Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer

Auteur Topic: Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer  (gelezen 21060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: oma link=msg=1429333 date=1465639362
Qatar heeft gratis 4G mobiel internet. Het is zo goed dat Qatar na een terreuraanslag niet hoeft te vragen of burgers willen stoppen filmpjes op YouTube te kijken omdat de politie geen emails meer kan versturen zoals in Belgie.

Oke, rete-offtopic, maar WOW wat klinkt dat al goed!!!!!!!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: FF4266 link=msg=1429334 date=1465640042
Oke, rete-offtopic, maar WOW wat klinkt dat al goed!!!!!!!

Het klinkt ook goed omdat de nationale internetboer nu bezig is met 5G netwerk uit te rollen. Qatar bulkt van geld en heeft al een paar jaar een eigen satelliet voor communicatie boven de zandbak hangen. Ze hebben hier ook veel buitenlandse universiteiten met veel jochies die van alles bedenken of kunnen met technologie.

Het is razend interessant voor de hulpdiensten, de SMARTambulances hebben we inmiddels al. Het internet of things is iets fascinerends voor alle hulpdiensten maar je ziet dat het in heel veel landen vooral bij kleine pilots of goede ideeen blijft omdat het vermogens kost om daadwerkelijk op grote schaal te testen of gewoon eens uit te proberen.

Ik weet wel zeker dat er in Qatar en Dubai ontzettend veel van deze projecten zullen falen maar er ook een aantal zullen slagen waardoor het op de markt komt en hulpverleningsdiensten over de hele wereld het redelijk goedkoop van de plank kunnen kopen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1429108 date=1465551405


Pas als de operatie klaar is en ik niet meer nodig ben omdat andere mensen de zorg voor de patient hebben overgenomen ga ik even schoon OK pak aantrekken, een plasje doen en kopje koffie drinken. Ik kan dat allemaal zonder logistieke ondersteuning en adviseurs die mij helpen vieze kleren uit te trekken en schoon pak aan te doen.

Zijn er in Qatar leeftijdsgrenzen vwb de chirurgen etc. die opereren en hoe liggen die eventuele grenzen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1429399 date=1465662301
Zijn er in Qatar leeftijdsgrenzen vwb de chirurgen etc. die opereren en hoe liggen die eventuele grenzen.

Nee, zijn hier ook chirurgen die 80+ zijn. In USA heb je ze zelfs van 90+. De grens is als je weet dat je het lichamelijk niet meer vol kan houden of als je bovenkamer begint te haperen. Een andere goede reden om te stoppen met chirurgie is als je merkt dat de passie verdwenen is.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: René van der Helm link=msg=1428013 date=1465155423
Zijn er onderzoeken die iets zinnigs zeggen over de mate van risico op kanker ten gevolge van het inademen of op de kleding hebben van PAKs (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) wat in rook zit?

Naar aanleiding van een andere discussie vond ik wel een 'literatuur review' uit 2015 van het IFV onder de titel "Rook als beroepsrisico bij de brandweer" waarin op alle mogelijke carcinogenen wordt ingegaan, dus ook op PAK's. De conclusie is als oma al zei: een causaal verband valt volgens de heren onderzoekers niet aan te tonen. In sommige studies lijkt er sprake van een licht verhoogd risico (vooral mesothelioom), maar niet-beroepsgebonden factoren als roken of slecht eten worden niet meegewogen en het gaat om vaak kleinschalig onderzoek uit de hele wereld. Wel een vrij harde conclusie lijkt dat nekflappen en handschoenen de grootste boosdoeners zijn als het gaat om opname van schadelijke stoffen door de huid.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1429332 date=1465639190
Bij een complete logistieke trein heb ik echt andere beelden...

Deze haakarmbak is de vervanger van het busje voor het vervoer van vervuilde pakken, en de vervanger van de bergruimte met reservepakken die in elke post nodig zou zijn. Doordat wij onze bluskleding met ingang van juni niet meer op de persoon hebben, hebben we niet voor iedereen een 2e pak nodig. Daarmee besparen we flink ten opzichte van een 2e pak voor iedereen.

Daarnaast kunnen de logistieke bewegingen (wasserij, ademluchttoestellen etc.) geconcentreerd en gecombineerd worden. Dat sluit ook mooi aan op de nieuwe centrale ademluchtwerkplaats die begin mei operationeel is geworden en de 6 oude werkplaatsen vervangt.

