Dodemanskoordje

Auteur Topic: Dodemanskoordje  (gelezen 22089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #30 Gepost op: 1 september 2005, 14:13:39
Target,

Als je even terugleest begrijp je dat ik reageer op een berichtje van René.

Ik ben ook al via de achterdeur aan het mailen met Hetty en René. Alles komt goed...


Target77

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 1 september 2005, 14:15:11
Target,

Als je even terugleest begrijp je dat ik reageer op een bercihtje van René.

Ik ben ook al via de achterdeur aan het mailen met Hetty en René. Alles komt goed...

Goed om te horen Reddertje  ;)

Ik draag geen dodemanskoortje omdat......












...... ik niet vaar!  (om even weer ontopic te komen)  ;D ;D ;D


Sven C

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 1 september 2005, 15:07:44
Daar ben ik weer..

Inderdaad was het niet helemaal ON-topic maar mijn frustratie moest er inderdaad even uit. Ik zal nu mijn mening geven over dodemans en vesten:

Die reddingsvesten zijn inderdaad er voor je eigen veiligheid, maar in sommige situaties kunnen deze juist hinderend werken. Als ik met West 9 met mijn vletje aan het varen ben, en de kans is er om om te slaan dan heb ik liever niet dat mijn vest achter een doft oid blijft hangen. Ik zwem wel liever, en inderdaad met een vol-automaat lig ik gelijk met mijn kop tegen de boot. Als ik met een halfautomaat mijn kop stoot en onderga maakt dit geen verschil met de situatie als ik helemaal geen vest aan hag gehad. Hebben jullie trouwens wel eens een surfer(kite) zwemmend naar de kant moeten brengen met west 12(inderdaad overstatement)????

Hierboven dus 2 kleine argumenten waarom ik "soms" niet met reddingsvest vaar! Maar natuurlijk heb ik deze wel altijd aan boord mocht ik een drijvend eiland moeten vormen oid.

Nu over de dodemans...
Mocht ik als schipper uit de boot vallen in de branding, dan wil ik graag dat mijn bootbemanning direct, ja ik zeg direct, de controle over de boot moet kunnen krijgen. Zonder eerst naar een reserve te hoeven zoeken. Iedereen die met een beetje golven vaart weet dat hier zeker geld: Elke seconde telt! En dat heb ik allemaal liever, dan dat mijn bemanning mij gezelschap in het water komt houden omdat de boot uitsloeg en scheef in de branding kwam met een hoop schade alsnog...

En dan nog over die ontbindingsfase, ik kan mij herinneren dat prof. Joost Bierens hier geen weken voor uittrok?!?! Misschien kan HENK hem op andere ideeen kan brengen..

En jullie naar beneden halen zal ik zelf nooit doen om daar meerwaarde uit te halen. Deze ambitie heb ik niet en zal ik nooit krijgen. Het is alleen mijn bedoeling om sommige mensen uit hun "tunnel-visie" te halen, jah dit is mijn mening en NIET gefundeerd.

En Henk probeerde zich in mijn situatie in te leven en kon zich iets voorstellen in mijn situatie. Ik ga die citaat hier niet geven, maar doe dit gewoon maar niet HENK. Dit is juist wat ik probeer aan te geven, dat vele "binnenwaterbrigades", dan generaliseer ik, zich dus Juist Niet in kunnen leven!

Hier hoeft niemand boos om te worden, want ze doen geweldig werk! En ze zijn zeer gerespecteerd!
Maar probeer dan ook niet jullie regels en eisen, bij ons te leggen.

Met vriendelijke groet,

Sven C


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 1 september 2005, 15:26:22
Daar ben ik weer..


En dan nog over die ontbindingsfase, ik kan mij herinneren dat prof. Joost Bierens hier geen weken voor uittrok?!?! Misschien kan HENK hem op andere ideeen kan brengen..


