C2000 interregionaal

Auteur Topic: C2000 interregionaal  (gelezen 6739 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #10 Gepost op: 4 september 2005, 02:39:04
Dus: Als ik het goed begrijp.

Kan iedereen te allen tijde naar zo'n gespreksgroep schakelen, ook als je daar niks te zoeken hebt? Ik neem aan dat men wel 'gezien' wordt, zodra je zo'n gespreksgroep betreedt, maar kan een centralist je daar 'uitgooien'? Lijkt me dat de meldkamer toch de regie moet hebben en houden wie dergelijke gespreksgroepen betreedt.


Op dit moment kan men zo'n gespreksgroep betreden, mits geprogrameerd in mobi/porto, dit wordt door de ''computer'' wel gezien, maar niet doorgemeld aan de centralist, hij heeft er helemaal geen tijd voor om dit in de gaten te houden, bovendien kan het een opgeroepen ovd of andere functie uit een andere regio zijn.
de meldkamer verwijderd alleen porto/mobi's die verzocht worden om te verwijderen.(bijv. diefstal)
Door dit ongewenst meeluisteren schijnt er nogal wat last op het net te ontstaan.
Nemo me impune lacessit


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 4 september 2005, 13:12:45
Zijn er dan al veel porto's/mobi's gestolen?????  ??? ??? :o :o


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #12 Gepost op: 4 september 2005, 17:02:13
Er zijn in het verleden al diverse porto's gestolen, en sommige daarvan zijn weer teruggevonden. Afgelopen week stond er nog een Motorola MTP-700 portofoon te koop op marktplaats. Dit model wordt door verschillende regio's en diensten gebruikt maar het is onbekend of deze ook daadwerkelijk van een NL hulpverlenignsorganisatie is geweest (die porto's kun je ook wel particulier kopen, maar voor een prijs dat je hem niet wil kopen  ;))


(naam en adres koper onzichtbaar gemaakt)


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #13 Gepost op: 4 september 2005, 17:08:15
last op het net te ontstaan.

Wat voor 'last' bedoel je nu?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 4 september 2005, 19:06:52
Het voeren van een individueel gesprek (via het netwerk) is met een brandweermobilofoon niet mogelijk ?

Ja hoor, dat noemen ze een "private call".

1. Hoeveel DMO-kanalen zijn er dan?
2. Beschikt DMO ook over faciliteiten als 'toonslot' of 'selectieve oproep'?
3. Als je naar DMO schakelt, dan ben je daarmee buiten het bereik van het netwerk, of wordt er op de achtergrond nog 'gescand' of er vanuit het netwerk een oproep komt.

1. De TETRA band bestaat zoals je weet uit frequentieparen (onderband en bovenband). 10 van deze paren zijn bestemd voor DMO. Aangezien DMO simplex is (nouja, eigenlijk semi-duplex) heb je dus 20 kanalen ter beschikking : http://fmc.dotnet-services.nl/c2000_frequenties.htm

2. Binnen DMO vervallen alle netwerkfunctionaliteiten, dus er is geen selectieve oproep mogelijk

3. Zie 2, nee dus

Groeten, Peter.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #15 Gepost op: 4 september 2005, 19:09:32
Wat voor 'last' bedoel je nu?

ik heb me niet verdiept hoe C2000 precies werkt, maar ik hoor dat er sprrake is van een extra net belasting door de onuitgenodigde meeluisteraars (bijv. buurtkorpsen die toevallig op de kazerne zijn en een porto pakken en mee gaan luisteren), mischien is er iemand die diut duidelijker kan uitleggen?
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 4 september 2005, 19:15:39
ik heb me niet verdiept hoe C2000 precies werkt, maar ik hoor dat er sprrake is van een extra net belasting door de onuitgenodigde meeluisteraars (bijv. buurtkorpsen die toevallig op de kazerne zijn en een porto pakken en mee gaan luisteren), mischien is er iemand die diut duidelijker kan uitleggen?
Ja hoor  ;D
Als je een uitruk hebt wordt je middels C2000 doorverwezen naar een gespreksgroep,en als je in die gespreksgroep zit krijg je dan de nadere zaken te horen van de uitruk.
Wat nu zeer vaak gebeurt,is dat meeluisterende collega,s van andere korpsen dan meegaan naar die gespreksgroep,terwijl ze daar niets te zoeken hebben


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #17 Gepost op: 4 september 2005, 19:15:52
Hey Peter!
(how's life ! ) :P

Mag men de DMO-kanalen vrijelijk gebruiken, zonder toestemming van wie dan ook?

Ik denk bv tijdens een brandweeroptocht, of onderling contact bij lange ritten (wedstrijden etc)


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #18 Gepost op: 4 september 2005, 19:19:50
Wat nu zeer vaak gebeurt,is dat meeluisterende collega,s van andere korpsen dan meegaan naar die gespreksgroep,terwijl ze daar niets te zoeken hebben

Dat begrijp ik, maar zitten die meeluisterende collega's 'in de weg' ?
Ik kan me voorstellen dat dit extra netwerkbelasting geeft, omdat die gesprekken dan evt ook naar andere zendmasten moeten worden gestuurd, daar waar de meeluisteraars zitten.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #19 Gepost op: 4 september 2005, 19:23:00
Hey Peter!
(how's life ! ) :P

Mag men de DMO-kanalen vrijelijk gebruiken, zonder toestemming van wie dan ook?

Ik denk bv tijdens een brandweeroptocht, of onderling contact bij lange ritten (wedstrijden etc)

ja dit mag, maar na ongeveer 300 meter houd het gewoon op (zendbereik is niet al te groot)
Nemo me impune lacessit