Nieuwe Ambulance Uniformen

Auteur Topic: Nieuwe Ambulance Uniformen  (gelezen 64392 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 23 december 2016, 16:30:09
Citaat van: twister link=msg=1468677 date=1482505286

Het zou jammer zijn als we dezelfde fout begaan vwb zichtbaarheid als de politie met hun nieuw uniform, die nu het oude gele hesje moeten gebruiken als ze langs de weg bezig zijn.

Ik vind het eigenlijk net andersom. Ik zie liever een keurig uniform in plaats van dit soort reflecterende werkkleding. Paramedics van onze ambulancedienst werken allemaal in uniform en trekken een veiligheidsvestje aan al ze langs de weg werken. In Qatar werkt de ambulancedienst namelijk vele malen vaker bij mensen thuis of in gebouwen dan ze langs de weg werken. De stratenvegers, rioolontstoppers, vuilnismannen en tuinmannen dragen wel dit soort kleding in Qatar omdat ze de hele dag langs de weg werken en zelden in woningen of gebouwen komen tijdens werktijd.



Uniformbroek, blauw overhemd voor paramedics/wit overhemd voor officieren


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 23 december 2016, 16:34:19
Citaat van: senseihomer link=msg=1468633 date=1482494141
zou dan beide niet een mogelijkheid zijn?

alleen actuele ambulance chauffeurs en - verpleegkundigen in deze kleding en verdere onderscheid door naam cq functie vermelding

persoonlijk lijkt duidelijke functie vermelding een absolute meerwaarde

Joffry de Ambulance Verpleegkundige heeft onlangs een artikel geschreven over de ambulancepas op een andere website. Een ambulancechauffeur heeft er een reactie bij geplaatst dat hij vindt dat je een team bent en beide even belangrijk dus onzin om onderscheid te maken tussen de chauffeur en verpleegkundige.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #22 Gepost op: 23 december 2016, 16:58:47
Citaat
Joffry de Ambulance Verpleegkundige heeft onlangs een artikel geschreven over de ambulancepas op een andere website. Een ambulancechauffeur heeft er een reactie bij geplaatst dat hij vindt dat je een team bent en beide even belangrijk dus onzin om onderscheid te maken tussen de chauffeur en verpleegkundige.

weet ik, ik heb het gelezen

persoonlijk heb ik niet het idee dat het creeren van duidelijke (re) functie vermelding op het uniform een minder gevoel van een team zou geven, zou in ieder geval niet weten waarom of waardoor

het heeft in mijn ogen simpelweg te maken met duidelijkheid wie welke rol en dus verantwoordelijkheid heeft tov andere disciplines en of collega's


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #23 Gepost op: 23 december 2016, 17:04:10
Totale onzin en Calimero-gedrag.
Ja we zijn een team, maar we hebben niet dezelfde taken en verantwoordelijkheid. Het is net zo makkelijk dat de arts in het ziekenhuis tegen de verpleegkundige begint over te dragen,  als dat de agent aan mij vraagt de bus te verzetten. Ik kan geen zorg overnemen en de pleeg mag niet sturen. Zo simpel is het,  laat dat maar direct duidelijk zijn.
Ik ben absoluut voor herkenbare functieaanduiding, en tevens voor ontwerp 4....
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


twister

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #24 Gepost op: 23 december 2016, 17:35:23
Citaat van: oma link=msg=1468681 date=1482507009
Ik vind het eigenlijk net andersom. Ik zie liever een keurig uniform in plaats van dit soort reflecterende werkkleding. Paramedics van onze ambulancedienst werken allemaal in uniform en trekken een veiligheidsvestje aan al ze langs de weg werken. In Qatar werkt de ambulancedienst namelijk vele malen vaker bij mensen thuis of in gebouwen dan ze langs de weg werken. De stratenvegers, rioolontstoppers, vuilnismannen en tuinmannen dragen wel dit soort kleding in Qatar omdat ze de hele dag langs de weg werken en zelden in woningen of gebouwen komen tijdens werktijd.

