Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 74309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #40 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:39:03
Citaat van: Expert link=msg=1369236 date=1440761524
Klopt, dat levert de meest interessante situaties op. Ik ben daar een paar jaar geleden geweest tijdens een MMT inzet. Twee bromfietsers op elkaar en met hun klus tegen het dek. Beetje vreemde sfeer zo in het donker. Die knul natuurlijk onder anesthesie gebracht, fluit in zijn keel, etcetera. We moesten met het slachtoffer op de brancard even een stukje over het gras lopen richting de geparkeerde ambulance. Daar werd de beademing in gereedheid gebracht door een persoon die ik nog niet eerder had gezien tijdens de hulpverlening. Toen ik vroeg wie die kerel was, bleek het de Predikant te zijn.

Hij kan wel de predikant zijn geweest maar had hij al de DAN opleiding gevolgd voordat hij aan de beademing zat..... >:D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #41 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:40:22
Citaat van: MDA-TLV link=msg=1369208 date=1440756441
Als je in een buitengebied woont loop je meer risico dat is een gewoon een feit, tenzij iedere kleine plaats een ambulancepost krijgt, degene die dichter bij de ambulancepost woont dan mij woont heeft ook eerder de ambulancepost op de stoep. In de polder krijg je ook ook niet elke 5 min een bus voor de deur, maar in amsterdam wel, dat ze allebei hetzelzelfde belasting moet betalen heeft daar niks mee te maken. Waar de diensten politie/brandweer en zeker de ambulancedienst is AFSTAND in de buiten gebieden.

Ik als buitengebied bewoner baal ervan dat onze zelf in het verleden opgebouwde voorzieningen door de grote stad langzaam wordt leeggezogen en uiteindelijk opgeheven. Onder het mom van centrumfunctie. Ik kan mij er ook over verwonderen dat je bij een incidentje in A'dam meteen twee tot drie politiewagens en meerdere ambulances ziet terwijl wij in het buitengebied een kwartier tot half uur mogen wachten op 1 politieauto en 1 ambulance. Afstand kun je makkelijk oplossen. Meer posten of andere indeling. Blijf je houden dat als een post uitgerukt is dat je een verdubbelde aanrijtijd krijgt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #42 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:45:30
Citaat van: CM link=msg=1369240 date=1440761943
Hij kan wel de predikant zijn geweest maar had hij al de DAN opleiding gevolgd voordat hij aan de beademing zat..... >:D

Natuurlijk predikanten doen geen dingen die niet mogen.   ^-^


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #43 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:49:01
Citaat van: JJ75 link=msg=1369243 date=1440762022
Ik als buitengebied bewoner baal ervan dat onze zelf in het verleden opgebouwde voorzieningen door de grote stad langzaam wordt leeggezogen en uiteindelijk opgeheven. Onder het mom van centrumfunctie. Ik kan mij er ook over verwonderen dat je bij een incidentje in A'dam meteen twee tot drie politiewagens en meerdere ambulances ziet terwijl wij in het buitengebied een kwartier tot half uur mogen wachten op 1 politieauto en 1 ambulance. Afstand kun je makkelijk oplossen. Meer posten of andere indeling. Blijf je houden dat als een post uitgerukt is dat je een verdubbelde aanrijtijd krijgt.

Trek jij je beurs dan open voor die meer posten? Want andere indeling gaat meestal niet: ze zitten al op het absolute minimum.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #44 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:50:47
Citaat van: Oma link=msg=1369238 date=1440761839
Dan is dat hobbeltje bij deze opgelost, vooral burgers woningen insturen met een AED in Nederland.

Het brengt ons weer terug naar het initiele onderwerp over de ambulance die nog steeds te laat komt in de meeste regio's.

Ik had een paar hele wezenlijke vragen gesteld of het normaal is dat je voor je besluit om mee te doen aan een aanbesteding als je weet wat de eisen zijn (95% van alle spoedmeldingen binnen 15 minuten ambulance ter plaatse), je weet waar rivieren en bruggen liggen, je bij het uitbrengen van een bod gelijktijdig zegt dat je dit kan leveren voor het afgesproken bedrag maar in praktijk niet kunt waarmaken.

Is het normaal om in 2013 bijna 8 miljoen euro (publieke middelen) aan te pakken om twee jaar later bij precies hetzelfde probleem te roepen dat geld niet de oplossing is omdat er bruggen en rivieren zijn in Nederland.

Nee, absoluut niet. Het probleem is complex maar ik doe mijn poging om het voor een deel te verklaren:

1) Op het moment dat de ambulancezorg zich uitsluitend  bezig houdt met de 112 zorg (spoedmeldingen, ongevallen) is er niets aan de hand. Dan hebben we ruim voldoende paraatheid om aan de vraag te voldoen. Dat is echter niet het geval. Met name buiten kantoortijden hebben we een significante deel van de huisartsenzorg overgenomen. Men belt de huisartsenpost, wordt door met behulp van een computer programma getriageerd en de computer zegt: ambulance sturen. Of de HAP heeft geen capaciteit en wij worden gestuurd. Naar een melding waar ik nauwelijks verstand van heb, ik ben immers geen huisarts. Hierdoor komen niet aan onze eigenlijke taak niet toe. Met een aantal vervelende incidenten als gevolg. Hierover kan ik helaas niet berichten door mijn geheimhoudingsplicht.

