Dodemanskoordje

Auteur Topic: Dodemanskoordje  (gelezen 22195 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 31 augustus 2005, 22:14:05
Laten we nu eens kijken hoe er over het dodemanskoordje gedacht wordt. Onderbouw/beargumenteer je standpunt alsjeblieft, dat kweekt begrip en we steken nog wat van elkaar op.


Henk




Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2005, 22:31:20
ik draag geen dodemanskoord, omdat ik...

Als schipper regelmatig

* personen (bv. surfers, drenkelingen e.d.) aan boord   
   trek
* materiaal aan boord haal


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2005, 22:32:51
ik heb optie een gekozen, ik zit dan wel niet bij een reddingbrigade maar ik heb em toch altijd om (behalve bij aanleggen natuurlijk)
en heel maar dan ook heel soms niet, bijv met trui aan of uittrekken!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2005, 22:43:12
Ik draag hem altijd,hij zit ook er niet voor niks.


ik draag geen dodemanskoord, omdat ik...

Als schipper regelmatig

* personen (bv. surfers, drenkelingen e.d.) aan boord   
   trek
* materiaal aan boord haal



Hier heb je je bemanning voor.... :-\
  Ta


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2005, 22:48:33
Niet als één van mijn opstappers bij storm overboord gaat om in een branding een drenkeling te gaan halen.

Niet, zoals gisteren, mijn opstappers een drenkeling eruit halen die iets zwaarder is en ik een tweede drenkeling (vijf jarig kind) eruit haal.

Zo kan ik nog lang daargaan...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2005, 23:02:22
Niet als één van mijn opstappers bij storm overboord gaat om in een branding een drenkeling te gaan halen.

Niet, zoals gisteren, mijn opstappers een drenkeling eruit halen die iets zwaarder is en ik een tweede drenkeling (vijf jarig kind) eruit haal.

Zo kan ik nog lang daargaan...

Is een langer koord geen optie, twee aan elkaar schijnt ook te werken, kun je door je hele boot heen...

Henk


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2005, 00:23:18
Ik draag al tijd mijn dodemanskoordje..
ook in de branding ...

Mocht het nodig zijn dan heb ik altijd 1 hand  vrij en 1 aan de gashendel... als het kan..
Maar soms ook het dodemanskoord aan mijn voeten.

Ik heb het 2 x bijna fout zien gaan .. en ik ben als de dood voor die draaiende gehaktmolen achter de boot.
Toch begrijp ik ook reddertje wel.. we hebben ook nog niet zolang geleden meegemaakt dat de drenkeling zo zwaar was dat hij niet binnenboord kwam..en de schipper moest helpen..

Daarom vaar ik tegenwoordig liever met zijn drieen als het kan.
En als het moet .. .. het koordje is zeer snel afgedaan .. als het voor korte tijd moet.
Hangt dus ook beetje af van de situatie af waarin ik verkeer. Maar eigenlijk altijd met koord om.

(overigens dient er altijd een reserve clipje aan boord te zijn)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2005, 00:31:25
Niet als één van mijn opstappers bij storm overboord gaat om in een branding een drenkeling te gaan halen.

Niet, zoals gisteren, mijn opstappers een drenkeling eruit halen die iets zwaarder is en ik een tweede drenkeling (vijf jarig kind) eruit haal.

Zo kan ik nog lang daargaan...
of paarse krokodillen! ;-)...leve unive!
maar ff serieus. Ben het wel met reddertje eens. Heb dan ook aangegeven dat ik hem soms draag. Op dagen zoals vandaag dus niet....
[img]/img]


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 1 september 2005, 05:54:27
Ik heb voor optie 1 gekozen. Ik wil hier nog aan toevoegen dat jij als schipper niet alleen verantwoordelijk bent voor jouw eigen veiligheid, maar ook die van jouw bemanning.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Sven C

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 september 2005, 09:59:23
Stelletje binnenwaterrukkers...!

Jullie hebben echt niks beters te doen dan hier te discussieren over de dodemans en reddingsvesten. Ik volg dit forum nu al een tijdje, en vooral HENK en Annemiek snappen helemaal niks van het vak "Redden op Zee". Nu zal ik wel allemaal argumenten van jullie krijgen om mijn ongelijk te bewijzen maar dit hindert niet.

Voor henk geld: Niet gehindert door enige kennis en ervaring! Ik neem het je daarom ook niet kwalijk.

En het simpelste waar jullie mee gaan komen als tegenoffensief, dat ik niet met argumenten kom. Lees dan *potverdrie* jullie eigen reacties en vul dit zelf in.
er wordt niet gevloekt in het forum!!waarschuwing!!(moderator gerrie d aangepast)

Dodemanskoortje en reddingsvesten.... Jullie hebben zeker nog nooit een catamaran van zee moeten redden, lekker vast zitten aan je vest! En natuurlijk dragen wij vesten als we het water in moeten voor een drenkeling oid. maar jullie nemen een dag als Sail veel te serieus en genieten te weinig.

Henk, was je boos dat jij niet ingehuurd was en wat geld kon verdienen? of is er rancune in het spel? Ga alsjeblieft weer op jezelf letten en laat ons gewoon genieten, en als er stront aan de knikker is zijn we er.

even een voorbeeld, gisteren 31-8 hebben we 9 drenkelingen in zandvoort gehad, waarvan er 3 door die knaapjes zonder redvest. Ze doen hun werk goed en daar gaat het om.

Ik nodig jullie ALLEN uit om een dagje met zandvoort mee te draaien, en dan tot de conclusie te komen dat het niet BETER kan lopen binnen een vrijwillige reddingsbrigade! Allemaal vrienden van elkaar, hoop gezelligheid en lol en vooral ONS WERK GOED UITVOEREN.

Mochten sommige mensen zich persoonlijk aangesproken voelen (en ja henk en annemiek dit heb ik bij jullie gedaan) en boos op me zijn bel dan gewoon 0235712376 en vraag naar Sven!