Sven C

Laten we het erop houden dat tegen de tijd dat iemand in zoet water boven komt drijven reanimatie (meer vaak dan soms) geen zin meer heeft...  :P

Henk


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #34 Gepost op: 1 september 2005, 17:45:54
Stelletje binnenwaterrukkers...!

Jullie hebben echt niks beters te doen dan hier te discussieren over de dodemans en reddingsvesten. Ik volg dit forum nu al een tijdje, en vooral HENK en Annemiek snappen helemaal niks van het vak "Redden op Zee". )

Mag ik je er dan alleen even op wijzen dat ik wel degelijk ervaring heb met redden op zee.Geen conclusies trekken zonder de feiten na te gaan aub.
  Ta


Sven C

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 1 september 2005, 18:15:08
Ervaring, en het vak snappen zijn niet evenredig verdeelt..! waarbij ervaring en het vak snappen vrij te interpreteren zijn...

Dus helaas zijn er geen feiten na te trekken, maar zoals ik al zei "Nu zal ik wel allemaal argumenten van jullie krijgen om mijn ongelijk te bewijzen maar dit hindert niet."

Dus iets verder lezen aub..

Maar als jij Annemiek vind dat ik het fout heb en jij wel degelijk ervaring hebt dan bied ik hierbij mijn excuses aan!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #36 Gepost op: 1 september 2005, 19:43:12
dan bied ik hierbij mijn excuses aan!
Nee Sven,

ik denk dat jou mening duidelijk is en dat andere "schippers" maar eens achter hun oor moeten krabben, waarom zij wel een koordje gebruiken. En het antwoord: "Omdat het in de opleiding in het boekje staat" of "het staat in de handleiding" zijn nu net de verkeerde antwoorden, omdat men dan eigenlijk de situatie niet goed heeft bekeken en alle mogelijke oplossingen niet heeft benadert. Het "spelevaren" en het daadwerkelijk redden in bijvoorbeeld de branding zijn moment opnames. En als je zegt dat je bemanning daarvoor is ben je in mijn ogen geen deel van een team dat gezamelijk mensenlevens probeert te redden, maar een "einzelganger" die niet als team of groep kan werken, omdat je te strak in een taken-structuur zet. Hetzelfde als er een politie agent zonder red/ zwemvest overboord gaat, omdat de ander gas geeft. Nou en, een nat pak en je pikt hem weer op.

Wij, en dat zijn dus eigenlijk de medewerkers van de ZRB allemaal, zijn de mening aangedaan dat een koordje geen goede beveiliging is. En Henk je oplossing om de lengte te vergroten is een absurt idee. Nog meer mogelijkheden om knopen te krijgen en belemmerd te worden in je handelingen.

Maar waar beveiligd een dergelijk koord eigenlijk voor. De mogelijke kans om overboord geslagen te worden. Je zit toch met minimaal twee man aan boord, dus . . . kan je terugvallen op je bemanning dat als team opereert.
Elke hulpverlening start met communicatie.


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #37 Gepost op: 1 september 2005, 19:59:55
Rolf,

Need I say more...

Owjah ik zal me even voorstellen voor de rest:

ik ben Sven C
Verzet houdt je scherp!


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #38 Gepost op: 1 september 2005, 20:29:56
Nee Sven,

ik denk dat jou mening duidelijk is en dat andere "schippers" maar eens achter hun oor moeten krabben, waarom zij wel een koordje gebruiken. En het antwoord: "Omdat het in de opleiding in het boekje staat" of "het staat in de handleiding" zijn nu net de verkeerde antwoorden, omdat men dan eigenlijk de situatie niet goed heeft bekeken en alle mogelijke oplossingen niet heeft benadert. Het "spelevaren" en het daadwerkelijk redden in bijvoorbeeld de branding zijn moment opnames. En als je zegt dat je bemanning daarvoor is ben je in mijn ogen geen deel van een team dat gezamelijk mensenlevens probeert te redden, maar een "einzelganger" die niet als team of groep kan werken, omdat je te strak in een taken-structuur zet. Hetzelfde als er een politie agent zonder red/ zwemvest overboord gaat, omdat de ander gas geeft. Nou en, een nat pak en je pikt hem weer op.

