Schietpartij in Thalys uit Amsterdam, 3 gewonden - Arras (Frankrijk) 21-08-2015

Auteur Topic: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam, 3 gewonden - Arras (Frankrijk) 21-08-2015  (gelezen 21585 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
http://nos.nl/artikel/2053194-schietpartij-in-thalys-uit-amsterdam-bij-arras.html

Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Op het station van de Noord-Franse stad Arras is een man opgepakt na een schietpartij in een Thalys. De man zou met een kalasjnikov hebben geschoten in de trein die uit Amsterdam kwam, meldt de Franse krant La Voix du Nord. De Franse politie denkt aan een terreuraanslag.

Drie mensen in de trein zijn gewond geraakt, onder wie de Franse acteur Jean-Hugues Anglade. De schutter is volgens een getuige overmeesterd door Amerikaanse passagiers.

De Thalys was onderweg naar Parijs en werd omgeleid naar Arras.


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Godikkie, die militairen hebben een heel groot ding gedaan  O0 O0 O0


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Citaat van: warhamstr link=msg=1368143 date=1440182173
Godikkie, die militairen hebben een heel groot ding gedaan  O0 O0 O0
Zeker weten. Er hadden anders honderden doden kunnen vallen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Stefan de Vries @stefandevries
#Thalys: Verdachte had 9 magazijnen voor Kalasjnikov bij zich en een aantal messen.

Onbekend hoe betrouwbaar de tweet is, maar deze militairen hebben mogelijk een enorm
bloedbad voorkomen... ook onder Nederlanders http://nos.nl/artikel/2053218-veel-nederlanders-aan-boord-van-thalys.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
volgens nos.nl is dader in Brussel ingestapt.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: Red link=msg=1368146 date=1440185044
Onbekend hoe betrouwbaar de tweet is

Gezien foto's 1 en 18 van de fotoreeks lijkt die tweet mij vrij betrouwbaar. Ik tel op die foto's in ieder geval 7 magazijnen.


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Citaat van: voske83 link=msg=1368172 date=1440192692
Gezien foto's 1 en 18 van de fotoreeks lijkt die tweet mij vrij betrouwbaar. Ik tel op die foto's in ieder geval 7 magazijnen.
En zo te zien 2 verschillende types kaliber... Dus minimaal 2 vuurwapens en wellicht 1 steekwapen.  :-\


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915


De feiten zouden zich in de grensstreek hebben afgespeeld. Ben eens benieuwd hoe één-en-ander juridisch wordt aangepakt?

Ik vermoed dat hij in Frankrijk sowieso zal moeten terechtstaan voor verboden wapendracht maar zal men nu een exacte reconstructie moeten houden om te weten te komen of de pogingen tot moord naar Belgisch dan wel Frans strafrecht moet worden behandeld?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Nee, dat hoeft niet. Juridisch gezien zullen zowel Frankrijk en België waarschijnlijk rechtsmacht hebben over de feiten, of ze nu gepleegd zijn op Belgisch of op Frans grondgebied. Zelfs indien Frankrijk geen rechtsmacht zou hebben, dan kan het alsnog rechtsmacht krijgen doordat België haar strafvervolging overdraagt aan Frankrijk. Het is dus een (politieke) keuze in welk land hij vervolgd wordt. Aangezien het bewijsmateriaal en de verdachte zich in Frankrijk bevinden, ligt het wel voor de hand dat men kiest voor een vervolging in Frankrijk. Dat scheelt ook weer een overleveringsprocedure.