Dodemanskoordje

Auteur Topic: Dodemanskoordje  (gelezen 22100 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #110 Gepost op: 29 september 2005, 19:32:31
Haha, ik draag altijd mijn koordje omdat ik dan tenminste weet waar hij is..... :-\

Leg uit:

Wakker 6, op de dijk voor Lelystad, speedboot op de dijk.  Boot van Marken kwam, hun motor sloeg af, paniek, boot van Marken bijna op de dijk, ik te water, boot van marken samen met een bemanningslid net voor de motor de keien raakte vast kunnen houden. *schreeuw "Schipper start je motor en rot op hier, je bemanningslid komt zo wel" ........ Schipper huilend in de boot, hij was zijn koortje kwijt, we hebben 5 minuten met zijn tweetjes met die boot in ons handen gestaan (wapper 6!) voordat de schipper op zijn knietjes door de boot heen was om het koordje (gelukkig) weer te vinden en de boot weer even een paar metertjes van de dijk te varen..... O ja, nat was ik toen toch al en ben toen ook nog maar even naar de "Prinses Margriet" gezwommen om een 'lijntje' aan te pakken om de speedboot op sleeptouw te nemen.  (ze wilden niet dichterbij komen na gezien te hebben wat er gebeurde.....Verstandig besluit!)
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


duif

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #111 Gepost op: 29 september 2005, 19:39:23
was jij met die oude prinses margriet van de brigade uit huizen mee (dat was pas een boot) heb er foto s van gezien daar durf je altijd mee te varen

wat het koordje betreft eidereen heeft een eigen mening het licht toch vaak aan de situatie ter plekke (het weer en 1 of meerdere bemanings leden +schipper)
het is een leuke discusie maar we komen er nooit uit , wel nuttig om de voors en tegens te lezen.

groeten duif


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #112 Gepost op: 29 september 2005, 20:03:47
Haha, ik draag altijd mijn koordje omdat ik dan tenminste weet waar hij is..... :-\

Leg uit:

Wakker 6, op de dijk voor Lelystad, speedboot op de dijk.  Boot van Marken kwam, motor sloeg af, paniek, boot van Marken bijna op de dijk, wij te water, boot van marken samen met een bemanningslid net voor de motor de keien raakte vast kunnen houden. Schipper start je motor en rot op hier, je bemanningslid komt zo wel........ Schipper huilend in de boot, hij was zijn koortje kwijt, we hebben 5 minuten met zijn tweetjes met die boot in ons handen gestaan (wapper 6!) voordat de schipper op zijn knietjes door de boot heen was om het koordje (gelukkig) weer te vinden en de boot weer even een paar metertjes van de dijk te varen..... O ja, nat was ik toen toch al en ben toen ook nog maar even naar de "Prinses Margriet" gezwommen om een 'lijntje' aan te pakken om de speedboot op sleeptouw te nemen.  (ze wilden niet dichterbij komen na gezien te hebben wat er gebeurde.....Verstandig besluit!)

pfff, probeer je verhaal te volgen, maar mag er de volgende keer ondertiteling bij? ;D


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #113 Gepost op: 29 september 2005, 20:41:44
@duif,

Ik was toen zelf niet met de 'PM'
Heb er wel vaak mee gevaren.

Effe snel in mijn 'doos' gedoken

De Prinses Margriet

@ kantjeboord, ik zal mijn leven beteren, telegram stijl, tijd is geld. En zo creatief ben ik ook niet, ben geen schrijver maar IT director...  :'(
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #114 Gepost op: 29 september 2005, 23:10:32
@duif,

Ik was toen zelf niet met de 'PM'
Heb er wel vaak mee gevaren.

Effe snel in mijn 'doos' gedoken

De Prinses Margriet

@ kantjeboord, ik zal mijn leven beteren, telegram stijl, tijd is geld. En zo creatief ben ik ook niet, ben geen schrijver maar IT director... :'(
achja, ik heb dit verhaal ook al ergens staan. Het was de reddingsboot de Kuil (van Marken) in een van haar eerste jaren. Achteruit de lijn in en die kwam toen in de schroef.

Henk


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #115 Gepost op: 30 september 2005, 05:56:34
Ik moet je corrigeren Henk, (ik weet dat je dat niet graag hebt) De Kuil dacht dat ze geen anker nodig hadden en dat ze het met hun /motortje wel zouden redden. En die sloeg af.......
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #116 Gepost op: 1 april 2006, 11:30:24
Shit Xandor wat een verhaal, erg indrukwekkend, bij mij rijst de vraag, hoe gaat het nu met je? Geen blijvende schade overgehouden?

www.slachtofferhulp.nl

mocht ik ergens mee kunnen helpen hoor ik het graag...
Verzet houdt je scherp!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #117 Gepost op: 1 april 2006, 17:29:46
Ik moet je corrigeren Henk, (ik weet dat je dat niet graag hebt) De Kuil dacht dat ze geen anker nodig hadden en dat ze het met hun /motortje wel zouden redden. En die sloeg af.......

Doordat ze achteruit in de lijn vaarden. De lijn die door een bemanningslid naar de dijk gebracht werd. Toen de Kuil de kop door de wind wilde draaien kwam de sleeplijn strak en om een aanloopje te nemen vaarde de Kuil achteruit: zo in de sleeplijn. Terwijl wij de Kuil van de dijk afhielden was de bemanning bezig met de lijn uit de schroef te peuteren. De schipper (die vloekte, niet huilde) ging het niet snel genoeg en sprong over boord, maar had het dodemanskoordje nog om. Die gooide hij naar een achtergebleven bemanninglid die er niet in slaagde het koordje te vangen, maar gelukkig viel het op de bodem van de boot.

Dus toen de lijn uit de schroef was kon de Kuil nog niet varen, want het dodemans koordje moest eerst nog gezocht worden. Een keer alles weer bij elkaar ging de Kuil onder het uitroepen van "veelste gevaarlijk hier" weer naar huis.

We hebben toen de toenmalige, alluminium Seeker opgehaald met de Trailer.

En zo was het en niet anders!

Henk


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #118 Gepost op: 1 april 2006, 18:50:14
Ik ben blij dat je dit verhaal toelicht Henk.. Gevoelig puntje?
Verzet houdt je scherp!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #119 Gepost op: 1 april 2006, 19:31:52
Ik ben blij dat je dit verhaal toelicht Henk.. Gevoelig puntje?

Ik ben een keer met de eerste Seeker (een klein speedbooje!) gezonken en door de Prinses margriet gered!

Talloze keren zijn hier reddingsboten doormidden gebroken, tegen de dijk verdaagd, omgeslagen, aangevaren en geplet. Het met motorpech kampen tel ik maar niet eens meer mee (dat is mij ook al een keer of tien gebeurd.

Dat zijn allemaal dingen die je niet leuk vindt, maar toch gebeuren.

De laatste tijd hebben we wat meer geluk. Maarja, dat is dan ook met een nieuwe motor (één keer "water in fuel"). En zelfs die had begin dit jaar tijdens een uitruk met -6 graden last van een bevroren koelsysteem. Het verschil is dat er nu onder luid gepiep "overheated" in het display verschijnt. Bij -6 graden!
Maar hij blijft wel heel.  (klop klop)

Dus dat valt allemaal nog wel mee. Mijn grootste zorg is een keer in volle vaart om te slaan. Dat gebeurde mij tot nu toe alleen nog maar "bijna"... :o

Henk