Bodycam bij de politie

Auteur Topic: Bodycam bij de politie  (gelezen 56966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Gepost op: 3 september 2015, 22:41:13
In onderstaand artikel aandacht voor een zogenaamde slimme bril.

In dit artikel wordt ook gesproken over de bodycam. Agenten zouden tegenwoordig vaak een bodycam mee dragen. Nu weet ik niet hoe het in den landen is.. Maar bij ons in Noord-Holland-Noord moet ik de eerste bodycam nog zien.

Ik hoor graag hoe dit in de rest van Nederland georganiseerd is.

http://nos.nl/l/841376


--Niets is wat het lijkt--


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 3 september 2015, 23:10:44
De bodycams die gedragen worden vaak zijn GoPro camera's. Daarbij kan de meldkamer niet meekijken. Ik weet dat de bikers van Roermond een camera op de helm hebben zitten waarmee de (lokale) meldkamer wel mee kan kijken: Zepcam heet die camera. (In Roermond op het bureau zit ook een meldkamer, daar kom je o.a. terecht als je 0900 belt en zij kunnen dus meekijken met de straatcamera's en de bikers. Zij kunnen ook tijdens een incident de leiding overnemen vanuit de regionale meldkamer in Venlo.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 3 september 2015, 23:54:16
Citaat van: knarf1990 link=msg=1370352 date=1441312873
Maar bij ons in Noord-Holland-Noord moet ik de eerste bodycam nog zien.

De Zepcams zijn in Kennemerland redelijk wat getest. Helaas door de matige beeld en geluidskwaliteit worden ze niet veel meer gebruikt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 4 september 2015, 08:12:00
En in Roermond waren ze er heel tevreden over. Ik heb enige tijd terug een prijs gevraagd maar duur dat ze zijn! Pfff. :o
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #4 Gepost op: 4 september 2015, 11:22:37
Citaat van: Jerommeke link=msg=1370360 date=1441317256
De Zepcams zijn in Kennemerland redelijk wat getest. Helaas door de matige beeld en geluidskwaliteit worden ze niet veel meer gebruikt.

De zepcams worden in ZWB regelmatig gebruikt, inderdaad wel matige beeldkwaliteit maar voordeel is dat het OC wel mee kan kijken.

Ik weet dar er steeds meer vraag komt naar goede alternatieven zoals inderdaad een GoPro... Maar die zul je ook ergens kwijt moeten en de beelden zullen centraal op een bureau verwerkt/bewerkt moeten worden en dat zal niet iedereen kunnen/willen.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #5 Gepost op: 4 september 2015, 11:46:19
Ik loop niet bepaald warm voor het huidige ontwerp en hier is waarom:

  • het display is niet transparant en zit recht voor de pupil, het is daarom ONMOGELIJK dat het geen invloed heeft op het zicht van de agent. Bedenk dan liever iets zoals op de Google Glass zit, zodat men zicht blijft houden en het niet voelt als burger alsof je tegen een robocop aan zit te lullen (geef toe, ziet er toch niet uit). Het kan zelfs gevaarlijk worden als meneer agent zo van plan was iets te raken met zijn vuurwapen.
  • Is het waterdicht? Kan het tegen een stootje? Kan, maar het lijkt er niet op.
  • Haal dat draadje eens weg.
  • "Via de slimme bril kunnen ze ook echt communiceren", wauw wat innovatief.
    begrijp  me niet verkeerd, het is heel knap als je zoiets kan maken. Maar om nou te doen alsof je iets beters hebt ontworpen dan de Google Glass... Meh..

Dat op deze manier communiceren met de meldkamer nu mogelijk is is uiteraard wel geweldig!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2015, 12:16:19
Citaat van: knarf1990 link=msg=1370352 date=1441312873
In onderstaand artikel aandacht voor een zogenaamde slimme bril.

In dit artikel wordt ook gesproken over de bodycam. Agenten zouden tegenwoordig vaak een bodycam mee dragen. Nu weet ik niet hoe het in den landen is.. Maar bij ons in Noord-Holland-Noord moet ik de eerste bodycam nog zien.

