Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 74301 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #30 Gepost op: 28 augustus 2015, 12:40:47
Over DIA loopt al een hele discussie


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2015, 12:42:27
Citaat van: CM link=msg=1369215 date=1440757593
MDA,

Ik reageer hier heel nadrukkelijk als gewone lid. Ik stoor mij eraan dat iemand  een zeer gerespecteerde lid van het forum als IWAB bestempelt. Oma weet niet alles maar weet veel meer dan wij met z'n tweeen bij elkaar. Zij heeft ook veel pre-klinische ervaring, is een expert op haar gebied op wereldwijd niveau. Een klein beetje respect zou op z'n plaats zijn.

CM

Ik reageer ook als gewoon lid, ga er gewoon van uit dat alles wat ik zeg of vraag onzin is maar onderbouw het een beetje. Het mooie van een discussieforum is dat je met elkaar kan nadenken over een beter systeem omdat het nogal dom is om te denken dat de beste plannen gemaakt worden door politici of mensen met een HBO opleiding bestuurskunde.

De meest geniale plannen liggen vaak bij de "gewone mensen" die buiten op straat werken. Domheid is vooral de manager of politicus die leeft in zijn eigen papieren realiteit en niet meer wil luisteren naar al die agenten, ambulancemensen en brandweermensen die dagelijks op straat werken en ze vergeten vooral dat ze er zijn voor de burgers en het niet zo is dat de burgers er zijn om hun baantje of systemen te financieren.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2015, 12:45:11
Citaat van: Oma link=msg=1369217 date=1440757869
Ik ben niet tegen AED door burgers, ik ben tegen AED inzet van burgers die in je woning/slaapkamer komen als je de ambulance (112) belt. Ik heb geen enkel probleem met AED inzet in publieke domein.

Ik ben net als Rutte een enorme voorstander van een participatiemaatschappij omdat het niet zo is dat je als burger in de hangmat kan blijven liggen klagen over kosten omdat de overheid alles maar moet doen.

Ik heb er zelfs geen probleem mee als in afgelegen gebieden mensen uit een dorp een melding via de meldkamer krijgen in geval van zware ongelukken, ze kunnen er sneller zijn en bijvoorbeeld een tourniquet aanleggen of een ademweg vrij maken/houden tot de eerste "echte" ambulance ter plaatse is. Ik kan me niet zo goed voorstellen welke ambulanceverpleegkundige veel bezwaar kan maken, hooguit de broeder die liever een lijk ziet dan een patient die nog een kans op overleven heeft gekregen dankzij goed en snel ingrijpen van burgers.

Waarom zou je als RAV wel in staat zijn om brandweermensen extra te trainen om AED/reanimatievaardigheden op jullie gewenste niveau te krijgen maar is het onmogelijk om community first responders iets bij te leren?

Met dat eerste zijn wij met elkaar eens. De inzetcriteria moet echt alleen reanimatie zijn. Punt.

Rutte en zijn bende is, achteraf bekeken, nogal denigrerend. Zeker voor een partij waar mijn politieke voorkeur valt. Wat de beoogde maatschappij betreft, het is een prachtig streven maar wel een utopie in de huidige, individualistische samenleving. De arbeidsparticipatie neemt door vergrijzing af, tweeverdieners is de norm geworden in een gezin. Wie blijft er over om mee te participeren?

De brandweer rukt ook uit naar ongevallen en past de genoemde handelingen toe. De tourniquet durf ik niet met zekerheid te zeggen...

Community first responders vind ik nog niet zo gek maar we stuiten op dezelfde bezwaren als met de leken AED. Het zijn er vaak erg veel en de kwaliteit is lastig te bewaken.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2015, 12:51:23


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2015, 12:55:16
Citaat van: CM link=msg=1369225 date=1440758711
Met dat eerste zijn wij met elkaar eens. De inzetcriteria moet echt alleen reanimatie zijn. Punt.

Rutte en zijn bende is, achteraf bekeken, nogal denigrerend. Zeker voor een partij waar mijn politieke voorkeur valt. Wat de beoogde maatschappij betreft, het is een prachtig streven maar wel een utopie in de huidige, individualistische samenleving. De arbeidsparticipatie neemt door vergrijzing af, tweeverdieners is de norm geworden in een gezin. Wie blijft er over om mee te participeren?

De brandweer rukt ook uit naar ongevallen en past de genoemde handelingen toe. De tourniquet durf ik niet met zekerheid te zeggen...

Community first responders vind ik nog niet zo gek maar we stuiten op dezelfde bezwaren als met de leken AED. Het zijn er vaak erg veel en de kwaliteit is lastig te bewaken.

CM

Ik vind dat burgers helemaal niets te zoeken hebben bij hartstilstanden in de woning, zeker niet in een land waar veel ouderen wonen en er besloten is dat mensen langer thuis moeten blijven voor ze in een verpleegtehuis terecht komen. Het is een aparte categorie die niet vergelijkbaar is met de mensen die een hartstilstand krijgen op de tennisbaan of in het winkelcentrum.

