweer op tijd ter plaatse was geweest met voldoende slagkracht (personeel en materieel) terwijl het management niet zegt "Het is maar de vraag of je kanker kan krijgen als je brandweerman bent en niet iedere keer een schoon bluspak draagt".

Ik denk dat het vooral komt omdat iedereen met een HBO-diplomaatje toegelaten kan worden tot de cursus brandweermanager. Na 2 jaar ouwehoeren in de schoolbanken kan je aan de slag als manager bij de brandweer. Je weet dat je elke discussie over ieder brandweeronderwerp met een ervaren manschap of bevelvoerder zal gaan verliezen. Het is veel veiliger om de echte brandweeronderwerpen maximaal uit de weg te gaan en bij voorkeur met zoveel mogelijk task-forces, coordinatoren, interne en externe adviseurs te brainstormen over vuile bluspakken en implementatie van logistieke processen om het bluspak te wisselen met de speciale procedure en container.

Je krijgt dan de situatie dat de PR-juf van de regionale brandweer op twitter zet dat er volgens de brandweer geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen terwijl je de complete blusploeg met blauwe handschoentjes en mondkapje op het bluspak ziet uittrekken bij de speciaal ter plaatse gekomen enorme container waar ieder stoeipak als zwaar chemisch afval wordt verwerkt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ik ben het er wel helemaal mee eens dat in sommige regio's compleet doorgeslagen wordt op dit gebied. Het is ook gewoon een kwestie van bewustwording en een klein beetje nadenken bij brandweerlieden zelf. Als ik berichten zie dat men na een containerbrand een speciaal voertuig met schone pakken aan laat rukken, dan gaan bij mij de haren recht overeind staan. Heeft iedere post met Oud & Nieuw dan 25 pakken op de kazerne liggen om na iedere buiten-, container- of autobrand een schoon pak aan te kunnen trekken?

Wij hebben op de kazerne een kratje met waszakken, handschoentjes, mondkapjes en wat schoonmaakspul staan. Die paar minuten terug in de TS gaan ook echt niet het verschil tussen leven of dood maken. Als ik zie hoeveel brandweerlieden roken en hoe weinig relatief 'vieze' branden men met de brandweer heeft, dan denk ik dat inderdaad, zoals Oma aangeeft, de prioriteit ergens anders moet liggen als je het personeel gezond wil houden.

En laten we eens beginnen door met containerbranden, autobranden en buitenbranden gewoon bovenwinds te blussen, indien mogelijk natuurlijk.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1427094 date=1464770831
Ik ben het er wel helemaal mee eens dat in sommige regio's compleet doorgeslagen wordt op dit gebied. Het is ook gewoon een kwestie van bewustwording en een klein beetje nadenken bij brandweerlieden zelf. Als ik berichten zie dat men na een containerbrand een speciaal voertuig met schone pakken aan laat rukken, dan gaan bij mij de haren recht overeind staan. Heeft iedere post met Oud & Nieuw dan 25 pakken op de kazerne liggen om na iedere buiten-, container- of autobrand een schoon pak aan te kunnen trekken?


Nog niet zo lang geleden was dit onderwerp al in de media en ergens gepost op het hulpverleningsforum. Het ging om een andere regio waar ze dit deden met een aantal zakken die in een vakje van de bluswagen lagen.

Dit voelt als een soort wedstrijdje tussen de 25 veiligheidsregio's. Een feestje van zonnekoningen die elkaar willen overtreffen bij de aanpak van dit 'probleem' waarvan we niet eens zeker weten of het werkelijk een probleem is.

Ik wil wel eens zien hoe de Nederlandse brandweerman het doet als ze in t-shirt en korte broek op de badslippers achter de rokende BBQ in de eigen tuin hebben gestaan; ook blauwe handschoentjes aan en mondkapje op om je helemaal uit te kleden en je kleren verpakken in hermetisch afgesloten zakken of toch maar gewoon in de 'kankerverwekkende kleren' met biertje in de hand je vlees op gaan eten?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: oma link=msg=1427098 date=1464771528


Ik wil wel eens zien hoe de Nederlandse brandweerman het doet als ze in t-shirt en korte broek op de badslippers achter de rokende BBQ in de eigen tuin hebben gestaan; ook blauwe handschoentjes aan en mondkapje op om je helemaal uit te kleden en je kleren verpakken in hermetisch afgesloten zakken of toch maar gewoon in de 'kankerverwekkende kleren' met biertje in de hand je vlees op gaan eten?

