Nieuwe Ambulance Uniformen

Auteur Topic: Nieuwe Ambulance Uniformen  (gelezen 64464 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #50 Gepost op: 14 september 2018, 17:47:51
Men heeft bewust besloten dat ambulancekleding NIET hoeft te voldoen aan de NEN-normering klasse 3 voor zichtbaarheid.
Het NIET dragen van geel, oranje of rood als veiligheidskleuren in de kleding is m.i. direct een gevaar voor ambulancemedewerkers.

Er zijn maar weinig organisaties die direct een klasse drie zichtbaarheidskleding hebben. Alleen Rijkswaterstaat voldoet er aan. Klasse 3 kleding vereist onder meer dat er altijd lange mouwen gedragen worden en ik kan mij voorstellen dat dat niet wenselijk is.

Zal wennen zijn voor zowel andere hulpverleners en het publiek dat iemand zonder "herkenbare" kleding komt aanrijden, aanlopen en/of binnenstormen.
Er staat geen vermelding ambulance op de voorkant, dat wordt helemaal lachen.

Er staat op de huidige kleding ook geen ambulance. Deze kleding zal zo ingeburgerd zijn. De SOL staat er weer wel op. Als het goed is wordt deze kleding ook niet meer gedragen door allerlei EHBO organisaties en soortgelijk wat het juist duidelijker maakt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #51 Gepost op: 14 september 2018, 19:39:46

Er staat op de huidige kleding ook geen ambulance. Deze kleding zal zo ingeburgerd zijn. De SOL staat er weer wel op. Als het goed is wordt deze kleding ook niet meer gedragen door allerlei EHBO organisaties en soortgelijk wat het juist duidelijker maakt.
Het is echt wachten op het moment dat allerlei EHBO organisaties en soortgelijk een soortgelijke kleding aanschaffen.

Het dragen van een donker grijs/blauw achtige broek icm een vies-blauwkleurig shirt met een EHBO embleem en het woord EHBO, Eerstehulpverlener en First Responder door EHBO-ers is niet te verbieden.
Zolang de kleding qua vorm, specifieke uiterlijke kenmerken geen duidelijke copy is van de nieuwe ambulance kleding en ook niet de SOL en het woord ambulance voert, heeft de kledingontwerper en de AZN en RAV's geen poot om op te staan volgens het merkenrecht.
Als de kledingontwerper en AZN slim zijn (geweest) hebben zij de kledinglijn al lang laten inschrijven en registreren in bijv. het Merkenregister of bij andere bureaus.
De SOL en het woord Ambulance maken het verschil, niet de schijnbare gelijkheid van kleding.
Een willekeurig rood shirt zonder krokodil is per definitie ook geen beschermd rood shirt van Lacoste’s het wereld beroemde merk met de “groene krokodil”.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #52 Gepost op: 14 september 2018, 19:45:14
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #53 Gepost op: 14 september 2018, 20:36:10
Het is echt wachten op het moment dat allerlei EHBO organisaties en soortgelijk een soortgelijke kleding aanschaffen.

Het dragen van een donker grijs/blauw achtige broek icm een vies-blauwkleurig shirt met een EHBO embleem en het woord EHBO, Eerstehulpverlener en First Responder door EHBO-ers is niet te verbieden.
Zolang de kleding qua vorm, specifieke uiterlijke kenmerken geen duidelijke copy is van de nieuwe ambulance kleding en ook niet de SOL en het woord ambulance voert, heeft de kledingontwerper en de AZN en RAV's geen poot om op te staan volgens het merkenrecht.
Als de kledingontwerper en AZN slim zijn (geweest) hebben zij de kledinglijn al lang laten inschrijven en registreren in bijv. het Merkenregister of bij andere bureaus.
De SOL en het woord Ambulance maken het verschil, niet de schijnbare gelijkheid van kleding.
Een willekeurig rood shirt zonder krokodil is per definitie ook geen beschermd rood shirt van Lacoste’s het wereld beroemde merk met de “groene krokodil”.

De kledinglijn is wel degelijk gedeponeerd en mag dus niet zo maar gekopieerd worden. Ook gelijkenissen kunnen daarmee bestreden worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #54 Gepost op: 14 september 2018, 21:11:32
Ik vind het er niet uit zien, wat een druk design. Ik begreep dat men vroeg om beter zittende kleding. Waarom dan niet dezelfde kleuren alleen dat nieuw ontwerp van de kleding zelf!?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #55 Gepost op: 14 september 2018, 23:57:59
De kledinglijn is wel degelijk gedeponeerd en mag dus niet zo maar gekopieerd worden. Ook gelijkenissen kunnen daarmee bestreden worden.
Dat hebben ze dan wel VOORAF goed geregeld. :)

Kopieren zonder zichtbaar onderscheid van het orgineel, en een mogelijk gelijkende kleding zijn verschillende zaken. Gelijkende kleuren van een andere kledinglijn wil niet perse zeggen dat het inbreuk is op het merkenrecht. Dat bepaalt uiteindelijk de rechter.