De toon die Rutte heeft gekozen keur ik af (volgende week moet hij in de 2e kamer hierover uitleg geven aan parlement), het neemt niet weg dat hij een goed punt heeft dat de Nederlandse bevolking ook zelf de handen uit de mouwen moet gaan steken.

Ik ben het helemaal met je eens dat first responders niet dezelfde kwaliteit kunnen leveren zoals een ervaren ambulanceverpleegkundige dat doet. Ik kan alleen niet zo goed bedenken wat exact het probleem is als je weet dat jij er nooit op tijd kan zijn een burger kan zorgen dat iemand nog leeft dankzij gewone EHBO handelingen (ademweg vrijmaken/vrijhouden of catastrofale bloedingen onder controle brengen).


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:03:38
Citaat van: Oma link=msg=1369227 date=1440759316
Ik vind dat burgers helemaal niets te zoeken hebben bij hartstilstanden in de woning, zeker niet in een land waar veel ouderen wonen en er besloten is dat mensen langer thuis moeten blijven voor ze in een verpleegtehuis terecht komen. Het is een aparte categorie die niet vergelijkbaar is met de mensen die een hartstilstand krijgen op de tennisbaan of in het winkelcentrum.


Ik snap je punt maar daarmee ontnemen we deze mensen de kans om tijdig te worden gereanimeerd. Ook al woon je in een stedelijk gebied is het lastig om binnen de eerste paar minuten een ambulance op de stoep te hebben. En, laten we realistisch zijn, de meeste reanimaties gebeuren thuis. Is de brandweer wel een acceptabele optie?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:16:59
Citaat van: CM link=msg=1369229 date=1440759818
Ik snap je punt maar daarmee ontnemen we deze mensen de kans om tijdig te worden gereanimeerd. Ook al woon je in een stedelijk gebied is het lastig om binnen de eerste paar minuten een ambulance op de stoep te hebben. En, laten we realistisch zijn, de meeste reanimaties gebeuren thuis. Is de brandweer wel een acceptabele optie?

CM

Ik ken de Nederlandse situatie niet, gaat het vooral om mensen onder de 70 jaar met schokbaar ritme in woningen of tref je die groep vaker aan buiten de woning?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #37 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:29:31
Citaat van: Oma link=msg=1369232 date=1440760619
Ik ken de Nederlandse situatie niet, gaat het vooral om mensen onder de 70 jaar met schokbaar ritme in woningen of tref je die groep vaker aan buiten de woning?

De meeste reanimaties gebeuren in de woning, ook voor de categorie onder de 70 jaar. Toevallig vanochtend nog. 59jaar met VF. 3x shock van brandweer AED. Aankomst ambu, ALS zorg en binnen 15 minuten pogingen door de patient om de tube eruit te trekken.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #38 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:32:04
Citaat van: RAdeR link=msg=1369226 date=1440759083

Op Urk was een dergelijk systeem met eigen ambulance en Rode Kruis vrijwilligers.
zie  http://www.frsurk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=606&Itemid=91 en http://www.frsurk.nl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=9&Itemid=100


Klopt, dat levert de meest interessante situaties op. Ik ben daar een paar jaar geleden geweest tijdens een MMT inzet. Twee bromfietsers op elkaar en met hun klus tegen het dek. Beetje vreemde sfeer zo in het donker. Die knul natuurlijk onder anesthesie gebracht, fluit in zijn keel, etcetera. We moesten met het slachtoffer op de brancard even een stukje over het gras lopen richting de geparkeerde ambulance. Daar werd de beademing in gereedheid gebracht door een persoon die ik nog niet eerder had gezien tijdens de hulpverlening. Toen ik vroeg wie die kerel was, bleek het de Predikant te zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:37:19
Citaat van: CM link=msg=1369235 date=1440761371
De meeste reanimaties gebeuren in de woning, ook voor de categorie onder de 70 jaar. Toevallig vanochtend nog. 59jaar met VF. 3x shock van brandweer AED. Aankomst ambu, ALS zorg en binnen 15 minuten pogingen door de patient om de tube eruit te trekken.

Dan is dat hobbeltje bij deze opgelost, vooral burgers woningen insturen met een AED in Nederland.

Het brengt ons weer terug naar het initiele onderwerp over de ambulance die nog steeds te laat komt in de meeste regio's.

Ik had een paar hele wezenlijke vragen gesteld of het normaal is dat je voor je besluit om mee te doen aan een aanbesteding als je weet wat de eisen zijn (95% van alle spoedmeldingen binnen 15 minuten ambulance ter plaatse), je weet waar rivieren en bruggen liggen, je bij het uitbrengen van een bod gelijktijdig zegt dat je dit kan leveren voor het afgesproken bedrag maar in praktijk niet kunt waarmaken.

Is het normaal om in 2013 bijna 8 miljoen euro (publieke middelen) aan te pakken om twee jaar later bij precies hetzelfde probleem te roepen dat geld niet de oplossing is omdat er bruggen en rivieren zijn in Nederland.