ART. 461?

Auteur Topic: ART. 461?  (gelezen 4503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

no_lifer

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 28 augustus 2015, 17:18:56
Hallo,

Omdat wij een camping hebben vroeg ik mij het volgende af,
Wij hebben slagbomen en een hek maar nu zijn er grapjassen die denken dat ze zich als nog in de nachtelijke uren op ons terrein moeten bevinden en lawaai moeten maken.
Onze gasten vinden dit niet fijn en wij zelf ook niet maar nu komen de vragen:).

1. Is een bordje 461 verplicht bij een goed afgesloten hek?
2. Mag de politie iets doen als wij ze meerdere male hebben gewaarschuwd?

Groet,
Joris




koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2015, 19:22:19
Een 461 bordje is naar mijn weten niet verplicht bij een afgesloten hek. Het gaat er om dat er een duidelijke barriere zichtbaar is in combinatie met een 461 bord. Met dit bord heeft de politie de mogelijkheid om personen te bekeuren op grond van art 461 sr. die hier in overtreding zijn, mede omdat dit ook op deze manier duidelijk is gemaakt aan de personen.

Schroom niet om in de nachtelijke uren bij overlast gewoon de politie te bellen. Mocht het een langlopend probleem zijn, zou je altijd nog een afspraak kunnen maken met de wijkagent.


no_lifer

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2015, 20:58:55
Dank u voor u reactie. :)

Mogen ze anders helemaal niet bekeuren of dat wel?
Ik zal ook de wijkagent inderdaad hier over inlichten aangezien wij 99,9% zeker zijn dat zij ook verantwoordelijk zijn voor schade hier in de buurt.

Groet,
Joris


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2015, 21:17:28
Ons feitenboekje zegt het volgende:

zonder daartoe gerechtigd te zijn zich bevinden op grond waarvan toegang op blijkbare wijze was verboden

op welke blijkbare wijze was de toegang verboden; waar bevond verdachte zich; niet op kenteken

461 sr is een duidelijke wijze voor personen waaruit blijkt dat zij hier niet mogen komen. Hiermee staan wij sterker dan een zelf gefabriceerd bord waarbij wordt aangegeven dat men niet op dat terrein mag komen, omdat het privé terrein is.

Scholen hebben het tegenwoordig vrij goed voor elkaar, omdat wij daar 's nachts nog wel eens jeugd tegenkomen. Het gehele terrein is omringd met een laag hekwerk, maar bij elke ingang een 461 bordje. Onderbord geeft aan dat spelen tot een bepaalde leeftijd en tijdstip wel is toegestaan. Bij overlast 's nachts wordt er vaak wel gehandhaafd.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2015, 02:10:47
Citaat van: koenb link=msg=1369349 date=1440789448
461 sr is een duidelijke wijze voor personen waaruit blijkt dat zij hier niet mogen komen. Hiermee staan wij sterker dan een zelf gefabriceerd bord waarbij wordt aangegeven dat men niet op dat terrein mag komen, omdat het privé terrein is.
Citaat van: koenb link=msg=1369319 date=1440782539
Het gaat er om dat er een duidelijke barriere zichtbaar is in combinatie met een 461 bord. Met dit bord heeft de politie de mogelijkheid om personen te bekeuren op grond van art 461 sr. die hier in overtreding zijn, mede omdat dit ook op deze manier duidelijk is gemaakt aan de personen.

Waarom denk je dit? Volgens mij is dit niet correct, ook zonder het bekende blauwe bordje kan de toegang tot grond op blijkbare -duidelijke- wijze worden verboden.

Het wetsartikel is als volgt:
Citaat
Art 461 Strafrecht
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Het gaat er dus om dat de toegang op 'blijkbare wijze' door de rechthebbende is verboden. Het moet voor de verdachte dus redelijkerwijze kenbaar/logisch zijn dat hij niet op de grond mag komen. Dit kan op verschillende manieren bereikt worden, bijvoorbeeld door een goede erfafscheiding (schutting/hek/poort), door middel van bebording of door het verbod in persoon mede te delen.

1. Is een bordje 461 verplicht bij een goed afgesloten hek?
Nee, zie hierboven, maar het is absoluut een goede toevoeging.

2. Mag de politie iets doen als wij ze meerdere male hebben gewaarschuwd?
Theoretisch gezien is dit mogelijk. In de praktijk kan het echter lastig zijn, omdat er al snel een 1-tegen-1-verhaal ontstaat, waarbij de bewijslast ontbreekt. Door duidelijke bebording te plaatsen kan dit probleem worden voorkomen, immers zou dat voor iedereen duidelijk moeten zijn.
Senior GGP / Oost-Brabant


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2015, 10:25:24
Maar waar ligt voor een ieder een blijkbare wijze? Een terrein volledig omringd door hekwerk, waarbij je er overheen moet klimmen om het terrein te betreden, is voor mij en volgens mij iedereen duidelijk. Maar laat ik weer de school als voorbeeld nemen. Deze is omringd door een wat lager hekwerk en heeft openingen om het terrein te betreden, die ook niet afgesloten kunnen worden. Is dit zonder een bord ook een blijkbare wijze? Men kan immers zonder barrière het terrein betreden en er staat nergens dat het niet mag.

Uiteraard kan men op eigen terrein zelf een bord plaatsen waarin duidelijk wordt gemaakt dat onbevoegde personen dit niet mogen betreden, maar dan ontstaat er een wildgroei aan verschillende borden. Al helemaal op grotere terreinen, waar zo'n bord dan ook niet meteen de aandacht trekt. Mijn mening is dan ook dat men een 461 bord plaatst, waardoor het meteen duidelijk is voor iedereen die het terrein betreedt en zoals je zelf ook zegt dat problemen worden voorkomen.

Als ik bij een overlast melding kom, probeer ik altijd meteen te kijken waar eventuele borden zijn geplaatst en of deze ook duidelijk zichtbaar zijn. Zo heb ik bij het gesprek een mooi draagvlak om ze te confronteren en eventueel te bekeuren.