onvoldoende stop afstand

Auteur Topic: onvoldoende stop afstand  (gelezen 6388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Gepost op: 27 augustus 2015, 09:14:31
Titel is misschien niet helemaal juist. Kan het misschien later (laten) veranderen.

Het volgende geval:

We staan met 9 man een kruising te regelen. 4 Man op de weg zelf, de rest op de fietspaden, 1 als coordinator. Direct achter mij ontrekt een hoogwerker het fietspad aan mijn zicht. Kan pas vanaf de midden druppel fietsers zien.  De coordinator geeft mijn kant vrij om te rijden en mijn rechtsaf verkeer trekt op, vracjtwagen vooraan. De collega op het fietspad laat echter toch nog een fietser door waardoor de vrachtwagen weer in de remmen moet. Als iemand die erachter zit op de vrachtwagen zou klappen, valt dit dan nog onder de noemer 'je dient voldoende afstand te houden om tijdig te kunnen stoppen', of worden wij als vkr's hier dan voor verantwoordelijk gesteld?




Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:50:59
Ook bij een gegeven teken dient voldoende afstand te worden gehouden.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:56:19
Dank je Math. Ik dacht al zoiets, maar de leidinggevende collega die erbij stond dacht dat het niet opging omdat ze aan het optrekken waren, omdat je dan toch wat minder snel verwacht dat je ineens weer in de remmen moet.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2015, 23:35:43
Doet er niet toe je dient altijd voldoende afstand te houden. Daarom stelt de wetgever ook dat de persoon welke achter op zijn voorganger rijd aansprakelijk is.

Dat door slecht gegevens tekens een aanrijding ontstaat en de bestuurder jouw bedrijf ceviel aansprakelijk stelt blijft natuurlijk wel gewoon een mogelijkheid.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2015, 14:21:01
Ik weet niet of mijn collega de fietser een stopteken heeft gegeven of dacht dat die er nog wel even langs kon. Op dat moment stond er een hoogwerker dusdanig opgesteld dat ik geen zicht had op fietsers die van die kant kwamen. Pas als ze de hoogwerker voorbij waren en op de middengeleider waren kon ik ze zien.

Het zou zo maar kunnen zijn dat de collega tegen de fietser heeft gezegd dat hij naar het midden kon en deze, geen verkeer ziende op dat moment, heeft gedacht dat hij er wel even langs kon. Toen ik later zelf een tijdje op die plek heb gestaan, stond ik in het midden opgesteld, zodat ik fietsers en voetgangers eventueel vast naar de middengeleider kon laten komen en dan door te laten gaan als er ruimte was of toestemming van de teamleider in het midden.

Maar goed, we zijn allemaal mensen, dus een foutje is nooit uitgesloten. Alleen valt het vaak gelijk zo op als wij een missertje hebben!  e050 998765


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2015, 16:45:09
Schadeafhandeling is iets bijzonders... heb mensen gehoord die groen licht hadden en van rechts werden aangereden door een auto die door rood reed; maar zelf 100% schuld kregen...
(omdat zij geen voorrang verleenden aan recht op een voorrangsweg)

In dit geval neig ik ook gewoon naar het tijdig kunnen stoppen verhaal en zal de botser zelf voor de schade opdraaien.
Maar je weet maar nooit met die gekke verzekeringen.