Schietpartij in Thalys uit Amsterdam, 3 gewonden - Arras (Frankrijk) 21-08-2015

Auteur Topic: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam, 3 gewonden - Arras (Frankrijk) 21-08-2015  (gelezen 21591 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Ik zou niet weten hoe je een persoon met Ak47 in de stiltecoupe aan moet spreken. Is ook niet iets wat ik dagelijks oefen. Met drie man een opgewonden holbewoner naar de grond werken is mogelijk, maar zodra er een (steek)wapen bij komt kijken moet je toch enige ervaring hebben om niet zelf in een plas bloed te eindigen. Je kan er wel heldhaftig voor duiken, maar de kans dat je het overleeft is groter wanneer je stil in een hoekje gaat zitten.
Zo'n stille tocht en monument zijn best indrukwekkend alleen heb je er zelf zo weinig aan...


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: ffemt19 link=msg=1368845 date=1440582026
Dan had het hier toch flink anders kunnen aflopen vrees ik. Maar goed dat er door deze direct betrokkenen is gehandeld. Toevallig waren het nu (ex)militairen maar iedereen zou toch moeten reageren. En niet als een stel schapen er gaan naar staan of zitten kijken ????
Ik zei ook "in dit geval", de komma was wellicht misleidend en misplaatst, ik bedoelde eigenlijk: "In dit geval, net als in Alphen aan de Rijn.." maar door de bank genomen kun je het inderdaad beter aan goed opgeleide professionals over laten.
Twee militairen waarvan 1 reservist. de eerste acties werden ondernomen door een hoogleraar en een bankier. De actieve militair was verpleger op een basis, doorgaans geen functie met  veel gevechts training. Dat maakt het overigens veel bewonderingswaardiger vind ik dan dat het allemaal actieve hoog getrainde  militairen waren, deze mensen hebben vooral gehandeld vanuit hun menselijk instinct en minder of niet vanuit training. Zoals de air force man ook aangaf, "ik handelde zoals ik van huis uit ben opgevoed, de luchtmacht gaf mij de middelen om het ook goed te doen".


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: jadjong link=msg=1368875 date=1440591119
Je kan er wel heldhaftig voor duiken, maar de kans dat je het overleeft is groter wanneer je stil in een hoekje gaat zitten.
Zo'n stille tocht en monument zijn best indrukwekkend alleen heb je er zelf zo weinig aan...
In dit geval is dat niet zeker... Ik bedoel, afgesloten ruimte, 1 gek met een AK, dikke kans dat je het in een hoekje ook best lastig hebt.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: PBees link=msg=1368879 date=1440593002
In dit geval is dat niet zeker... Ik bedoel, afgesloten ruimte, 1 gek met een AK, dikke kans dat je het in een hoekje ook best lastig hebt.

Je weet nooit op het moment of het een eenmansactie is, of dat er in een andere coupe of treinstel hetzelfde gebeurd ;)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Fletwed link=msg=1368840 date=1440579937
Allemaal zaken die ook bij andere (normale) reizigers voor kunnen komen.

Klopt maar ik doelde er eerder op dat het zijn verhaal over 'mensen bestelen om eten te kunnen kopen' totaal ongeloofwaardig maakt.

Citaat van: PBees link=msg=1368876 date=1440591156
De actieve militair was verpleger op een basis, doorgaans geen functie met veel gevechts training.

Een piloot zal niet méér leren vechten dan iemand op zo een basis, vermoed ik. Uiteindelijk heeft hij ook de militaire basisopleiding gevolgd en was hij gepassioneerd bezig met gevechtssporten.
En je kan jezelf nog zo hard voornemen om zus of zo te doen in zo een geval, het hangt er nu eenmaal van af welk type mens je bent ==> freeze, flight or fight-type.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: PBees link=msg=1368876 date=1440591156
Ik zei ook "in dit geval", de komma was wellicht misleidend en misplaatst, ik bedoelde eigenlijk: "In dit geval, net als in Alphen aan de Rijn.." maar door de bank genomen kun je het inderdaad beter aan goed opgeleide professionals over laten.
Twee militairen waarvan 1 reservist. de eerste acties werden ondernomen door een hoogleraar en een bankier. De actieve militair was verpleger op een basis, doorgaans geen functie met  veel gevechts training. Dat maakt het overigens veel bewonderingswaardiger vind ik dan dat het allemaal actieve hoog getrainde  militairen waren, deze mensen hebben vooral gehandeld vanuit hun menselijk instinct en minder of niet vanuit training. Zoals de air force man ook aangaf, "ik handelde zoals ik van huis uit ben opgevoed, de luchtmacht gaf mij de middelen om het ook goed te doen".

Recent nog een buitenlandse docu gezien over "verplegers" in het Amerikaanse leger. Aangezien deze bij de luchtmacht zat schat ik dat hij lid was van een medisch evacuatieteam. Deze jongens zijn keihard getraind en behoren tot de elitesoldaten van het Amerikaanse leger. Zij hebben als taak om met een heli collega's op te pikken in het heetst van de strijd. Dat is hun core business.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: SniperEye link=msg=1370487 date=1441381571
Recent nog een buitenlandse docu gezien over "verplegers" in het Amerikaanse leger. Aangezien deze bij de luchtmacht zat schat ik dat hij lid was van een medisch evacuatieteam. Deze jongens zijn keihard getraind en behoren tot de elitesoldaten van het Amerikaanse leger. Zij hebben als taak om met een heli collega's op te pikken in het heetst van de strijd. Dat is hun core business.

Bij Nederlandse defensie zal je ze ook hebben zitten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Net zoals een gewone verpleger met een standaard zandhaas opleiding.

Niet elke militair is lid van een bloedploeg. Dat werkt in ons leger zo, bij dat van de buren en ook bij de Amerikanen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Dader mislukte aanslag op Thalys “had specifiek doelwit in eerste klasse”

Vandaag om 23:07 | Bron: WVER / BELGA

Ayoub El-Khazzani, de man die in augustus 2015 een aanslag wilde plegen op de Thalys, heeft woensdag bij een verhoor door de onderzoeksrechter “zijn verantwoordelijk genomen”. Dat heeft zijn advocate Sarah Mauger-Poliak meegedeeld. Volgens de advocate was de verdachte niet van plan een massamoord te plegen, maar had hij een “specifiek doelwit” voor ogen.

lees verder: http://www.gva.be/cnt/dmf20161214_02627319/dader-mislukte-aanslag-op-thalys-had-specifiek-doelwit-in-eerste-klasse
Samen sterk in de hulpverlening!