Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer

Auteur Topic: Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer  (gelezen 20995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: René van der Helm link=msg=1428013 date=1465155423
Zijn er onderzoeken die iets zinnigs zeggen over de mate van risico op kanker ten gevolge van het inademen of op de kleding hebben van PAKs (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) wat in rook zit?

Nee, er zijn relatief veel onderzoeken gedaan om een verband tussen het ontstaan van kanker bij brandweermannen en de blootstelling aan rook/dragen vervuilde bluskleding aan te tonen. Tot op heden is er nog nooit een causaal verband aangetoond.

Op zich heb ik er niets op tegen als werkgevers zorg dragen voor een gezonde en veilige werkplek echter heb ik veel problemen met 'kip-zonder-kop-managers' in de publieke sector. Incompetent volk in de private sector krijgt nooit een baan of ze krijgen snel ontslag. In de publieke sector mogen ze van het ene faal- en/of prutsproject in het volgende rollen en niemand die ze een keer aanpakt.

Bij dit project moet je afvragen wat je doelstelling is. Het voorkomen dat je personeel op later leeftijd kanker krijgt. Je moet je dan afvragen wat je bereikt als je veel geld, tijd en moeite in dit soort achterlijke containerprojecten gaat investeren.

We weten dat er brandweermensen zijn die nog steeds roken, doe eens een gok als hij longkanker krijgt op zijn 56e? Zou het door 40 jaar zware shag roken komen of door het dragen van een rokerig bluspak na een zolderbrandje? Een veel voorkomende vorm van kanker is huidkanker, als je besluit dat je brandweerpersoneel wilt vrijwaren van kanker moet je het dan uitsluitend doen na een inzet bij brand of moet je ook brandweermensen zeggen dat ze gedurende werktijd in de zomer geen t-shirts met korte mouwen mogen dragen, tussen 11.00 en 15.00 uur direct zonlicht zoveel mogelijk moet vermijden, enz.

Je zal ook moeten kijken naar de voeding van beroepsbrandweerpersoneel tijdens werktijd. Als je als werkgever je personeel wilt behoeden tegen het mogelijke kankeronheil zal je ze ook maximaal moeten vrijwaren van andere ellende zoals het ontstaan van diabetes en hart- en vaatziekten. Het maakt namelijk niet uit of je door de kat of de hond wordt gebeten.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Defender link=msg=1428022 date=1465161280
Ik dacht dat het financieel zo slecht ging bij de vrk..? :P

Tja slaan we niet een beetje door...? Uitdampen, Pak afspoelen, handschoenen en helm schoonmaken en lkkr in de kazerne een douche nemen lijkt mij toch ruim voldoende.

Dat valt vast mee, want zelfs voor een autobrand kan er een complete container opgeroepen worden:

05:36:03  04-06-16 melding   P 2 BRAND WEGVERVOER (ARBEIDSHYGIENE) (PERSONENAUTO) STAALSTRAAT 16 I HAARLEM 121205 121586 121081
  urgentie     M    gepaste spoed
  regio   12    KEN    Kennemerland
  eenheden   0107081   Lichtkrant Kazerne Haarlem-West
      0107084   Kazernetechniek Haarlem-West
      0108999   Monitor Brandweer Veiligheidsregio Kennemerland
      ???????   Capcode niet herkend

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article28159329.ece/Auto-gaat-in-vlammen-op-in-Haarlem?lref=SL_1

En:

http://www.dichtbij.nl/zuid-kennemerland/112/artikel/4251072/busje-uitgebrand-aan-noormannenstraat-in-haarlem.aspx

04:23:27  20-05-16 melding   P 2 BRAND WEGVERVOER (ARBEIDSHYGIENE) (PERSONENAUTO) NOORMANNENSTRAAT 13 :THV HAARLEM 121205 121587 121081
  urgentie     M    gepaste spoed
  regio   12    KEN    Kennemerland
  eenheden   0106596   Brandweer Veiligheidsregio Kennemerland

Excuseert u mij vriendelijk, maar ik zou graag eens uitgezocht willen hebben waarom de brandweer zo duur wordt........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1428066 date=1465197233
Dat valt vast mee, want zelfs voor een autobrand kan er een complete container opgeroepen worden:

05:36:03  04-06-16 melding   P 2 BRAND WEGVERVOER (ARBEIDSHYGIENE) (PERSONENAUTO) STAALSTRAAT 16 I HAARLEM 121205 121586 121081
  urgentie     M    gepaste spoed
  regio   12    KEN    Kennemerland
  eenheden   0107081   Lichtkrant Kazerne Haarlem-West
      0107084   Kazernetechniek Haarlem-West
      0108999   Monitor Brandweer Veiligheidsregio Kennemerland
      ???????   Capcode niet herkend

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article28159329.ece/Auto-gaat-in-vlammen-op-in-Haarlem?lref=SL_1

En:

http://www.dichtbij.nl/zuid-kennemerland/112/artikel/4251072/busje-uitgebrand-aan-noormannenstraat-in-haarlem.aspx

04:23:27  20-05-16 melding   P 2 BRAND WEGVERVOER (ARBEIDSHYGIENE) (PERSONENAUTO) NOORMANNENSTRAAT 13 :THV HAARLEM 121205 121587 121081
  urgentie     M    gepaste spoed
  regio   12    KEN    Kennemerland
  eenheden   0106596   Brandweer Veiligheidsregio Kennemerland

Excuseert u mij vriendelijk, maar ik zou graag eens uitgezocht willen hebben waarom de brandweer zo duur wordt........