Ik hoor graag hoe dit in de rest van Nederland georganiseerd is.

http://nos.nl/l/841376

Knarf... pm me ff. Ik zit in Purmerend. Daar dragen we in de Horeca en bij evenementen altijd bodycams. Niet om live uit te kijken. Wel om achteraf beelden bij het verbaal te voegen. Geeft een hele mooie indruk.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2015, 13:54:38
Politie gaat hooligans pakken met slimme bril

De politie Oost-Nederland werkt aan een slimme bril, waarmee hooligans en notoire ordeverstoorders bij grote publieksevenementen sneller kunnen worden opgespoord. De commandokamer kan daardoor live meekijken en het politie-optreden bijsturen.

De agent kan dankzij de bril rechtstreeks met de commandokamer communiceren in tekst, beeld en geluid. De gefilmde personen kunnen zo snel en onopvallend worden nagetrokken. Bijvoorbeeld of ze bij justitie geregistreerd staan als hooligan of herrieschopper. Het werken met camera’s is niet nieuw. De slimme bril maakt direct tweerichtingsverkeer mogelijk.

,,Een verdacht persoon of kenteken moet nu nog over de portofoon worden nagetrokken. Dat valt op. De agent gaat doorgaans achter de auto staan. Stilletjes filmen is veiliger”, legt criminoloog Henk Ferwerda van Bureau Beke uit. ,,Blijkt bijvoorbeeld dat de bestuurder geregistreerd staat als vuurwapengevaarlijk, dan krijgt de brildrager direct een tekstberichtje of een foto en persoonlijke gegevens op zijn netvlies.”

Proef
De slimme bril is het afgelopen jaar in het Arnhemse GelreDome getest bij dancefeest Qclimax, het mega-piratenfestijn en bij de voetbalwedstrijden van Vitesse tegen Feyenoord en Ajax. Ook in Nijmegen gingen agenten met de smart glasses de straat op.

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), dat opdracht gaf voor de proef, noemt de eerste resultaten veelbelovend. ,,De politie Eenheid Oost ziet het als een interessante innovatie. We zijn met hen in gesprek”, aldus landelijk projectleider Joeri Vig van het CCV. ,,Met dit soort innovatieve technische middelen laat je de goedwillende massa met rust, maar filter je mensen die kwaad willen ertussenuit.”

Prototype
De bril is nog een prototype, waarschuwt Ferwerda. Zijn Bureau Beke begeleidde de proef. In de toekomst zijn de toepassingen volgens hem legio. Bijvoorbeeld om politieoptredens te evalueren. De bril kan ook worden ingezet om een plaats delict vast te leggen, waarbij forensisch deskundigen meekijken zonder dat direct tientallen technische rechercheurs de plek van de misdaad betreden.

Ferwerda: ,,De technische ontwikkeling gaat heel snel. In het GelreDome testten we drie versies. Bij verdere uitwerking moet de bril minder opvallend worden. Misschien is het zelfs beter om de bril onopvallend in de politiecap te verwerken.”

Bron: http://www.rbenw.nl/politie-gaat-hooligans-pakken-met-slimme-bril/?utm_medium=email&utm_campaign=RB%26W+Nieuwsbrief+332&utm_source=YMLP&utm_term=Politie+gaat+hooligans+pakken+...
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #8 Gepost op: 4 september 2015, 15:53:38
Citaat van: knarf1990 link=msg=1370352 date=1441312873
In onderstaand artikel aandacht voor een zogenaamde slimme bril.

In dit artikel wordt ook gesproken over de bodycam. Agenten zouden tegenwoordig vaak een bodycam mee dragen. Nu weet ik niet hoe het in den landen is.. Maar bij ons in Noord-Holland-Noord moet ik de eerste bodycam nog zien.

Ik hoor graag hoe dit in de rest van Nederland georganiseerd is.

http://nos.nl/l/841376

Onnodig ding. Ziet er niet uit.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #9 Gepost op: 4 september 2015, 19:00:49
Citaat van: AureliusM link=msg=1370463 date=1441374818
Onnodig ding. Ziet er niet uit.

Volgens mij heeft de ontwerper teveel Dragonball Z gekeken :D