Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer

Auteur Topic: Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer  (gelezen 21062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1443417 date=1471631712
Nee, je had het over persoonlijke beschermingsmiddelen, dus breder dan kleding  ;)

Dat van de arbocatalogus of branche RI&E weet ik zo niet. De bluskleding is m.i. een persoonlijk beschermingsmiddel dat de werkgever ter beschikking stelt. Zolang de kleding aan de eisen voldoet en goed past, lijkt het mij arbotechnisch geen enkel probleem dat de medewerker regelmatig een andere set bluskleding krijgt.

Ik reageerde op een stukje van jou waar je het over bluskleding hebt. Maar voor andere zaken zou het ook kunnen gelden inderdaad.
http://docplayer.nl/2318455-Arbocatalogus-brandweer-handreiking-veiligheidscultuur-brandweer.html
Misschien dat hier wat staat. Ik heb het gevonden maar nog niet gelezen.


helm

  • Gast
Nu wel doorgenomen, er staat niks concreets in.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Efficient omgaan met publieke middelen is een goed doel. Bij aanschaf van twee sets voor elk korpslid heb je alle kosten direkt in kaart. Je hangt er een afschrijftermijn aan en je weet wat het je in tien jaar kost. Met het nu gekozen systeem heb je de variable kosten niet in de hand. Als men nu al voor een in mijn ogen onbenullig brandje de bluskleding laat reinigen, mensen van huis piept en een extra voertuig laat rijden moet je straks het logistieke voertuig nog eerder vervangen dan de bluskleding. En aan het eind van die tien jaar zouden die personeelskosten van al die ritjes wel eens veel duurder kunnen zijn geweest als een tweede set op de man verstrekt.
Nog afgezien van maatvoering en andere problemen met een niet persoonlijk bluspak.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: tower-ladder link=msg=1443531 date=1471773292
Efficient omgaan met publieke middelen is een goed doel. Bij aanschaf van twee sets voor elk korpslid heb je alle kosten direkt in kaart. Je hangt er een afschrijftermijn aan en je weet wat het je in tien jaar kost. Met het nu gekozen systeem heb je de variable kosten niet in de hand. Als men nu al voor een in mijn ogen onbenullig brandje de bluskleding laat reinigen, mensen van huis piept en een extra voertuig laat rijden moet je straks het logistieke voertuig nog eerder vervangen dan de bluskleding. En aan het eind van die tien jaar zouden die personeelskosten van al die ritjes wel eens veel duurder kunnen zijn geweest als een tweede set op de man verstrekt.
Nog afgezien van maatvoering en andere problemen met een niet persoonlijk bluspak.

Ik heb nog geen signalen opgepikt over andere problemen met de niet-persoonlijke bluspakken, en er zijn voldoende verschillende maten op voorraad.
Mijn info is dat deze werkwijze goedkoper is dan een 2e set bluskleding per persoon. Dit los van het feit dat in bepaalde situaties (drukke dienst) je ook met een 2e set bluskleding niet uitkomt.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: tower-ladder link=msg=1443531 date=1471773292
Bij aanschaf van twee sets voor elk korpslid heb je alle kosten direkt in kaart. Je hangt er een afschrijftermijn aan en je weet wat het je in tien jaar kost.

Precies. En kennelijk heeft men toen berekend dat die afschrijfkosten wel erg hoog waren. Reken je even mee? Uitgaande van een werkweek van 48 uur, zonder rekening te houden met ziekte en verlof, zitten er voor elke brandweerman die aan het werk zijn 2,5 thuis. Iedereen heeft 2 pakken, dus tijdens elke dienst zijn er maar liefst 6 pakken niet in gebruik. Ga je rekening houden met ziekte en verlof, dan zijn dat er wel 7 per dienst. Of het 2e (reserve) pak beschikbaar is, hangt af of deze niet toevallig in de was zit, omdat hij tijdens de dienst (of wellicht de dienst ervoor) niet als vies was geworden.

Ik weet niet hoeveel diensten er per dag zijn, maar je komt dan uit op vele honderden pakken die dagelijks niet in gebruik zijn. Door deze manier van werken heb je honderden pakken minder nodig, en kan iedereen een schoon pak pakken wanneer dat nodig is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #85 Gepost op: 10 januari 2018, 22:46:17


brandweerfrl
Gepubliceerd op 10 jan. 2018

Schoon is het nieuwe stoer. Dat klinkt logisch, maar dat is het helaas nog niet. Ons vak brengt risico’s én vuil met zich mee. We zetten ons in gevaarlijke omstandigheden in voor mens en dier. Vaak in situaties die andere mensen juist uit de weg gaan. Er blijven dus altijd risico’s aan ons mooie vak verbonden. Dat gaan we niet oplossen met een campagne of een paar handschoenen. Winst kunnen we behalen door samen écht schoon te werken. Deze video kan daarbij helpen.
Samen sterk in de hulpverlening!


guest12562

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 11 januari 2018, 19:12:48
Ziet er netjes uit, 1 opmerking er is discussie over die ventilator. Gewoon in de buiten lucht uitdampen is voldoende, ga je de ventilator inzetten dan druk je het vuil juist door alle lagen heen.

Ik geef dus alleen even aan waar de discussie over gaat, inhoudelijk kan ik hem niet onderbouwen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #87 Gepost op: 27 januari 2018, 20:41:04
Kom dit schoon-werken nog maar weinig tegen...


guest12562

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 28 januari 2018, 11:51:12
Misschien niet alle regio's maar er zijn er al diversen mee bezig.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #89 Gepost op: 1 februari 2018, 20:57:05
Ik heb altijd een dubbel gevoel als ik “reiniging wegdek” zie na een ongeluk of geweldpleging met veel bloedverlies.