Met het verschil dat rook van een vuurkorf of barbecue wel iets anders is dan van een binnenbrand waar een aantal bankstellen in brand hebben gestaan..... en daarom denk ik ook zeker dat het goed is om bewustwording te kweken! Even het pak afspoelen na de inzet, ademlucht een paar minuutjes ophouden: prima!

Maar na een woningbrand waar één TS is ingezet een hele container met pakken, inclusief personeel laten komen? Tsja....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1427099 date=1464772500
Maar na een woningbrand waar één TS is ingezet een hele container met pakken, inclusief personeel laten komen? Tsja....

Als de brandweerman de sigaret achter het oor (op circa 1:12 min) na het blussen van de woningbrand ook in de speciale container bij zijn bluskleding stopt vind ik het prima!

https://www.youtube.com/watch?v=d7AXsFx68pc


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
gister de presentatie gehad over schoon werken. Overdreven... Er wordt verwacht dat je na elke brand waar het voertuig in de rook heeft gestaan dat de buitenkant wordt afgespoeld. Lekker om 03:00 na een autobrand je autospuit staan schoonspoelen  :-X
Vrijwillige brandweer


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brandweer nederland is nu al weer de weg kwijt. Het verhaal arbeidshygiëne is een poosje actueel, en elke regio is zijn eigen werkwijze aan het bedenken. Van een kratje met schoonmaakspullen op de post tot complete haakarmbakken en wat er allemaal tussenin zit. Het verhaal van Kennemerland lijkt me al helemaal uit de bocht geschoten. Een speciale haakarmbak met alle toeters en bellen. Die haakarmbak komt er niet vanzelf dus daar moet een haakarmvoertuig voor gaan rijden. Klauwen met geld weggeknikkerd, terwijl het allemaal zo makkelijk kan. Ten beginnen met de eerste spoelactie ter plekke met de hoge druk straal. En is het noodzakelijk laat je een reut plastic zakken aanrukken en een busje. Pakken in de zak zo het busje in, door naar de wasserij. is er en verdenking dat de TS enz ook smerig is, hoppekee naar de hoofdpost, daar spoelen ademlucht vervangen en we kunnen weer. Het is zo simpel. Maar we maken het allemaal erg ingewikkeld. :-X


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Peter71 link=msg=1427150 date=1464790976
Brandweer nederland is nu al weer de weg kwijt. Het verhaal arbeidshygiëne is een poosje actueel, en elke regio is zijn eigen werkwijze aan het bedenken. Van een kratje met schoonmaakspullen op de post tot complete haakarmbakken en wat er allemaal tussenin zit. Het verhaal van Kennemerland lijkt me al helemaal uit de bocht geschoten. Een speciale haakarmbak met alle toeters en bellen. Die haakarmbak komt er niet vanzelf dus daar moet een haakarmvoertuig voor gaan rijden. Klauwen met geld weggeknikkerd, terwijl het allemaal zo makkelijk kan. Ten beginnen met de eerste spoelactie ter plekke met de hoge druk straal. En is het noodzakelijk laat je een reut plastic zakken aanrukken en een busje. Pakken in de zak zo het busje in, door naar de wasserij. is er en verdenking dat de TS enz ook smerig is, hoppekee naar de hoofdpost, daar spoelen ademlucht vervangen en we kunnen weer. Het is zo simpel. Maar we maken het allemaal erg ingewikkeld. :-X

Natuurlijk... stom dat we dit niet eerder wisten... hadden we het natuurlijk gedaan zoals jij het aangeeft  ;)

Een busje laten rijden kost ook gewoon geld.
Doordat onze bluskleding nu niet meer persoonlijk is, hoeft er niet op elke post een 2e set bluskleding voor iedereen achter de hand gehouden te worden. Met één centrale reserve voorraad doen we het juist slim (vinden wij zelf...). Daarnaast hebben wij een aantal drukkere  beroepsposten waar je met één set reservekleding regelmatig vast gaat lopen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Bij ons is er voor gekozen om nieuwe bluskleding aan te schaffen, en de goede oude bluskleding te wassen en op de posten te hangen. Kom je een keer smerig terug is het een kwestie van pak in de zak stoppen en een reserve pak van de kapstok halen. En de afdeling logistiek regelt het verder. Ook bij ons kennen we een aantal beroepsposten, alleen voor de gemeente Utrecht zijn dat er al 4. En dan heeft Amersfoort er ook nog 1. Dus is die situatie niet bijzonder in Kennemerland.