Wij, en dat zijn dus eigenlijk de medewerkers van de ZRB allemaal, zijn de mening aangedaan dat een koordje geen goede beveiliging is. En Henk je oplossing om de lengte te vergroten is een absurt idee. Nog meer mogelijkheden om knopen te krijgen en belemmerd te worden in je handelingen.

Maar waar beveiligd een dergelijk koord eigenlijk voor. De mogelijke kans om overboord geslagen te worden. Je zit toch met minimaal twee man aan boord, dus . . . kan je terugvallen op je bemanning dat als team opereert.

RR, ik sluit mij helemaal bij jou aan...
Of we nou willen of niet je merkt een duidelijk verschil tussen de bewakende- en niet bewakende reddingsbrigades en een zeer duidelijk verschil tussen buitenwater- en binnenwater brigades.

Zoals Sven C al heeft verwoord. Ga bij elkaar niet proberen elkaars regels en gedragsnormen neer te leggen. Dit is allemaal afhankelijk van je inzetgebied en taak.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #39 Gepost op: 1 september 2005, 21:00:28
Ik sta net buiten naar de zee te luisteren en realiseer me ook weer waarom wij geen half-automaten en automatische red/ zwemvesten hebben en geen koord dragen.
Recent tijdens de REM race, vaar ik als bezemboot. De laatsten liggen meer dan twee uur achter de koplopers en zijn bekaf. In het laatste rak trekken ze de schoot iets te strak en door een golf klapt de catamaran door. Beide vrouwen verdwijnen onder de cat, die helemaal doorslaat en hebben de kracht niet meer om zichzelf onder de cat vandaan te krijgen, laat staan de cat recht te zetten en terug te zeilen.
Dit scenario had ik reeds besproken met mijn opstapper, want dit ging gewoon gebeuren. Als ik dan mijn opstapper overboord moet zetten die niet kan zeilen en weinig ervaring met een cat heeft, gaat kostbare tijd verloren, maar ook het overgeven van een koord is dan gewoon teveel tijd. We wisten immers niet of één van de dames gewond geraakt was. Het enige dat ons reste was Erny te waarschuwwen, die 1 kilometer verderop lag en te water te gaan. Beide dames onder de trampoline vandaan gehaald.
Henk, wat had er gebeurt als ik een half- of vol automaat gehad had?

Alles liep nu goed af en de cat is weer recht gezet en ik heb deze terug gezeild, maar ik denk dat een ieders inzetgebied uniek is en dat men veel van elkaar kan leren. Maar sommige overwegingen zijn niet over één nacht ijs gemaakt.
Wij hebben dit besluit voor onze redvesten, met manuele handeling, genomen nadat een collega reddingsbrigade medewerker zeer ernstig gewond is geraakt tijdens een hulpverlening met een catamaran. Terwijl de cat rechtkomt springt zijn redvest open en krijgt hij de drijver hard op hoofd en hals/nek. Een zeer slechte samenloop van omstandigheden, maar het is een feit dat er op dat moment iemand door het "goed" funtioneren van het veiligheidsmateriaal zeer ernstig gewond raakt en uitvalsverschijnselen oploopt. En dat alles, terwijl zijn wetsuit voldoende opwaardse druk levert om hem boven te houden, maar als je in je wetsuit onder wil duiken kan dat.

Ik wil niemand zeggen dat hij het goed of fout doet, alleen de mensen aan het denken zetten wat een andere oplossing voor een bepaald dillema kan zijn. Ik vaar eigenlijk altijd met wetsuit. Dat komt waarschijnlijk ook, omdat ik met mooi weer meer rijdend redt.
Elke hulpverlening start met communicatie.