Indien je alle ALLE gelijkenissen of kopieen in de EHBO wereld Nederland wilt aanpakken zal men continue onderzoek moeten doen, bewijs moeten verzamelen, en zal een continue reeks van aanmaningen varierend van tot het uit de handel nemen van gemeende gedragen "kopieen" moeten worden gestuurd, met het betalen van schade vergoedingen juridisch moeten worden geschikt, en zal uiteindelijk het voeren van vele rechtzaken noodzakelijk zijn.
En dan nog zal de rechter beslissen dat ene gelijkende kledinglijn wellicht niet, en de andere wellicht wel op de nieuwe kledinglijn gelijken.
Als alle EHBO verenigingen en evenementen hulpverlenings organisaties elk hun eigen "kledinglijn" ontwikkelen met gelijkende kleurengebruik, dan praat je volgens mij over vele honderden organisaties welk elk hun eigen zin doordrijven.
Een welhaast onmogelijke juridische klus met weinig echte win-win gehalte en die je niet wil aangaan omwille van de uiteindelijk (zeer) hoog oplopende interne en juridische kosten.

Dit verhaal is gelijkend met die van de striping problematiek, iedereen met een wagenpark doet er wel iets met striping.
Wie was eerst, wie heeft als eerste gedeponeerd etc., is het gelijkend, is het als echte inbreuk op het merkenrecht te beschouwen of juist niet, is het juridisch haalbaar ?
Antwoorden die alleen juridisch en/of via de rechter geslecht kunnen worden.

Veel succes kledingontwerper, AZN en RAV's !
 :-\
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #56 Gepost op: 19 september 2018, 10:12:23
Werd tot voor kort een vuilnisman in het geel op afstand aangezien voor een ambulancemedewerker, nu zal het tegenover gestelde gaan plaatsvinden, een ambulancemedewerker zal op afstand worden aangezien voor vuilnisman.

Lekkere uniform keuze zeg.
 >:(  :(  :o  :'(

Beste Willem. Ik ben 12 jaar ambulance hulpverlener en in tegenstelling tot wat jij beweert nog nooit aangezien voor een vuilnisman. Daarnaast zit onze post naast de werkplaats van de gemeentewerken en spreek ik regelmatig vuilnismannen. Nimmer heeft een vuilnisman gezegd dat hij werd aangesproken als ambulance hulpverlener.  Jij beweert dat de kleur geel er debet aan is dat de ambulance medewerker wordt aangezien in jouw optiek voor vuilnisman. Daarmee zeg je dat vele andere mensen ook worden aangezien voor vuilnisman aangezien geel een veel gebruikte veiligheidskleur is. Het huidige nieuwe ambulance uniform heeft wat mij betreft in de verste verte geen enkele overeenkomst met een vuilnismannen kledij. Als jij dat er wel in ziet dan moet je mij maar eens uitleggen wat volgens jouw de overeenkomsten zijn. Ik vind het jammer dat je enigszins denigrerend over dit nieuwe uniform praat. Er is wel een beroepsgroep die dit uniform straks met trots gaat dragen en die jij te kort doet met deze ongefundeerde vergelijkingen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #57 Gepost op: 19 september 2018, 11:29:11
Beste Willem. Ik ben 12 jaar ambulance hulpverlener en in tegenstelling tot wat jij beweert nog nooit aangezien voor een vuilnisman. Daarnaast zit onze post naast de werkplaats van de gemeentewerken en spreek ik regelmatig vuilnismannen. Nimmer heeft een vuilnisman gezegd dat hij werd aangesproken als ambulance hulpverlener.  Jij beweert dat de kleur geel er debet aan is dat de ambulance medewerker wordt aangezien in jouw optiek voor vuilnisman. Daarmee zeg je dat vele andere mensen ook worden aangezien voor vuilnisman aangezien geel een veel gebruikte veiligheidskleur is. Het huidige nieuwe ambulance uniform heeft wat mij betreft in de verste verte geen enkele overeenkomst met een vuilnismannen kledij. Als jij dat er wel in ziet dan moet je mij maar eens uitleggen wat volgens jouw de overeenkomsten zijn. Ik vind het jammer dat je enigszins denigrerend over dit nieuwe uniform praat. Er is wel een beroepsgroep die dit uniform straks met trots gaat dragen en die jij te kort doet met deze ongefundeerde vergelijkingen.

