Ambulancezorg en CBRN inzet

Auteur Topic: Ambulancezorg en CBRN inzet  (gelezen 25868 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #30 Gepost op: 24 augustus 2015, 00:08:28
Citaat van: Oma link=msg=1368445 date=1440355895
Ik ben er eerder vandaag op aangesproken. De term perslucht gebruiken zou demonstreren dat ik een totale onbenul ben op dit terrein. Ik heb te lang in een Nederlands ziekenhuis gewerkt waar ze persluchtaansluitingen met opschrift "perslucht" hebben. Peter71, een brandweerinstructeur, heeft mij vandaag geleerd dat het is om banden op te pompen.
Inderdaad Oma, in ziekenhuizen heet dat nog steeds perslucht,  whats in a name maar samengeperste ademlucht kan uitstekend perslucht heten, zoals de bordjes in ziekenhuizen en op aantal ambulances die perslucht aan boord hebben voor couveuzes en Lucas I apparaten. Inderdaad jammer dat karikaturen bij sommige leden makkelijker gehanteerd worden dan een steekhoudend verhaal met bewijzen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 24 augustus 2015, 07:05:32
Ik heb me door een anesthesiemedewerker laten vertellen dat ziekenhuisperslucht geen gewone perslucht is, maar 80% N2 en 20% O2. Scheelt een procentje tegenover de buitenlucht. Zal wel makkelijker rekenen...
Geen idee of dat ook geldt voor de brandweer-perslucht?
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:26:18
Citaat van: Delta link=msg=1368472 date=1440392732
Ik heb me door een anesthesiemedewerker laten vertellen dat ziekenhuisperslucht geen gewone perslucht is, maar 80% N2 en 20% O2. Scheelt een procentje tegenover de buitenlucht. Zal wel makkelijker rekenen...
Geen idee of dat ook geldt voor de brandweer-perslucht?

Dank je wel, ik blijf het gewoon perslucht noemen.

Ik geloof er helemaal niets van dat ziekenhuisperslucht een procentje extra procentje 02 heeft. Volgens mij is het gewoon buitenlucht dat een beetje gefilterd is en samengeperst. Als de anesthesist niet vergeet om ook de zuurstofslang van zijn anesthesie-apparaat in de muur te steken kan hij zelf toch een prettige gascocktail met een procentje meer of minder maken voor hij het in de patient pompt.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #33 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:48:38
Citaat van: Delta link=msg=1368472 date=1440392732
Ik heb me door een anesthesiemedewerker laten vertellen dat ziekenhuisperslucht geen gewone perslucht is, maar 80% N2 en 20% O2. Scheelt een procentje tegenover de buitenlucht. Zal wel makkelijker rekenen...
Geen idee of dat ook geldt voor de brandweer-perslucht?

De perslucht bij de brandweer is gewoon gefilterde buitenlucht. We noemen het bij de brandweer ademlucht.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:00:47
Citaat van: Defender link=msg=1368488 date=1440402518
De perslucht bij de brandweer is gewoon gefilterde buitenlucht. We noemen het bij de brandweer ademlucht.

Fascinerend.

Als ze perslucht een onjuiste benaming vonden en ademlucht een juist term vraag ik me af hoe het kan dat de term buitenlucht (= ook ademlucht) bij de brandweer nog steeds gangbaar is.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #35 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:02:36
Jongens, maken jullie je nu echt druk over hoe het beestje genoemd word? Iedereen weet toch wat iedereen bedoelt?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #36 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:24:45
Hele topic doorgelezen, maar wat wordt nu met CBRN genoemd?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:29:46
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1368517 date=1440408285
Hele topic doorgelezen, maar wat wordt nu met CBRN genoemd?

Chemische, biologische, radiologische, nucleaire incidenten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #38 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:30:56
Dankjewel! O0
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2015, 12:17:30
Feitelijk gaat het om teams van de ambulancedienst die in staat zijn om te kunnen werken in gevaarlijke gebied, het omvat behalve CBRN inzetten ook bijv. werken op hoogte of in en op het water.

De afkorting HART staat voor Hazardous Area Response Team.


Ambulancedienst West Midlands (UK)

https://www.youtube.com/watch?v=erlg3y3JzBw
Ambulancedienst East England (UK)




Ambulancedienst South Central (UK)






Ambulancedienst London


Ambulancedienst Qatar