Schietpartij in Thalys uit Amsterdam, 3 gewonden - Arras (Frankrijk) 21-08-2015

Auteur Topic: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam, 3 gewonden - Arras (Frankrijk) 21-08-2015  (gelezen 21624 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Thor link=msg=1368319 date=1440318467
Er zullen wel weer eens de nodige uitvoerige, uiteindelijk vrijblijvende en vooral nietszeggende, debatten komen, maar daden en effectieve aanpak blijven uit.

Dat lijkt mij kort door de bocht. In België werd eergisteren - vlak vòòr de aanslag - door het federale parket nog bekend gemaakt dat er het afgelopen jaar alleen al een tiental aanslagen in België werd verijdeld. De ene knullig gepland, de andere gevaarlijker. Sommige acties halen het nieuws (zoals Verviers), de meesten blijven echter uit de actualiteit en dat wil het parket ook graag zo houden om het angstgevoel niet aan te wakkeren. Maar vervolging is er uiteraard wel. Ik vermoed dat het in Nederland ook wel zo zal zijn.

Citaat van: Thor link=msg=1368319 date=1440318467
Ondertussen zitten de aanschaf van een aantal volgende generatie duikboten en fregatten in de planning, op zee en onder water, daar los je het probleem van de toenemende terroristische dreiging te land echt niet mee op.

Neen maar het is nu niet omdat Rusland in vakantiemodus is, dat defensie opeens niet meer belangrijk is.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
de veiligheidsdiensten moeten de nodige en noodzakelijke support krijgen en niet worden tegengewerkt o.a. onder het mom van privacy en dat soort min of meer puur theoretische debatten.

Keer op keer bewijst de praktijk dat veiligheidsdiensten helemaal niet tegengewerkt worden door het recht op privacy, maar dat simpelweg menselijke, kundige capaciteit het struikelblok is.

Daarbij is privacy net zo min een theoretische discussie als die over hijslast bij brugdelen en pontons. ;)

Echter is het makkelijker voor de verantwoordelijke politici om te roepen dat privacy in de weg zit, dan om toe te geven dat er een verkeerd beleid is gevoerd.
Daarnaast zullen wij moeten accepteren dat zulke aanslagen nooit uit te sluiten zijn...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: zwelgje link=msg=1368356 date=1440329288
Keer op keer bewijst de praktijk dat veiligheidsdiensten helemaal niet tegengewerkt worden door het recht op privacy, maar dat simpelweg menselijke, kundige capaciteit het struikelblok is.

Daarbij is privacy net zo min een theoretische discussie als die over hijslast bij brugdelen en pontons. ;)

Echter is het makkelijker voor de verantwoordelijke politici om te roepen dat privacy in de weg zit, dan om toe te geven dat er een verkeerd beleid is gevoerd.
Daarnaast zullen wij moeten accepteren dat zulke aanslagen nooit uit te sluiten zijn...
Dat bedoel ik nou ook. Privacy is niet het probleem maar het gebrek aan echte menscappaciteit om ze volgen is het probleem. Tot nu toe blijken het steeds bekende verdachten/daders te zijn. Zij mogen al gevolgd worden, omgeveing ook. Je kunt wel meer potentiele verdachten verzamelen maar als je ze niet kunt volgen/onderzoeken pis je altijd naast de pot.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
De man die door de autoriteiten wordt gezien als een terrorist die een bloedbad wilde aanrichten in de Thalys, is volgens zijn advocaat een arme man die op zoek was naar eten.

De Franse zender BFMTV sprak met advocaat Sophie David die dit weekend in het politiebureau met de dader heeft gesproken. Volgens haar zag de 26-jarige Marokkaan er ziek en verzwakt uit. Ook was hij "heel erg mager en verwilderd".

Geld nodig voor eten

Volgens David was de man op geen enkel moment van plan om een aanslag te plegen. Hij zou de kalasjnikov in een Brussels park, waar hij 's nachts altijd sliep, hebben gevonden. Van andere daklozen had hij gehoord dat de Thalys altijd vol zit met rijke mensen die van Amsterdam naar Parijs reizen. Hij hoopte met een gewapende overval in de trein geld te verdienen, zodat hij er eten van kon kopen.