Aangezien er steeds meer "geel" rondloopt is het onderscheid voor de burgerij ten aanzien van de kleding niet altijd direct even direct duidelijk en moet men steeds meer uitpuzzelen wat de functie/tekst op de gele kleding/hesje betekend. En dat kan, zeker op afstand, tot "verwarring" leiden.
Ondanks alles is men er toch in geslaagd een onderscheidende kledinglijn te fabriceren.
En in voorkomende gevallen zal ook door ambulancemedewerkers over de nieuwe kleding heen, ook weer gewoon de gele veiligheidshesjes worden gedragen.
Dus geel en de bijbehorende "verwarring" op afstand blijft nog steeds bestaan.

Zie mijn betoog in context, en dus niet als een persoonlijke aanval en/of op de ambulancezorg in algemeenheid en/of degenererend, maar meer in de zin van dat, naar mijn mening, het nieuwe uniform niet DE verwachte uitstraling heeft voor ambulancemedewerkers die ik ervan had verwacht.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #58 Gepost op: 19 september 2018, 11:58:49
Aangezien er steeds meer "geel" rondloopt is het onderscheid voor de burgerij ten aanzien van de kleding niet altijd direct even direct duidelijk en moet men steeds meer uitpuzzelen wat de functie/tekst op de gele kleding/hesje betekend. En dat kan, zeker op afstand, tot "verwarring" leiden.

Datzelfde geld voor blauwe uniformen op afstand. Is dat nou politie, marechaussee, beveiliging, of gewoon iemand in een blauw pak?
Groene uniformen, is dat nou de OVDG, de dierenambulance of toch gewoon de boswachter.
Orange uniformen, is dit de autoberger, een verkeersregelaar of toch de MMT arts....

Misschien is het een idee om voor je vaststelt met wie je te maken hebt eerst dichterbij te komen.

Ondanks alles is men er toch in geslaagd een onderscheidende kledinglijn te fabriceren.

Die dusdanig specifiek is wat betreft ontwerp dat iedereen die op een ambulance wil gaan lijken vrij snel door de mand valt.

En in voorkomende gevallen zal ook door ambulancemedewerkers over de nieuwe kleding heen, ook weer gewoon de gele veiligheidshesjes worden gedragen.
Dus geel en de bijbehorende "verwarring" op afstand blijft nog steeds bestaan.

Wie zegt dit? Kun jij eens laten zien waar in de tekst of op de plaatjes van de nieuwe kledingstijl er gele veiligheidshesjes worden getoond? Want anders verzin je dit zelf. Kun je aantonen waar dit staat. Want ik heb het nog niet kunnen vinden.

Dus geel en de bijbehorende "verwarring" op afstand blijft nog steeds bestaan.

Ongetwijfeld. Er zijn ook nog steeds personen die een hele grote rode brandweerauto met toeters en bellen niet zien als die direct achter hun rijd.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #59 Gepost op: 20 september 2018, 11:12:44
Ik vind het er niet uit zien, wat een druk design. Ik begreep dat men vroeg om beter zittende kleding. Waarom dan niet dezelfde kleuren alleen dat nieuw ontwerp van de kleding zelf!?

Omdat de voornaamste reden voor het ontwikkelen van de nieuwe kleding is dat er te veel mensen in dezelfde kleuren rondlopen waardoor het onduidelijk is wie nou de echte hooggekwalificeerde ambulance hulpverlener is en wie de EHBO-er.
Men heeft daarom een ontwerp genomen met een nieuwe kleurenstelling. Zodat alle imitatie ambulancehulpverleners direct gaan opvallen nadat het nieuwe uniform is geďntroduceerd.
Het uniform is beschermd. En specifiek ontwikkeld om niet gemakkelijk te kopiëren. Daarom zullen clubjes die alleen al een op het uniform gelijkend kledingstuk aantrekken en hierin dan evenementenzorg gaan leveren direct worden aangeschreven door het IFV en wanneer ze hun kledingkeuze niet aanpassen een afspraak krijgen met de rechter. Hanteer je dezelfde kleuren als nu al gebruikt worden door evenementen clubjes kan je uiteraard al geen beroep meer doen op je merken/auteursrecht.
En nu dus wel.