2) Wij hebben de illusie dat we gebiedsdekking in de handen kunnen laten van een computer. In plaats van de ambulance te laten waar de meeste meldingen vandaan komen worden wij op basis op van een rekenmodel overal strategisch geplaatst. Net waar er geen melding vandaan komt...

Los deze 2 zaken op en ik ben ervan overtuigd dat de meeste regio's wel op tijd rijden.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:55:56
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1369247 date=1440762541
Trek jij je beurs dan open voor die meer posten? Want andere indeling gaat meestal niet: ze zitten al op het absolute minimum.

Probeer eens na te denken over mijn vraag, heeft de vergunninghouder die de ambulancezorg moet leveren in deze regio niet de belofte gedaan dat hij kan garanderen dat 95% van de spoedambulances binnen uiterlijk 15 minuten ter plaatse zijn.

Als ze het niet kunnen waarmaken en de enige oplossing een extra ambulance zou zijn zitten ze niet op het absolute minimum maar onder het absolute minimum.


helm

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:57:21
Citaat van: CM link=msg=1369225 date=1440758711
Community first responders vind ik nog niet zo gek maar we stuiten op dezelfde bezwaren als met de leken AED. Het zijn er vaak erg veel en de kwaliteit is lastig te bewaken.

Als men een soortgelijk oproepsysteem gebruikt als voor de burgerhulpverlening maar dan nu de database vult met (oud)verpleegkundigen en artsen. Dat lijkt mij goed te doen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #47 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:58:15
Citaat van: Oma link=msg=1369250 date=1440762956
Probeer eens na te denken over mijn vraag, heeft de vergunninghouder die de ambulancezorg moet leveren in deze regio niet de belofte gedaan dat hij kan garanderen dat 95% van de spoedambulances binnen uiterlijk 15 minuten ter plaatse zijn.

Als ze het niet kunnen waarmaken en de enige oplossing een extra ambulance zou zijn zitten ze niet op het absolute minimum maar onder het absolute minimum.

Zeker waar, maar het is een geldkwestie. Want behalve alleen een auto moet je dus ook ergens een gebouwtje neerzetten wat een post is en zorgen dat die post bemand is (van 7 tot 23 of 24/7). En dat kost best wel wat. Je bent niet voor 10.000 euro klaar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:00:49
Citaat van: CM link=msg=1369248 date=1440762647
Nee, absoluut niet. Het probleem is complex maar ik doe mijn poging om het voor een deel te verklaren:

1) Op het moment dat de ambulancezorg zich uitsluitend  bezig houdt met de 112 zorg (spoedmeldingen, ongevallen) is er niets aan de hand. Dan hebben we ruim voldoende paraatheid om aan de vraag te voldoen. Dat is echter niet het geval. Met name buiten kantoortijden hebben we een significante deel van de huisartsenzorg overgenomen. Men belt de huisartsenpost, wordt door met behulp van een computer programma getriageerd en de computer zegt: ambulance sturen. Of de HAP heeft geen capaciteit en wij worden gestuurd. Naar een melding waar ik nauwelijks verstand van heb, ik ben immers geen huisarts. Hierdoor komen niet aan onze eigenlijke taak niet toe. Met een aantal vervelende incidenten als gevolg. Hierover kan ik helaas niet berichten door mijn geheimhoudingsplicht.

2) Wij hebben de illusie dat we gebiedsdekking in de handen kunnen laten van een computer. In plaats van de ambulance te laten waar de meeste meldingen vandaan komen worden wij op basis op van een rekenmodel overal strategisch geplaatst. Net waar er geen melding vandaan komt...

Los deze 2 zaken op en ik ben ervan overtuigd dat de meeste regio's wel op tijd rijden.

CM

Iedereen mag mee doen om de vergunning voor ambulancezorg in een regio binnen te harken. Je weet vooraf dat je niet alleen 112-spoedvervoer moet verzorgen maar ook alle andere ambulanceritjes. Het zijn geen argumenten om te verklaren waarom men niet kan voldoen aan de gestelde eis (95% van spoedritten binnen 15 minuten).


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #49 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:04:55
Citaat van: René van der Helm link=msg=1369252 date=1440763041
Als men een soortgelijk oproepsysteem gebruikt als voor de burgerhulpverlening maar dan nu de database vult met (oud)verpleegkundigen en artsen. Dat lijkt mij goed te doen.

Vervolgens zul je ze wel moeten opleiden, beoordelen, bijscholen en bewaken. Het feit dat iemand een zorgopleiding heeft is geen garantie voor kwaliteit. Vergeet ook niet dat we het hier over BLS hebben. Een goed getrainde leek kan net zo effectief zijn omdat je toch beperkt bent in de mogelijke handelingen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon