Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 74331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:05:43
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1369253 date=1440763095
Zeker waar, maar het is een geldkwestie. Want behalve alleen een auto moet je dus ook ergens een gebouwtje neerzetten wat een post is en zorgen dat die post bemand is (van 7 tot 23 of 24/7). En dat kost best wel wat. Je bent niet voor 10.000 euro klaar.

Als jij een huis wil laten bouwen zet je op papier wat je allemaal wil hebben, als je bouwbedrijven vraagt om het gevraagde te leveren zonder achteraf meerkosten door te rekenen is het niet jouw probleem als een aannemer die de laagste prijs vraagt het niet kan leveren.

Als iemand de vergunning voor ambulancezorg wint in een regio hebben ze afgesproken wat ze allemaal gaan leveren voor het bedrag, als ze dat niet doen is er niets vreemds aan om ze er ook aan te houden.

In geval van de ambulancezorg had de minister dat al kunnen doen maar ze is coulant geweest door 7.8 miljoen euro extra geld beschikbaar te stellen. Nu zegt de voorzitter van ambulancezorg Nederland dat geld niet de oplossing is en komt niet verder dan een verhaal over bruggen en rivieren die er altijd al hebben gelegen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #51 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:07:57
Citaat van: Oma link=msg=1369254 date=1440763249
Iedereen mag mee doen om de vergunning voor ambulancezorg in een regio binnen te harken. Je weet vooraf dat je niet alleen 112-spoedvervoer moet verzorgen maar ook alle andere ambulanceritjes. Het zijn geen argumenten om te verklaren waarom men niet kan voldoen aan de gestelde eis (95% van spoedritten binnen 15 minuten).

Het zijn wel de inhoudelijke redenen waarom wij niet aan de norm voldoen. Wij kunnen nou eenmaal niet op twee plekken tegelijk zijn. Een mogelijke oplossing is wel extra paraatheid maar dat heeft ook zijn nadelen, zoals ik al heb aangegeven.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:13:07
Citaat van: CM link=msg=1369257 date=1440763677
Het zijn wel de inhoudelijke redenen waarom wij niet aan de norm voldoen. Wij kunnen nou eenmaal niet op twee plekken tegelijk zijn. Een mogelijke oplossing is wel extra paraatheid maar dat heeft ook zijn nadelen, zoals ik al heb aangegeven.

Ik zeg toch ook nergens dat jij met je ambulance op twee plekken gelijkertijd ergens zou moeten zijn?

Ik zeg dat jouw baas met zijn boekhouder prima weet wat alle eisen zijn, zij de rekenmachine moeten pakken om een realistische berekening te maken wat het minimaal gaat kosten om minimaal te kunnen voldoen aan alle gestelde eisen.

Als ze alleen aan alle eisen kunnen voldoen met meer ambulances, ambulanceposten en personeel moeten ze zich inschrijven voor een veel hoger bedrag. Als ze denken dat er geen droog brood te verdienen valt met ambulancezorg moeten ze niet meedoen door een te laag bedrag op papier te zetten met de gedachte zodra we de kop niet boven water kunnen houden of niet presteren zoals afgesproken gooit de minister er wel een paar knaken bij en gaan we vrolijk door op de oude voet.


helm

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:20:01
Citaat van: CM link=msg=1369255 date=1440763495
Vervolgens zul je ze wel moeten opleiden, beoordelen, bijscholen en bewaken. Het feit dat iemand een zorgopleiding heeft is geen garantie voor kwaliteit. Vergeet ook niet dat we het hier over BLS hebben. Een goed getrainde leek kan net zo effectief zijn omdat je toch beperkt bent in de mogelijke handelingen.

Het feit dat iemand een zorgopleiding heeft zegt wel degelijk iets.

BLS? Oke, kan ook,  maar ik zou ze vooral in het dorp oproepen voor ongevallen. BTLS.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #54 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:20:42
Citaat van: Oma link=msg=1369259 date=1440763987
Ik zeg toch ook nergens dat jij met je ambulance op twee plekken gelijkertijd ergens zou moeten zijn?

Ik zeg dat jouw baas met zijn boekhouder prima weet wat alle eisen zijn, zij de rekenmachine moeten pakken om een realistische berekening te maken wat het minimaal gaat kosten om minimaal te kunnen voldoen aan alle gestelde eisen.

Als ze alleen aan alle eisen kunnen voldoen met meer ambulances, ambulanceposten en personeel moeten ze zich inschrijven voor een veel hoger bedrag. Als ze denken dat er geen droog brood te verdienen valt met ambulancezorg moeten ze niet meedoen door een te laag bedrag op papier te zetten met de gedachte zodra we de kop niet boven water kunnen houden of niet presteren zoals afgesproken gooit de minister er wel een paar knaken bij en gaan we vrolijk door op de oude voet.

Ik heb werkelijk geen idee wat het bod is geweest. Daat hoef ik mij gelukkig niet bezig te houden. Ik kwam er al heel vroeg achter dat ik geen managementcapaciteiten heb. Daarom koos ik het onderwijs pad.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #55 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:25:42
Citaat van: René van der Helm link=msg=1369262 date=1440764401
Het feit dat iemand een zorgopleiding heeft zegt wel degelijk iets.

BLS? Oke, kan ook,  maar ik zou ze vooral in het dorp oproepen voor ongevallen. BTLS.

Daarvoor hebben wij de brandweer. Ze worden hier juist door de ambulancedienst getraind. Een zorgopleiding zegt idd. iets maar is nogmaals geen garantie. Waar leg je overigens de grens: ik wil best een IC verpleegkundige inschrijven als deskundige maar zodra hij/zij buiten de comfortzone komt dan is het de vraag hoe het loopt. Een zaalverpleegkundige is in mijn ogen niet anders dan een leek.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:31:51
Citaat van: CM link=msg=1369263 date=1440764442
Ik heb werkelijk geen idee wat het bod is geweest. Daat hoef ik mij gelukkig niet bezig te houden. Ik kwam er al heel vroeg achter dat ik geen managementcapaciteiten heb. Daarom koos ik het onderwijs pad.

Jij weet alleen dat je werkgever de aanbesteding heeft gewonnen en vooraf wist aan welke eisen hij moest voldoen.

Als ze vooraf 95% garanderen zegt het dat ze ingebreke blijven als het 94,9 % is.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #57 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:34:19
Zeker waar, maar het is een geldkwestie. Want behalve alleen een auto moet je dus ook ergens een gebouwtje neerzetten wat een post is en zorgen dat die post bemand is (van 7 tot 23 of 24/7). En dat kost best wel wat. Je bent niet voor 10.000 euro klaar.

Maar in datzelfde buitengebied waar jj15 woont heeft de brandweer wel mensen, huisvesting en materieel. En ze komen ook nog eens sneller dan de ambulance.
Waarom kan de brandweer dat wel allemaal regelen en de RAV niet?

Dat lijkt mij de vraag die je je zelf moet stellen. Tenminste dat doe ik als burger wel.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #58 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:36:15
Citaat van: CM link=msg=1369264 date=1440764742
Daarvoor hebben wij de brandweer.

Jullie hebben niet de brandweer. De brandweer is een overheidsdienst (publiek).

Een hoveniersbedrijf zegt ook niet daarvoor hebben wij de plantsoenendienst, de stratenmaker ook niet daarvoor hebben wij openbare werken, enz, enz.


helm

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:37:55
Citaat van: CM link=msg=1369264 date=1440764742
Daarvoor hebben wij de brandweer. Ze worden hier juist door de ambulancedienst getraind. Een zorgopleiding zegt idd. iets maar is nogmaals geen garantie. Waar leg je overigens de grens: ik wil best een IC verpleegkundige inschrijven als deskundige maar zodra hij/zij buiten de comfortzone komt dan is het de vraag hoe het loopt. Een zaalverpleegkundige is in mijn ogen niet anders dan een leek.

Mitsen, maaren en bezwaren kan je altijd opvoeren. Dat neemt niet weg dat er zat gekwalificeerde artsen en verpleegkundigen zijn die het geen probleem vinden om in hun vrije tijd even een handje te helpen bij een ongeval. Maar dan moeten ze wel weten dat er iets aan de hand is op het dorp. En voor degene die dat buiten de comfortzone vinden gaan, die moeten zich dan vooral niet aanmelden.