Bodycam bij de politie

Auteur Topic: Bodycam bij de politie  (gelezen 56395 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #120 Gepost op: 29 april 2016, 13:23:36
Laat ik even voorop stellen dat ik geen voorstander ben van constante monitoring van alles wat een agent doet, hij of zij is een professional en ik als burger vertrouw op zijn kennis en kunde.

Echter videobeelden bij het gebruik van een vuurwapen zijn volgens mij ontzettend handig om een goed beeld te krijgen van wat een agent heeft gezien en ervaren.

Wat ik met mijn voorbeeld wilde aangeven is dat zodra er een wapen word getrokken de camera begint met opnemen + alle beelden van een minuut geleden (voordat een sensor opmerkt dat het vuurwapen is getrokken) ook opslaat.

Deze technologie is beschikbaar en hierdoor zou je dus kunnen zien wat de aanleiding is geweest voor het trekken van een vuurwapen.

Dit kan ook in het voordeel werken voor een agent wanneer een schietincident onderzocht word door bijvoorbeeld de Rijksrecherche.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #121 Gepost op: 30 april 2016, 00:46:30
Als het goed is is de trigger voor het trekken van het wapen al geweest voor het trekken van het wapen, anders gaat er iets fout...
Je loopt dan dus altijd nog achter de feiten aan.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #122 Gepost op: 30 april 2016, 01:24:00
Ik denk dat marsmello bedoelt van dat hij begint op te nemen (+1 minuut ervoor) zodra je het wapen uit je holster pakt. Of je binnen die minuut de aanleiding op beeld hebt betwijfel ik. Vaak gaat er wel wat meer tijd vooraf voor een agent normaal gesproken na zijn pepperspray of wapen grijpt. Daarnaast zie ik al 1 probleem: Hoe doe je het bij het begin van je dienst of einde van je dienst? Als het wapen dus niet in het holster zit maar in de wapenkluis?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


guest16442

  • Gast
Reactie #123 Gepost op: 30 april 2016, 01:26:46
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1421421 date=1461972240
Daarnaast zie ik al 1 probleem: Hoe doe je het bij het begin van je dienst of einde van je dienst? Als het wapen dus niet in het holster zit maar in de wapenkluis?
Dat kun je simpel oplossen. Als de camera aan je spreeksleutel zit en dus aan je porto kan deze gekoppeld worden aan het aanmelden. Wanneer je dan niet bent aangemeld dan zal de camera niet getriggerd worden.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #124 Gepost op: 30 april 2016, 07:11:26
Citaat van: Flavius link=msg=1421422 date=1461972406
Dat kun je simpel oplossen. Als de camera aan je spreeksleutel zit en dus aan je porto kan deze gekoppeld worden aan het aanmelden. Wanneer je dan niet bent aangemeld dan zal de camera niet getriggerd worden.

Gebruik geen spreeksleutel.  :P


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #125 Gepost op: 1 mei 2016, 00:36:45
Probleem waar je tegenaan gaat lopen is inderdaad dat niet alle agenten een spreeksleutel gebruiken. Er zijn agenten die de porto aan de lus van het veiligheidsvest hebben hangen met alleen een oortje. Of die zo'n oortje met spreeksleutel (1 kabel) aan elkaar hebben en dat onder de kleding door naar de porto hebben die aan de koppel zit.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #126 Gepost op: 1 mei 2016, 04:38:44
Citaat van: Prio1 link=msg=1408452 date=1456298617
Hier 2 foto's van de GO-Pro op het VHV.






Type
De GoPro is niet bijzonder geschikt als bodycam voor politiewerk, want hij sluit niet plat aan op het lichaam. Daardoor kan hij makkelijker worden vastgegrepen of afgepakt door een verdachte tijdens een worsteling.

Prijsklasse
Ik pleit voor snelle invoering van de bodycam bij de politie. Kosten gaan voor de baat uit, en een bodycam kan elke agent wekelijks urenlang vervelend typewerk besparen. Reken eens uit wat dat per jaar kost per agent. En minder hoeven typen maakt het vak van agent vermoedelijk aantrekkelijker voor sollicitanten. Dus de kosten van een bodycam van vijftienhonderd euro per stuk, plus bijbehorende training zijn vermoedelijk redelijk snel terugverdiend, ook als de data-opslag veel geld kost.

En dan kijk ik nog niet eens naar de grote andere voordelen van bodycams voor politiewerk. En de kosten van data-opslag van bodycam-beelden kunnen sterk worden verminderd, door heel selectief te zijn in welke beelden worden bewaard. (Dat bevordert ook de privacy van onschuldige burgers, die worden opgenomen met de bodycams door agenten.)

En voorlopig kan eventueel slechts één op de twee agenten er mee worden uitgerust, als er te weinig geld voor is. Dan kan er bij elk politiekoppel één bodycam aanwezig zijn. Er zijn dus argumenten om dure en hoogwaardige bodycams te kopen voor de politie, zoals wellicht de Motorola si500. Ook de ontwikkelingen in andere landen laten zien dat bodycams voldoende ontwikkeld zijn.

Aan de andere kant is het de vraag, hoe kwetsbaar die bodycams zijn voor stoten, bijvoorbeeld tijdens een worsteling met een verdachte. Want die bodycams mogen geen belemmering vormen voor dat soort fysieke risico-acties. (Hoewel daarbij mogelijk een dik schokbestendig hoesje kan helpen?)  