Wat dat betreft ben ik het ook met je eens hoor oma. Ik hou ook niet zo van al dat reflectiemateriaal en kermiskleuren. Dus ik sluit bij je aan wat dat betreft. Wat ik bedoelde is dat het logistiek/financieel/organisatorisch jammer zou zijn als we eerst een heel uniform gaan ontwikkelen, om er proefondervinderlijk achter te komen dat het niet aan de eisen voldoet. Eisen waarvan we/men op voorhand al wist dat ze bestaan. Ik hoop dat mijn bericht nu iets duidelijker is. Het uniform wat de ambulancedienst in de UK draagt vind ik bijvoorbeeld ook heel mooi. In NL krijgen we nu 3 "zuurstok-ontwerpen", al ben ik ook geen fan van "fancy design" ontwerpen, dat is hetgeen waar we uit kunnen kiezen. En voor "fancy design" ontwerpen vind ik het niet tegenvallen.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #25 Gepost op: 23 december 2016, 17:41:52
Nummer 1 vind ik het mooist, maar ik denk inderdaad dat mensen eerder verwachten dat je dan een bon uit komt schrijven dus zou niet mijn keus zijn.
Nummer 2 is vrij donker, wel mooi maar dat bolletjes patroon? Ik weet het niet
Nummer 3 is het meest opvallend en heeft ergens iets weg van de huidige kleding lijn maar dan met groen ipv geel.

Ik denk dat de meerderheid voor nummer 3 zal stemmen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 23 december 2016, 22:11:31
Citaat van: oma link=msg=1468682 date=1482507259
Joffry de Ambulance Verpleegkundige heeft onlangs een artikel geschreven over de ambulancepas op een andere website. Een ambulancechauffeur heeft er een reactie bij geplaatst dat hij vindt dat je een team bent en beide even belangrijk dus onzin om onderscheid te maken tussen de chauffeur en verpleegkundige.

Een team vormen is leuk maar beiden hebben toch echt een andere functie.
Overigens hoor ik best vaak ACH's zeggen dat ze  netzoveel verantwoording hebben als een AVP (spoedrijden, assisteren etc) en dat ze eigenlijk ook wel schaal 8 of 9 verdienen. Als ik ze dan vertel dat ze met hun 8 maanden durende branchegerichte MBO- niveau ACH opleiding evenveel of zelfs meer verdienen dan een net afgestudeerde HBO-Verpleegkundige (na een vierjarige HBO-studie) in een ziekenhuis dan vinden ze dat niet eens gek................  :-X :-X :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 23 december 2016, 22:21:32
Er is volgens mij niet gekeken naar uniformen en ontwerpen en voor en nadelen daarvan uit het buitenland. Wanneermen als argument gata gebruiken dat het huidige uniform niet berschermd is en er daarom een geheel andere kleur gekozen moet worden dan is dat foute logica. Achteraf uitermate teleurstellend dat men rond 1998 totaal vergeten is, vanwege de kosten of onbewust- om het huidige uniform te registreren en te beschermen. Overigens kan dat ook vrij makkelijk via een MVB/ministerieel besluit etc zoals met de politieuniformen.

Om dan een totaal andere kleurstelling te gaan nemen die bijna het uiterste is van het huidige uniform vind ik wel een zwaktebod.

Vroeger sprak men wel eens gekscherend over het geelgroene tele tubbie pak, de huidige ontwerpen vind ik niet direct representatief voor een acute zorguniform. Ik zie soms in ziekenhuizen verpleegkundigen in de meest debeiel kleurcombinaties riondlopen terwijl de artsen gewoon nog steeds standaard wit dragen. Bijzonder dat we ons steeds laten piepelen...
Ik voorspel een roerige discussie mbt het neiuwe uniform en uiteindelijk geen eenheid stijl maar weer terug naar de situatie van voor 1998, iedere dienst/RAV weer in zn eigen keuze kleuren... Zo en nu weer de appeltjes schillen voor de kerstcompote  :D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #28 Gepost op: 24 december 2016, 07:01:48
Het eerste ontwerp vind ik iets weg hebben van een Handhaver.
Waarom staat de striping in de vorm van een pijl? Moet je de drager aan een bepaalde kant voorbij (shirt/jas) of moet je tussen de benen door (broek)?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #29 Gepost op: 24 december 2016, 12:55:18
kwam deze tegen op twitter, een eigen ontwerp van iemand. vind het persoonlijk stuk mooier

[OP VERZOEK VERWIJDERD]

bron: https://twitter.com/112Hessel_/status/812373827112095744