Paar foto's uit hetzelfde dorp, als de brandweer klaar is met kankerbestrijding voor eigen volk, laten ze de rest van de kanker waar ze zelf ontzettend bang voor zijn achter zodat burgers in overhemd en t-shirt de kanker mogen opsnuffelen. Ik dacht dat de brandweer burgers moet beschermen, hoe leg je het uit als je zelf een kankercontainer ter plaatse laat komen en geen maatregelen neemt waardoor de burgerij op geen enkele manier aan hetzelfde risico kan worden blootgesteld?

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article28161458.ece/Auto-geheel-uitgebrand-na-uit-de-hand-gelopen-werkzaamheden-in-Vijfhuizen?lref=r_regionaal


Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Brandweer Beverwijk
Weer een hoop ongenuanceerde, botte meningen en internetgeroeptoeter hier over dit onderwerp... Ik kan me er niet 100% in vinden.

Arbeidshygiëne is wel degelijk een belangrijk thema naar mijn mening. Sommige regio's slaan er inderdaad in door en aan dure pilots, proefjes en projecten geen gebrek, echter is en blijft het wel noodzakelijk hier verstandig mee om te gaan. Maar wat je vooral moet doen is volgens mij je boerenverstand gebruiken.

Als brandweerman krijg je nou eenmaal te maken met een hoop gorigheid, vooral met de plastic IKEA rotzooi in woningen, kunststoffen in auto's tot weet ik wat voor rommel bij sommige industrie- of buitenbranden. Je hebt niet altijd de keuze om uit de rook te blijven en soms moet je ook naar binnen. Als je na een (flinke) binnenaanval hartstikke goor naar buiten loopt, een flinke stapel grofvuil hebt geblust of een buitenbrand bij een autosloperij hebt uitgemaakt, doe je er wel degelijk verstandig aan rekening te houden met arbeidshygiëne. Dus de oppervlakkige vervuiling van je pak spoelen, je ademlucht daarbij op houden en daarna een mondkapje en handschoentjes te dragen om de diepere vervuiling zo veel als mogelijk bij je vandaan te houden. En je vuile pak niet in de cabine van het voertuig, ook logisch, dan blijft deze ook lekker schoon.  Vuile pak inleveren, schoon pak aantrekken en je helm goed (laten) schoonmaken en een goede douche nemen, dat is toch niet zo gek? Of moeten we het maar gewoon zo laten, want het is toch niet aangetoond dat je er ziek van wordt?

Gezond is het in ieder geval niet, dus het is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Of je dit nou doet met een reservepak op de kazerne en je vuile pak in een plastic zak, een busje wat vuile pakken ophaalt en schone meebrengt of een complete logistieke trein... tsja, daar valt natuurlijk over te discussiëren!


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Koelman link=msg=1429092 date=1465549843


Gezond is het in ieder geval niet, dus het is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Of je dit nou doet met een reservepak op de kazerne en je vuile pak in een plastic zak, een busje wat vuile pakken ophaalt en schone meebrengt of een complete logistieke trein... tsja, daar valt natuurlijk over te discussiëren!

Ik geloof ook dat we het daar wel over eens zijn. De maatregelen moeten alleen wel proportioneel zijn. Het oproepen van een complete logistieke trein na één autobrandje is onzinnig en bovendien hypocriet. Hoeveel van die haakarmbakken wil je rond oud&nieuw laten rijden? Een paar honderd autobranden vorig jaar toch, naast alle woning- en buitenbranden?

Je kan ook een kratje met waszakken op de auto leggen: na de inzet pak in de zak en die kan dan uitstekend mee met de TS in de cabine. Op de kazerne zoek je reservepak uit (of die er nu hangt of gebracht wordt met een busje is me om het even), helm en handschoenen even poetsen en je bent weer inzetbaar.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Ambulancepersoneel krijgt ook te maken met een heleboel gorigheid, ze zullen het allemaal net als ik hebben meegemaakt dat ze onder het bloed, kots, pis en stront zitten.

Ik heb deze week een dienst in traumacentrum gehad, vijf keer een schoon OK-pak aangetrokken en mijn voeten onder de kraan gewassen omdat ik zelf niet te lang onder bloed wil rondlopen. Het is in ieder geval niet zo dat ik niet besef dat ik ontzettend ziek kan worden door het bloed van een patient. Het is ook niet zo dat ik niet zie of voel dat het bloed mijn klompen in loopt. Ik voel het zelfs als bloed door mijn OK-kleding begint te dringen en mijn buik vervuild raakt.