Bodycams zijn dus misschien kwetsbaar en de duurste bodycams zijn nu nog heel duur (ongeveer veertienhonderd euro). Dus twintigduizend bodycams uit de hoogste prijscategorie kosten dan al minimaal twintig miljoen euro. Dat bedrag is exclusief bijbehorende publieksvoorlichting, overhead, politieke en juridische beleidsvorming, data-opslag, reparaties, accessoires, training en ICT-ondersteuning.

Daarom stel ik voor dat er nu toch voorlopig een goedkope bodycam wordt gekozen van pakweg twee- à driehonderd euro. Dan kunnen alle betrokken agenten er rustig aan wennen, in afwachting van een beter systeem. En dan wordt geleidelijk duidelijker welke eisen en wensen er precies aan de volgende bodycam moeten worden worden gesteld.  

En dan kan over een paar jaar worden overgeschakeld op een veel betere bodycam. Want die zijn dan vermoedelijk veel goedkoper geworden, en verder ontwikkeld dan nu. Want de technische ontwikkelingen op dat gebied gaan nu snel. Ik verwijs hiermee naar de wet van de remmende voorsprong.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_remmende_voorsprong

Tempo van invoering
Ik ben zeker niet voor overhaaste en onzorgvuldige invoering van bodycams bij de politie. Maar er wordt al zo’n tien jaar over gepraat op beleidsniveau, en dat lijkt me onnodig en onwenselijk lang. Er zijn al verschillende pilots geweest op dit gebied in Nederland. En er is al zoveel onderzoek gedaan in andere landen naar het gebruik van bodycams door de politie, en met overwegend zeer positieve resultaten.

Ik heb er begrip voor dat het ministerie niet door het ijs wil zakken op deze onbekende ijsbaan. Maar te lang uitstellen van de bodycam kost teveel geld aan onnodig typewerk door agenten. En verder uitstel van de bodycam leidt tot teveel onnodig geweld door verdachten tijdens aanhoudingen, en geeft onnodig veel werk voor overbelaste rechters wegens onduidelijkheid over politieoptredens.

Daarom lijkt het me nodig dat de invoering van bodycams bij de Nederlandse politie krachtig wordt gestimuleerd door Kamerleden en politiebonden, zodat er genoeg ambtenaren voor worden vrijgemaakt op het ministerie.

Lens
Het lijkt me belangrijk dat de lens van bodycams zichtbaar kan worden afgedekt of weggedraaid, zodat getuigen of criminaliteitsslachtoffers zich vrij voelen, om met de politie te praten. Bovendien kan dat krassen op de lens voorkomen. Dat afdekken kan eventueel gebeuren via een speciaal met rubber gevoerd etui, dat tevens beschermt tegen schokken.

si500
Heeft iemand Motorola gemaild over de prijs van hun si500 bodycam? Ik kan de prijs nog niet vinden op internet.

http://www.motorolasolutions.com/en_us/products/body-worn-cameras/si500.html#tabproductinfo

Video
Ook onderstaande video laat zien, dat een bodycam soms grote juridische problemen kan voorkomen voor een agent, die gedwongen wordt om iemand neer te schieten. Suicide by cop.  

! No longer available
Ik stem links.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #127 Gepost op: 1 mei 2016, 21:24:35
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1421631 date=1462055805
Probleem waar je tegenaan gaat lopen is inderdaad dat niet alle agenten een spreeksleutel gebruiken. Er zijn agenten die de porto aan de lus van het veiligheidsvest hebben hangen met alleen een oortje. Of die zo'n oortje met spreeksleutel (1 kabel) aan elkaar hebben en dat onder de kleding door naar de porto hebben die aan de koppel zit.
Doel je dan op agenten die geen spreeksleutel dragen omdat dit simpelweg niet mogelijk/handig is, of omdat hun persoonlijke voorkeur hiernaar uitgaat?


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #128 Gepost op: 2 mei 2016, 00:00:11
Citaat van: LSPD link=msg=1421773 date=1462130675
Doel je dan op agenten die geen spreeksleutel dragen omdat dit simpelweg niet mogelijk/handig is, of omdat hun persoonlijke voorkeur hiernaar uitgaat?

Mijn persoonlijke voorkeur geniet het om geen spreeksleutel te gebruiken. Ik heb negatieve ervaringen met dat ding.  998765


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #129 Gepost op: 2 mei 2016, 01:11:23
Politieagenten kunnen vals worden beschuldigd van wangedrag bij aanhoudingen, door verdachten en liegende getuigen. Regelmatig spelen heftige emoties, alcohol en drugs daarbij een rol, evenals onjuiste waarnemingen en verstoorde herinneringen.

Omstanders kunnen de filmpjes die ze maken van politieacties monteren, manipuleren, en publiceren. Het gebruik van bodycams kan agenten eenvoudig maar krachtig beschermen tegen al die gevaren.

In het onderstaande filmpje beschuldigt een aantrekkelijke vrouw een mannelijke agent van ongewenste intimiteiten. De bodycam bewijst zijn onschuld.  

Body cam refutes sexual assault claim against NM officer

! No longer available
Ik stem links.