De man is volgens zijn advocaat verbaasd dat politie en justitie ervan uitgaan dat hij terroristische motieven had.

De Marokkaan zou volgens de Spaanse krant El País wel degelijk banden hebben met een radicaal-islamitische beweging. Hij is volgens de krant ook in Syrië geweest. De Spaanse veiligheidsdiensten hebben Frankrijk begin vorig jaar voor hem gewaarschuwd.

Ik blijf dit een apart verhaal vinden, even een gevonden kalasjnikov met veel magazijnen vinden en die gebruiken om een overval te plegen.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Gewoon een verzonnen verhaal in de hoop op strafvermindering. Waarom zou je voor een overval in godsnaam zoveel patronen nodig hebben?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: 0501 link=msg=1368403 date=1440343451
Gewoon een verzonnen verhaal in de hoop op strafvermindering. Waarom zou je voor een overval in godsnaam zoveel patronen nodig hebben?

Je kan beter met dit verhaal aankomen dan dat je aangeeft van plan te zijn geweest een aanslag te plegen. Recherche zal echt wel op andere manieren zien te achterhalen hoe, waar en wanneer hij aan een wapen is gekomen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Ben eens benieuwd of hij een ticket had. Normaal staat er aan elke toegangsdeur van Thalys een medewerker die enkel maar verifieert of je voor de betrokken trein een geldig ticket hebt. Het wordt dan wel moeilijk om te blijven beweren dat je wel geld hebt voor een relatief duur ticket maar niet om eten te kopen.

Mocht ik trouwens morgen in een park een oorlogswapens vinden, ik zou niet opeens weten hoe het te moeten laden en ermee om te gaan.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: JJ75 link=msg=1368357 date=1440330948
Dat bedoel ik nou ook. Privacy is niet het probleem maar het gebrek aan echte menscappaciteit om ze volgen is het probleem. Tot nu toe blijken het steeds bekende verdachten/daders te zijn. Zij mogen al gevolgd worden, omgeveing ook. Je kunt wel meer potentiele verdachten verzamelen maar als je ze niet kunt volgen/onderzoeken pis je altijd naast de pot.

En ook ik sluit me hierbij aan. Met minder privacy gaan we niks oplossen, sterker ik denk dat we het gevoel van onveiligheid, van angst, daarmee alleen maar vergroten en dat vind die terroristen erg grappig, dat streven zij namelijk ook na.

Citaat van: 0501 link=msg=1368403 date=1440343451
Gewoon een verzonnen verhaal in de hoop op strafvermindering. Waarom zou je voor een overval in godsnaam zoveel patronen nodig hebben?
Dat idee heb ik ook maar  ook met dat verhaal is het gewoon een terreurdaad in de dop, achtergrond is niet zo interessant.

Toch denk ik dat er wel aanwijzingen zijn dat het geen terreurdaad in de gebruikelijke zin van het woord (goed voorbereid, over nagedacht en zo) is  maar meer een slecht geplande, slecht voorbereidde en slecht uitgevoerde eenmansactie. Lees maar een de volgende pagina met ooggetuigeverslag van de luchtmachtmilitair:
http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/614530/us-airman-recognized-as-hero-in-paris.aspx
Ik citeer een stukje:
Citaat
“Alek taps me on the shoulder and says ‘go get ‘em!’ and that’s when I got up and I sprinted at him,” he said.

“It was a long sprint. It felt like slow motion.”

“I heard him charge it (the assault rifle) a few more times, and heard a ‘click.’ It still wasn't working.


Stone explained that every time he heard a click, he feared that he would die.

“I heard the ‘click’ and thought, ‘whew! I’m still here,’” he said.

Stone finally made contact with the gunman, throwing his body into him. The two started grappling.

“I was feeling for the gun and couldn't find it,” Stone said. “I felt it a couple times but he kept taking it away. So I just put him in a rear naked choke to protect myself and my friend, Alek, came up and took the AK. But he just kept pulling weapons left and right. He pulled a handgun and it seemed liked he pointed it back at me and I heard it click.

It is not apparent why the guns malfunctioned so many times, but it gave the trio time to wrestle them away from the gunman.


Twee wapens, hij had dus echt wel wat in gedachten maar twee keer "clicks"aan de lopende band? Dat klinkt mij niet als een "voorbereide terreuractie" in de oren...

(Misschien ook de reden dat deze aanslag nog niet is 'opgeeist', wie wil er nou met zo iemand "pronken"? )


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
RECONSTRUCTIE TWINTIG MINUTEN VOL SPANNING

Passagiers keken de dood in de ogen

Passagiers die vrijdag op de Thalys van Amsterdam naar Parijs zaten, keken de dood recht in de ogen.

Vrijdag, kwart voor zes ’s avonds. Thalys 9364 bevindt zich op minder dan een uur rijden van Parijs-Noord als een 28-jarige Franse passagier naar het toilet gaat. Onderweg staat hij plotseling oog in oog met een slank gebouwde man bij wie een AK-47 of kalasjnikov over de borst hangt. Hij heeft ook nog een pistool in de hand en een mes in zijn zak.

De Fransman gooit zich op de gewapende man in een poging hem te stoppen. In het tumult gaat het wapen af, eenmaal, andermaal. Aan de andere kant van wagon 12 sneuvelt een raampje. Een Amerikaans stel op vakantie in Europa voelt de scherven op hun schouders vallen. Een andere passagier valt bloedend op de grond.

Klik-klik-klik

De gewapende man loopt naar wagon 13. Damien, een 35-jarige zakenman uit Parijs, zit in die wagon en kijkt op van zijn lectuur. Hij ziet een man in zwart T-shirt voorbijlopen, als op de vlucht. Vermoedelijk een controleur of een personeelslid van de Thalys, die achteraan in de trein alarm zal slaan. Daarna verschijnt er een man met een wapen in de deuropening tussen beide wagons. Damien hoort ‘klik-klik-klik’, maar er volgt geen schot. De terrorist draait zich om en verdwijnt weer in wagon 12. Dat alles duurt een paar seconden.

In wagon 12 is de paniek totaal. Passagiers rennen weg naar wagon 11, die tegelijk de eerste wagon van het treinstel is. Een van hen roept: ‘He’s shooting, he’s shooting, he has a kalash­nikov!’ De Franse acteur Jean-Hugues Anglade zit in die eerste treinwagon met zijn vriendin en zijn kinderen van 12 en 13 jaar. Hij zal na afloop aanklagen dat twee hostesses van de Thalys, die eerder nog met een grote glimlach snacks kwamen verkopen, angstig zijn weggelopen en zichzelf hebben opgesloten in de locomotief.

‘Onmenselijk’

Volgens Anglade troepen de passagiers samen vooraan in de wagon en bonken ze vergeefs op de deur van de locomotief. ‘Het Thalys-personeel liet ons totaal in de steek. Het was onmenselijk. We zaten gevangen. We voelden dat we geëxecuteerd zouden worden. En zij hadden zelfs niet de moeite genomen om ons te waarschuwen.’

Anglade slaat het glaswerk voor de alarmknop in en verwondt daarbij zijn hand. Redding komt er van drie jonge Amerikanen die ook in wagon 12 meereizen en het gevaar zien voorbijlopen. Zij schakelen de schutter uit, met gevaar voor eigen leven (zie blz. 6). Iets over zes komt de trein tot stilstand in Arras. Het hele drama heeft zo’n twintig minuten geduurd. ‘Minuten die uren leken’, zegt Anglade.

De directie van de Thalys verklaarde intussen dat haar personeel niets te verwijten valt en belooft met Anglade in gesprek te zullen gaan. ‘Misschien kent hij niet de hele waarheid’, aldus directeur Guillaume Pépy.

De zwaargewonde passagier werd per helikopter overgevlogen naar een ziekenhuis in Rijsel. Gisteren bleek hij buiten levensgevaar. Ook de held die de schutter stopte en daarbij messteken kreeg, kon het ziekenhuis verlaten.