Ik weet ook dat ik er niets aan kan doen. Ik ben niet eens bezig met mijn eigen belangen omdat ik druk ben een patient die ligt dood te bloeden te redden. Ik vraag de zuster om een doek op de grond te gooien omdat ik bang ben dat ik mijn patient om zeep help als ik zou uitglijden in de bloedplas op de gladde OK-vloer. Als ik al zou vragen om een schoon steriel schort omdat het begint door lekken doe ik het wederom voor de patient omdat ik weet dat het steriele veld doorbroken is als bloed van de patient op mijn buikhuid te voelen is.

Pas als de operatie klaar is en ik niet meer nodig ben omdat andere mensen de zorg voor de patient hebben overgenomen ga ik even schoon OK pak aantrekken, een plasje doen en kopje koffie drinken. Ik kan dat allemaal zonder logistieke ondersteuning en adviseurs die mij helpen vieze kleren uit te trekken en schoon pak aan te doen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dat sluit mooi aan bij wat Koelman zegt. Kort samengevat het is niet te voorkomen, maar je moet er wel normaal mee omgaan. En iedere beroepsgroep heeft zo zijn eigen "vuiligheid" waar je mee te dealen hebt.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: oma link=msg=1429108 date=1465551405
Ik weet ook dat ik er niets aan kan doen. Ik ben niet eens bezig met mijn eigen belangen omdat ik druk ben een patient die ligt dood te bloeden te redden.

...

Pas als de operatie klaar is en ik niet meer nodig ben omdat andere mensen de zorg voor de patient hebben overgenomen ga ik even schoon OK pak aantrekken, een plasje doen en kopje koffie drinken. Ik kan dat allemaal zonder logistieke ondersteuning en adviseurs die mij helpen vieze kleren uit te trekken en schoon pak aan te doen.

Respect voor het levensreddende werk dat jij dagelijks doet! (en dat bedoel ik zeker niet sarcastisch)
Dat je dan nog tijd hebt, of wilt besteden, om op dit simpele-hollandse-hulpverleningsforum je ervaringen met ons te delen verbaast mij wel... (en dat bedoel ik wel op een bepaalde manier sarcastisch)

Als ons dagelijkse werk bij de nederlandse brandweer er ook zo uit zou zien, hadden wij inderdaad op dit gebied ook geen enkele behoefte aan ondersteuning en adviseurs etc. Maar dat is niet onze realiteit.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Danny722 link=msg=1429100 date=1465550718
De maatregelen moeten alleen wel proportioneel zijn. Het oproepen van een complete logistieke trein na één autobrandje is onzinnig en bovendien hypocriet.

Bij een complete logistieke trein heb ik echt andere beelden...

Deze haakarmbak is de vervanger van het busje voor het vervoer van vervuilde pakken, en de vervanger van de bergruimte met reservepakken die in elke post nodig zou zijn. Doordat wij onze bluskleding met ingang van juni niet meer op de persoon hebben, hebben we niet voor iedereen een 2e pak nodig. Daarmee besparen we flink ten opzichte van een 2e pak voor iedereen.

Daarnaast kunnen de logistieke bewegingen (wasserij, ademluchttoestellen etc.) geconcentreerd en gecombineerd worden. Dat sluit ook mooi aan op de nieuwe centrale ademluchtwerkplaats die begin mei operationeel is geworden en de 6 oude werkplaatsen vervangt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1429328 date=1465638696

Dat je dan nog tijd hebt, of wilt besteden, om op dit simpele-hollandse-hulpverleningsforum je ervaringen met ons te delen verbaast mij wel... (en dat bedoel ik wel op een bepaalde manier sarcastisch)


Ik hoop dat jij ook in goede gezondheid mijn leeftijd mag bereiken. Als je die leeftijd wilt bereiken met net zoveel gewerkte uren als ik denk ik dat je nu moet beginnen met heel veel extra uren te gaan werken. Ik denk dat ik op mijn oude dag nog steeds veel meer uren werk. Ik heb de vrijheid om uren te posten op dit forum maar weet dat mijn werkgever verwacht dat ik al mijn deadlines haal en ik afgerekend zal worden zodra ik niet meer lever of faal. Ongeacht hoeveel tijd ik hier verknoei op het forum, mijn werk is altijd af en als het niet geval is werk in de avond of nacht gewoon een paar uur extra door.

Ik vind het heerlijk om even de gedachte verzetten door op dit forum gezellig digitaal samen te zijn met Nederlandse brandweermannen, BOA's, ambulancebroeders, enz. Ik heb zelfs nog tijd om alle persoonlijke berichten redelijk snel te beantwoorden op dit forum.

Als ik uren de tijd heb om te reageren is de kans groot dat ik muurvast in een eindeloze file in Doha sta. Qatar heeft gratis 4G mobiel internet. Het is zo goed dat Qatar na een terreuraanslag niet hoeft te vragen of burgers willen stoppen filmpjes op YouTube te kijken omdat de politie geen emails meer kan versturen zoals in Belgie.