En toch snap ik dan niet waarom er zo vaak een haakarmvoertuig met bemanning en "arbeidshygiënist" moet gaan rijden bij een (kleine) woning- of autobrand. Dan kan ik me niet voorstellen dat die werkwijze goedkoper is dan een aantal extra pakken op de post te hangen.

Binnen de VRU krijgt iedereen nieuwe bluskleding. De oude bluskleding blijft op de post hangen (en die kan ook gewoon in het hokje bij het nieuwe pak, zodat je geen extra stallingsruimte nodig hebt) en dient als reservekleding. Ook wij kunnen een busje vragen om de vieze pakken op te halen, maar hebben op de posten ook een kratje met eigen schoonmaakmiddelen liggen. Vieze pak in de waszak en die gaat dan met de reguliere logistieke ronde mee naar de wasserette. Twee dagen later heb je het pak weer terug.

Of er nu een busje, een haakarmvoertuig of een douchecabine ter plaatse komt bij een aanzienlijke en vervuilende brand maakt mij nog niet eens zo heel veel uit. Dat er aandacht aan arbeidshygiëne wordt besteed is prima. Het lijkt me alleen nodig om eens goed het boerenverstand te gebruiken en na te denken wat de problemen zijn om de vervuilde pakken na een kleine woning- of autobrand in waszakken te stoppen en met de TS mee naar de kazerne te laten rijden. Waar ik nog geen antwoord op heb gekregen: hoe wordt dit dan gedaan met Oud&Nieuw?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Afgelopen week is er een ploeg van ons in Weeze geweest voor 2 dagen realistisch oefenen. En hun bluskleding is daar ter plekke in waszakken gedaan, en gaat rechtstreeks naar de wasserij toe. En komt gewassen en al weer terug op de post. En volgens mij is dit ook met de ademluchtapparatuur gebeurd.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Danny722 link=msg=1429525 date=1465734579
Vieze pak in de waszak en die gaat dan met de reguliere logistieke ronde mee naar de wasserette. Twee dagen later heb je het pak weer terug.

Eén reservepak op de persoon werkt weer lastig als de betreffende ploeg een 2e inzet heeft waarbij de kleding opnieuw gewisseld moet worden. Of als een collega kort na zijn dienst bijvoorbeeld naar een oefencentrum gaat. Meerdere (binnen)branden per dienst komt bij een aantal van onze posten regelmatig voor. Deze oplossing geeft dus de optimale flexibiliteit en we hoeven vele honderden pakken minder aan te schaffen.

Citaat
Dat er aandacht aan arbeidshygiëne wordt besteed is prima. Het lijkt me alleen nodig om eens goed het boerenverstand te gebruiken en na te denken wat de problemen zijn om de vervuilde pakken na een kleine woning- of autobrand in waszakken te stoppen en met de TS mee naar de kazerne te laten rijden.


Waarom zo negatief? Er zijn toch meerdere wegen die naar Rome kunnen leiden? En soms willen we helemaal niet naar Rome maar naar Parijs ;-)  

Mijn insteek is : benader elke werkwijze in eerste instantie positief, ga er vanuit dat collega's niet dom zijn en er over nagedacht hebben. Daarna kunnen we van elkaar leren en verbeteringen doorvoeren. Ook de collega's van Kennemerland staan zeker open voor verbeteringen door te leren van anderen.

Citaat
Waar ik nog geen antwoord op heb gekregen: hoe wordt dit dan gedaan met Oud&Nieuw?

Daar moet ik nog op terugkomen (ben nu op vakantie in Engeland en kan het niet even nagaan). Ik weet ook niet uit mijn hoofd of we als onderdeel van de implementatie nog keuzes gaan maken wanneer de container wel en niet wordt opgeroepen.
Bij dit soort implementatietrajecten kiezen we er vaker voor om in de praktijk te ervaren hoevaak iets voorkomt en hoe het het beste bevalt.


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Slaan we niet een klein beetje door in het verhaal van arbeidshygiëne? Overal schieten nieuwe procedures uit de grond, van een hygiëne haakarmbak tot misschien straks wel een OvD-H(Hygiëne). Laten we eerst eens zorgen dat de basiszorg goed op orde is en dat er 6 man op die auto zitten! Dat lijken mij grotere problemen op dit moment. :(


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Nee natuurlijk niet. Met een SIV of TS 4 heb je minder vuile pakken als een TS 6. Dat is toch logisch ;D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar