Schietpartij in Thalys uit Amsterdam, 3 gewonden - Arras (Frankrijk) 21-08-2015

Auteur Topic: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam, 3 gewonden - Arras (Frankrijk) 21-08-2015  (gelezen 21535 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Deze mannen hebben echt een enorm bloedbad voorkomen. Als je zag wat een magazijnen die vent bij zich had.

Ik ben benieuwd hoe Nederland hier nu op gaat reageren met oog op het vergroten van de veiligheid hier. Al denk ik niet dat je dit soort acties altijd kan voorkomen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Citaat van: 0501 link=msg=1368244 date=1440252774
Deze mannen hebben echt een enorm bloedbad voorkomen. Als je zag wat een magazijnen die vent bij zich had.

Ik ben benieuwd hoe Nederland hier nu op gaat reageren met oog op het vergroten van de veiligheid hier. Al denk ik niet dat je dit soort acties altijd kan voorkomen.

Zoals Steven al aan gaf:

Citaat van: Steven78 link=msg=1368206 date=1440235160
Het heeft allemaal zo weinig zin. Zet poortjes bij dit soort treinen, dan stappen ze wel in een regionale trein... of een metro... of een bus... of lopen ze de Kalverstraat in.
Het is gewoon niet mogelijk om alles 'veilig' te maken. Helaas moeten we accepteren dat we in een tijd leven waarin dit kan gebeuren...

Ik denk dat men het in een eerder stadium moet proberen dit te voorkomen. Ik heb berichten gelezen dat het een Syriëganger was, bekend bij de inlichtingendiensten enzovoort. Je zal door middel van je inlichtingen vroeg moeten ingrijpen, in plaats van dat hij al bezakt en bepakt richting zo'n trein loopt.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: 0501 link=msg=1368244 date=1440252774
Deze mannen hebben echt een enorm bloedbad voorkomen. Als je zag wat een magazijnen die vent bij zich had.

Ik ben benieuwd hoe Nederland hier nu op gaat reageren met oog op het vergroten van de veiligheid hier. Al denk ik niet dat je dit soort acties altijd kan voorkomen.

Inderdaad, in Frankrijk doen ze van alles met militairen op straat, in Belgie hebben ze het ook even gedaan maar  hoeveel mensen stappen niet in de trein met een flinke tas? Je ziet het op de vliegvelden en poortjes lijken wel aardig maar op straat, anders dan in het vliegveld nemen veel mensen net wat meer kleingeld mee, sleutelbossen en zo, voor je dat allemaal uit je zak hebt gehaald is de trein n de meeste landen al vertrokken. Of je moet ook voor het openbaar vervoer zeggen dat je ruim van te voren moet komen.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Ik bedoel niet zozeer in de Thalys, maar breder. In heel Nederland.

Inderdaad moeten vooral de Syriëgangers harder aangepakt worden, die zijn een groot probleem. Alleen is zo'n aanslag niet altijd te voorkomen en dien je goed en snel te kunnen reageren wanneer het wel tot een daadwerkelijke aanslag komt. Ik heb het gevoel dat wij daar in Nederland niet klaar voor zijn om daar goed op te kunnen reageren.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: PBees link=msg=1368251 date=1440258615
Inderdaad, in Frankrijk doen ze van alles met militairen op straat, in Belgie hebben ze het ook even gedaan

Die militairen lopen tot op vandaag nog altijd rond op gevoelige plaatsen zoals de Joodse wijk in Antwerpen.

Citaat van: koenb link=msg=1368249 date=1440254971
Ik denk dat men het in een eerder stadium moet proberen dit te voorkomen. Ik heb berichten gelezen dat het een Syriëganger was, bekend bij de inlichtingendiensten enzovoort. Je zal door middel van je inlichtingen vroeg moeten ingrijpen, in plaats van dat hij al bezakt en bepakt richting zo'n trein loopt.

De aardige man in dit verhaal is dus opgestapt in Brussel en dit terwijl de Belgische inlichtingendiensten al langer klagen dat ze het gewoonweg niet meer krijgen bolgewerkt. Er lopen hier honderden teruggekeerde Syriëgangers en sympathisanten rond die in Schengen-gebied vlotjes de grenzen oversteken. De meesten zijn relatief ongevaarlijk maar het blijft een moeilijke inschatting en logistiek/juridisch moeilijk om de gevaarlijkere types voortdurend in de gaten te houden.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: 0501 link=msg=1368252 date=1440258954
Ik bedoel niet zozeer in de Thalys, maar breder. In heel Nederland.
Laat nu net zoiets als een Thalys nu mogelijk wel aan te pakken zijn wegens het beperkte aantal opstappunten en de wat andere manier van kaartjes bemachtigen en instappen.. Maar ja de mogelijkheden zijn niet onuitputtelijk, als je de Thalys optimaal gaat beveiligen vallen er weer gaten bij andere objecten die uitgekozen zouden kunnen worden. En dat zijn er genoeg. Zelfs als we met zijn allen opsporingsambtenaar of AT lid zouden zijn , dan nog zijn er gaten te vinden. Als het niet georganiseerd is door een grote groep, dan kan die stille eenling nog wat.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Extra politie-inzet in treinen na aanslag op Thalys

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/extra-politie-inzet-treinen-na-aanslag-op-thalys

Met de grote stromen (onschuldige) vluchtelingen naar Europa zullen de terroristische organisaties en individuele terroristen steeds meer de gelegenheid krijgen en de kans zien en grijpen om te infiltreren.

Extra politie inzet in de treinen is een vorm van uiterlijk vertoon, een drastische versterking van het inlichtingenapparaat en de inlichtingendiensten zou op den duur meer vruchten kunnen afwerpen, zeker als de inlichtingendiensten in de verschillende landen op korte termijn wat meer en effectiever zouden gaan samenwerken.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Het zijn steeds weer bekenden van de opsporingsdiensten die aanslagen plegen. Ik hoop dat de politiek door krijgt dat meer FTE en niet massa surveilance /afluisteren de oplossing hiervoor is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1368307 date=1440314266
Het zijn steeds weer bekenden van de opsporingsdiensten die aanslagen plegen. Ik hoop dat de politiek door krijgt dat meer FTE en niet massa surveilance /afluisteren de oplossing hiervoor is.

Dat machtsvertoon kan uitermate lastig zijn voor de normale reizigers, is maar weinig effectief, wordt in de regel niet lang volgehouden en is eigenlijk alleen maar ter, op de korte termijn, geruststelling van de kortzichtige politiek. De veiligheidsdiensten hebben/hadden die figuren al langer in het vizier wordt er dan verklaard, de uitvoerende diensten kunnen deze figuren aan de hand van de informatie door de veiligheidsdiensten beter direct letterlijk en figuurlijk op de korrel nemen.
Er zullen wel weer eens de nodige uitvoerige, uiteindelijk vrijblijvende en vooral nietszeggende, debatten komen, maar daden en effectieve aanpak blijven uit.
Met de bekende haatpredikers moeten direct korte metten (kunnen) worden gemaakt, daar moet de politiek nu eens eindelijk werk van gaan maken en de veiligheidsdiensten moeten de nodige en noodzakelijke support krijgen en niet worden tegengewerkt o.a. onder het mom van privacy en dat soort min of meer puur theoretische debatten.
Ondertussen zitten de aanschaf van een aantal volgende generatie duikboten en fregatten in de planning, op zee en onder water, daar los je het probleem van de toenemende terroristische dreiging te land echt niet mee op.